Terug
Gepubliceerd op 02/04/2025

2025_CBS_00462 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende het instellen van wegversmallingen en het plaatsen van rijbaankussens in de Pundershoekstraat - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
di 01/04/2025 - 08:30 Zwarte Beekzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Dalemans, Burgemeester; Kelly Leenaerts, Derde schepen; Tim Feyen, Vijfde schepen; Tygo Klaasse, Vierde schepen; Raf Truyens, Tweede schepen; Jan Vangenechten, Eerste schepen; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Jan Dalemans, Burgemeester
2025_CBS_00462 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende het instellen van wegversmallingen en het plaatsen van rijbaankussens in de Pundershoekstraat - Goedkeuring 2025_CBS_00462 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende het instellen van wegversmallingen en het plaatsen van rijbaankussens in de Pundershoekstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het is hierdoor in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid, noodzakelijk om speciale maatregelen te treffen inzake verkeer.

Het is belangrijk dat de snelheid beter overeenkomt met de weginrichting en de omgeving, zodat een ruime meerderheid van de weggebruikers zich houdt aan een redelijke en veilige snelheid.

De rijbaankussens mogen slechts aangelegd worden op openbare wegen waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur (Ministeriële omzendbrief van 3 mei 2002 betreffende de verhoogde inrichtingen). Rijbaankussens dienen vaak als snelheidsremmers en dragen bij aan het beheersen van de verkeerssnelheid. Door deze kussens op strategische locaties te plaatsen, wordt de snelheid van voertuigen verminderd, wat de algemene veiligheid op de weg verbetert. Het kan ook bijdragen aan een veiligere verkeersomgeving.

In de Pundershoekstraat worden op twee locaties,  wegversmallingen en rijbaankussens aangebracht. De wegcode voorziet een smalle doorgang waarbij er verplicht links of verplicht rechts aangehouden moeten worden. Dit wordt kenbaar gemaakt met de verkeersborden B19 en B21. De rijbaankussens worden naast elkaar of in een geschrankte opstelling geplaatst.

Doorheen het jaar vond er ook een tussentijdse evaluatie plaats met de volgende elementen:

  • Snelheidsmeting 2025 (bijlage)

In 2025 is de snelheidsmeting herhaald na de plaatsing van rijbaankussens, met als meetlocatie Pundershoekstraat 57. Deze locatie werd gekozen omdat hier vermoedelijk de hoogste snelheden worden bereikt en er nog versneld kan worden voordat men de rijbaankussens nadert. De resultaten tonen een significante daling van de gemiddelde snelheid van 67 km/u in 2024 naar ongeveer 48 km/u in 2025. Het percentage overtredingen is gedaald van 91,93% naar 36,01%. Deze objectieve cijfers bevestigen dat de rijbaankussens een positief effect hebben op de snelheid, wat de aanbeveling ondersteunt om deze te behouden.

  • Meldingen 

Sinds de invoering van de trajectcontrole in 2024 is er de perceptie dat er mogelijk meer sluipverkeer door de Pundershoekstraat rijdt. Uit de verkeersmetingen blijkt echter dat deze veronderstelling voorlopig niet bevestigd wordt, aangezien het aantal voertuigen per weekdag niet is toegenomen.

Bewoners uiten hun bezorgdheid over het zware verkeer dat door de straat rijdt, voornamelijk als gevolg van vrachtverkeer naar de Steenhovenstraat of de KMO-zone op Borgveld. Het lokaal bestuur onderzoekt verdere maatregelen om zwaar verkeer in de Pundershoekstraat te ontmoedigen.

Daarnaast zijn er meldingen van lichte geluidshinder en zorgen over de duurzaamheid van de rijbaankussens. Er wordt geadviseerd om te onderzoeken of duurzamere rijbaankussens kunnen worden voorzien in 2025.

Het vorig tijdelijk aanvullend reglement, zoals goedgekeurd in zitting van 08 april 2024 vervalt op 22 april 2025.  De doeltreffendheid van de proefopstelling zal verder worden geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd. Het tijdelijk reglement heeft een maximale geldigheidsduur van 12 maanden en kan indien nodig worden aangepast. 


De proefopstelling zal maximaal één jaar uitgetest worden en indien nodig bijgestuurd.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur, artikel 56.

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, inzonderheid artikelen 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°

De beslissing wordt genomen op grond van:

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen

Ministeriële omzendbrief van 3 mei 2002 betreffende de verhoogde inrichtingen, bestemd om de snelheid te beperken tot 30 km/u en de rijbaankussens.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed betreffende het instellen van wegversmallingen en het plaatsen van rijbaankussens in de Pundershoekstraat.

Artikel 2

Het college geeft de toestemming om op 2 vooropgestelde locaties in de Pundershoekstraat rijbaankussens te plaatsen met flexibele paaltjes.

Artikel 3

Het college verleent goedkeuring voor het onderzoek naar en de eventuele aanpassing van duurzamere rijbaankussens in 2025.

Artikel 4

Het college geeft de toestemming voor de aanpassing van de markering en het eventueel plaatsen van flexibele paaltjes op het kruispunt Pundershoekstraat - Heuvelstraat.

Artikel 5

Op de Pundershoekstraat ter hoogte van huisnummer 25 en ter hoogte van huisnummer 43/45 geldt:

Een smalle doorgang, verplicht links of rechts aanhouden.

Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B19 en B21.

Artikel 6

Plaatsing van de verkeersborden gebeurt door de eigen uitvoeringsdienst.

Artikel 7

De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.

Artikel 8

Dit tijdelijk reglement treedt in werking vanaf maandag 22 april 2025 en is maximaal 1 jaar geldig.