Het is belangrijk dat de snelheidslimiet beter overeenkomt met de weginrichting en de omgeving, zodat een ruime meerderheid van de weggebruikers zich houdt aan een redelijke en veilige snelheid.
In de Groenstraat tussen het rondpunt en de Overpelterbaan worden 4 wegversmallingen aangebracht met plooibakens. De opstelling van de wegversmalling in de Groenstraat ter hoogte van huisnummer 37 wordt aangepast.
De wegcode voorziet een smalle doorgang waarbij er verplicht links of verplicht rechts aangehouden moeten worden. Dit wordt kenbaar gemaakt met de verkeersborden B19, B21, D1c en D1d.
Om de trage weggebruikers en de schoolkinderen de nodige veiligheid te bieden, zal er ter hoogte van Groenstraat 42 een voetgangersoversteekplaats en een voetpad aangelegd worden, in combinatie met een wegversmalling. Aangezien de locatie van de voetgangersoversteekplaats op een schoolroute aan een schoolinstelling ligt, kan dit de veiligheid van schoolgaande kinderen bevorderen.
Het creëren van een duidelijke oversteekplaats kan de verkeersveiligheid bevorderen door de aandacht van automobilisten te vestigen op het bestaan van voetgangers.
Een oversteekplaats kan ook helpen bij het organiseren en beheren van verkeersstromen, waardoor de doorstroming van het verkeer wordt verbeterd.
In december 2023 heeft het lokale bestuur een enquête uitgevoerd onder zowel de buurtbewoners als de schoolgemeenschap. De verkregen resultaten zijn in 2024 met de belanghebbenden en op de mobiliteitscommissie besproken.
Alle belanghebbenden worden tijdig op de hoogte gebracht van de aanpassingen.
Het vorig tijdelijk aanvullend reglement vervalt. De doeltreffendheid van de proefopstelling zal volgend schooljaar verder worden geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.
Het is hierdoor, in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid, noodzakelijk om speciale maatregelen te treffen inzake verkeer.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, inzonderheid artikelen 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°
De beslissing wordt genomen op grond van:
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het college keurt het tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed betreffende de Groenstraat, gemeenteweg.
Het college geeft de toestemming om op 4 vooropgestelde locaties in Groenstraat, tussen Groenstraat 26 en Groenstraat 63, wegversmallingen te voorzien met flexibele paaltjes en een rubberen verkeerseiland.
Het college geeft de toestemming voor het aanleggen van een zebrapad en een gedeelte voetpad ter hoogte van Groenstraat 42, zoals bijgevoegd in bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Op de Groenstraat ter hoogte van huisnummer 26, 37, 42 en 63 geldt:
Een smalle doorgang, verplicht links of rechts aanhouden
Dit wordt gesignaleerd door:
Verkeersborden B19 en B21
Verkeersborden D1c en D1d
De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.
Dit reglement treedt in werking vanaf de bekendmaking ervan en is geldig t.e.m. 30 juni 2025.