Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32 en 74,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen voor de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2024 goed te keuren.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32 en 74,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen voor de raad voor maatschappelijk welzijn van 05 december 2024 goed te keuren.
Er wordt gevraagd dat van de twee afgevaardigden één ervan lid is van het CBS/VB en één lid van het leidinggevende kader (diensthoofd sociale dienst).
Tijdens de eerste algemene vergadering zullen onder andere de leden van het bureau worden aangeduid, net zoals de voorzitter en ondervoorzitter. Het bureau bestaat uit 8 leden, 4 mandatarissen en 4 ambtenaren van de lokale besturen, in art. 8 van ons huishoudelijk reglement wordt de wijze van samenstelling beschreven. Indien er interesse is, kan er ook een kandidatuur ingediend worden voor het LSB² bureau.
Op 20 december 2024 werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging in de Welzijnsregio
De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties:
HE Lijst Burgemeestr: Tim Feyen
ieder1: Tim Feyen
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78
Na beraadslaging: met geheime stemming:
Keurt de OCMW-raad eenparig het volgende besluit goed.
De heer Tim Feyen, schepen, wordt aangeduid als politieke afgevaardigde in de algemene vergadering van LSB².
De teamleider van de sociale dienst wordt aangesteld als ambtelijke afgevaardigde in de algemene vergadering van LSB².
De heer Tim Feyen, schepen, wordt aangeduid als kandidaat voor het bureau van LSB².
De lokale adviescommissie wordt samengesteld als volgt:
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78.
Het decreet van 20 december 1996 tot vaststelling van de regeling van het recht op de minimumlevering van elektriciteit, gas en water.
De omzendbrief van 25 november 1997 omtrent de rol van de lokale adviescommissie (LAC).
Het besluit van 9 februari 1998 houdende de oprichting van de lokale adviescommissie elektriciteit, gas en water.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018 tot wijziging van artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
De Lokale Adviescommissie (LAC) wordt samengesteld als volgt:
De lokale adviescommissie zal na bijeenroeping door de voorzitter vergaderen in de lokalen van het OCMW of lokaal bestuur, Don Boscostraat 5 te Hechtel-Eksel.
Alle raadsleden vertegenwoordigen de gemeente in de algemene vergadering. Dit is statutair vastgelegd.
Er dient één vertegenwoordiger aangeduid te worden, die in de algemene vergadering de stemmen uitbrengt namens het OCMW. In het verleden was dit voor de meeste OCMW’s de voorzitter die ook deelnam aan de Raad van Bestuur. Voorstel is om nu de voorkeur te geven aan diegene die aangeduid wordt voor de Raad van Bestuur.
Er dient één vertegenwoordiger aan te duiden die wordt voorgedragen als lid van de Raad van Bestuur. Niettegenstaande de autonomie van het bestuur om voor te dragen was er in het verleden onderlinge afspraak/aanbeveling tussen de besturen om hiervoor de voorzitter voor te dragen. Op deze manier wordt er voldoende betrokkenheid gecreëerd tussen beleid en werking van Welzijnsregio en de aangesloten OCMW’s. In de nieuwe context decreet lokaal bestuur is dit de schepen sociale zaken of voorzitter bijzonder comité sociale dienst (geen raadsleden). De voorkeur gaat uit naar de schepen die welzijn onder zijn bevoegdheid heeft.
Voor deze vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur wordt ook een plaatsvervanger aangeduid.
Op 20 december 2024 werd een schrijven gestuurd naar alle fractieleiders om kandidaten voor te dragen voor de afvaardiging in de Welzijnsregio
De volgende kandidaten worden voorgedragen door de fracties:
- Lijst HE Burgemeestr: Tim Feyen effectief en Raf Truyens plaatsvervanger
-ieder1: Tim Feyen effectief en Raf Truyens plaatsvervanger
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78.
Na beraadslaging: met geheime stemming:
keurt de OCMW-raad eenparig het volgende besluit goed.
De heer Tim Feyen, schepen, wordt als stemgerechtigde vertegenwoordiger benoemd in de algemene vergadering van Welzijnsregio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur.
De heer Raf Truyens, schepen, wordt als plaatsvervangend vertegenwoordiger benoemd in de algemene vergadering van Welzijnsregio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur.
De heer Tim Feyen, schepen, wordt als bestuurder voor gedragen om namens de gemeente te zetelen in de raad van bestuur, gedurende de actuele legislatuur.
Op basis van de ontvangen stukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij OCMW-raadsbesluit van 14 januari 2025 werd de heer Tim Feyen, schepen, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van dienstverlenende vereniging Welzijnsregio, gedurende de actuele legislatuur.
Bij OCMW-raadsbesluit van 14 januari 2025 werd de heer Raf Truyens, schepen, als plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van dienstverlenende vereniging Welzijnsregio, gedurende de actuele legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering op 11 februari 2025 van Welzijnsregio Noord-Limburg met volgend agendapunt:
De afgevaardigde van het OCMW wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de raad voor maatschappelijk welzijn zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Welzijnsregio.
Het gaat om een 'minimale' hoeveelheid aardgas of elektriciteit, goed voor een minimaal comfort (ongeveer 60% van het gemiddeld winterverbruik = 16°). Het bedrag van de steun wordt bepaald op basis van de aard van de woning via een vastgelegde tabel.
De opladingen op de prepaid worden door het OCMW via een online applicatie gedaan. De bedragen dienen door het OCMW op een rekening van Fluvius gestort te worden.
70% van de tussenkomst kan het OCMW terugvorderen van de netbeheerder (Fluvius). Het OCMW kan zelf bepalen of het resterende bedrag al dan niet teruggevorderd wordt van de aanvrager. Dit wordt individueel bekeken op het BCSD. Er kunnen ook voorwaarden opgenomen worden in de beslissing van het BCSD. Het niet naleven van deze voorwaarden kan aanleiding zijn tot stopzetting van de tussenkomsten of tot het niet meer toekennen van de tussenkomst bij een volgende winterperiode.
De voorbije jaren pasten we de regeling voor minimale levering van aardgas en exclusief nachttarief elektriciteit toe. Deze winter stonden er bij het begin van de winterperiode 50 gezinnen op de lijst met een budgetmeter gas of exclusief nachttarief elektriciteit.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 5.4.6 tot en met 5.4.10 van het Energiebesluit van 19 november 2010 van de Vlaamse Regering.
Het OCMW stapt in de regeling voor de minimale levering van aardgas en exclusief nachttarief voor huishoudelijke afnemers voor de duur van de huidige legislatuur.
Voor al de private percelen die geraakt worden door de ondergrondse hoogspanningslijn dient de Tessenderlo Group een overeenkomst erfdienstbaarheid van doorgang op te stellen.
De erfdienstbaarheid van doorgang wordt gevestigd over een lengte van 29m. De standaardbreedte van de erfdienstbaarheid bedraagt 3m bij een boring.
Door de Tessenderlo Group werd een ontwerp van overeenkomst erfdienstbaarheid van doorgang bijgebracht waarbij de éénmalige en forfaitaire vergoeding op 234,90 euro wordt vastgelegd (2,7 euro per m² voor de hoogspanningsverbinding, 87m²).
Er wordt goedkeuring verleend aan de overeenkomst erfdienstbaarheid van doorgang op een perceel grond gelegen te Ham, 2e afdeling, sectie B, nr. 945a, in het kader van de aanleg van een hoogspanningslijn tussen de te bouwen gascentrale te Tessenderlo en de bestaande elektriciteitscentrale te Meerhout.
Er wordt akkoord gegaan met de eenmalige en forfaitaire vergoeding ten bedrage van 234,90 euro.
De bekrachtiging van de overeenkomst erfdienstbaarheid van doorgang zal verleden worden ten kantore van notaris Jessy Houben te Hechtel-Eksel.