Het reglement telewerk is opgesteld in tijden van corona en ondertussen een onderdeel in onze werking waar personeelsleden, indien de job het toelaat, occasioneel gebruik van kunnen maken. Om het reglement beter af te stemmen op onze huidige werking, is een aanpassing noodzakelijk. De aanpassingen zijn gemaakt op vraag van zowel personeelsleden als leidinggevenden.
Een korte samenvatting van de wijzigingen. De frequentie voor het telewerk blijft voor een voltijdse op maximum 2 dagen per week. Bijkomend nemen we op dat alle medewerkers, ongeacht hun werkregime 2 effectief volle dagen aanwezig moet zijn op de werkvloer. De vrijdag in het glijsysteem (4u) wordt aanzien als volle dag.
Na een periode van 5 of meer kalenderdagen afwezigheid moet de medewerker minstens 2 dagen op kantoor blijven.
De werktijd van telewerk blijft mogelijk tussen 6u en 22u maar de medewerker moet bereikbaar blijven tijdens de stamtijden, zoals omschreven in het glijrooster. De outlookagenda zal gebruikt worden om een afwezigheid en de prestaties mee te delen aan de leidinggevende.
Dossiers mogen meegenomen worden maar in het reglement benadrukken we extra de vertrouwelijkheid van dossiers.
Bijkomend is er de mogelijkheid om dienstreizen of huisbezoeken te combineren met telewerk.
Het telewerk blijft occasioneel en is een gunst. Alle leidinggevenden hanteren dit reglement als kader. Zij beslissen over het goed- of afkeuren van het telewerk.
Het reglement is besproken op het MAT en op het vakbondsoverleg van 14/06/2024.
Decreet Lokaal Bestuur, art.56
Besluit van de gemeenteraad op 29/09/2020 betreffende de reglement telewerk lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2022, waarin de gemeenteraad de bevoegdheid voor personeelsaangelegenheden delegeert aan college.
Het college keurt het aangepaste reglement telewerken voor lokaal bestuur Hechtel-Eksel goed.
Het aangepaste reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2024.