De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 260 en art. 261 waarin een beschrijving wordt gegeven uit welke onderdelen de jaarrekening bestaat.
Het deel van de jaarrekening 2023 met betrekking tot het OCMW wordt, zoals in bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
Conform art. 177 Decreet Lokaal Bestuur rapporteert de financieel directeur aan de gemeenteraad omtrent volgende aangelegenheden:
Art. 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering 2023 van de financieel directeur.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32 en 74,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen voor de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2024 goed te keuren.
Op basis van de ontvangen stukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij OCMW-raadsbesluit van 29 januari 2019 werd de heer Johan Feyen, schepen, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van dienstverlenende vereniging Welzijnsregio, gedurende de actuele legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering op 18 juni 2024 van Welzijnsregio met volgende agendapunten:
De afgevaardigde van het OCMW wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de raad voor maatschappelijk welzijn zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Welzijnsregio.
Artikel 34 en 35 van de statuten van Welzijnsregio Noord-Limburg schrijven voor dat het toezicht op de vereniging wordt uitgeoefend door een college van commissarissen, bestaande uit drie leden, eventueel bijgestaan door een expert-boekhouder. De leden van dit college worden benoemd door de algemene vergadering en ze kunnen door haar worden afgezet.
De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur (artikel 36 statuten). Toezicht door een college van commissarissen is geen verplichting m.b.t. een welzijnsvereniging. Er zijn bovendien aanzienlijke kosten verbonden aan het college van commissarissen en de werklast weegt op de organisatie. Er wordt voorgesteld het toezicht door het college van commissarissen zoals heden opgenomen in de huidige statuten, te schrappen.
Indien de raad van bestuur het raadzaam acht en indien de deelgenoten (allen vertegenwoordigd binnen de raad van bestuur) hierop aansturen, kan/kunnen op eenvoudige beslissing van de raad van bestuur alsnog één of meer financieel directeurs van een deelgenoot aangesteld worden om nazicht te doen van de jaarrekening.
In dit verband dienen de statuten te worden gewijzigd, met name artikel 34 en 35 dienen te worden geschrapt alsook de passages over het college van commissarissen in artikel 16 dienen te worden geschrapt.
De statutenwijziging werd voorbereid door notarissen Seresia, Mariën en Conjaerts met kantoor te Juliaan De Vriendtstraat 23, 3900 Pelt.
Op straffe van nietigheid diende het ontwerp van statutenwijziging te worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering voor advies. Het advies werd ingewonnen en dateert van 29/04/2024. Dit advies is louter adviserend van aard en niet bindend. De Vlaamse Regering oordeelt dat de voorgestelde wijzigingen in overeenstemming zijn met de wet.
Overeenkomstig artikel 23 van de statuten is de voorafgaande instemming vereist van alle deelgenoten. Over de voorgenomen statutenwijziging moet dus voorafgaandelijk beslissing genomen worden in de raden voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraden van de deelgenoten. Vanuit Welzijnsregio Noord-Limburg wordt dan ook gevraagd om het ontwerp van statutenwijziging te agenderen op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, o.a. artikel 479 en artikel 482.
De gewijzigde statuten van Welzijnsregio Noord-Limburg (Welzijnsvereniging onderworpen aan het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017), goedgekeurd door de algemene vergadering van 11 juni 2019, in het bijzonder de artikelen 34 en 35 i.v.m. het college van commissarissen, het artikel 16 i.v.m. de bevoegdheid van de algemene vergadering om te beslissen over een statutenwijziging en het artikel 23 i.v.m. de toestemming van de deelgenoten inzake een statutenwijziging.
Ontwerpakte van statutenwijziging opgesteld door notarissen Seresia, Conjaerts en Mariën.
Het niet-bindend advies dd. 29/04/2024 van de Vlaamse Regering inzake de statutenwijziging.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de statutenwijziging, met name de schrapping van de artikelen 34 en 35 inzake het college van commissarissen alsook de schrapping van de passages over het college van commissarissen in artikel 16, goed.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan Welzijnsregio Noord-Limburg, Hoekstraat 70 bus 3 te 3910 Pelt.
Er werd een toelichtende nota betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering overgemaakt.
Op basis van de ontvangen stukken en de toelichtende nota zijn er geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Bij OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jordy Verlinden, raadslid, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Bij OCMW-raadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer William Linmans, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van de dienstverlerende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 77 inzake de bevoegdheid van de OCMW-raad en artikel 432 inzake de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De gecoördineerde statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.