Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 25 maart 2024 worden goedgekeurd.
Volgende kandidaat werd voorgedragen door de fractie:
HE lijst Burgemeestr:
Mevrouw Ivette Leten, raadslid, aan te duiden als afgevaardigde in de algemene vergaderingen van Wonen in Limburg, vanaf heden en tot 31/12/2024.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Staten van Wonen in Limburg.
Mevrouw Ivette Leten, raadslid, als afgevaardigde aan te duiden in de algemene vergaderingen van Wonen in Limburg, vanaf heden en tot 31/12/2024.
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan Wonen in Limburg.
Conform de richtlijnen van het fietsvademecum van de Vlaamse overheid, zal de fietssnelweg meestal voorrang hebben op het autoverkeer op de kruisingen.
De kruising met Bungalowpark wordt regelmatig gebruikt door landbouwverkeer. De fietssnelweg krijgt hier voorrang op het landbouwverkeer. De voorrang wordt aangegeven met duidelijke markeringen. De aanzet met kasseien voor het landbouwverkeer moet ervoor zorgen dat er geen of weinig modderresten op de fietssnelweg terecht komen.
Met extra markering wordt de fietssnelweg ter hoogte van de Schansdijkstraat in de voorrang gesteld.
De snelheid van het gemotoriseerd verkeer in de Schansdijkstraat wordt afgeremd door middel van een wegversmalling met een verhoogd plateau. De fietssnelweg wordt ook heraangelegd in een rode kleur met bijkomende markering.
De fietssnelweg krijgt voorrang ten opzichte van de Hoksentstraat. De snelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt afgeremd door middel van een wegversmalling met een verhoogd plateau ter hoogte van de oversteek. De fietssnelweg krijgt een rode kleur met bijkomende markering om de voorrang extra in de verf te zetten. Bovendien wordt de fietssnelweg verbreed ter hoogte van de oversteek.
De fietssnelweg krijgt voorrang ten opzichte van de Kruisstraat. De snelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt afgeremd door middel van een wegversmalling met een verhoogd plateau ter hoogte van de oversteek. De fietssnelweg krijgt een rode kleur met bijkomende markering om de voorrang extra in de verf te zetten. Bovendien wordt de fietssnelweg verbreed ter hoogte van de oversteek.
Op de fietssnelweg ligt het knooppunt 247 van het toeristisch fietsroutenetwerk. Met extra markering en een verbreding krijgt dit knooppunt een duidelijke voorrangsregeling voor de fietssnelweg.
Op specifieke kruispunten worden landbouwvoertuigen toegelaten, wat mogelijk resulteert in het gebruik van alternatieve signalisatie zoals F99c in plaats van D7.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56.
Decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, artikel 285, artikel 286, artikel 287 en artikel 288 met betrekking tot de publicatie- en meldingsplicht.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 6 en artikel 10.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer ende plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed betreffende de gemeentewegen: Bungalowpark, Schansdijkstraat, Hoksentstraat, Kruisstraat en Eikelbosstraat, zoals gevoegd in bijlage die integraal deel uitmaken van deze beslissing.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt en treedt in werking na de werken aan de oversteekplaatsen
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling mobiliteit van de provincie Limburg <mobiliteit@Limburg.be>
In het kader van de opdracht “Dakrenovatie gemeentelijke sporthal” werd een bestek met nr. 2024015_893 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt door de leidend ambtenaar geraamd op € 80.760,00 excl. btw of € 97.719,60 incl. 21% btw (€ 16.959,60 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om – na goedkeuring van de lastvoorwaarden - de procedure op te starten door het verzenden van een uitnodiging tot het indienen van een offerte aan een door de leidend ambtenaar bepaalde lijst met mogelijke kandidaten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2024015_893 en de raming voor de opdracht “Dakrenovatie gemeentelijke sporthal” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 80.760,00 excl. btw of € 97.719,60 incl. 21% btw (€ 16.959,60 btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in in het investeringsbudget van 2024, onder budgetcode 2024/2210500/BESTUUR/0742/MJP000817.
Het rapportagedocument start met een link naar het meerjarenplan. Vanuit het meerjarenplan zijn er een aantal strategische doelen benoemd waaronder de beleidsdoelstellingen (BD) staan geklasseerd en dewelke een link hebben met de 4 werven van het LEKP. Onder elke beleidsdoelstelling worden actiepunten (AP) vernoemd met daaronder nog een deel gedefinieerde acties (AC). De financiële rapportering van het LEKP gebeurt via een unieke code dewelke gekoppeld worden aan de acties (AC) van de jaarrekening.
Het rapportagedocument haalt een deel informatie uit het lokaal klimaatportaal waarin een aantal indicatoren uit centrale databanken gepubliceerd worden (ontvangen van dataleveranciers zoals VVSG, VLARIO, VEKA, Fluvius, Autodelen.net,... ). Voor sommige data (zoals bijvoorbeeld voor het CO₂- en energieverbruik) is de frequentie jaarlijks. Het is bij deze bronnen belangrijk te weten dat de getoonde cijfers van het voorgaande jaar zijn.
De cijfers in het rapport worden zowel in tabelvorm als visuals weergegeven zodat de voortgang snel kan vastgesteld worden (huidige stand van zaken t.o.v. de te behalen doelstelling in 2030) (voor de klimaattafels is de eindtermijn eind 2024 - LEKP 2.0). Een aantal thema's zijn voorzien van bijkomende toelichtingen.
Het rapportagedocument is toegevoegd als bijlage bij dit besluit (zie bijlage: Rapport LEKP 01.05.2024). Zowel het rapportagedocument als het gemeenteraadsbesluit dienen te worden opgeladen in de subsidiemodule van het Loket voor Lokale besturen, onder het luik ‘opvolgmoment 2024.
Het decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapportagedocument gevoegd als bijlage van onderhavig besluit.
Het rapportagedocument en het gemeenteraadsbesluit worden opgeladen in de subsidiemodule van het Loket voor Lokale besturen, onder het luik ‘opvolgmoment 2024'.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school van het basisonderwijs, met name de Gemeentelijke Basisschool, Groenstraat 8 te 3940 Hechtel-Eksel.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41
het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en artikel 62, §1, 9° en §2, 2°
het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn school van het basisonderwijs.
Het leerplan Leer Lokaal van OVSG wordt vanaf 1 september 2025 gebruikt in de school van het gemeentelijk basisonderwijs, met name de Gemeentelijke Basisschool, Groenstraat 8 te 3940 Hechtel-Eksel.
De verslagen betreffen de jaarverslagen van kalenderjaar 2022.
Er wordt kennis genomen van het Jaarverslag GAS 2022 - gemeentelijke administratieve sancties in Hechtel-Eksel.
Er wordt kennis genomen van het GAS – Jaarverslag Gemeentelijke administratieve sancties - Stilstaan en parkeren in Hechtel-Eksel 2022.