Na de goedkeuring van het kader heeft het managementteam, onder leiding van de algemeen directeur, dit kader gebruikt voor de toetsing van de organisatie aan de leidraad organisatiebeheersing.
Aan de hand van het achterliggende model werden 10 thema's onder de loep genomen, waarvoor telkens de doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen werden geformuleerd voor de eigen organisatie.
De thema's zijn:
De algemeen directeur legde, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast.
De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2023 tot 31 maart 2024. Dit rapport handelt over de acties, die ondernomen werden in de rapporteringsperiode, om van de organisatie een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en integere organisatie te maken. Er werd eveneens een plan van aanpak geformuleerd voor de komende rapporteringsperiode.
Het Decreet Lokaal Bestuur is erop gericht om de rechtspersonen gemeente en OCMW te laten functioneren als één ambtelijke organisatie. Daarom hanteert de rapportering systematisch de terminologie 'lokaal bestuur'. Waar het relevant is voor de beheersing van de organisatie, verwijst de rapportering expliciet naar de achterliggende rechtspersoon.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 - bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56 - bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
Decreet Lokaal Bestuur, art. 217 tem. art. 224 - organisatiebeheersing en audit
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over organisatiebeheersing 2024.