Terug
Gepubliceerd op 26/02/2025

Notulen  Gemeenteraad

di 14/01/2025 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Carina Gijsbers, Voorzitter

Agendapunten

1.

2025_GR_00001 - Notulen van de gemeenteraad van 25 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
1.

2025_GR_00001 - Notulen van de gemeenteraad van 25 november 2024 - Goedkeuring

2025_GR_00001 - Notulen van de gemeenteraad van 25 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 25 november 2024 worden goedgekeurd. 

2.

2025_GR_00007 - Notulen van de gemeenteraad van 05 december 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
2.

2025_GR_00007 - Notulen van de gemeenteraad van 05 december 2024 - Goedkeuring

2025_GR_00007 - Notulen van de gemeenteraad van 05 december 2024 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 05 december 2024 worden goedgekeurd. 

3.

2025_GR_00008 - s-Lim: afvaardiging in algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
3.

2025_GR_00008 - s-Lim: afvaardiging in algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00008 - s-Lim: afvaardiging in algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op 12 december 2024 werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging in s-Lim. 

De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties: 

- VLAAMS BELANG: Carine Stevens

- ieder1: Jan Vangenechten en plaatsvervanger Raf Truyens

- HE Lijst Burgmeestr: Jan Vangenechten en plaatsvervanger Raf Truyens

Juridische grond

Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking

Besluit

Na beraadslaging: met geheime stemming:

  • Jan Vangenechten: 22 ja-stemmen en 1 neen-stem.
  • Carine Stevens: 1 ja-stem, 21 neen-stemmen en 1 onthouding.
  • Raf Truyens: 23 ja-stemmen.

keurt de Gemeenteraad eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Jan Vangenechten, schepen, wordt aangesteld als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van s-Lim, gedurende de actuele legislatuur. 

Artikel 2

De heer Raf Truyens, schepen, wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van s-Lim, gedurende de actuele legislatuur. 

4.

2025_GR_00009 - Vervoerregio Limburg: afvaardiging in Vervoerregioraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
4.

2025_GR_00009 - Vervoerregio Limburg: afvaardiging in Vervoerregioraad - Goedkeuring

2025_GR_00009 - Vervoerregio Limburg: afvaardiging in Vervoerregioraad - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Limburg een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 11 december 2023 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor. 

Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid  van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.


Op 12 december 2024 werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging in de Vervoerregioraad.  

De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties: 

ieder1: Tygo Klaasse

- HE Lijst Burgemeestr: Tygo Klaasse

Juridische grond

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°

Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel  7 §2 1°

Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s

Besluit

Na beraadslaging: met geheime stemming:

  • Tygo Klaasse: 23 ja-stemmen.

Keurt de Gemeenteraad eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Tygo Klaasse, schepen, is de politieke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Limburg, tot het einde van zijn schepenmandaat. 

Artikel 2

De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Limburg. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.

5.

2025_GR_00010 - Woonmaatschappij Limburg: aanduiding lid in toewijzingsraad deelwerkingsgebied Noord-West - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
5.

2025_GR_00010 - Woonmaatschappij Limburg: aanduiding lid in toewijzingsraad deelwerkingsgebied Noord-West - Goedkeuring

2025_GR_00010 - Woonmaatschappij Limburg: aanduiding lid in toewijzingsraad deelwerkingsgebied Noord-West - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.

De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.22 van het BVCW.

Beleidsmatige opdracht

De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.

Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.

Operationele opdracht

De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.

Er is een toewijzingsraad per werkingsgebied of per deelwerkingsgebied als de woonmaatschappij daarvoor kiest. In Limburg wordt geopteerd om met een toewijzingsraad per deelwerkingsgebied te werken. Hechtel-Eksel behoort tot het deelwerkingsgebied Noord-West. 

De heer Tim Feyen, schepen, wordt voorgedragen om de gemeente Hechtel-Eksel te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. 

De beleidscoördinator welzijn wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41
  • Decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met de woonmaatschappijen wordt gecreëerd, en latere wijzigingen
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen
  • Vlaamse Codex Wonen van 2021
  • Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021

Besluit

Na beraadslaging: met geheime stemming:

  • Tim Feyen: 23 ja-stemmen.

Keurt de Gemeenteraad eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Tim Feyen, schepen, wordt aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Hechtel-Eksel te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het deelwerkingsgebied Noord-West.

Artikel 2

Beleidscoördinator welzijn wordt aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Hechtel-Eksel te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het deelwerkingsgebied Noord-West.

6.

2025_GR_00011 - Dienstverlenende intergemeentelijk Samenwerkingsverband (DISV) Regio Noord-Limburg: afvaardiging in algemene vergadering en voordracht kandidaat bestuurder - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
6.

2025_GR_00011 - Dienstverlenende intergemeentelijk Samenwerkingsverband (DISV) Regio Noord-Limburg: afvaardiging in algemene vergadering en voordracht kandidaat bestuurder - Goedkeuring

2025_GR_00011 - Dienstverlenende intergemeentelijk Samenwerkingsverband (DISV) Regio Noord-Limburg: afvaardiging in algemene vergadering en voordracht kandidaat bestuurder - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Alle raadsleden vertegenwoordigen de gemeente in de algemene vergadering. Dit is statutair vastgelegd. 

Er dient één vertegenwoordiger aangeduid te worden, die in de algemene vergadering de stemmen uitbrengt namens de gemeente. Deze vertegenwoordiger mag niet dezelfde persoon zijn als diegene die voorgesteld wordt voor de Raad van Bestuur. 

Er dient één vertegenwoordiger aangeduid te worden die wordt voorgedragen als lid van de Raad van Bestuur. Niettegenstaande de autonomie van het bestuur om voor te dragen was er bij de oprichting onderlinge afspraak/aanbeveling tussen de besturen om hiervoor de burgemeester voor te dragen. 

Op 20 december 2024 werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging in DISV.

De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties: 

- HE Lijst Burgemeestr:

    Algemene vergadering: Jan Vangenechten effectief en Tim Feyen als plaatsvervanger

    Raad van bestuur: Jan Dalemans

- Lijst ieder1:

    Algemene vergadering: Jan Vangenechten effectief en Tim Feyen als plaatsvervanger

    Raad van bestuur: Jan Dalemans

Juridische grond

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41

Besluit

Na beraadslaging: met geheime stemming:

  • Jan Vangenechten: 23 ja-stemmen.
  • Tim Feyen: 23 ja-stemmen.
  • Jan Dalemans: 23 ja-stemmen.

Keurt de Gemeenteraad eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Jan Vangenechten, schepen, wordt als stemgerechtigde vertegenwoordiger benoemd in de algemene vergadering van het dienstverlenende intergemeentelijk samenwerkingsverband (DISV) Regio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur.

Artikel 2

De heer Tim Feyen, schepen, wordt als plaatsvervangend vertegenwoordiger benoemd in de algemene vergadering van het dienstverlenende intergemeentelijk samenwerkingsverband (DISV) Regio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur

Artikel 3

De heer Jan Dalemans, burgemeester, wordt als bestuurder voor gedragen om namens de gemeente te zetelen in de raad van bestuur, gedurende de actuele legislatuur.

7.

2025_GR_00012 - Regionaal Landschap Lage Kempen vzw : afvaardiging in algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
7.

2025_GR_00012 - Regionaal Landschap Lage Kempen vzw : afvaardiging in algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00012 - Regionaal Landschap Lage Kempen vzw : afvaardiging in algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeente mag één stemgerechtigde vertegenwoordiger aanduiden voor de algemene vergadering. Het is gebruikelijk om een lid van het college aan te duiden, bij voorkeur de schepen bevoegd voor leefmilieu.

De milieuambtenaar wordt steeds als adviserend lid uitgenodigd op de algemene vergadering.

Om de drie jaar worden er verkiezingen georganiseerd voor de 11 leden van het bestuursorgaan. De volgende verkiezing is op in maart 2025. De gemeente kan haar vertegenwoordiger verkiesbaar stellen.

Op 12 december 2024 werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging. 

De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties: 

RLLK vzw: 

- ieder1: Raf Truyens

- HE Lijst Burgemeestr: Raf Truyens

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41

Besluit

Na beraadslaging: met geheime stemming:

  • Raf Truyens: 23 ja-stemmen.

Keurt de Gemeenteraad eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Raf Truyens, schepen, wordt aangesteld als stemgerechtigde vertegenwoordiger in Regionaal Landschap Lage Kempen vzw. 

Artikel 2

De milieuambtenaar wordt aangesteld als adviserend vertegenwoordiger in Regionaal Landschap Lage Kempen vzw.

8.

2025_GR_00013 - Nolimpark DV: afvaardiging in algemene vergadering en bestuursorgaan - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
8.

2025_GR_00013 - Nolimpark DV: afvaardiging in algemene vergadering en bestuursorgaan - Goedkeuring

2025_GR_00013 - Nolimpark DV: afvaardiging in algemene vergadering en bestuursorgaan - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op 20 december werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging. 

De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties: 

- HE Lijst Burgmeestr:

  • voor de algemene vergadering: Jan Dalemans effectief en Jan Vangenechten als plaatsvervanger
  • voor de raad van bestuur: William Linmans 

- ieder1: 

  • voor de algemene vergadering: Jan Dalemans effectief en Jan Vangenechten als plaatsvervanger
  • voor de raad van bestuur: Raf Truyens

Lid met raadgevende stem:

- VLAAMS BELANG: Carine Stevens

Juridische grond

Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking

Besluit

Na beraadslaging: met geheime stemming:

  • Jan Dalemans: 23 ja-stemmen.
  • Jan Vangenechten:  23 ja-stemmen.
  • William Linmans: 23 ja-stemmen.
  • Raf Truyens: 22 ja-stemmen en 1 onthouding.
  • Carine Stevens: 1 ja-stem en 22 neen-stemmen.

keurt de Gemeenteraad eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Jan Dalemans, burgemeester, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.

Artikel 2

De heer Jan Vangenechten, schepen, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.

Artikel 3

De heer William Linmans, raadslid, wordt aangeduid als kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.

Artikel 4

De heer Raf Truyens, schepen, wordt aangeduid als kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.

9.

2025_GR_00014 - VZW Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden Noord - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
9.

2025_GR_00014 - VZW Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden Noord - Goedkeuring

2025_GR_00014 - VZW Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden Noord - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De VZW Ligo, Centrum voor Basiseducatie Limburg Midden-Noord organiseert opleidingen voor laaggeschoolde volwassenen. Met deze opleidingen verwerven en verbeteren volwassenen hun functionele vaardigheden op het vlak van taal, wiskunde, ICT en maatschappelijke oriëntatie.

Zoals bepaald is art. 4 sectie 1 van de statuten van de VZW dienen de leden voor ten minste één vierde vertegenwoordigers te zijn van gemeenten, provincies, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, OCMW of districten, zoals bepaald in art. 82 §7 van het decreet betreffende het volwassenonderwijs van 15.6.2007.
Een goede samenwerking en inbreng vanuit de gemeenten in het werkingsgebied is essentieel om de opdracht van Ligo uit te voeren.

Mede door de inzichten van de leden van de algemene vergadering, die zij vanuit hun functie en achtergrond verwerven, kunnen de gemeenten een inhoudelijke bijdrage leveren aan de organisatie en uitbouw van de werking. Er dient dan ook een afgevaardigde voor de algemene vergadering aangeduid te worden.

Op 27 december 2024 werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging: 

De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties:

ieder1: Noortje Baselet

HE Lijst Burgemeestr: Noortje Baselet

Juridische grond

Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking

Besluit

Na beraadslaging: met geheime stemming:

  • Noortje Baselet: 23 ja-stemmen.

Keurt de Gemeenteraad eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Mevrouw Noortje Baselet, raadslid, wordt aangesteld als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VZW Ligo, gedurende de actuele legislatuur. 

10.

2025_GR_00016 - Algemene Vergadering DISV Regio Noord-Limburg op 11 februari 2025 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat van de afgevaardigde - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
10.

2025_GR_00016 - Algemene Vergadering DISV Regio Noord-Limburg op 11 februari 2025 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat van de afgevaardigde - Goedkeuring

2025_GR_00016 - Algemene Vergadering DISV Regio Noord-Limburg op 11 februari 2025 - goedkeuring agenda en vaststelling mandaat van de afgevaardigde - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op basis van de ontvangen stukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd.

Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.

Bij gemeenteraadsbesluit van 14 januari 2025 werd de heer Jan Vangenechten, schepen, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van DISV Regio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur. 

Bij gemeenteraadsbesluit van 14 januari 2025 werd de heer Tim Feyen, schepen, als plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van DISV Regio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur.

Juridische grond

Statuten van de Dienstverlenende Intergemeentelijke Samenwerking Regio Noord-Limburg, vereniging van publiek recht opgericht op 22 december 2017.

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432 betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 11 februari 2025 van DISV Regio Noord-Limburg met volgend agendapunt:

  • De nieuwe samenstelling van de Raad van Bestuur

Artikel 2

De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen van de gemeenteraad genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de DISV Regio Noord-Limburg.

11.

2025_GR_00015 - Algemene vergadering Nolimpark D.V. op 11 februari 2025 - Goedkeuring agenda en vaststelling mandaat van de afgevaardigde - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
11.

2025_GR_00015 - Algemene vergadering Nolimpark D.V. op 11 februari 2025 - Goedkeuring agenda en vaststelling mandaat van de afgevaardigde - Goedkeuring

2025_GR_00015 - Algemene vergadering Nolimpark D.V. op 11 februari 2025 - Goedkeuring agenda en vaststelling mandaat van de afgevaardigde - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.

Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.

Bij gemeenteraadsbesluit van 14 januari 2025 werd de heer Jan Dalemans, burgemeester, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.

Bij gemeenteraadsbesluit van 14 januari 2025 werd Jan Vangenechten, schepen, als plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.

Juridische grond

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 en artikel 432. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 11 februari 2025 van Nolimpark DV met volgend agendapunt:

  • de wedersamenstelling van het bestuursorgaan

Artikel 2

De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

Artikel 3

Een afschrift van deze beslissing over te maken aan Nolimpark DV.

12.

2025_GR_00005 - Belastingreglement op administratieve stukken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
12.

2025_GR_00005 - Belastingreglement op administratieve stukken - Goedkeuring

2025_GR_00005 - Belastingreglement op administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op basis van de indexering worden de tarieven voor elektronische identiteitsdocumenten aangepast. 

Het tarief voor spoedprocedures met levering van de kaart en PIN/PUK in de gemeente wordt verhoogd van €120 naar €125. 

Het tarief voor elektronische identiteitsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar (normale procedure) wordt gelijkgesteld met het tarief voor de kids-ID en wordt verlaagd van €12 naar €8,50. 

Naar aanleiding van de politieverordening kamerwonen wordt €100 gevraagd voor de aanvraag van een uitbatingsvergunning voor het uitbaten van een kamerwoning. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 40 §3 waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglement vaststelt, waaronder de gemeentelijke belastingen en retributies

Decreet Lokaal Bestuur, art. 177 2° dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten

Decreet Lokaal Bestuur, art. 326 – 335 over het bestuurlijk toezicht

Ministerieel besluit van 20 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, teneinde het tarief te bepalen van de elektronische identiteitsdocumenten die aan de buitenlandse kinderen onder de twaalf jaar uitgereikt worden

Omzendbrief van 1 oktober 2024 over het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025.

Vlaamse Codex Ruimtelijk ordening

Vlaams Codex wonen, inzonderheid boek 3 Woningkwaliteitsbewaking

Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid boek 3

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen

Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen

Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Gemeenteraadsbesluit van 16 september 2024 over de politieverordening kamerwonen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken.  De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.  Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement.

Artikel 2

Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

1° Tarief voor de gewone procedure:

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen

€21,00

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar

€8,50

Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de twaalf jaar

€8,50

Attesten van immatriculatie voor vreemdelingen

€3,00

Elektronische kaarten en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen

€21,00

 

2° Tarief voor de spoedprocedures:

A   MET LEVERING IN DE GEMEENTE  

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en kaarten en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid

€125,00

B   MET GECENTRALISEERDE LEVERING BIJ FOD BINNENLANDSE ZAKEN (Park Atrium, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel)  

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen en Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid

€160,00

 

3° Huwelijk:

Huwelijk op weekdagen (inclusief huwelijksboekje)€50,00

Huwelijk in het weekend (inclusief huwelijksboekje)

€80,00

Wettelijke samenwoonst (inclusief boekje)€20,00

 

4° Paspoorten (reispassen):

Minderjarigen (< 18 jaar)

Gewone procedure

Dringende procedure

Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente)

Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel)

Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.)

€35,00

€210,00

€270,00

€320,00

Reisdocument vluchtelingen / staatslozen

€41,00

€210,00

€270,00

€320,00

Reisdocument vreemdelingen

€41,00

€  210,00

nvt 

nvt 

 

Meerderjarigen (> 18 jaar)

Gewone procedure

Dringende procedure

Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente)

Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel)

Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.)

€70,50

€245,50

€305,50

€350,00

Reisdocument vluchtelingen / staatslozen

€66,50

€235,50

€295,50

€340,00

Reisdocument vreemdelingen

€66,50

€235,50

 nvt

 nvt


5° Rijbewijzen:

Eerste rijbewijs, duplicaat of tweede rijbewijs

€25,00

Voorlopig rijbewijs of duplicaat voorlopig rijbewijs

€25,00

Internationaal rijbewijs

€20,00

 

6° Stedenbouwkundig attest, conformiteitsattest, stedenbouwkundige inlichtingen:

Voor stedenbouwkundige inlichtingen

€100,00/ perceel

Voor een stedenbouwkundig attest, vermeerderd met de kosten van het openbaar onderzoek indien van toepassing

€10,00

Voor de aanvraag van een uitbatingsvergunning voor het uitbaten van een kamerwoning€100

Voor de aanvraag van een conformiteitsonderzoek voor een woning, met uitzondering van Wonen in Limburg (WiL)

Een kamer wordt gezien als een woning. Het maximumbedrag voor de aanvraag van een conformiteitsonderzoek voor een kamerwoning bedraagt €1.000,00. 

€200,00

Voor aanvragen ingediend conform het omgevingsvergunningsdecreet, aanvraag:

Melding (aktename)

€15,00

Stedenbouwkundige handeling zonder architect

€15,00

Stedenbouwkundige handeling met architect,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€25,00
€15,00

Verkavelen zonder wegenis,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€25,00
€15,00

Verkavelen met wegenis,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€50,00
€15,00

Bijstelling verkaveling,
Per bijkomende entiteit / goedgekeurd lot

€25,00
€15,00

Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit

€25,00

Vegetatiewijzigingen

€15,00

Kleinhandelsactiviteiten

€25,00

Bijstelling milieuvoorwaarden

€15,00

Melding overdracht van omgevingsvergunning exploitatie

€15,00

Omzetting naar omgevingsvergunning voor onbepaalde duur

€15,00

Openbaar onderzoek (aanplakking, publicatie op website, individuele kennisgeving, terinzagelegging)

€10,00
+ kosten van aangetekende en gewone zendingen

Publicatie in regionaal dag- of weekblad (openbaar onderzoek en bekendmaking beslissing)

€260,00

Kennisgeving aanpalende ivm gemene muur

Kost aangetekende zending

Bij stilzwijgende weigering wordt de reeds geïnde belasting terugbetaald.
Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen bij elkaar opgeteld.

Artikel 3

De belasting wordt contant geïnd bij het afleveren van het document.  Een uitzondering geldt voor de belasting die geïnd wordt bij aanvragen onder artikel 2,6° ;  deze belasting wordt geïnd bij het opstarten van de procedure, nadat het dossier ontvankelijk en volledig is.  Wanneer de betaling niet in der minne geregeld kan worden, kunnen de verschuldigde sommen ingekohierd worden.

Artikel 4

Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd.  Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.  Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.

Artikel 5

Worden van de belasting vrijgesteld:

- de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;

- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;

- de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg.

Artikel 6

De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koningklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente, onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt v oor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 04.07.1956 en de K.B. dd. 20.12.1972 en 12.11.1976.

Artikel 7

De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.  Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel directeur, die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten.  Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldigen. Het aanslagbiljet bevat de verzendingsdatum, de uiterste betaaldatum, de modaliteiten om bezwaar in te dienen en de gegevens vermeld in het kohier.  Als bijlage wordt het reglement of een samenvatting ervan toegevoegd.

Artikel 8

De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid.  Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.  Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven.  Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal hij uitgenodigd worden op een hoorzitting.  Belastingschuldigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag of rekenfouten. 

Artikel 9

Dit belastingreglement gaat in voege vanaf de bekendmaking ervan.  Elk ouder reglement betreffende de afgifte van de in dit reglement vermelde administratieve stukken wordt opgeheven.

13.

2025_GR_00018 - Advies bij de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Trudo - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
13.

2025_GR_00018 - Advies bij de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Trudo - Goedkeuring

2025_GR_00018 - Advies bij de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Trudo - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voordat deze rekening doorgestuurd wordt voor nazicht door de toezichthoudende overheid, dient de gemeente haar advies bij te voegen.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41

Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel waarin de volgende cijfers zijn opgenomen:

Exploitatie  
- Ontvangsten €5.613,19
- Uitgaven €32.244,09
- Saldo
-€26.630,90
- Saldo vorig dienstjaar  €44.747,47
- Exploitatietoelage €0,00
- Overschot exploitatie €18.116,57
Investeringen  
- Ontvangsten €0,00
- Uitgaven €0,00
- Saldo €0,00
- Saldo vorig dienstjaar €0,00
- Overschot investeringen €40.758,9


Artikel 2

Dit besluit wordt samen met de respectievelijke rekening overgemaakt aan de provinciegouverneur.

14.

2025_GR_00017 - Budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
14.

2025_GR_00017 - Budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel - Kennisneming

2025_GR_00017 - Budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Eens het budget 2025  van de kerkfabriek door het bisdom is nagekeken en gunstig geadviseerd, is het aan de gemeenteraad om kennis te nemen van deze budgetten.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41

Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 41 tot en met 44 inzake het meerjarenplan en de artikels 45 tot en met 50 inzake het budget.

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.

De Omzendbrief BB 2013/4 van 22 maart 2013 betreffende de strategische meerjarenplanning en budgettering volgens de beleids- en beheerscyclus, inzonderheid punt 4.3.2.

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel.

Artikel 2

Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom Hasselt en aan de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel.

15.

2025_GR_00003 - Concessieovereenkomst Horeca Pop-Up (Speeltuin De Hoef) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
15.

2025_GR_00003 - Concessieovereenkomst Horeca Pop-Up (Speeltuin De Hoef) - Goedkeuring

2025_GR_00003 - Concessieovereenkomst Horeca Pop-Up (Speeltuin De Hoef) - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De concessie van de zomerbar op de terreinen van speeltuin De Hoef werd goed geëvalueerd en het lokaal bestuur wenst dit initiatief te herhalen.

Hiertoe werd opnieuw een leidraad opgemaakt om kandidaat-concessiehouders te duiden op de verwachtingen en om de stappen in de procedure op te lijsten. Deze leidraad omvat onder andere de voorwaarden waaraan voldaan moet worden, de documenten die ingediend moeten worden en de criteria waarop kandidaat-concessionarissen worden beoordeeld.

Er werd eveneens opnieuw een ontwerp van concessieovereenkomst opgemaakt. Deze is een aanvulling op de leidraad.

Er zijn kleine aanpassingen gebeurd aan de leidraad en concessieovereenkomst ten opzichte van de vorige documenten. 

Voor de bevragingsleidraad :

  • Aanpassingen van “gemeente Hechtel-Eksel” naar “Lokaal bestuur Hechtel-Eksel”
  • Aanpassingen van de gegevens van Toerisme naar Lokale Economie.
  • Een betere formulering van de tekst bij “h.timing” , maar inhoudelijk hetzelfde.
  • Aanpassing  van de periode zijnde van “2022, 2023, 2024” naar “2025,2026,2027”
  • Aanpassing van minimumvergoeding voor de concessie van 300 euro naar 350 euro.

 Voor de concessieovereenkomst:

  • Aanpassing van “gemeente Hechtel-Eksel” naar “Lokaal bestuur Hechtel-Eksel”

De timing en de definitieve concessie wordt bij toewijzing van de concessie op het College van Burgemeester en Schepenen gebracht.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Wet betreffende concessieovereenkomsten van 17 juni 2016.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de leidraad Concessie Pop-up Horeca (Speeltuin De Hoef) goed. 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het ontwerp concessieovereenkomst Concessie Pop-up Horeca (Speeltuin De Hoef) goed. 

16.

2025_GR_00002 - OM2024/00109 : Definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan en gratis grondafstand Torenstraat 1 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
16.

2025_GR_00002 - OM2024/00109 : Definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan en gratis grondafstand Torenstraat 1 - Goedkeuring

2025_GR_00002 - OM2024/00109 : Definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan en gratis grondafstand Torenstraat 1 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Artikel 8 van het Gemeentewegendecreet stelt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. 

Artikel 11, §1,van het Gemeentewegendecreet stelt dat gemeenten de ligging en breedte van gemeentewegen op hun grondgebied (en dus ook van voormalige buurtwegen) vastleggen in gemeentelijke rooilijnplannen, en dit ongeacht de eigenaar van de grond. 

Artikel 12, §2, van het Gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet kan worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.  

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat wanneer de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing dient te nemen over de zaak van de wegen vooraleer het vergunningverlenende bestuursorgaan kan beslissing over de omgevingsvergunningsaanvraag. 

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt. 

Om deze reden werd er overgegaan  tot de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan voor een deel van de Torenstraat ter hoogte van woning nr. 1, opgesteld door landmeter-expert Patrick Wouters dd. 17 april 2024. 

Het rooilijnplan voorziet een verbreding van het openbaar domein ter hoogte van Torenstraat 1. Deze wijziging past binnen de doelstelling van de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en staat ten dienste van het algemeen belang. Langs de Torenstraat zijn verschillende woningen gelegen. De Torenstraat behoort tot het lokale wegennet en betreft een erftoegangsweg. De wegverharding met bermen is reeds bestaande. De ontsluiting van aanpalende percelen komt niet in het gedrang. De aanvraag is in overeenstemming met de doelstelling en de principes uit het Gemeentewegendecreet. 

Lot 1 met een oppervlakte van 00a 87ca, zoals aangeduid in groene kleur op het rooilijnplan, dient gratis te worden afgestaan aan de gemeente voor opname in het openbaar domein.

Naar aanleiding van de tracéwijziging werd er een openbaar onderzoek georganiseerd gedurende de periode van 10 oktober 2024 tot en met 8 november 2024. De voorgeschreven procedure werd gevolgd. Er werden geen bezwaren ingediend.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (Gemeentewegendecreet)
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsdecreet)
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsvergunningsbesluit)

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De  nieuwe rooilijn zoals weergegeven op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan "Deel Torenstraat t.h.v. woning nr. 1", opgesteld door landmeter-expert Patrick Wouters op 17 april 2024, wordt definitief vastgesteld.

Artikel 2

De kosteloze grondafstand van het perceel grond, ten kadaster gekend onder Hechtel-Eksel, 2e afdeling, sectie C, nr. 93R/deel, groot 00a 87ca, zoals aangeduid onder lot 1 en groene kleur op het rooilijnplan "Deel Torenstraat t.h.v. woning nr. 1", opgesteld door landmeter-expert Patrick Wouters  op 17 april  2024, wordt goedgekeurd om te laten opnemen in het openbaar domein. De kosteloze grondafstand en overdracht dient als last te worden opgelegd.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

17.

2025_GR_00004 - Onttrekking aan het openbaar domein en verkoop van een perceel wegoverschot langsheen de Crommertenstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
17.

2025_GR_00004 - Onttrekking aan het openbaar domein en verkoop van een perceel wegoverschot langsheen de Crommertenstraat - Goedkeuring

2025_GR_00004 - Onttrekking aan het openbaar domein en verkoop van een perceel wegoverschot langsheen de Crommertenstraat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het perceel wegoverschot heeft geen enkel nut voor de gemeente en de verkoop ervan berokkent geen nadeel aan het geheel van eigendom .

De kosten van een openbare verkoop zijn in verhouding tot de mogelijke opbrengst van de verkoop van het perceel wegoverschot financieel nadelig voor de gemeente zodat het perceel wegoverschot best onderhands verkocht wordt. 

Het perceel wegoverschot dient onttrokken te worden aan het openbaar wegdomein vooraleer er kan overgegaan worden tot een onderhandse verkoop.

Gedurende de periode van 30 augustus 2024 tot en met 13 september 2024 werd er een openbaar onderzoek georganiseerd. Er werden geen bezwaren ingediend.

Op 14 november 2024 ontvingen we het schattingsverslag, opgesteld door landmeter-expert Raoul Creemers, Weg naar Zwartberg 58/2, 3660 Oudsbergen, waarbij de verkoopwaarde van het perceel wegoverschot werd vastgesteld op 26.250,00 Euro

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41 
  • Nieuw Burgerlijk Wetboek, Boek 3 Goederen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De onttrekking aan het openbaar wegdomein van een perceel wegoverschot, gelegen Crommertenstraat, aangeduid onder de loten 4 en 5 op het afpalingsplan van LHE dd. 16 maart 2011, met een oppervlakte van 1a 75ca, wordt definitief goedgekeurd.

Artikel 2

De onderhandse verkoop van het aan het openbaar domein onttrokken perceel wegoverschot, aan de aanpalende eigenaar, mevrouw Croonen Kelly, Pleinstraat 135A, 3570 Alken, tegen de prijs van minimaal de verkoopwaarde, zoals vastgesteld in het schattingsverslag dd. 14 november 2024 van landmeter-expert Raoul Creemers, wordt definitief goedgekeurd.

Artikel 3

De bestaande doorvaart, aan de zuidelijke zijde van lot 3 van de goedgekeurde verkaveling V2011/00002 dd. 14 november 2011,  dient behouden te blijven om de bereikbaarheid van de achterliggende percelen te garanderen.

Artikel 4

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit.

Artikel 5

Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gemeentelijke financiële dienst.

Artikel 6

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd om in naam van de gemeente, de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.

18.

2025_GR_00006 - Aanvullende reglementen op het wegverkeer - Delegatie aan college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Carina Gijsbers, Voorzitter; Raf Truyens, schepen; Sven Saenen, gemeenteraadslid; Jan Dalemans, Burgemeester; Theo Martens, gemeenteraadslid; Johan Feyen, gemeenteraadslid; Jan Vangenechten, schepen; William Linmans, gemeenteraadslid; Kelly Leenaerts, schepen; Jo Bollen, gemeenteraadslid; Jaak Smeets, gemeenteraadslid; Conny Aerts, gemeenteraadslid; Ellen Schrooten, gemeenteraadslid; Stefan Maes, gemeenteraadslid; Jochim Schrooten, gemeenteraadslid; Noortje Baselet, gemeenteraadslid; Inge Peeters, gemeenteraadslid; Lynn Larsen, gemeenteraadslid; Mustafa Agdere, gemeenteraadslid; Rosi Vander Elst, gemeenteraadslid; Carine Stevens, gemeenteraadslid; Tim Feyen; Tygo Klaasse; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Secretaris
Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Carina Gijsbers, Voorzitter
18.

2025_GR_00006 - Aanvullende reglementen op het wegverkeer - Delegatie aan college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring

2025_GR_00006 - Aanvullende reglementen op het wegverkeer - Delegatie aan college van burgemeester en schepenen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Gezien het van belang is om snel op gewijzigde verkeerssituaties te kunnen inspelen en aanpassingen te kunnen doorvoeren, wordt aan de gemeenteraad gevraagd deze bevoegdheid te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Op die manier kan er snel worden ingespeeld op gewijzigde verkeerssituaties is.

Ook in het kader van vereenvoudiging van de administratieve werking wordt voorgesteld om de vaststelling van de aanvullende verkeersreglementen te delegeren naar het college. Doordat het college wekelijks vergadert, kunnen de aanvullende verkeersreglementen bovendien op deze manier sneller van kracht worden.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, art. 4 betreffende de delegatiemogelijkheid van aanvullende reglementen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen. 

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen op het wegverkeer wordt met ingang vanaf heden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.