Terug
Gepubliceerd op 17/09/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/06/2024 - 19:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Nele Lijnen, Voorzitter

Agendapunten

1.

2024_GR_00073 - Notulen van de gemeenteraad van 27 mei 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
1.

2024_GR_00073 - Notulen van de gemeenteraad van 27 mei 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00073 - Notulen van de gemeenteraad van 27 mei 2024 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 27 mei 2024 worden goedgekeurd. 

2.

2024_GR_00074 - Buitengewone algemene vergadering van Nuhma op 08 oktober 2024: goedkeuring agenda, statutenwijzigingen en transactie Publi-T - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
2.

2024_GR_00074 - Buitengewone algemene vergadering van Nuhma op 08 oktober 2024: goedkeuring agenda, statutenwijzigingen en transactie Publi-T - Goedkeuring

2024_GR_00074 - Buitengewone algemene vergadering van Nuhma op 08 oktober 2024: goedkeuring agenda, statutenwijzigingen en transactie Publi-T - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Project Transactie Publi-T

VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“VEH”) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) (“Publi-T”).

VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen (“Project Transactie Publi-T”), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen.

In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“Fluvius Limburg”), op 13 mei 2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA AC”), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30 juni 2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC (“Schuldvordering Fluvius Limburg”) (“Fase 2B Regio Limburg”).

Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de “Dividenduitkering”).

Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA”), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA.

Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen.

 

Statutenwijziging Nuhma

Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap.

Naar aanleiding van de statutenwijzing:

  • wordt de bestaande omschrijving van het voorwerp van NUHMA (in de huidige statuten, het “doel”) aangevuld met de gebruikelijke algemene bepalingen; en
  • worden de voorwaarden voor de terugname van de soort A aandelen en de waardering van het scheidingsaandeel per soort A aandeel aangepast;
  • worden de bepalingen van toepassing op de soort B aandelen verduidelijkt en verfijnd zodoende in lijn te zijn met de huidige praktijk;


Op basis van de ontvangen documentatiestukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.

Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 werd Bart Bosmans, raadlid, afgevaardigd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Nuhma CV, gedurende de actuele legislatuur.

Echter, om praktische redenen wordt aangeraden om volmacht te verlenen aan mevrouw Sofie Donneaux, bedrijfsjurist NUHMA en tevens secretaris van de raad van bestuur van NUHMA, om de gemeente Hechtel-Eksel te laten vertegenwoordigen op de buitengewone algemene vergadering.

Juridische grond

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien.

Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de gemeente Hechtel-Eksel van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de gemeente Hechtel-Eksel, te weten ten belope van 1.413.354,44 euro.

Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering:

  1. het deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg dat uitgekeerd werd aan de gemeente Hechtel-Eksel, wetende een schuldvordering van 1.413.354,44 euro ten opzichte van NUHMA AC (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het vermogen van NUHMA in ruil voor 37.430 nieuwe A-aandelen uitgegeven door NUHMA; en
  2. met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt 1 uit te voeren.

Artikel 2

Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de  statutenwijziging van NUHMA.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024:

1) In het kader van de hierna geagendeerde verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door inbreng in natura; kennisname en bespreking van de nagemelde verslagen, waarvan de aandeelhouders kosteloos een afschrift hebben kunnen bekomen, te weten:

- het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:108 §2 juncto 6:110 §1 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna ook genoemd “het WVV”) inzake de geplande inbreng in natura met uitgifte van nieuwe aandelen (hierna ook genoemd “de Inbreng”);

- het verslag opgesteld door de commissaris van de Vennootschap overeenkomstig de bepalingen van artikel 6:110 §1 van het WVV inzake de Inbreng;

2) Verhoging van het eigen vermogen van de Vennootschap door middel van een inbreng in natura door de Deelnemende Gemeenten (hierna ook genoemd “de Inbrengers”), te weten de 42 reeds bestaande aandeelhouders van de Vennootschap en de nieuwe aandeelhouder die zal toetreden tot de Vennootschap, de gemeente Voeren, voormeld, van een schuldvordering; in ruil voor nieuw uitgegeven aandelen in het vermogen van de Vennootschap, waarbij:

- de Inbreng wordt gewaardeerd op een bedrag van honderd vijfenzestig miljoen driehonderd vierenvijftig duizend negen honderd dertig euro (165.354.930,00 EUR) mits uitgifte van vier miljoen driehonderd negenenzeventig duizend honderd en vier (4.379.104) nieuwe door de Vennootschap uit te geven A-aandelen, met een uitgifteprijs van zevenendertig euro en zevenenzestig cent (37,76 EUR), waardoor het onbeschikbare eigen vermogen van de Vennootschap gebracht zal worden op tweehonderd zesenzeventig miljoen negenhonderd zeventien duizend zeshonderd vijftig euro (276.917.650,00 EUR).

De nieuwe A-aandelen die door de Vennootschap worden uitgegeven, zullen aandelen op naam zijn die van dezelfde aard zijn als de bestaande A-aandelen van de Vennootschap. Aan elk van de nieuw uitgegeven A-aandelen zullen dezelfde winst- en stemrechten verbonden zijn als die welke aan de bestaande A-aandelen verbonden zijn. Bij de uitgifte zullen deze aandelen volledig volstort zijn. De nieuwe A-aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024.

Volgend op de hierboven beschreven Inbreng, zal het aantal aandelen uitgegeven door de Vennootschap verhoogd worden als volgt: 

  1. A-aandelen: van 11.156.272 naar 15.535.376;
  2. Totaal A- en B-aandelen: van 13.816.034 naar 18.195.138.

- de Inbreng wordt geboekt op de onbeschikbare eigen vermogensrekening.

3) Onmiddellijke inschrijving op de verhoging van het eigen vermogen door de Deelnemende Gemeenten en volstorting van de nieuw uitgegeven A-aandelen.

4) Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura, de uitgifte van de nieuwe A-aandelen en de verwezenlijking van de verhoging van het eigen vermogen.  Vaststelling dat de gemeente Voeren effectief is toegetreden als aandeelhouder.

5) Voorstel tot wijziging van het voorwerp van de Vennootschap waarbij het voorwerp van de vennootschap integraal vervangen wordt door de volgende tekst:

“De vennootschap heeft tot voorwerp, in België en in het buitenland, in eigen naam of in naam van derden, voor eigen rekening of voor rekening van derden, activiteiten en handelingen van een vennootschap die handelt in energie en van een investerings- of holdingvennootschap, daaronder begrepen: 

(i) de aan- en verkoop, de distributie en de uitwisseling van elektrische en thermische energie, de levering van diensten of adviezen in verband met deze activiteiten, evenals alle verbonden activiteiten; 

(ii) het investeren, onderschrijven, verwerven, plaatsen, kopen en verkopen en overdragen van aandelen, obligaties, certificaten, kredieten, geld en andere effecten uitgegeven door Belgische of buitenlandse vennootschappen die al dan niet commerciële vennootschappen, administratieve kantoren, instituten of verenigingen zijn en die al dan niet een publiek of semi-publiek karakter hebben; 

(iii) het beheer van investeringen en participaties in dochtervennootschappen, het waarnemen van bestuursmandaten, het verlenen van advies, management en andere diensten die verwant zijn met de activiteiten van de vennootschap; deze diensten kunnen verleend worden op contractuele basis of op grond van deze statuten en kunnen uitgeoefend worden als extern adviseur dan wel als vennootschapsorgaan; 

(iv) het toestaan van leningen en voorschotten ongeacht de vorm of duur, aan verbonden vennootschappen of vennootschappen in dewelke de vennootschap participeert, alsook borgstelling voor de verbintenissen van deze vennootschappen. 

De vennootschap heeft in het algemeen de volle rechtsbekwaamheid om alle handelingen en verrichtingen te voltrekken die een rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar voorwerp of welke van die aard zijn dat zij de verwezenlijking van dit voorwerp, rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of ten dele vergemakkelijken of bevorderen. 

De vennootschap kan in elke vennootschap met een gelijk of verwant voorwerp alsook in elke vennootschap die ertoe strekt het voorwerp van de vennootschap te bevorderen een belang nemen door middel van samenwerking, kapitaalinbreng, fusie, inschrijving op aandelen, participatie, financiële tussenkomst of op gelijk welke andere manier. 

De vennootschap mag zich borg stellen of zakelijke zekerheden verlenen ten voordele van derden in de meest ruime zin. 

Het voorwerp van de vennootschap kan uitgebreid of ingeperkt worden door middel van een statutenwijziging overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen en verenigingen."

En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld per 30 april 2024, houdende een omstandige verantwoording inzake de voorgestelde wijziging van het voorwerp conform artikel 6:86 WVV.

De aandeelhouders verklaren hiervan een afschrift ontvangen te hebben en ervan kennis genomen te hebben conform de bepalingen van artikel 6:70 §2 WVV. Zij ontslaan derhalve de voorzitter van het voorlezen ervan.

6) Voorstel tot wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen, zoals hierna verder omschreven.

En kennisname, zoals wettelijk verplicht, van het verslag van het bestuursorgaan, opgesteld per 30 april 2024 conform de bepalingen van artikel 6:87 WW, houdende de omstandige verantwoording inzake de wijziging van de rechten verbonden aan de soort A en soort B aandelen.

Eveneens kennisname van het verslag opgesteld door de commissaris, te weten de besloten vennootschap MOORE AUDIT, voormeld, per 16 mei 2024, zoals opgenomen in artikel 6:87 WVV, aangezien aan het verslag van het bestuursorgaan financiële en boekhoudkundige gegevens ten grondslag liggen.

Een kopie van beide verslagen werd aan de aandeelhouders ter beschikking gesteld overeenkomstig artikel 6:70 §2 WVV.   Deze verslagen werden eveneens neergelegd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 2:8 en 2:14, 4° WVV.

7) Aanpassing van de statuten aan het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV), met inbegrip van de aanpassing van het begrip ‘kapitaal’ en aanneming van volledig nieuwe statuten.

8) Volmacht voor formaliteiten aan NUHMA cv met zetel te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14, KBO 0472.325.068 haar aangestelden of gevolmachtigden, allen met de bevoegdheid om alleen te handelen en/of in de plaats te stellen, om alle formaliteiten te vervullen die zouden nuttig of noodzakelijk zijn bij alle private of publiekrechtelijke instellingen, met inbegrip van alle latere mogelijke wijzigingen dienaangaande.

Artikel 4

De gemeenteraad besluit om bijzondere volmacht toe te kennen aan mevrouw Sofie Donneaux, bedrijfsjurist NUHMA, met het recht van indeplaatsstelling om, in naam en voor rekening van de gemeente Hechtel-Eksel, deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.

Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Nuhma, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres sofie.lodewyckx@nuhma.be .

3.

2024_GR_00078 - Overzicht samenwerkingsverbanden - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
3.

2024_GR_00078 - Overzicht samenwerkingsverbanden - Kennisneming

2024_GR_00078 - Overzicht samenwerkingsverbanden - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

De gemeenteraad wordt jaarlijks op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht van alle extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt.

Juridische grond

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het geactualiseerde overzicht van alle extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente Hechtel-Eksel deel uitmaakt.

4.

2024_GR_00081 - Belastingreglement op administratieve stukken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
4.

2024_GR_00081 - Belastingreglement op administratieve stukken - Goedkeuring

2024_GR_00081 - Belastingreglement op administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Vanwege een aanpassing in de wetgeving kan de gemeente een vergoeding vragen voor elke aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest, dus ook als er na het conformiteitsonderzoek geen conformiteitsattest kan afgeleverd worden. Eerder werd de vergoeding bepaald bij afgifte van een conformiteitsattest. 

De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro. In deze aanpassing wordt de vergoeding naar de werkelijke kostprijs opgetrokken van €90 naar €200. 

Er wordt een uitzondering bepaald voor de aanvraag voor een conformiteitsonderzoek door Wonen in Limburg. Deze sociale huisvestingsmaatschappij dient geen kosten te betalen voor een conformiteitsonderzoek.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 40 §3 waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglement vaststelt, waaronder de gemeentelijke belastingen en retributies

Decreet Lokaal Bestuur, art. 177 2° dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten

Decreet Lokaal Bestuur, art. 326 – 335 over het bestuurlijk toezicht

Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot de wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen

Omzendbrief van 19 oktober 2022 over het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023

Vlaamse Codex Ruimtelijk ordening

Vlaams Codex wonen, inzonderheid boek 3 Woningkwaliteitsbewaking

Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid boek 3

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen

Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen

Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken.  De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.  Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement.

Artikel 2

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

1° Tarief voor de gewone procedure:

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen

€  21,00

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar

€  8,50

Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de twaalf jaar

€ 12

Attesten van immatriculatie voor vreemdelingen

€ 3,00

Elektronische kaarten en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen

€  21,00

 

2° Tarief voor de spoedprocedures:

A   MET LEVERING IN DE GEMEENTE  

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en kaarten en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid

€  120,00

B   MET GECENTRALISEERDE LEVERING BIJ FOD BINNENLANDSE ZAKEN (Park Atrium, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel)  

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen en Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid

€  160,00

 

3° Huwelijk:

Huwelijk op weekdagen (inclusief huwelijksboekje)€  50,00

Huwelijk in het weekend (inclusief huwelijksboekje)

€  80,00

Wettelijke samenwoonst (inclusief boekje)€  20,00

 

4° Paspoorten (reispassen):

Minderjarigen (< 18 jaar)

Gewone procedure

Dringende procedure

Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente)

Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel)

Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.)

€  35,00

€  210,00

€  270,00

€  320,00

Reisdocument vluchtelingen / staatslozen

€  41,00

€  210,00

€  270,00

€  320,00

Reisdocument vreemdelingen

€  41,00

€  210,00

nvt 

nvt 

 

Meerderjarigen (> 18 jaar)

Gewone procedure

Dringende procedure

Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente)

Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel)

Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.)

€  70,50

€  245,50

€  305,50

€  350,00

Reisdocument vluchtelingen / staatslozen

€  66,50

€  235,50

€  295,50

€  340,00

Reisdocument vreemdelingen

€  66,50

€  235,50

 nvt

 nvt


5° Rijbewijzen:

Eerste rijbewijs, duplicaat of tweede rijbewijs

€  25,00

Voorlopig rijbewijs of duplicaat voorlopig rijbewijs

€  25,00

Internationaal rijbewijs

€  20,00

 

6° Stedenbouwkundig attest, conformiteitsattest, stedenbouwkundige inlichtingen:

Voor stedenbouwkundige inlichtingen

€  100,00/ perceel

Voor een stedenbouwkundig attest, vermeerderd met de kosten van het openbaar onderzoek indien van toepassing

€  10,00

Voor de aanvraag van een conformiteitsonderzoek voor een woning, met uitzondering van Wonen in Limburg (WiL)

Een kamer wordt gezien als een woning. Het maximumbedrag voor de aanvraag van een conformiteitsonderzoek voor een kamerwoning bedraagt €1.000,00. 

€  200,00

Voor aanvragen ingediend conform het omgevingsvergunningsdecreet, aanvraag:

Melding (aktename)

€  15,00

Stedenbouwkundige handeling zonder architect

€  15,00

Stedenbouwkundige handeling met architect,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€  25,00
€  15,00

Verkavelen zonder wegenis,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€  25,00
€  15,00

Verkavelen met wegenis,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€  50,00
€  15,00

Bijstelling verkaveling,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€  25,00
€  15,00

Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit

€  25,00

Vegetatiewijzigingen

€  15,00

Kleinhandelsactiviteiten

€  25,00

Bijstelling milieuvoorwaarden

€  15,00

Melding overdracht van omgevingsvergunning exploitatie

€  15,00

Omzetting naar omgevingsvergunning voor onbepaalde duur

€  15,00

Openbaar onderzoek (aanplakking, publicatie op website, individuele kennisgeving, terinzagelegging)

€  10,00
+ kosten van aangetekende en gewone zendingen

Publicatie in regionaal dag- of weekblad (openbaar onderzoek en bekendmaking beslissing)

€  260,00

Kennisgeving aanpalende ivm gemene muur

Kost aangetekende zending

Bij stilzwijgende weigering wordt de reeds geïnde belasting terugbetaald.
Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen bij elkaar opgeteld.

Artikel 3

De belasting wordt contant geïnd bij het afleveren van het document.  Een uitzondering geldt voor de belasting die geïnd wordt bij aanvragen onder artikel 2,6° ;  deze belasting wordt geïnd bij het opstarten van de procedure, nadat het dossier ontvankelijk en volledig is.  Wanneer de betaling niet in der minne geregeld kan worden, kunnen de verschuldigde sommen ingekohierd worden.

Artikel 4

Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd.  Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.  Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.

Artikel 5

Worden van de belasting vrijgesteld:

- de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;

- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;

- de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg.

Artikel 6

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koningklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente, onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt v oor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 04.07.1956 en de K.B. dd. 20.12.1972 en 12.11.1976.

Artikel 7

De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.  Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel directeur, die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.  Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldigen. Het aanslagbiljet bevat de verzendingsdatum, de uiterste betaaldatum, de modaliteiten om bezwaar in te dienen en de gegevens vermeld in het kohier.  Als bijlage wordt het reglement of een samenvatting ervan toegevoegd.

Artikel 8

De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid.  Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.  Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven.  Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal hij uitgenodigd worden op een hoorzitting.  Belastingschuldigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag of rekenfouten. 

Artikel 9

Dit belastingreglement gaat in voege vanaf de bekendmaking ervan.  Elk ouder reglement betreffende de afgifte van de in dit reglement vermelde administratieve stukken wordt opgeheven.

5.

2024_GR_00080 - Gebruiksovereenkomst Lokaal bestuur Hechtel-Eksel en Jeugdhuis De Kajotter - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
5.

2024_GR_00080 - Gebruiksovereenkomst Lokaal bestuur Hechtel-Eksel en Jeugdhuis De Kajotter - Goedkeuring

2024_GR_00080 - Gebruiksovereenkomst Lokaal bestuur Hechtel-Eksel en Jeugdhuis De Kajotter - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Door het jeugdhuis te laten uitbaten in een van onze gemeentelijke gebouwen in erfpacht beogen we onze gemeenschap te ondersteunen op meerdere vlakken:

- versterken van de gemeenschapsbanden

- bieden van een veilige en stimulerende omgeving

- laagdrempelige toegang

- bereikbaarheid

- kostenbesparing voor de VZW

- faciliteren van samenwerkingen.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41, inclusief latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomst tussen lokaal bestuur Hechtel-Eksel en Jeugdhuis De Kajotter goed.

Artikel 2

Het college staat in voor de verdere afhandeling van de overeenkomst en de opvolging ervan. 

6.

2024_GR_00076 - 2024027_905 - Studieopdracht riolering- en wegenisproject R/003129 Don Boscostraat, via Fluvius - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
6.

2024_GR_00076 - 2024027_905 - Studieopdracht riolering- en wegenisproject R/003129 Don Boscostraat, via Fluvius - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2024_GR_00076 - 2024027_905 - Studieopdracht riolering- en wegenisproject R/003129 Don Boscostraat, via Fluvius - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Studieopdracht riolering- en wegenisproject R/003129 Don Boscostraat” werd een bestek met nr. R/003129 opgesteld door aanbestedende overheid Fluvius System operator cv, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle.

 

De totale uitgave voor deze studieopdracht werd door aanbestedende overheid Fluvius geraamd op € 249.393,07 excl. btw; als volgt verdeeld:

-          Deel Fluvius: € 186.097,11 (0% btw)

-          Deel gemeente Hechtel-Eksel:  63.295,96 excl. btw of € 76.588,11 incl. 21% btw.

 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij aanbestedende overheid Fluvius System operator cv de procedure zal voeren en in naam van gemeente Hechtel-Eksel zal optreden bij de gunning, de sluiting, en de uitvoering van de opdracht.

 

Het plaatsen van gezamenlijke opdrachten kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging, waarbij er maximaal gebruik kan gemaakt worden van schaalvoordelen en de beschikbare expertise en ervaring die bij Fluvius aanwezig is op vlak van riolering- en wegenisprojecten.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

 

Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt akkoord gegaan met de lastvoorwaarden en de raming voor de opdracht “Studieopdracht riolering- en wegenisproject R/003129 Don Boscostraat”, opgesteld door aanbestedende overheid Fluvius System operator cv, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek R/003129 en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De totale raming bedraagt momenteel € 249.393,07 excl. btw; als volgt verdeeld:

-          Deel Fluvius: € 186.097,11 (0% btw)

-          Deel gemeente Hechtel-Eksel: € 63.295,96 excl. btw of € 76.588,11 incl. 21% btw.

Artikel 2

Er wordt akkoord gegaan met de openbare procedure als gunningswijze.

Artikel 3

Fluvius System operator cv wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Hechtel-Eksel op te treden bij de plaatsing, de gunning, de sluiting, en de uitvoering van de studieopdracht. Het akkoord met de gunning van de studieopdracht wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen vooraleer de studieopdracht wordt gesloten.

Artikel 4

De uitgaven voor deze studieopdracht, die ten laste vallen van de gemeente Hechtel-Eksel, zijn voorzien in het investeringsbudget van het financieel meerjarenplan, onder budgetcode MJP000903 2141000/ALG.BESTUUR/0200.

Artikel 5

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan aanbestedende overheid Fluvius System operator cv, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle. De communicatie en de opvolging van het riolerings- en wegenisproject Don Boscostraat verloopt via Team Omgeving en Werken.

13.

2024_GR_00085 - Bijgevoegd agendapunt - "Voorstel tot wijziging van het meerjarenplan: wegenis- en rioleringswerken Don Boscostraat" - aanvullend agendapunt ingediend door Sven Saenen en Jan Vangenechten - Goedkeuring

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00085 - Bijgevoegd agendapunt - "Voorstel tot wijziging van het meerjarenplan: wegenis- en rioleringswerken Don Boscostraat" - aanvullend agendapunt ingediend door Sven Saenen en Jan Vangenechten - Goedkeuring
Aanwezig
Nele Lijnen, Raf Truyens, Marc De Pachter, Sven Saenen, Jan Dalemans, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Kristel Vanbaelen, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Ilse Drees, Christel Schuurmans, Bart Bosmans, Francois Claes, Sofie Vrijsen
Stemmen voor 7
Jo Kerkhofs, Jan Vangenechten, Jo Bollen, Ilse Drees, Marc De Pachter, Sven Saenen, Raf Truyens
Stemmen tegen 14
Carina Gijsbers, William Linmans, Jordy Verlinden, Francois Claes, Jan Dalemans, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Theo Martens, Marie De Rycke, Kristel Vanbaelen, Johan Feyen, Christel Schuurmans, Bart Bosmans, Nele Lijnen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2024_GR_00085 - Bijgevoegd agendapunt - "Voorstel tot wijziging van het meerjarenplan: wegenis- en rioleringswerken Don Boscostraat" - aanvullend agendapunt ingediend door Sven Saenen en Jan Vangenechten - Goedkeuring

2024_GR_00085 - Bijgevoegd agendapunt - "Voorstel tot wijziging van het meerjarenplan: wegenis- en rioleringswerken Don Boscostraat" - aanvullend agendapunt ingediend door Sven Saenen en Jan Vangenechten - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Overwegende:

  • dat bij goedkeuring de nodige middelen dienen voorzien te worden voor de uitvoering van het project
  • het grote belang van de werken
  • de aanzienlijke kostprijs
  • de impact op het meerjarenplan
  • de zekerheid die dient gegeven te worden over de uitvoering

wordt voorgesteld om het meerjarenplan aan te passen.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 21.

Huishoudelijk reglement gemeenteraad, inzonderheid art. 3, § 1.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan het meerjarenplan AANPASSING MEERJARENPLAN (7) 2020-2025 DECEMBER 2023, goedgekeurd door de gemeenteraad van december 2023, worden volgende investeringen toegevoegd in het jaar 2026:

In schema M2:


Op lijn II. b. Uitgaven wordt het bedrag van 1.237.110 euro vervangen door: 3.175.472 euro.

Verantwoording: 1.762.147 + 10 % wordt toegevoegd aan het reeds vermelde bedrag.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt ermee belast onmiddellijk de nodige documenten aan te passen conform de wettelijke vereisten.

7.

2024_GR_00082 - 2024024_902 Aankoop twee signalisatiewagens - lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
7.

2024_GR_00082 - 2024024_902 Aankoop twee signalisatiewagens - lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

2024_GR_00082 - 2024024_902 Aankoop twee signalisatiewagens - lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht " Aankoop twee signalisatiewagens" werd een bestek met nr 2024024_902 opgesteld.

De opdracht wordt geraamd op 55.900,00 EUR excl BTW en 67.639,00 EUR incl BTW.

Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen wij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische grond

1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.

6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek " 2024024_902 Aankoop twee signalisatiewagens" en de aanhorige raming worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 55.900,00 EUR excl BTW en 67.639,00 EUR incl BTW.

8.

2024_GR_00084 - Beheeroverdracht van gemeentelijk bos- en natuurgebied naar het ANB - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00084 - Beheeroverdracht van gemeentelijk bos- en natuurgebied naar het ANB - Goedkeuring
Aanwezig
Nele Lijnen, Raf Truyens, Marc De Pachter, Sven Saenen, Jan Dalemans, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Kristel Vanbaelen, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Ilse Drees, Christel Schuurmans, Bart Bosmans, Francois Claes, Sofie Vrijsen
Stemmen voor 13
Carina Gijsbers, William Linmans, Francois Claes, Jan Dalemans, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Theo Martens, Marie De Rycke, Kristel Vanbaelen, Johan Feyen, Christel Schuurmans, Bart Bosmans, Nele Lijnen
Stemmen tegen 1
Marc De Pachter
Onthoudingen 7
Jo Kerkhofs, Jan Vangenechten, Jordy Verlinden, Jo Bollen, Ilse Drees, Sven Saenen, Raf Truyens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2024_GR_00084 - Beheeroverdracht van gemeentelijk bos- en natuurgebied naar het ANB - Goedkeuring

2024_GR_00084 - Beheeroverdracht van gemeentelijk bos- en natuurgebied naar het ANB - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het beheeroverdracht handelt in hoofdzaak over de volgende gebieden:

  • Gemeentebossen Eksel (364ha);
  • Resterheide (103ha);
  • In de Brand (63ha);
  • Achter den Berg (38ha);
  • Aan de Molenplek (25ha);
  • Lochterveld (14ha);
  • Spiekelspade (11ha):
  • Enkele gebieden met een oppervlakte <10ha.

Een oplijsting van de deelnemende kadastrale percelen en een liggingsplan met weergave van de kadastrale grenzen is te vinden in bijlage (zie bijlage 1: oplijsting percelen en bijlage 2: Liggingsplan met weergave van de kadastrale grenzen).

Aantekeningen
Percelen
In hoofdzaak zijn het de percelen dewelke zijn opgenomen binnen het NBP. Bijkomstig zijn volgende percelen o.a. opgenomen:
(gezamenlijk handelt de overdracht over een totale kadastrale oppervlakte van 643ha 85a 18ca)

  • Bosstraat: 72006A0075/00B000 (gemeente Hechtel-Eksel), 72006A0097/00B000 (OCMW), 72006A0129/00D000 (OCMW)
  • Omgeving veewei (o.a. gemeentelijke visvijver): 72006E0272/00D000 (gemeente Hechtel-Eksel), 72006E0274/00B000 (gemeente Hechtel-Eksel), 72006E0275/00_000 (OCMW), 72006E0276/00_000 (OCMW), 72006F0249/00_000 (OCMW), 72006F0253/00C000 (OCMW), 72006F0253/00B000 (OCMW)
  • Omgeving Roompot: 72006C0371/00A000 (OCMW), 72006C0372/00_000 (OCMW), 72006C0362/00_000 (OCMW)

Samenwerkingsovereenkomst
Bijhorende samenwerkingsovereenkomst (in principe ondergeschikt aan de beheeroverdracht) laat toe een aantal gebiedsspecifieke maatregelen op te nemen in de vorm van strategische projecten, gewenste inrichtingen, etc...
Het volgende wordt opgenomen onder artikel 6:

  • Inrichting corridor ter hoogte van de gemeentelijke vijvers op de percelen 72006E0272/00D000 en 72006E0274/00B000 eventueel met aanvulling van percelen 72006E0275/00_000, 72006E0276/00_000 , 72006F0249/00_000, 72006F0253/00C000, 72006F0253/00B000
  • Ontwikkeling van een multimove pad ter hoogte van Roompot op de percelen 72006C0371/00A000, 72006C0372/00_000 en 72006C0362/00_000

Duur van de overeenkomst
Onderhavige gebruiksovereenkomst treedt in werking op 01/01/2025 en loopt gedurende een aaneengesloten termijn van 24 jaar. Na afloop van deze termijn en behoudens opzegging door één van de partijen zal de overeenkomst stilzwijgend verlengd worden met periodes van telkens 5 jaar. De gebruiksovereenkomst is voor het eerst opzegbaar na 24 jaar, en vervolgens na elke termijn van 5 jaar. 

Verpachting van het jachtrecht
De huidige verpachting van het jachtrecht is juridisch, technisch en ecologisch niet actueel. De huidige overeenkomst (verhuring van jachtrechten) houdt tevens geen rekening met het gebiedsgericht plan van het wolvengebied en het Limburgs everzwijnenplan. Gezien de onlosmakelijke verbondenheid tussen natuur- en faunabeheer wordt de huidige verpachting van het jachtrecht best geactualiseerd. Het gemeentebestuur geeft hiertoe volmacht aan het ANB om de jachtverpachting te organiseren in overeenstemming met artikel 11 van het Jachtdecreet. De jachtverpachting gebeurt in nauwgezet overleg met het gemeentebestuur en zal op dergelijke wijze georganiseerd worden zodat de nieuwe concessie ingaat op de dag van het vernieuwd beheerplan (d.i. na 15/09/2026 - huidige NBP geldig tot 15/09/2026).

Communicatie en overleg
Partijen engageren zich ertoe elkaar te informeren en consulteren over materies die betrekking hebben op het beheer. In hun communicatie met derden en het publiek verwijzen zij, waar relevant, op gepaste wijze naar het bestaan van deze overeenkomst. Overleg in verband met of in het kader van deze overeenkomst  gebeurt in eerste lijn tussen de ter plaatse bevoegde regiobeheerder van het ANB en de milieuambtenaar van de gemeente.

De beheeroverdracht en de samenwerkingsovereenkomst zijn te vinden in bijlage (zie bijlage 3: Beheeroverdracht Hechtel-Eksel en bijlage 4 Samenwerkingsovereenkomst Hechtel-Eksel).

Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56.
  • Het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, artikel 16octies, ingevoegd bij het decreet van 9 mei 2014.
  • Het decreet van 9 mei 2014 tot wijziging van de regelgeving inzake natuur en bos, artikel 107.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 betreffende de natuurbeheerplannen en de erkenning van natuurreservaten, artikel 12.
  • Het besluit van de administrateur-generaal van het Agentschap voor Natuur en Bos van 1 januari 2020 houdende delegatie en toewijzing van bevoegdheden, artikel 25, §4, 6°, g).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De volledige beheeroverdracht van gemeentelijk bos- en natuurgebied naar het Agentschap Natuur en Bos wordt  goedgekeurd.

Artikel 2

De gebruiksovereenkomst zoals bepaald in de beheeroverdracht treedt in werking op 01/01/2025 en loopt gedurende een aaneengesloten termijn van 24 jaar.

Artikel 3

De gebruiksovereenkomst wordt samen met de samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

9.

2024_GR_00077 - Schoolreglement - aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
9.

2024_GR_00077 - Schoolreglement - aanpassing - Goedkeuring

2024_GR_00077 - Schoolreglement - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De nieuwe regelgeving gaat o.a. over:

  • de wijze waarop en de termijn waarbinnen het beroep moet worden ingediend als ouders niet akkoord gaan met de beslissing om de klassenraad niet bijeen te roepen of om het getuigschrift niet toe te kennen
  • aanpassing bedrag van de minder scherpe maximumfactuur
  • tijdelijk onderwijs aan huis voor leerlingen die verblijven in een ziekenhuis of in een voorziening veilig verblijf of in een Vlaams detentiecentrum
  • verwijzingen naar Vlaams detentiecentrum, voorziening veilig verblijf, afzondering en fixatie

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.

Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die (digitaal) ondertekenen voor akkoord.

Op 30/05/2024 werden de wijzigingen in het schoolreglement voorgelegd, besproken en goedgekeurd door de schoolraad (verslag in bijlage).

Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.

Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°.

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 8, 12/1, 14/0, 14/1, 27bis, 44 quater t.e.m. 44 septies.

Het decreet leersteun van 3 mei 2023: artikel 16

CAO XII

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt opgeheven.

Artikel 2

Het hierbij gevoegde nieuwe schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt goedgekeurd.

Artikel 3

Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die (digitaal) ondertekenen voor akkoord.

10.

2024_GR_00079 - Rapportering delegatiebevoegdheid personeelsaangelegenheden 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
10.

2024_GR_00079 - Rapportering delegatiebevoegdheid personeelsaangelegenheden 2024 - Kennisneming

2024_GR_00079 - Rapportering delegatiebevoegdheid personeelsaangelegenheden 2024 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

In het kader van efficiëntieverhoging en een vlotte doorstroom van processen en procedures, werden de bevoegdheden van de gemeenteraad met betrekking tot personeelsaangelegenheden (zoals vermeld in art. 41, 2e lid DLB en art. 57, eerste lid DLB) gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.

Deze delegatiebeslissing versoepelt de werking van de organisatie, vooral op vlak van wijzigen en up to date houden van reglementen en snelheid in beslissingsprocedures. Op die manier kan het beleid en de administratie sneller schakelen en naar oplossingen zoeken in het constant veranderende landschap van personeelsbeleid.

De rapporteringsperiode loopt van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2024. 

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, art. 41

Gemeenteraadsbesluit, dd. 19 september 2022 betreffende de delegatiebeslissing van personeelsaangelegenheden

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van de delegatiebevoegdheid van personeelsaangelegenheden 2024. 

11.

2024_GR_00083 - Rapportering organisatiebeheersing 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
11.

2024_GR_00083 - Rapportering organisatiebeheersing 2024 - Kennisneming

2024_GR_00083 - Rapportering organisatiebeheersing 2024 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Na de goedkeuring van het kader heeft het managementteam, onder leiding van de algemeen directeur, dit kader gebruikt voor de toetsing van de organisatie aan de leidraad organisatiebeheersing. 

Aan de hand van het achterliggende model werden 10 thema's onder de loep genomen, waarvoor telkens de doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen werden geformuleerd voor de eigen organisatie. 

De thema's zijn: 

  1. Doelstellingen en procesmanagement
  2. Belanghebbendenmanagement
  3. Monitoring 
  4. Financieel management
  5. Organisatiestructuur
  6. Personeelsbeleid
  7. Organisatiecultuur
  8. Informatie en communicatie
  9. Facilitaire middelen, opdrachten en contracten
  10. Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

De algemeen directeur legde, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. 

De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2023 tot 31 maart 2024. Dit rapport handelt over de acties, die ondernomen werden in de rapporteringsperiode, om van de organisatie  een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en integere organisatie te maken. Er werd eveneens een plan van aanpak geformuleerd voor de komende rapporteringsperiode. 

Het Decreet Lokaal Bestuur is erop gericht om de rechtspersonen gemeente en OCMW te laten functioneren als één ambtelijke organisatie. Daarom hanteert de rapportering systematisch de terminologie 'lokaal bestuur'. Waar het relevant is voor de beheersing van de organisatie, verwijst de rapportering expliciet naar de achterliggende rechtspersoon. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 - bevoegdheden van de gemeenteraad

Decreet Lokaal Bestuur, art. 56 - bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen

Decreet Lokaal Bestuur, art. 217 tem. art. 224 - organisatiebeheersing en audit

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over organisatiebeheersing 2024.

12.

2024_GR_00075 - Rapportering klachtenbehandeling gemeentebestuur 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Verontschuldigd
Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Nele Lijnen, Voorzitter
12.

2024_GR_00075 - Rapportering klachtenbehandeling gemeentebestuur 2024 - Kennisneming

2024_GR_00075 - Rapportering klachtenbehandeling gemeentebestuur 2024 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Het reglement klachtenbehandeling organiseert een systeem voor behandeling van klachten over de handelingen van het lokaal bestuur Hechtel-Eksel. 

Art. 6 §1 van dit reglement bepaalt dat de klachtencoördinator  jaarlijks een verslag opmaakt over de klachten en hierover rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. 

De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 mei 2023 tot 31 mei 2024. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 56

Decreet lokaal bestuur, art. 303 §3  (jaarlijkse rapportering klachten aan de raden)

Reglement klachtenbehandeling, dd. 30 januari 2023

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over de klachtenbehandeling van klachten tegen het gemeentebestuur 2024.