De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 260 en art. 261 waarin een beschrijving wordt gegeven uit welke onderdelen de jaarrekening bestaat.
Het deel van de jaarrekening 2023 met betrekking tot de gemeente wordt, zoals in bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 260 en art. 261 waarin een beschrijving wordt gegeven uit welke onderdelen de jaarrekening bestaat.
De geïntegreerde jaarrekening 2023 wordt goedgekeurd.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
De voorziene subsidies moeten dienen voor het betalen van de werkingskosten van verenigingen en instellingen opdat ze de activiteiten kunnen voortzetten en zich verder kunnen ontplooien.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus. Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
De gemeenteraad keurt de lijst in bijlage met nominatieve subsidies goed. Deze lijst maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het college wordt belast met de uitvoering en uitbetaling van deze subsidies zoals opgenomen in de bijlage.
Conform art. 177 Decreet Lokaal Bestuur rapporteert de financieel directeur aan de gemeenteraad omtrent volgende aangelegenheden:
Art. 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 van de financieel directeur.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 29 april 2024 worden goedgekeurd.
Op basis van de ontvangen documentatiestukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 werd William Linmans, schepen, afgevaardigd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd Johan Feyen, schepen, afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging dd. 05 juni 2024 met als agendapunten:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 05 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekken toelichting bij het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag 2023 van Fluvius Limburg.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 441.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag 2023 van Fluvius Limburg.
Op basis van de ontvangen documentatiestukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 werd William Linmans, schepen, afgevaardigd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 werd Johan Feyen, schepen, afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg dd. 10 juni 2024 met volgende agendapunten:
De gemeenteraad verzoekt de algemene vergadering van Fluvius Limburg om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius Limburg van 12 maart 2024 om 173.902 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (60.412 aandelen) en Nuhma AC (113.490 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius Limburg in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius Limburg aan enerzijds VEH en anderzijds Nuhma AC.
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 10 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en dient onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 werd de heer William Linmans, schepen, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van Limburg.net gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 werd mevrouw Kelly Leenaerts, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van Limburg.net gedurende de actuele legislatuur.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 19 juni 2024 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde Algemene Vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
De gemeente Hechtel-Eksel is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de gewone algemene vergadering op 20 juni 2024 met opgave van volgende agenda:
Alle documenten, die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen, werden toegevoegd.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Johan Feyen, raadslid, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van PONTES gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2024 werd de heer François Claes, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van PONTES gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 20 juni 2024 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 20 juni 2024 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan PONTES.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jan Dalemans, burgemeester, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 werd de heer William Linmans, schepen, als plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 10 juni 2024 van Nolimpark DV met volgende agendapunten:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan Nolimpark DV.
Op basis van de ontvangen stukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 werd mevrouw Nele Lijnen, schepen, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van DISV Regio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur.
Statuten van de Dienstverlenende Intergemeentelijke Samenwerking Regio Noord-Limburg, vereniging van publiek recht opgericht op 22 december 2017.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432 betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2024 van DISV Regio Noord-Limburg met volgende agendapunten:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen van de gemeenteraad genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de DISV Regio Noord-Limburg.
Artikel 34 en 35 van de statuten van Welzijnsregio Noord-Limburg schrijven voor dat het toezicht op de vereniging wordt uitgeoefend door een college van commissarissen, bestaande uit drie leden, eventueel bijgestaan door een expert-boekhouder. De leden van dit college worden benoemd door de algemene vergadering en ze kunnen door haar worden afgezet.
De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur (artikel 36 statuten). Toezicht door een college van commissarissen is geen verplichting m.b.t. een welzijnsvereniging. Er zijn bovendien aanzienlijke kosten verbonden aan het college van commissarissen en de werklast weegt op de organisatie. Er wordt voorgesteld het toezicht door het college van commissarissen zoals heden opgenomen in de huidige statuten, te schrappen.
Indien de raad van bestuur het raadzaam acht en indien de deelgenoten (allen vertegenwoordigd binnen de raad van bestuur) hierop aansturen, kan/kunnen op eenvoudige beslissing van de raad van bestuur alsnog één of meer financieel directeurs van een deelgenoot aangesteld worden om nazicht te doen van de jaarrekening.
In dit verband dienen de statuten te worden gewijzigd, met name artikel 34 en 35 dienen te worden geschrapt alsook de passages over het college van commissarissen in artikel 16 dienen te worden geschrapt.
De statutenwijziging werd voorbereid door notarissen Seresia, Mariën en Conjaerts met kantoor te Juliaan De Vriendtstraat 23, 3900 Pelt.
Op straffe van nietigheid diende het ontwerp van statutenwijziging te worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering voor advies. Het advies werd ingewonnen en dateert van 29/04/2024. Dit advies is louter adviserend van aard en niet bindend. De Vlaamse Regering oordeelt dat de voorgestelde wijzigingen in overeenstemming zijn met de wet.
Overeenkomstig artikel 23 van de statuten is de voorafgaande instemming vereist van alle deelgenoten. Over de voorgenomen statutenwijziging moet dus voorafgaandelijk beslissing genomen worden in de raden voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraden van de deelgenoten. Vanuit Welzijnsregio Noord-Limburg wordt dan ook gevraagd om het ontwerp van statutenwijziging te agenderen op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Voor de gemeenten werden tot op heden nominatief geen vertegenwoordigers voor de algemene vergadering aangeduid, in tegenstelling tot de OCMW’s. De gemeenten worden in de algemene vergadering vertegenwoordigd door de leden van de gemeenteraad. De Notaris vraagt dat elke gemeente een vertegenwoordiger aanduidt die de gemeente op de algemene vergadering van 18 juni 2024 zal vertegenwoordigen en die de akte in naam van de gemeente zal ondertekenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, o.a. artikel 479 en artikel 482.
De gewijzigde statuten van Welzijnsregio Noord-Limburg (Welzijnsvereniging onderworpen aan het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017), goedgekeurd door de algemene vergadering van 11 juni 2019, in het bijzonder de artikelen 34 en 35 i.v.m. het college van commissarissen, het artikel 16 i.v.m. de bevoegdheid van de algemene vergadering om te beslissen over een statutenwijziging en het artikel 23 i.v.m. de toestemming van de deelgenoten inzake een statutenwijziging.
Ontwerpakte van statutenwijziging opgesteld door notarissen Seresia, Conjaerts en Mariën.
Het niet-bindend advies dd. 29/04/2024 van de Vlaamse Regering inzake de statutenwijziging.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging, met name de schrapping van de artikelen 34 en 35 inzake het college van commissarissen alsook de schrapping van de passages over het college van commissarissen in artikel 16, goed.
Gemeenteraadslid de heer Feyen Johan, raadslid, zal de gemeente vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Welzijnsregio Noord-Limburg en zal de akte statutenwijziging ondertekenen namens de gemeente.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan Welzijnsregio Noord-Limburg, Hoekstraat 70 bus 3 te 3910 Pelt.
Er werd een toelichtende nota betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering overgemaakt.
Op basis van de ontvangen stukken en de toelichtende nota zijn er geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jordy Verlinden, raadslid, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer William Linmans, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432 inzake de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De gecoördineerde statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Conform de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd.
De jaarrekening is definitief goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de deelnemende gemeenten en de provincieraad deze rekening goedkeurt. Indien de gewone meerderheid van de deelnemende gemeenteraden en de provincieraad niet binnen de 60 dagen na voorlegging reageert, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.
Conform de overeenkomst geeft de vertegenwoordiger van de betrokken deelnemende gemeente in de interlokale vereniging toelichting over het jaarverslag in de gemeenteraad.
Het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland kan worden goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023 en de jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland goed.
Een afschrift van de beslissing over te maken aan de Provincie Limburg.
Op basis van de ontvangen documentatiestukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd Jan Dalemans, burgemeester, aangeduid als afgevaardigde in de Algemene Vergaderingen van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 07 september 2020 werd Nele Lijnen, schepen, aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergaderingen van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van VitaS op 26 juni 2024:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering fysiek dan wel digitaal (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan VitaS.
De Deputatie van de Provincie Limburg gaf op 9 maart 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming, en de plaatsingsprocedure van de overheidsopdracht “Raamovereenkomst software en diensten” met referentie 2022N096330.
De totale uitgaven binnen deze raamovereenkomst voor alle deelnemende besturen werd door Provincie Limburg geraamd op € 23.200.000,00 excl. btw of € 28.072.000,00 incl. btw.
De opdracht werd geplaatst middels de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Provincie Limburg stelde met betrekking tot de overheidsopdracht “Raamovereenkomst software en diensten” een bestek met nr. 2022N096330 op, waarin onder meer volgende elementen werden opgenomen:
- De opdrachtnemer moet als aanspreekpunt kunnen fungeren voor alle software gerelateerde vraagstukken, zowel op vlak van ideale licentiemodellen, als op implementaties en voortdurende ondersteuning; dit met een proactieve houding die voordelen biedt op vlak van werking, beveiliging en financiële optimalisatie
- De opdracht kan betrekking hebben op alle mogelijke software die nodig is voor de dagelijkse werking, die instaat voor communicatie, die zorgt voor beveiliging, of in functie van dataretentie en bedrijfscontinuïteit
- De opdrachtnemer dient voor elke unieke case een oplossing op maat te kunnen uitwerken, en een meerwaarde te kunnen bieden
- Er moeten via een webshop aankopen mogelijk zijn van software waarvoor er geen ondersteunende of uitvoerende diensten nodig zijn
- De raamovereenkomst heeft een looptijd van 48 maanden
- Het maximale totale bestelbedrag van de raamovereenkomst wordt beperkt tot € 35.200.000,00 excl. btw of € 42.592.000,00 incl. btw
- De opdracht wordt gegund op basis van de gunningscriteria
- De minimumvereisten waaraan de voorgestelde oplossingen van de opdrachtnemer dienen te voldoen worden opgesomd in deel III van het bestek
- De verschillende opdrachten die gesloten worden tussen de opdrachtnemer en een aan de raamovereenkomst deelnemend bestuur worden vastgelegd in het document ‘Specifieke overeenkomst’ waarvan een model werd opgenomen in het bestek
Lokaal bestuur Hechtel-Eksel kan van de mogelijkheid tot afname van de “Raamovereenkomst software en diensten” met referentie 2022N096330 van Provincie Limburg gebruik maken waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Gebruik maken van deze mogelijkheid geeft Lokaal bestuur Hechtel-Eksel volgende voordelen:
- Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject : Provincie Limburg voert de volledige plaatsingsprocedure tot en met de gunning van de raamovereenkomst.
- Provincie Limburg beschikt over de nodige expertise en ervaring om deze specifieke markt te bevragen, en om voor deze specifieke opdracht de best mogelijke overeenkomst af te sluiten
- Provincie Limburg rekent geen kosten aan voor afnames door lokale overheden
- Vanwege de grote volumes die middels de raamovereenkomst in de markt gezet worden, treedt er schaalvergroting op.
- De opdrachtnemer met wie de raamovereenkomst gesloten wordt, krijgt geen exclusiviteitsrecht. Het blijft mogelijk om zelf andere plaatsingsprocedures op te starten voor de gelijkaardige opdrachten, of om deel te nemen aan eventuele andere raamovereenkomsten die andere aanbestedende overheden openstellen voor lokale overheden.
Op 3 augustus 2023 werd de overheidsopdracht “Raamovereenkomst software en diensten” met referentie 2022N096330 door de Deputatie van de Provincie Limburg gegund aan Group K, Kunselveld 7 te 3530 Houthalen-Helchteren, tegen de onderhandelde eenheidsprijzen vermeld in de definitieve offerte (BAFO) van deze inschrijver.
Voor het plaatsen van bestellingen, en het opvolgen van de dienstverlening binnen deze raamovereenkomst treedt Deskundige ICT, Albert Camps, op als leidend ambtenaar en contactpersoon voor Lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan de deelname aan de “Raamovereenkomst software en diensten”, die door Provincie Limburg werd geplaatst middels een mededingingsprocedure met onderhandeling. Er wordt eveneens goedkeuring verleend aan het bestek met nr. 2022N096330, opgesteld door Provincie Limburg.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, wordt Provincie Limburg gemandateerd om op te treden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, zoals lokale overheden, waaronder Lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
Middels het plaatsen van bestellingen bij opdrachtnemer Group K, Kunselveld 7 te 3530 Houthalen-Helchteren, worden de opdrachten gesloten binnen de raamovereenkomst. De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2022N096330, en tegen de voorwaarden opgenomen in het voorstel van de opdrachtnemer. Voor iedere afname zal er door de leidend ambtenaar een bestelbon en een specifieke overeenkomst ter goedkeuring worden voorgelegd.
De uitgaven voor de verschillende opdrachten binnen deze raamovereenkomst worden aangerekend op verschillende budgetcodes van zowel het exploitatie- als het investeringsbudget van het financieel meerjarenplan. De leidend ambtenaar kan binnen de “Raamovereenkomst software en diensten” met referentie 2022N096330 bestellingen plaatsen onder voorbehoud van voldoende krediet op de betreffende budgetcodes. Bij iedere bestelling gebeurt een financiële controle.
De gemeenteraad van Kampenhout gaf op 15 september 2022 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming, en de plaatsingsprocedure van de overheidsopdracht “Raamovereenkomst verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software ” met referentie 2022027.
De totale uitgaven binnen deze raamovereenkomst voor alle deelnemende besturen werd door Lokaal bestuur Kampenhout geraamd op € 32.000.000,00 excl. btw of € 38.720.000,00 incl. btw.
De opdracht werd geplaatst middels de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Deze overheidsopdracht werd door Lokaal bestuur Kampenhout opgedeeld in de volgende percelen:
* Perceel 1 (Infrastructuur), raming: € 6.000.000,00 excl. btw of € 7.260.000,00 incl. btw
* Perceel 2 (Netwerk en security), raming: € 6.000.000,00 excl. btw of € 7.260.000,00 incl. btw
* Perceel 3 (Software en diensten), raming: € 16.000.000,00 excl. btw of € 29.360.000,00 incl. btw
* Perceel 4 (Procesautomatisering), raming: € 4.000.000,00 excl. btw of € 4.840.000,00 incl. btw.
Lokaal bestuur Kampenhout stelde met betrekking tot de overheidsopdracht “Raamovereenkomst verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software” een bestek met nr. 2022027 op, waarin onder meer volgende elementen werden opgenomen:
- De opdracht omvat het verlenen van advies, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden bij het opzetten, uitbouwen, beveiligen en onderhouden van bedrijfsprocessen, infrastructuur, netwerken en security
- De opdrachtnemer dient een sterke specifieke kennis te hebben inzake het ondersteunen en optimaliseren van bestaande infrastructuur, netwerken, omgevingen en processen
- De opdrachtnemer moet kunnen voorzien in de aankoop van alle gerelateerde hardware/software
- De vier percelen worden inhoudelijk toegelicht, en de minimumvereisten worden opgesomd
- De raamovereenkomst heeft een looptijd van 48 maanden
- De maximale totale bestelbedragen per perceel binnen de raamovereenkomst worden beperkt tot
- De opdracht wordt gegund op basis van de gunningscriteria
- Iedere opdrachtnemer binnen deze raamovereenkomst dient jaarlijks een bedrag dat overeenkomt met 1,00 % van de gerealiseerde omzet over te maken aan Lokaal bestuur Kampenhout, als compensatie voor de administratieve kosten en de werkingskosten
- De deelnemende besturen dienen zelf per perceel een overeenkomst te sluiten met de betreffende opdrachtnemer
Lokaal bestuur Hechtel-Eksel kan van de mogelijkheid tot afname van de “Raamovereenkomst verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software” met referentie 2022027 van Lokaal bestuur Kampenhout gebruik maken waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Gebruik maken van deze mogelijkheid geeft Lokaal bestuur Hechtel-Eksel volgende voordelen:
- Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject : Lokaal bestuur Kampenhout voert de volledige plaatsingsprocedure tot en met de gunning van de raamovereenkomst.
- Lokaal bestuur Kampenhout geeft aan te beschikken over de nodige expertise en ervaring om deze specifieke markt te bevragen, en om voor deze specifieke opdracht de best mogelijke overeenkomst af te sluiten
- Lokaal bestuur Kampenhout rekent aan de deelnemende besturen geen kosten aan voor afnames binnen deze raamovereenkomst
- Vanwege de grote volumes die middels de raamovereenkomst in de markt gezet worden, treedt er schaalvergroting op.
- De opdrachtnemer met wie de raamovereenkomst gesloten wordt, krijgt geen exclusiviteitsrecht. Het blijft mogelijk om zelf andere plaatsingsprocedures op te starten voor de gelijkaardige opdrachten, of om deel te nemen aan eventuele andere raamovereenkomsten die andere aanbestedende overheden openstellen voor lokale overheden.
Op 6 maart 2023 werden de vier percelen binnen de “Raamovereenkomst verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software” met referentie 2022027 als volgt gegund door het college van burgemeester en schepenen van Lokaal bestuur Kampenhout:
* Perceel 1 (Infrastructuur) aan Netconnect bvba, Vierselbaan 34 te 2240 Zandhoven
* Perceel 2 (Netwerk en security) aan Group K bv, Kunselveld 7 te 3530 Houthalen-Helchteren
* Perceel 3 (Software en diensten) aan Group K bv, Kunselveld 7 te 3530 Houthalen-Helchteren
* Perceel 4 (Procesautomatisering) aan Semper Fi IT Solutions, Brusselstraat 51 te 2018 Antwerpen
tegen de onderhandelde eenheidsprijzen van de betreffende inschrijver.
Voor het plaatsen van bestellingen, en het opvolgen van de dienstverlening binnen deze raamovereenkomst treedt Deskundige ICT, Albert Camps, op als leidend ambtenaar en contactpersoon voor Lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan de deelname aan de “Raamovereenkomst verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software”, die door Lokaal bestuur Kampenhout werd geplaatst middels een mededingingsprocedure met onderhandeling. Er wordt eveneens goedkeuring verleend aan het bestek met nr. 2022027, opgesteld door Lokaal bestuur Kampenhout.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, wordt Lokaal bestuur Kampenhout gemandateerd om op te treden als aankoopcentrale in die zin dat ze de “Raamovereenkomst verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software” plaatst, waarvan alle lokale overheden in Vlaanderen kunnen afnemen, waaronder Lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
Middels het plaatsen van bestellingen bij de verschillende opdrachtnemers worden de opdrachten gesloten binnen de raamovereenkomst. De opdrachten kunnen gesloten worden bij de volgende opdrachtnemers:
* Perceel 1 (Infrastructuur) aan Netconnect bvba, Vierselbaan 34 te 2240 Zandhoven
* Perceel 2 (Netwerk en security) aan Group K bv, Kunselveld 7 te 3530 Houthalen-Helchteren
* Perceel 3 (Software en diensten) aan Group K bv, Kunselveld 7 te 3530 Houthalen-Helchteren
* Perceel 4 (Procesautomatisering) aan Semper Fi IT Solutions, Brusselstraat 51 te 2018 Antwerpen
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2022027, en tegen de onderhandelde eenheidsprijzen, en de voorwaarden opgenomen in de voorstellen van de verschillende opdrachtnemers. Voor iedere afname zal er door de leidend ambtenaar een bestelbon ter goedkeuring worden voorgelegd.
De uitgaven voor de verschillende opdrachten binnen deze raamovereenkomst worden aangerekend op verschillende budgetcodes van zowel het exploitatie- als het investeringsbudget van het financieel meerjarenplan. De leidend ambtenaar kan binnen de “Raamovereenkomst verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software” met referentie 2022027 bestellingen plaatsen onder voorbehoud van voldoende krediet op de betreffende budgetcodes. Bij iedere bestelling gebeurt een financiële controle.
Conform artikel 16 van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de verderzetting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid HeLo dd. 27 september 2019 dient de rekening van de interlokale vereniging jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, samen met het werkingsverslag en het budget voor het komende werkingsjaar en dit binnen de zes maanden na afloop van het werkingsjaar. Inkomsten en uitgaven zijn beperkt: inkomsten zijn enkel subsidies en uitgaven zijn de beperkte loonkost en en de beperkte uitgave ter uitvoering van beleidsprioriteit I: 'VA 1_1 De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde'. Uit de evaluatie van Wonen in Vlaanderen dd. 5 april 2024 blijkt ook de toekenning van het resterende saldo t.w.v. 30% subsidiebedrag, met een subsidievermindering.
Conform artikel 17 van de overeenkomst met statutaire draagkracht dd. 27 september 2019 dient het werkingsverslag ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Ter gelegenheid van de behandeling van dit werkingsverslag geeft de gemeentelijke afgevaardigde toelichting in de gemeenteraad. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging door de gemeenteraden gebeurt ter gelegenheid van dit jaarverslag.
Vermits het werkingsverslag van IGS HeLo een lijvig document uitmaakt wordt eveneens de (korte) evaluatie van Wonen in Vlaanderen dd. 5/04/2024, ontvangen op dd. 8/04/2024, waaruit de toekenning van het resterende saldo t.w.v. 30% subsidiebedrag met een subsidievermindering voor 2023 blijkt, toegevoegd.
Uit het evaluatieverslag van Wonen in Vlaanderen dd. 5/04/2024, ontvangen op dd. 8/4/2024 blijkt dat alle verplichte activiteiten naar behoren werden uitgevoerd. Er zijn enkele aandachtspunten voor de aanvullende activiteiten en twee aanvullende activiteiten zijn niet naar behoren uitgevoerd:
Algemeen aandachtspunt: Ondanks het personeelstekort is het project erin geslaagd om het merendeel van de activiteiten goed uit te voeren. We willen benadrukken dat de subsidieverminderingen, naar onze mening, het gevolg zijn van het personeelstekort en/of lopende procedures binnen andere beleidsdomeinen. Wonen in Vlaanderen dringt wel aan op een structurele oplossing inzake de coördinatiefunctie van het IGSproject. Op dit moment trachten de beide administraties van de deelnemende gemeenten het project draaiende te houden en is er één personeelslid aangeduid als waarnemend coördinator. Wonen in Vlaanderen erkent dat er inspanningen gedaan worden inzake de zoektocht naar een nieuwe coördinator, desalniettemin moeten we vaststellen dat een aantal activiteiten onder druk komen te staan ingevolge van het personeelstekort.
Met de onderstaande aandachtspunten dient Hechtel-Eksel en Lommel binnen IGS HeLo bij de verdere uitvoering van de acties in het werkingsjaar 2024 rekening te houden:
AA 2_7: Een afsprakenkader met de minister en de woonmaatschappij die actief is in de gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door de woonmaatschappij.
Aandachtspunt: Er is in 2023 nog geen concreet ondertekend afsprakenkader tot stand gekomen, maar het IGS-project heeft wel inspanningen gedaan om dit gerealiseerd te krijgen. Wonen in Vlaanderen verwacht dat dit in 2024 in orde zal komen.
Met de onderstaande aandachtspunten dient Hechtel-Eksel binnen IGS HeLo bij de verdere uitvoering van de acties in het werkingsjaar 2024 rekening te houden:
AA 1_4: Zorgen voor de herhuisvesting van kwetsbare inwoners die wonen op een plaats waar dat stedenbouwkundig niet is toegestaan:
Aandachtspunt (voor Hechtel-Eksel): Het blijft belangrijk om de kwetsbare gezinnen verder in kaart te brengen en hieraan acties te koppelen. Dit moet in 2024 zeker verder worden opgenomen.
Met de onderstaande aandachtspunten dient Lommel binnen IGS HeLo bij de verdere uitvoering van de acties in het werkingsjaar 2024 rekening te houden:
AA 2_4: Een verordening vaststellen en toepassen met strengere veiligheids- en kwaliteitsnormen voor kamers
Aandachtspunt (voor Lommel): Er werd een verordening vastgesteld voor een kamerreglement, maar de uitvoering ervan verloopt niet zoals het hoort. Naar volgend jaar toe verwacht Wonen in Vlaanderen dat er werk wordt gemaakt van de toepassing en opvolging van het kamerreglement.
De onderstaande aanvullende activiteiten werden niet (naar behoren) uitgevoerd door Lommel met als gevolg een subsidievermindering:
AA 1_4: Zorgen voor de herhuisvesting van kwetsbare inwoners die wonen op een plaats waar dat stedenbouwkundig niet is toegestaan
Argumentatie (voor Lommel): We merken weinig concrete vooruitgang inzake de feitelijke herhuisvesting van kwetsbare gezinnen. Gelet op het aandachtspunt uit de evaluatienota van vorig jaar, is dit ontoereikend. De beoogde doelstelling is niet gerealiseerd.
AA 2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties
Argumentatie (voor Lommel): Deze activiteit is gekoppeld aan AA 2_4. Het project is echter niet aan de slag gegaan met de vermoedenslijst voor kamerwoningen die onder de toepassing van de verordening waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld.
***
De eindafrekening van IGS HeLo voor werkingsjaar 2023 ziet eruit als volgt:
- Werkingsbudget IGS HeLo 2023: € 160.387,32
- Loonkost administratieve medewerker dienst Wonen Hechtel-Eksel: - € 12.285,77
- Uitgave 'VA 1_1 De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde' Hechtel-Eksel: - € 216
Saldo IGS HeLo 2023: €148.101,55
***
Wat betreft het werkingsbudget voor werkingsjaar 2024:
- Saldo IGS HeLo 2023: €148.101,55
- Voorschot Wonen-Vlaanderen WJ 2024 (70%): € 48.720
- Resterend saldo Wonen-Vlaanderen WJ 2023 (30%): € 17.332,60
Werkingsbudget IGS HeLo 2024: € 214.154,15
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40-41
Het Besluit van de Gemeenteraad van 2 september 2019 ter goedkeuring van het intergemeentelijk samenwerkingsverband wonen genaamd HeLo tussen Lommel en Hechtel-Eksel
Het Besluit van de Gemeenteraad van 2 september 2019 ter goedkeuring van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting/verderzetting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid HeLo
Het besluit van de gemeenteraad van 19 september 2022 ter goedkeuring van de herzieningsaanvraag Intergemeentelijk samenwerkingsverband wonen 'HeLo' 2023-2025
Het Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025.
Het Ministerieel Besluit van 26 januari 2022 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2022
Het Ministerieel Besluit van 17 januari 2023 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2023
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen
De gemeenteraad keurt het werkingsverslag 2023, de eindafrekening 2023 en het werkingsbudget 2024 van IGS HeLo goed.
In het kader van de opdracht " Aankoop kniklader" werd een verkort bestek met nr 2024022_900 opgesteld.
De opdracht wordt geraamd op 71.000,00 EUR excl BTW en 85.910,00 EUR incl BTW.
Er wordt voorgesteld om de opdracht te gunnen wij wijze van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma's komen in aanmerking en zullen aangeschreven worden:
• VHT Machines, Roosberg 4, 3400 Landen
• WRT verhuur , Haagstraat 100, 3630 Maasmechelen
• Paesen trucks, Achterstraat 36, 3990 Peer
1.Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
7. Besluit van de Vlaamse Regering van 27 juni 1984 houdende maatregelen inzake natuurbehoud op de bermen beheerd door publiekrechtelijke rechtspersonen
8. Omzendbrief betreffende bermbeheer door publiekrechtelijke rechtspersonen (4 juni 1987 – BS 17/06/1987)
9. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Het verkort bestek " 2024022_900 Aankoop kniklader" en de aanhorige raming worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 71.000,00 EUR excl BTW en 85.910,00 EUR incl BTW. voor de totale opdracht.
Er wordt goedkeuring gegeven aan de aan te schrijven firma's zijnde:
• VHT Machines, Roosberg 4, 3400 Landen
• WRT verhuur , Haagstraat 100, 3630 Maasmechelen
• Paesen trucks, Achterstraat 36, 3990 Peer
De verslagen betreffen de jaarverslagen van kalenderjaar 2023.
Er wordt kennis genomen van het Jaarverslag GAS 2023 - gemeentelijke administratieve sancties in Hechtel-Eksel.
Er wordt kennis genomen van het GAS – Jaarverslag Gemeentelijke administratieve sancties - Stilstaan en parkeren in Hechtel-Eksel 2023.
Als lokaal bestuur krijgen wij in onze dagelijkse strijd tegen het zwerfvuil steun van de Vlaamse overheid door gewestelijke zwerfvuilhandhavers.
Wat is de procedure :
Er wordt vooral gehandhaafd op zwerfvuilgevoelige plekken: dat zijn omgevingen waar veel mensen aanwezig zijn, dus niet op landelijke wegen of rustige woonwijken. Wel bijvoorbeeld in centrumstraten, op parkings en tijdens evenementen. Ook kermissen, jaarmarkten, festivals en sportwedstrijden zijn zwerfvuilgevoelig en komen in aanmerking.
Wat doen zwerfvuilhandhavers niet :
Het is noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.
De personeelsleden moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte opleiding.
Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht waardoor, overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het aanstellingsbesluit integraal verwezen mag worden naar “de OVAM” en niet langer de personeelsleden zelf benoemt moeten worden.
De OVAM houdt een lijst bij met de namen van de personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht, en deze zal daar ter inzage liggen.
Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 betreffende de aanstelling van OVAM-ambtenaren als GAS-vaststellers zwerfvuil.
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Hechtel-Eksel voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikels van de GAS-codex van Lokaal Bestuur Hechtel-Eksel:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan OVAM, de sanctionerend ambtenaar en de lokale politiezone Kempenland.
Reeds eerder werd tijdens de gemeenteraad over het jeugdbeleid gesproken, inzonderheid over de werking in jeugdhuis De Gloria en de realisatie van een KAJ-lokaal op een bouwwerf.
De gemeenteraad keurde een gebruiksovereenkomst tussen Gemeentebestuur Hechtel-Eksel en Jeugdhuis De Gloria goed op 25 maart 2019.
In mei 2023 keurde de gemeenteraad volgend besluit goed: “Het college van burgemeester en schepenen legt een stand van zaken voor aan de gemeenteraad inzake de uitvoering van het subsidiereglement jeugd voor wat betreft het jeugdhuiswerk en andere jeugdinitiatieven.”
Tot op heden werd geen stand van zaken voorgelegd.
In december 2023 werd in antwoord op een vraag meegedeeld aan de gemeenteraad: “De overeenkomsten met de jeugdverenigingen werden ondertekend. In jeugdhuis de Gloria werd vastgesteld dat ze niet in regel zijn met de statuten en het huishoudelijke reglement. Dit werd met het huidige team besproken en er werd een begeleidingstraject opgezet. Er zal op zeer korte termijn een rechtzetting volgen om beide onderdelen opnieuw in regel te hebben. Er werd ook een korte begeleiding gestart voor de KAJ.”
Op 19 december 2023 werd een bericht op de website gepubliceerd in verband met een “gloednieuw jeugdwerkbeleidsplan”: https://www.hechtel-eksel.be/jeugdwerkbeleidsplan
De Jeugdraad werd de voorbije periode slechts weinig om advies gevraagd.
Ondanks veelvuldige communicatie kan worden vastgesteld dat geen uitvoering wordt gegeven aan het besluit van de gemeenteraad inzake het jeugdbeleid.
Tevens stelt zich de vraag of de gemeente:
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 21.
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, inzonderheid art. 3, § 1.
De gemeente informeert de Jeugdraad over het gemeentelijk beleid inzake:
De Jeugdraad wordt gevraagd een advies uit te brengen over bovenstaande punten.