Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_GR_00029 - 2024005_883 - Aankoop ICT materiaal via Raamovereenkomst 'Leveren ICT materiaal' 2022/HFB/OP/93534 van de Vlaamse overheid - Deelname en mandaat - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/03/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nele Lijnen, Voorzitter; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Marie De Rycke; Jo Bollen; Christel Schuurmans; Bart Bosmans; Francois Claes; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Afwezig

Jacky Snoeckx

Verontschuldigd

Jessie Olyslagers; Ilse Drees; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Nele Lijnen, Voorzitter
2024_GR_00029 - 2024005_883 - Aankoop ICT materiaal via Raamovereenkomst 'Leveren ICT materiaal' 2022/HFB/OP/93534 van de Vlaamse overheid - Deelname en mandaat - Goedkeuring 2024_GR_00029 - 2024005_883 - Aankoop ICT materiaal via Raamovereenkomst 'Leveren ICT materiaal' 2022/HFB/OP/93534 van de Vlaamse overheid - Deelname en mandaat - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Lokaal bestuur Hechtel-Eksel kan van de mogelijkheid tot afname van de “Raamovereenkomst ‘Leveren van ICT-materiaal’ 2022/HFB/OP/93534” van de Vlaamse overheid gebruik maken waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

 

Gebruik maken van deze mogelijkheid geeft Lokaal bestuur Hechtel volgende voordelen:

-          Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject : Het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid voert de volledige plaatsingsprocedure tot en met de gunning van de raamovereenkomst.

-          Het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid beschikt over de nodige expertise en ervaring om deze specifieke markt te bevragen, en om voor deze specifieke opdracht de best mogelijke overeenkomst af te sluiten

-          De Vlaamse overheid rekent geen kosten aan voor afnames door lokale overheden

-          Vanwege de grote volumes die het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid in de markt zet, treedt er schaalvergroting op.

-          De opdrachtnemer met wie de raamovereenkomst gesloten wordt, krijgt geen exclusiviteitsrecht. Het blijft mogelijk om zelf andere plaatsingsprocedures op te starten voor de aankoop van gelijkaardige materialen, of om deel te nemen aan eventuele andere raamovereenkomsten die andere aanbestedende overheden openstellen voor lokale overheden.

 

Het Agenstschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid stelde met betrekking tot de raamovereenkomst “Leveren van ICT-materiaal” een bestek met nr. 2022/HFB/OP/93534 op, waarin onder meer volgende elementen werden opgenomen:

-          De opdrachtnemer moet steeds een voldoende ruim en up-to-date assortiment aanbieden

-          Bestellingen moeten kunnen verlopen via een webshop

-          De raamovereenkomst heeft een looptijd tot minimaal 5 januari 2025, en maximaal tot 5 januari 2027 (mits stilzwijgende verlenging); of eerder wanneer de maximale waarde van € 21.600.000,00 excl. btw (op basis van alle afnames van alle deelnemers aan de raanovereenkomst) zou worden bereikt

-          De opdracht wordt gegund op basis van de gunningscriteria

  • Prijs
  • Dienstverlening
    • Bestelproces
    • Beste prijsgarantie en transparantie
    • Dienst-na-verkoop
  • Catalogus

-          De opdracht wordt gegund middels een openbare procedure

 

Op 12 december 2022 werd de opdracht “Raamovereenkomst ‘Leveren van ICT-materiaal 2022/HFB/OP/93534” door de Vlaamse Regering gegund aan Centralpoint België nv, momenteel gekend onder de naam Dustin België, Nieuwlandlaan 111/2023 te 3200 Aarschot, tegen de eenheidsprijzen en de voorwaarden vermeld in de offerte van deze inschrijver.

 

Het plaatsen van bestellingen onder de raamovereenkomst verloopt via een webshop. Deskundige ICT, Albert Camps, treedt op als leidend ambtenaar voor Lokaal bestuur Hechtel-Eksel bij bestellingen en leveringen binnen deze raamovereenkomst.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 2, 6°, en 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de deelname aan de “Raamovereenkomst ‘Leveren van ICT-materiaal’ 2022/HFB/OP/93534, die door de Vlaamse overheid werd geplaatst middels een openbare procedure. Er wordt eveneens goedkeuring verleend aan het bestek met nr. 2022/HFB/OP/93534, opgesteld door het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid.

Artikel 2

In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, wordt het Agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid gemandateerd om op te treden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, zoals lokale overheden, waaronder Lokaal bestuur Hechtel-Eksel.

Artikel 3

Middels plaatsen van bestellingen bij opdrachtnemer Dustin België (voorheen Centralpoint België nv), Nieuwlandlaan 111/203 te 3200 Aarschot worden de opdrachten gesloten binnen de raamovereenkomst. De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2022/HFB/OP/93534, en de bestelinfo opgenomen in het voorstel van de opdrachtnemer. Voor iedere afname zal er door leidend ambtenaar Albert Camps een bestelbon worden opgemaakt.

Artikel 4

De uitgaven voor deze opdracht worden aangerekend op verschillende budgetcodes van zowel het exploitatie- als het investeringsbudget van het financieel meerjarenplan. Het merendeel van de bestellingen zullen worden aangerekend op het investeringsbudget van het financieel meerjarenplan, op budgetcode MJP001276.
De leidend ambtenaar kan binnen de “Raamovereenkomst ‘Leveren van ICT-materiaal’ 2022/HFB/OP/93534” bestellingen plaatsen onder voorbehoud van voldoende krediet op de betreffende budgetcodes. Bij iedere bestelling gebeurt een financiële controle.