Terug
Gepubliceerd op 17/09/2024

2024_GR_00075 - Rapportering klachtenbehandeling gemeentebestuur 2024 - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 24/06/2024 - 19:30 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Kelly Leenaerts; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Nele Lijnen, Voorzitter
2024_GR_00075 - Rapportering klachtenbehandeling gemeentebestuur 2024 - Kennisneming 2024_GR_00075 - Rapportering klachtenbehandeling gemeentebestuur 2024 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Het reglement klachtenbehandeling organiseert een systeem voor behandeling van klachten over de handelingen van het lokaal bestuur Hechtel-Eksel. 

Art. 6 §1 van dit reglement bepaalt dat de klachtencoördinator  jaarlijks een verslag opmaakt over de klachten en hierover rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. 

De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 mei 2023 tot 31 mei 2024. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 56

Decreet lokaal bestuur, art. 303 §3  (jaarlijkse rapportering klachten aan de raden)

Reglement klachtenbehandeling, dd. 30 januari 2023

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over de klachtenbehandeling van klachten tegen het gemeentebestuur 2024.