Op basis van de indexering worden de tarieven voor elektronische identiteitsdocumenten aangepast.
Het tarief voor spoedprocedures met levering van de kaart en PIN/PUK in de gemeente wordt verhoogd van €120 naar €125.
Het tarief voor elektronische identiteitsdocumenten voor vreemdelingen onder de 12 jaar (normale procedure) wordt gelijkgesteld met het tarief voor de kids-ID en wordt verlaagd van €12 naar €8,50.
Naar aanleiding van de politieverordening kamerwonen wordt €100 gevraagd voor de aanvraag van een uitbatingsvergunning voor het uitbaten van een kamerwoning.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 40 §3 waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglement vaststelt, waaronder de gemeentelijke belastingen en retributies
Decreet Lokaal Bestuur, art. 177 2° dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten
Decreet Lokaal Bestuur, art. 326 – 335 over het bestuurlijk toezicht
Ministerieel besluit van 20 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, teneinde het tarief te bepalen van de elektronische identiteitsdocumenten die aan de buitenlandse kinderen onder de twaalf jaar uitgereikt worden
Omzendbrief van 1 oktober 2024 over het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025.
Vlaamse Codex Ruimtelijk ordening
Vlaams Codex wonen, inzonderheid boek 3 Woningkwaliteitsbewaking
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid boek 3
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Gemeenteraadsbesluit van 16 september 2024 over de politieverordening kamerwonen
Er wordt een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement.
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1° Tarief voor de gewone procedure:
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen |
€21,00 |
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar |
€8,50 |
Elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen onder de twaalf jaar |
€8,50 |
Attesten van immatriculatie voor vreemdelingen |
€3,00 |
Elektronische kaarten en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen |
€21,00 |
2° Tarief voor de spoedprocedures:
A MET LEVERING IN DE GEMEENTE Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en kaarten en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid |
€125,00 |
B MET GECENTRALISEERDE LEVERING BIJ FOD BINNENLANDSE ZAKEN (Park Atrium, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel) Elektronische identiteitskaarten voor Belgen en Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid |
€160,00 |
3° Huwelijk:
Huwelijk op weekdagen (inclusief huwelijksboekje) | €50,00 |
Huwelijk in het weekend (inclusief huwelijksboekje) |
€80,00 |
Wettelijke samenwoonst (inclusief boekje) | €20,00 |
4° Paspoorten (reispassen):
Minderjarigen (< 18 jaar) |
Gewone procedure |
Dringende procedure |
Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente) |
Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel) |
Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.) |
€35,00 |
€210,00 |
€270,00 |
€320,00 |
Reisdocument vluchtelingen / staatslozen |
€41,00 |
€210,00 |
€270,00 |
€320,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
€41,00 |
€ 210,00 |
nvt |
nvt |
Meerderjarigen (> 18 jaar) |
Gewone procedure |
Dringende procedure |
Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente) |
Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel) |
Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.) |
€70,50 |
€245,50 |
€305,50 |
€350,00 |
Reisdocument vluchtelingen / staatslozen |
€66,50 |
€235,50 |
€295,50 |
€340,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
€66,50 |
€235,50 |
nvt |
nvt |
5° Rijbewijzen:
Eerste rijbewijs, duplicaat of tweede rijbewijs |
€25,00 |
Voorlopig rijbewijs of duplicaat voorlopig rijbewijs |
€25,00 |
Internationaal rijbewijs |
€20,00 |
6° Stedenbouwkundig attest, conformiteitsattest, stedenbouwkundige inlichtingen:
Voor stedenbouwkundige inlichtingen |
€100,00/ perceel |
Voor een stedenbouwkundig attest, vermeerderd met de kosten van het openbaar onderzoek indien van toepassing |
€10,00 |
Voor de aanvraag van een uitbatingsvergunning voor het uitbaten van een kamerwoning | €100 |
Voor de aanvraag van een conformiteitsonderzoek voor een woning, met uitzondering van Wonen in Limburg (WiL) Een kamer wordt gezien als een woning. Het maximumbedrag voor de aanvraag van een conformiteitsonderzoek voor een kamerwoning bedraagt €1.000,00. |
€200,00 |
Voor aanvragen ingediend conform het omgevingsvergunningsdecreet, aanvraag:
Melding (aktename) |
€15,00 |
Stedenbouwkundige handeling zonder architect |
€15,00 |
Stedenbouwkundige handeling met architect, |
€25,00 |
Verkavelen zonder wegenis, |
€25,00 |
Verkavelen met wegenis, |
€50,00 |
Bijstelling verkaveling, |
€25,00 |
Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit |
€25,00 |
Vegetatiewijzigingen |
€15,00 |
Kleinhandelsactiviteiten |
€25,00 |
Bijstelling milieuvoorwaarden |
€15,00 |
Melding overdracht van omgevingsvergunning exploitatie |
€15,00 |
Omzetting naar omgevingsvergunning voor onbepaalde duur |
€15,00 |
Openbaar onderzoek (aanplakking, publicatie op website, individuele kennisgeving, terinzagelegging) |
€10,00 |
Publicatie in regionaal dag- of weekblad (openbaar onderzoek en bekendmaking beslissing) |
€260,00 |
Kennisgeving aanpalende ivm gemene muur |
Kost aangetekende zending |
Bij stilzwijgende weigering wordt de reeds geïnde belasting terugbetaald.
Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen bij elkaar opgeteld.
De belasting wordt contant geïnd bij het afleveren van het document. Een uitzondering geldt voor de belasting die geïnd wordt bij aanvragen onder artikel 2,6° ; deze belasting wordt geïnd bij het opstarten van de procedure, nadat het dossier ontvankelijk en volledig is. Wanneer de betaling niet in der minne geregeld kan worden, kunnen de verschuldigde sommen ingekohierd worden.
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.
Worden van de belasting vrijgesteld:
- de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
- de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg.
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koningklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente, onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt v oor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 04.07.1956 en de K.B. dd. 20.12.1972 en 12.11.1976.
De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel directeur, die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldigen. Het aanslagbiljet bevat de verzendingsdatum, de uiterste betaaldatum, de modaliteiten om bezwaar in te dienen en de gegevens vermeld in het kohier. Als bijlage wordt het reglement of een samenvatting ervan toegevoegd.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal hij uitgenodigd worden op een hoorzitting. Belastingschuldigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag of rekenfouten.
Dit belastingreglement gaat in voege vanaf de bekendmaking ervan. Elk ouder reglement betreffende de afgifte van de in dit reglement vermelde administratieve stukken wordt opgeheven.