Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

2024_GR_00065 - Gemeentelijke administratieve sancties - Aanstelling gewestelijke vaststellers GAS - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 27/05/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Afwezig

Jacky Snoeckx

Verontschuldigd

Jordy Verlinden; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Nele Lijnen, Voorzitter
2024_GR_00065 - Gemeentelijke administratieve sancties - Aanstelling gewestelijke vaststellers GAS - Goedkeuring 2024_GR_00065 - Gemeentelijke administratieve sancties - Aanstelling gewestelijke vaststellers GAS - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Als lokaal bestuur krijgen wij in onze dagelijkse strijd tegen het zwerfvuil steun van de Vlaamse overheid door gewestelijke zwerfvuilhandhavers.

Wat is de procedure :

  • Als de handhavers een overtreding vaststellen, maken ze direct een bestuurlijk verslag op. Er wordt niet gewerkt met waarschuwingen.
  • Dit bestuurlijk verslag bezorgen ze aan de sanctionerend ambtenaar van onze gemeente (overeenkomst met Stad Lommel).
  • De sanctionerende ambtenaar heeft 6 maanden de tijd om het dossier te behandelen en een GAS-boete of een alternatieve maatregel op te leggen. 
  • Deze aanpak is uiteraard pas succesvol als er een effectieve beboeting volgt. 

Er wordt vooral gehandhaafd op zwerfvuilgevoelige plekken: dat zijn omgevingen waar veel mensen aanwezig zijn, dus niet op landelijke wegen of rustige woonwijken. Wel bijvoorbeeld in centrumstraten, op parkings en tijdens evenementen. Ook kermissen, jaarmarkten, festivals en sportwedstrijden zijn zwerfvuilgevoelig en komen in aanmerking. 

Wat doen zwerfvuilhandhavers niet :

  • sensibiliserende acties;
  • controles op sluikstorten;
  • controles van het huisvuil (verkeerde tijdstip, verkeerde recipiënt …);
  • analyse van camerabeelden;
  • controle op andere afvalovertredingen.

Het is noodzakelijk om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.

De personeelsleden moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte opleiding.

Sinds 8 januari 2024 is de nieuwe GAS-wetgeving van kracht waardoor, overeenkomstig artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het aanstellingsbesluit integraal verwezen mag worden naar “de OVAM” en niet langer de personeelsleden zelf benoemt moeten worden.

De OVAM houdt een lijst bij met de namen van de personeelsleden belast met de vaststellingsopdracht, en deze zal daar ter inzage liggen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41.

De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.

Wet tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet.

Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.

Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 betreffende de aanstelling van OVAM-ambtenaren als GAS-vaststellers zwerfvuil.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Hechtel-Eksel voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikels van de GAS-codex van Lokaal Bestuur Hechtel-Eksel:

  • Artikel 66 De begeleiders van honden zijn verplicht steeds in het bezit te zijn van een daartoe geschikt recipiënt voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier. Het recipiënt moet op het eerste verzoek van de bevoegde ambtenaar worden getoond. De begeleiders van honden zijn verplicht de uitwerpselen van hun hond onmiddellijk te verwijderen met behulp van het recipiënt vermeld in het eerste lid. Deze recipiënten mogen gedeponeerd worden in de straatvuilnisbakjes. De visueel gehandicapten en andere mindervaliden, met hun geleidehond, worden vrijgesteld van de bepalingen vermeld in het eerste en tweede lid.
  • Artikel 67 Indien de overtreder de uitwerpselen niet verwijdert, worden de kosten voor het opruimen en reinigen door de stedelijke diensten, aan de overtreder aangerekend.
  • Artikel 68 Onbewaakte loslopende honden, die aangetroffen worden op het openbaar domein, worden door de bevoegde personen of in opdracht van de bevoegde personen, gevangen en overgebracht naar het dierenasiel of de eigenaar. Alle hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de eigenaar van het dier.
  • Artikel 76 Het is verboden huishoudelijk afval te werpen of achter te laten in en naast de straatvuilnisbakken of naast afvalcontainers.
  • Artikel 77 Het is verboden te sluikstorten of afval te verbranden in open lucht.
  • Artikel 78 Het is verboden het openbaar domein, andermans privé-domein of de voor het publiek toegankelijke inrichtingen te bevuilen door het achterlaten van voorwerpen of substanties, onder andere: flessen, blik, sigarettenpeuken, kauwgum, papier, vruchtenschillen, verpakkingen en andere afvalstoffen.
  • Artikel 99
    • §1 Onverminderd de toepassing van andere wettelijke bepalingen is het verboden om het even welke afvalstof te sluikstorten. Onder sluikstorten wordt verstaan: het achterlaten, opslaan of storten van om het even welke afvalstof op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet overeenstemt met deze politieverordening en andere wettelijke bepalingen.
    • §2 De gemeente is gemachtigd ambtshalve en op kosten van de overtreder, de betrokken afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen, wanneer de afvalstoffen worden achtergelaten op een wijze of een plaats in strijd met deze politieverordening of met andere wettelijke bepalingen.
    • §3 Naar aanleiding van een ambtshalve verwijdering, overeenkomstig artikel 117, §2, kan de Burgemeester gemeentelijke ambtenaren de opdracht geven het afval grondig te onderzoeken teneinde de identiteit van de overtreder te achterhalen.
    • §4 Het is verboden slijk, zand of afvalstoffen dat zich voor of nabij de woning bevindt op de straten, in de greppels of in de rioolputten te vegen. Het is tevens verboden via de rioolputten of op enige andere wijze om het even welke afvalstoffen in de riolering te deponeren.
  • Artikel 102 De uitbater van een private vaste of verplaatsbare inrichting aan of langs de openbare weg die voedingswaren of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting worden verbruikt (drankautomaat, snackbar, frituur, ijssalon, e.d.) dient op een behoorlijke wijze, duidelijk zichtbare en goed bereikbare afvalrecipiënten te voorzien.
  •  Artikel 103 De ambulante uitbater dient de recipiënten zelf tijdig te ledigen en de recipiënt, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein te houden.


Artikel 2

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan OVAM, de sanctionerend ambtenaar en de lokale politiezone Kempenland.