Het is belangrijk dat de snelheidslimiet beter overeenkomt met de weginrichting en de omgeving, zodat een ruime meerderheid van de weggebruikers zich houdt aan een redelijke en veilige snelheid.
De huidige snelheidsverlagingen zijn ingetekend op het snelheidsplan Dossiernr: V1937_overzichtsplan snelheden (bijlage).
Op basis van het 'Afwegingskader voor het invoeren van 30 km/u op gewest- en gemeentewegen binnen de bebouwde kom: Verkeersveilig Vlaanderen - Focus op de Actieve Weggebruiker', wordt besloten om het snelheidsregime in verblijfsgebieden en een doortocht zoals in Eksel aan te passen naar een zone 30. Dit document baseert zich op factoren zoals fietsinfrastructuur, conflictdichtheid en zichtbaarheid, met het oog op een veiliger weggebruik. De implementatie vereist een aangepast wegbeeld met natuurlijke snelheidsafbouw, en betrokkenheid van diverse belanghebbenden.
De minimumafstand tussen twee trajectcontroles is 500 meter (Dienstorder MOW/AWV/2020/1) . Onder deze werkelijk gemeten afstand kan de trajectcontrole niet geijkt worden. De trajectcontrole bevindt zich daarom tussen de Kerkstraat (Hoofdstraat 8) en het marktplein (Marktplein 7) in Eksel.
Het is wettelijk bepaald dat, voor een trajectcontrole, over het volledige traject een uniforme snelheid moet gelden (Dienstorder MOW/AWV/2020/1). Het Markplein in Eksel bevindt zich in de huidige situatie binnen de bebouwde kom met een snelheidsbeperking van 50 km/h. De Hoofdstraat bevindt zich binnen de zone 30. Om deze reden is er een uitbereiding nodig van de zone 30 in Eksel.
De N747 op het grondgebied van Hechtel-Eksel tussen meterpunt 2.8 en meterpunt 3.5 is een gewestweg.
De afbakening van de permanente zone 30 Marktplein in Eksel N747 dient aangepast te worden op de snelheidskaart naar kmpt. 2.8 i.p.v. kmpt. 2.9.
Het is hierdoor in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid, noodzakelijk om speciale maatregelen te treffen inzake verkeer.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (art.286,287 en 288).
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, inzonderheid artikel 2.
Dienstorder MOB/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 inzake de procedure van aanvullende reglementen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken.
Dienstorder MOW/AWV/2020/1: Aanvraagprocedure voor plaatsing van een flitspaal of een ANPR-camera, al dan niet als onderdeel van een handhavingssysteem en aankondigingsmodaliteiten van snelheidshandhavingsinstallaties
Collegebesluit van 24 juli 2023 over de Verbintenisverklaring en studiedossiers m.b.t. de bouw van de trajectcontrole op de N747 in Eksel
Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2023 over Advies betreffende het ontwerp ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer – gewestwegen – invoeren van een parkeerverbod op de N747 in Eksel
De gemeenteraad dient een officiële aanvraag in voor een reglement op de politie van het wegverkeer: uitbreiding vaste zone 30 Marktplein Eksel N747.
Officiële aanvraag wordt ingediend voor de volgende wijzigingen op de snelheidskaart op het grondgebied van Hechtel-Eksel: De afbakening van de permanente zone 30 Marktplein in Eksel N747 dient aangepast te worden op de snelheidskaart naar kmpt. 2.8 i.p.v. kmpt. 2.9. De vaste zone 30 geldt dan vanaf kmpt. 2.8 tot 3.5.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Wegen en Verkeer Limburg. De meldingsaanvraag wordt ingediend via het IRGN.