Terug
Gepubliceerd op 17/09/2025

2025_GR_00127 - Advies geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap Diyanet Rahmet Moskee Hechtel (verkorte procedure) - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 24/06/2025 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Raf Truyens, schepen; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen, schepen; Tygo Klaasse, schepen; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Carina Gijsbers, voorzitter; Sven Saenen, gemeenteraadslid

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Raf Truyens, schepen

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00127 - Advies geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap Diyanet Rahmet Moskee Hechtel (verkorte procedure) - Goedkeuring

Aanwezig

Raf Truyens, Jan Dalemans, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Kelly Leenaerts, Jo Bollen, Jaak Smeets, Conny Aerts, Ellen Schrooten, Stefan Maes, Jochim Schrooten, Noortje Baselet, Inge Peeters, Lynn Larsen, Mustafa Agdere, Rosi Vander Elst, Carine Stevens, Tim Feyen, Tygo Klaasse, Sofie Vrijsen
Stemmen voor 20
Jan Dalemans, Theo Martens, Kelly Leenaerts, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Bollen, Tim Feyen, Noortje Baselet, Jochim Schrooten, Stefan Maes, Ellen Schrooten, Conny Aerts, Jaak Smeets, Mustafa Agdere, Rosi Vander Elst, Inge Peeters, Lynn Larsen, Tygo Klaasse, Raf Truyens
Stemmen tegen 1
Carine Stevens
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00127 - Advies geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap Diyanet Rahmet Moskee Hechtel (verkorte procedure) - Goedkeuring 2025_GR_00127 - Advies geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap Diyanet Rahmet Moskee Hechtel (verkorte procedure) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het advies van het lokaal bestuur gebeurt door een aftoetsing van de verplichtingen die opgenomen zijn in artikel 7 (met uitzondering van punt 10° en 11° voor de verkorte procedure):

1° ze heeft een juridische structuur die aangepast is aan het aangevraagde openbaar statuut en waarover er transparantie is;

2° ze is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover;

3° ze ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks financiering of ondersteuning die afbreuk doet aan de onafhankelijke uitoefening van de decretale opdrachten en verplichtingen van het toekomstige bestuur van de eredienst, zoals is bepaald in dit decreet en het decreet van 7 mei 2004. De onafhankelijke uitoefening van de decretale opdrachten en verplichtingen van het toekomstige bestuur van de eredienst kan in het gedrang komen door onder meer, maar niet uitsluitend, de samenloop van twee of meer van de volgende elementen, die wordt vastgesteld door de personeelsleden van de bevoegde instantie bij de juridische structuur, vermeld in artikel 7, 1°:
a) het ontvangen van herhaaldelijke financiële giften van dezelfde persoon of organisatie;
b) het ontvangen van schenkingen van goederen die een aanzienlijke kostprijs hebben en noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de eredienst;
c) de rechtstreekse of onrechtstreekse terbeschikkingstelling van personeel door derden;
d) de terbeschikkingstelling door derden van infrastructuur ten kosteloze titel of tegen een niet-marktconforme huurprijs;
e) het bestaan van samenwerkingsverbanden met instellingen die rechtstreeks of onrechtstreeks gelinkt zijn aan organisaties en bewegingen die een extremistische en segregerende geloofsbeleving promoten en verspreiden;
f) de opname in de statuten, oprichtingsakte of beginselverklaring van de juridische structuur, vermeld in artikel 7, 1°, van een band van ondergeschiktheid aan een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
g) een nauwe band met een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie die blijkt uit het feit dat de juridische structuur, vermeld in artikel 7, 1°:
1) richtlijnen, ongeacht de aard ervan, ontvangt van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
2) informatie over de eigen werking, over leden of over bepaalde personen of groepen bezorgt aan een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
3) structureel en prominent aanwezig is op bijeenkomsten die georganiseerd worden door een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
4) via de eigen communicatiekanalen activiteiten promoot van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
5) verbonden is met structuren zoals verenigingen of koepelorganisaties die rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden zijn aan of aangestuurd worden door een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
6) voor de eigen werking actief gebruikmaakt van officiële logo’s van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
7) gebruikmaakt van infrastructuur in eigendom van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie, en waarvan het gebruiksrecht onvoldoende een onvoorwaardelijke en lange termijn van het gebruik garandeert;
8) binnen de eigen werking een structurele en prominente aanwezigheid van diplomatiek personeel toestaat;
9) via financiële stromen en constructies financieel verbonden is met een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
3°/1 ze ontvangt geen financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging;
3°/2 ze heeft geen banden met:
a) personen of entiteiten als vermeld in artikel 3 en 5 van het koninklijk besluit van 28 december 2006 inzake specifieke beperkende maatregelen tegen bepaalde personen en entiteiten met het oog op de strijd tegen de financiering van het terrorisme;
b) personen, groepen of entiteiten die zijn opgenomen in de lijst, vermeld in artikel 2, 3 en 4 van het gemeenschappelijk standpunt 2001/931/ GBVB van de Raad van 27 december 2001 betreffende de toepassing van specifieke maatregelen ter bestrijding van het terrorisme, en in de daaropvolgende besluiten van de Raad tot actualisering van de lijst van personen, groepen en entiteiten, vermeld in artikel 2, 3 en 4 van het gemeenschappelijk standpunt 2001/931/GBVB;
3°/3 ze heeft geen banden met:
a) personen als vermeld in artikel 1, 10°, 14°, 16° en 17°, van het koninklijk besluit van 21 juli 2016 betreffende de gemeenschappelijke gegevens- bank Terrorist Fighters;
 b)    personen, rechtspersonen en feitelijke verenigingen als vermeld in artikel 1, 11°, van het koninklijk besluit van 23 april 2018 betreffende de gemeenschappelijke gegevensbank Haatpropagandisten en tot uitvoering van sommige bepalingen van afdeling 1bis ‘Het informatiebeheer’ van hoofdstuk IV van de wet op het politieambt;

4° ze toont de maatschappelijke relevantie aan van de lokale geloofsgemeenschap aan de hand van:

a) de bevestiging door het representatief orgaan dat de lokale geloofsgemeenschap minstens tweehonderd leden telt binnen de gebiedsomschrijving;

b) de zorg voor de materiële voorwaarden die de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan mogelijk maken;

c) het onderhoud en de bewaring van de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst;

d) het onderhouden van duurzame contacten met de lokale overheid van de gemeente waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;

e) het respecteren van het principe van goed nabuurschap en het onderhouden van duurzame contacten met de lokale gemeenschap waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;

5° de leden van het voorlopig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, al de volgende verplichtingen na:
a) de verplichting om in geen geval, op welke wijze dan ook, medewerking te verlenen aan activiteiten die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan;
b) de verplichting om alle redelijke inspanningen te ondernemen om personen die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de organisatie en werking van het voorlopig bestuursorgaan;
c) de verplichting om alle redelijke inspanningen te ondernemen om personen die in door de lokale geloofsgemeenschap gebruikte lokalen en plaatsen aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de gebruikte lokalen en plaatsen;
d) de verplichting om, onverminderd de vrijheid van godsdienst, alle redelijke inspanningen te ondernemen om geldende wetgeving na te leven en niet hun medewerking te verlenen aan handelingen strijdig met de geldende wetgeving, in het bijzonder de Grondwet en het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;
 e) de verplichting om in geen geval, op welke wijze dan ook aan te zetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan;

6° ze toont aan dat het toekomstige bestuur van de eredienst voor de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, houder is van een van de onderstaande rechten of overeenkomsten. Aan dit criterium is ook voldaan als de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, in eigendom zijn van een Belgische publieke rechtspersoon:
a) een zakelijk recht dat voldoet aan de modaliteiten en voorwaarden, vermeld in boek 3 ‘Goederen’ van het Burgerlijk Wetboek: volle eigendom of mede-eigendom;
b) een zakelijk gebruiksrecht dat voldoet aan de modaliteiten en voorwaarden, vermeld in boek 3 ‘Goederen’ van het Burgerlijk Wetboek: erfpacht, vruchtgebruik of opstal;
 c)    een schriftelijke huurovereenkomst naar gemeenrecht conform artikel 1737 van het Burgerlijk Wetboek van bepaalde duur van minstens vijftien jaar zonder de mogelijkheid van een vervroegde beëindiging door de verhuurder;

7° het voorlopig bestuursorgaan bezorgt de voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het voorlopig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente. Als er tussentijdse wijzigingen zijn, meldt het voorlopig bestuursorgaan dat binnen dertig dagen aan deze instanties;
 

8° ze heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht die in voorkomend geval op hen van toepassing is conform het decreet van 7 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie en inburgeringsbeleid;

9° ze verbindt zich ertoe om de wedde van haar bedienaars van de eredienst ten laste te laten nemen door de federale overheid conform artikel 181 van de Grondwet en de wet van 2 augustus 1974 betreffende de wedden van de titularissen van sommige openbare ambten, van de bedienaars van de erkende erediensten en van de afgevaardigden van de Centrale Vrijzinnige Raad;


Juridische grond

Decreet van 6 mei 2024 tot wijziging van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad kan op basis van de ons aangereikte informatie uit het erkenningsdossier en het geactualiseerde aanvraag tot erkenningsdossier het volgende adviseren over onderstaande punten. Omdat we niet altijd over voldoende informatie bezitten om een uniform positief of negatief advies te geven wordt het advies per punt aangeleverd.

Deze adviezen worden uitgebracht onder voorbehoud van de adviezen van de bovenlokale overheden en van de veiligheidsdienst van FOD Justitie.

1. Juridische transparante structuur:

Uit de geactualiseerde erkenningsaanvraag blijkt dat de lokale geloofsgemeenschap georganiseerd is als een vereniging zonder winstoogmerk, met ondernemingsnummer 0822 940 476 en beschikt over de nodige administratieve capaciteit. 

2. Financiële leefbaarheid:

Uit de ingediende jaarrekeningen blijkt dat de organisatie financieel leefbaar is. De jaarrekening werd toegevoegd. Ze is echter vrij beperkt. 

Er zijn geen schulden gekend bij de gemeente Hechtel-Eksel.

Er werd een meerjarenplanning 2025-2030 ingediend bij de geactualiseerde aanvraag met een zeer beperkte verklarende nota. Hieruit blijkt dat ze enkel inzetten op verdere dagelijkse werking. Er wordt niet gesproken over investeringen.

Het lokaal Bestuur kan op basis van het ingediende dossier niet uitmaken of er een giftenregister aanwezig is.

3. Externe financiering:

Qua externe financiering beschikt het lokaal bestuur beschikt over onvoldoende gegevens om een advies uit te brengen over de erkenningsverplichtingen 3°, 3°/1, 3°/2, 3°/3;

4. Aantonen maatschappelijke relevantie:

Uit de aangereikte informatie uit het erkenningsdossier kunnen we niet verifiëren of de geloofsgemeenschap minstens 200 leden heeft binnen hun gebiedsomschrijving (Hechtel-Eksel en Peer). 

Ze verzorgen erediensten en andere evenementen/bijeenkomsten in hun gebouwen in het kader van het geloof. Periodiek wordt een opendeurdag georganiseerd waarop inwoners van de gemeente welkom zijn.

Ze hebben toestemming van de internationale vereniging Diyanet van België, eigenaar van het gebouw, om het gebouw te blijven gebruiken voor het uitoefenen van hun activiteiten. Deze informatie bleef ongewijzigd ten opzichte van de initiële erkenningsaanvraag uit 2023.

De contactpersonen van de Moskee zijn steeds bereikbaar en staan open voor dialoog met het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur heeft het gevoel dat de verstandhouding met de geloofsgemeenschap in orde is en de dialoog over allerhande thema's steeds mogelijk is. Er wordt periodiek vanuit de geloofsgemeenschap een opendeurdag georganiseerd waarop alle inwoners welkom zijn.

Het OCMW van Hechtel-Eksel geeft aan weinig tot geen structurele contacten te hebben met de Rahmet Moskee. Ze ervaren bij hun cliënteel weinig invloeden van de Moskee, noch positief, noch negatief.

Het lokaal bestuur merkt dat de moskee en haar leden in de omgeving geaccepteerd worden en dat er weinig tot geen klachten zijn over de aanwezigheid en/of activiteiten georganiseerd door hen.

De Lokale politiezone Kempenland heeft de laatste jaren weinig tot geen relevante meldingen/interventies gehad betreffende enige vorm van overlast rond (de werking) van de Moskee.

5. Naleven grondwet en bepalingen EVRM:

Wij beschikken als lokaal bestuur over geen informatie om hierover een positief advies te geven.

6. Gebouw

Ze hebben toestemming van de internationale vereniging Diyanet van België, eigenaar van het gebouw, om het gebouw te blijven gebruiken voor het uitoefenen van hun activiteiten middels een zakelijk gebruiksrecht. 

Na navraag is er op datum van dit advies binnen onze gemeentelijke administratieve diensten alsook binnen de lokale hulpverleningszone Noord-Limburg geen recent gunstig brandweerverslag bekend betreffende het gebouw dat gebruikt wordt. 

Vergunningen: Er is op onze diensten geen vergunning afgeleverd voor een moskee.

Het pad werd oorspronkelijk vergund als woning (1950), daarna een aanpassing van de woning (1996), nog een uitbreiding (2008) en een veranda (2015). Er is geen bestemmingswijziging naar moskee (gemeenschapsvoorziening). 

Een moskee is wel verenigbaar binnen de zone voor centrumwonen, bestemming volgens RUP Centrum Hechtel waarbinnen de moskee gelegen is. 

7. Informatie bestuursorganen

Deze informatie is aanwezig in het erkenningsdossier.

8. Identificatie van de bedienaar(s) van de eredienst (inclusief inburgeringsplicht)

De aangegeven bedienaar in de geactualiseerde erkenningsaanvraag is een andere persoon dan in de initiële aanvraag. De huidige bedienaar geeft aan gedomicilieerd te zijn op het grondgebied van Hechtel-Eksel, en is de Nederlandse taal machtig.

Het opgegeven adres in het erkenningsdossier waar de bedienaar van erediensten gedomicilieerd zou zijn (Weversstraat 1, 3940 Hechtel-Eksel), is een onbestaand adres en bestaat niet. De bedienaar is gedomicilieerd in Houthalen-Helchteren.

Het uittreksel uit het strafregister van de aangeduide bedienaar ontbreekt echter in het geactualiseerde erkenningsdossier, wat een verplichte bijlage dient te zijn.

9. Wedde bedienaars eredienst

Hierover hebben we als lokaal bestuur geen informatie en kunnen we geen advies geven.

 

Artikel 2

Een afschrift van dit advies zal aan de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen en aan de betrokken geloofsgemeenschap gestuurd worden.