Het is hierdoor, in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid, noodzakelijk om speciale maatregelen te treffen inzake verkeer.
De wegcode voorziet een schoolstraat: dit is een openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen een verplaatsbare afsluiting geplaatst is met het verkeerbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding ‘schoolstraat’.
In de schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Alleen bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is, alsook prioritaire voertuigen (…), wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de Schoolstraat.
Om het doorgaand verkeer te weren in de Schoolstraat, tijdens de uren van de schoolstraat en alle andere tijdstippen, wordt er een fysieke knip aangebracht. Met behulp van de betonblokken wordt de Schoolstraat afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer. Het traag verkeer en de zwakke weggebruikers kunnen de doorgang wel passeren, zoals afgebeeld in de bijlage.
Voorts wordt het doorgaand verkeer en het parkeren op het Astridplein, in de Leemweg en de Schoolstraat ontmoedigd door het plaatsen van het verkeersbord C3 met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” aan de inrit van de Schoolstraat bij het kruispunt Schoolstraat -Groenstraat.
Deze acties zijn ook besproken geweest op de mobiliteitscommissie van 15 oktober 2022 en op het evaluatiemoment "schoolomgeving Viejool" op 27 oktober 2022.
In december 2023 heeft het lokale bestuur een enquête uitgevoerd onder zowel de buurtbewoners als de schoolgemeenschap. De verkregen resultaten zijn eind december met de belanghebbenden besproken. In het begin van 2024 zullen er aanbevelingen worden geformuleerd, waarna de evaluatie kan worden afgerond.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, inzonderheid artikelen 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het tijdelijk aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende het inrichten van een schoolstraat in een gedeelte van de Schoolstraat in Eksel, zoals goedgekeurd op 22 mei 2023, wordt ingetrokken en vervangen door dit reglement.
In een gedeelte van de Schoolstraat, vanaf het kruispunt Schoolstraat – Veldstraat tot aan het kruispunt Schoolstraat - Astridplein (kruispunten exclusief), zal er een “schoolstraat” ingevoerd worden. De toegang wordt verboden voor gemotoriseerd verkeer tijdens bepaalde tijdstippen. Dit geldt niet voor bewoners.
Deze maatregel geldt enkel op schooldagen tussen volgende uren:
De schoolstraat wordt afgesloten door middel van betonblokken in de Schoolstraat vanaf het Astridplein tot aan de Veldstraat.
Het verkeersbord C3 met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” wordt geplaatst bij het inrijden van de Schoolstraat bij het kruispunt Schoolstraat-Groenstraat.
Deze bepaling wordt aan de weggebruikers kenbaar gemaakt door middel van verkeersbord C3, met onderbord "Schoolstraat", geplaatst ter hoogte van de kruispunten Schoolstraat - Astridplein.
Het verkeersbord F45B wordt geplaatst ter hoogte van de ingang van de Schoolstraat aan de kant van de Groenstraat.
De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.
Dit reglement treedt in werking op maandag 01 januari 2024 en duurt tot maximaal 30 juni 2024.