Conform de richtlijnen van het fietsvademecum van de Vlaamse overheid, zal de fietssnelweg meestal voorrang hebben op het autoverkeer op de kruisingen.
De kruising met Bungalowpark wordt regelmatig gebruikt door landbouwverkeer. De fietssnelweg krijgt hier voorrang op het landbouwverkeer. De voorrang wordt aangegeven met duidelijke markeringen. De aanzet met kasseien voor het landbouwverkeer moet ervoor zorgen dat er geen of weinig modderresten op de fietssnelweg terecht komen.
Met extra markering wordt de fietssnelweg ter hoogte van de Schansdijkstraat in de voorrang gesteld.
De snelheid van het gemotoriseerd verkeer in de Schansdijkstraat wordt afgeremd door middel van een wegversmalling met een verhoogd plateau. De fietssnelweg wordt ook heraangelegd in een rode kleur met bijkomende markering.
De fietssnelweg krijgt voorrang ten opzichte van de Hoksentstraat. De snelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt afgeremd door middel van een wegversmalling met een verhoogd plateau ter hoogte van de oversteek. De fietssnelweg krijgt een rode kleur met bijkomende markering om de voorrang extra in de verf te zetten. Bovendien wordt de fietssnelweg verbreed ter hoogte van de oversteek.
De fietssnelweg krijgt voorrang ten opzichte van de Kruisstraat. De snelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt afgeremd door middel van een wegversmalling met een verhoogd plateau ter hoogte van de oversteek. De fietssnelweg krijgt een rode kleur met bijkomende markering om de voorrang extra in de verf te zetten. Bovendien wordt de fietssnelweg verbreed ter hoogte van de oversteek.
Op de fietssnelweg ligt het knooppunt 247 van het toeristisch fietsroutenetwerk. Met extra markering en een verbreding krijgt dit knooppunt een duidelijke voorrangsregeling voor de fietssnelweg.
Op specifieke kruispunten worden landbouwvoertuigen toegelaten, wat mogelijk resulteert in het gebruik van alternatieve signalisatie zoals F99c in plaats van D7.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56.
Decreet over het lokaal bestuur, artikel 40, artikel 285, artikel 286, artikel 287 en artikel 288 met betrekking tot de publicatie- en meldingsplicht.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 6 en artikel 10.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer ende plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
De gemeenteraad keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed betreffende de gemeentewegen: Bungalowpark, Schansdijkstraat, Hoksentstraat, Kruisstraat en Eikelbosstraat, zoals gevoegd in bijlage die integraal deel uitmaken van deze beslissing.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt en treedt in werking na de werken aan de oversteekplaatsen
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de afdeling mobiliteit van de provincie Limburg <mobiliteit@Limburg.be>