De mail werd dezelfde dag overgemaakt aan de algemeen directeur wnd. en burgemeester.
De voorzitter van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn ontving de mail op 26 mei 2023 waardoor het ontslag op deze datum, overeenkomstig artikel 13 Decreet Lokaal Bestuur, definitief werd.
Gezien het ontslag niet het gevolg is van een onverenigbaarheid blijft betrokkene haar mandaat uitoefenen tot de installatie van haar opvolger.
Decreet Lokaal Bestuur (DLB) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40.
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 13: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Besluit van de gemeenteraad van 02 januari 2019 waarbij mevrouw Hanne Palmans geïnstalleerd werd als gemeenteraadslid en dus automatisch ook als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Kennisname van het ontslag van raadslid Hanne Palmans (HE lijst burgemeestr), ingediend per mail van 26 mei 2023.
Overeenkomstig artikel 70 Decreet Lokaal Bestuur houdt het ontslag van het mandaat als gemeenteraadslid van rechtswege het ontslag van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Schriftelijk ontslag van mevrouw Hanne Palmans van 26 mei 2023.
Naar aanleiding van het ontslag van Hanne Palmans als raadslid, dient haar opvolger geïnstalleerd te worden.
Besluit van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen Limburg van 05 december 2018 waarbij de vaststelling van de zetelverdeling tussen de lijsten en van de rangorde van de raadsleden en hun opvolgers juist geldig werd verklaard.
Mevrouw Christel Schuurmans werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 als vierde opvolger aangewezen voor lijst nr.7 - HE lijst burgemeestr waartoe het te vervangen raadslid behoort.
Mevrouw Marie De Rycke, eerste opvolger, werd als raadslid geïnstalleerd op 2 januari 2019 na afstand van mandaat van de heer Johan Smeets.
Mevrouw Kaat Bollen, tweede opvolger, deed op 31 mei 2023 afstand van mandaat als opvolger van mevrouw Hanne Palmans.
De heer Gilbert Vanhamel, derde opvolger, voldoet niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven staat vast dat mevrouw Christel Schuurmans sinds de geldigverklaring van de verkiezingen door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen tot op heden is blijven voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat zij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur.
Decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 14:
Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, inzonderheid artikel 169.
De geloofsbrieven van mevrouw Christel Schuurmans (HE lijst burgemeestr), Resterheidestraat 1 te 3940 Hechtel-Eksel, goed te keuren.
Mevrouw Christel Schuurmans wordt tot de vergadering toegelaten en overeenkomstig artikel 14 van het decreet lokaal bestuur verzocht om in handen van de voorzitter de eed af te leggen waardoor zij wordt geïnstalleerd als gemeenteraadslid. Van deze eedaflegging werd een afzonderlijke akte opgesteld.
Akte te nemen dat mevrouw Christel Schuurmans, overeenkomstig artikel 68, §1 Decreet Lokaal Bestuur door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging als gemeenteraadslid van rechtswege als geïnstalleerd wordt beschouwd als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Ten gevolge van het ontslag van raadslid Hanne Palmans en de installatie van raadslid Christel Schuurmans moet de rangorde van de raadsleden aangepast worden.
Decreet Lokaal Bestuur (DLB) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 531.
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 6: De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden vastgesteld. Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang in. Bij een gelijk aantal naamstemmen neemt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad de meeste stemmen heeft behaald de hoogste rang in. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Besluit van de gemeenteraad van 19 september 2022 betreffende de rangorde van de gemeenteraad, ingevolge installatie van een opvolgend raadslid mevrouw Ilse Drees.
Besluit van de gemeenteraad van heden inzake de kennisname van het ontslag van mevrouw Hanne Palmans.
Besluit van de gemeenteraad van heden inzake de installatie van mevrouw Christel Schuurmans als raadslid.
De rangorde van de raadsleden wordt als volgt geactualiseerd en dit conform artikel 6, §7 Decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, in volgorde van hun eedaflegging een rang innemen:
Rang Officiële naam
1 Jacky Snoeckx
2 Raf Truyens
3 Marc De Pachter
4 Sven Saenen
5 Jan Dalemans
6 Nele Lijnen
7 Ivette Leten
8 Theo Martens
9 Johan Feyen
10 Jan Vangenechten
11 William Linmans
12 Jo Kerkhofs
13 Kelly Leenaerts
14 Stefan Agten
15 Carina Gijsbers
16 Jordy Verlinden
17 Kristel Vanbaelen
18 Ellen Willekens
19 Jessie Olyslagers
20 Marie De Rycke
21 Jo Bollen
22 Ilse Drees
23 Christel Schuurmans
Op 25 april 2022 keurde de gemeenteraad de aankoop goed van de percelen grond en gebouwen gelegen aan de Kamperbaan.
Op 20 februari 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het besluit gebruikersovereenkomst Kamperbaan 118 - 120, goed.
Op 3 april 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen het besluit bezetting ter bede Kamperbaan 118 -120, goed.
Op 26 april 2023 heeft de toezichthoudende overheid het college in kennis gesteld dat ze een klacht heeft ontvangen tegen de aan- en verkoop van onroerende goederen.
Naar aanleiding van deze klacht werd aan het bestuur gevraagd om alle betrokken besluiten, het dossier, een uitgebreide toelichting en het standpunt over het voorwerp van de klacht te bezorgen.
Op het verzoek van de toezichthoudende overheid werden alle mogelijke documenten bezorgd aan de toezichthoudende overheid.
Bij schrijven van 02 juni 2023 laat de gouverneur weten dat hij heeft besloten om niet over te gaan tot vernietiging omdat het schepencollege bevoegd is voor daden van beheer, zoals het toekennen van een gebruiksrecht.
Naar aanleiding van het onderzoek van het dossier blijkt echter dat er verkoopsvoorwaarden werden gesteld zonder goedkeuring van de gemeenteraad. Enkel de gemeenteraad is bevoegd om de verkoopsvoorwaarden te bepalen.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de besluiten van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht moet worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 332, §1, derde lid.
De gemeenteraad van Hechtel-Eksel neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van 02 juni 2023 om in het dossier klacht over machtsoverschrijding bij de aan- en verkoop van onroerende goederen – collegebeslissingen dd. 20 februari 2023 en 3 april 2023 houdende goedkeuring van een gebruiksrecht, niet tussen te komen als algemeen toezichthoudende overheid.
Om de werking nog beter te kunnen laten verlopen zijn er een aantal aanpassingen aan het huishoudelijk reglement nodig. We hebben bij de aanpassing rekening gehouden met al de opmerkingen.
Belangrijke aanpassingen zijn:
Het huishoudelijke reglement is op 17 april 2023 voorgelegd ter advies aan het LOK. De adviezen zijn verwerkt in het huishoudelijk reglement.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°.
Het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA).
Gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2022 betreffende de aanpassing Huishoudelijk reglement Ibo De Speelvogel.
Advies van het LOK van 17 april 2023.
De gemeenteraad keurt het aangepast huishoudelijk reglement Ibo De Speelvogel goed.
Deze aanpassing van het meerjarenplan bevat de verwerking van het resultaat van de jaarrekening 2022 en een aantal wijzigingen aan de kredieten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het deel met betrekking tot de gemeente van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (6) 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
Deze aanpassing van het meerjarenplan bevat de verwerking van het resultaat van de jaarrekening 2022 en een aantal wijzigingen aan de kredieten.
De wetgeving voorziet dat na vaststelling door de raad voor maatschappelijk welzijn van haar deel van het meerjarenplan en na de vaststelling door de gemeenteraad van haar deel van het meerjarenplan, de gemeenteraad het deel dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld op zijn beurt goedkeurt.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het gedeelte van de aanpassing van het meerjarenplan (6) 2020 - 2025 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals in de bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
Artikel 11, §1,van het Gemeentewegendecreet stelt dat gemeenten de ligging en breedte van gemeentewegen op hun grondgebied (en dus ook van voormalige buurtwegen) vastleggen in gemeentelijke rooilijnplannen, en dit ongeacht de eigenaar van de grond.
Artikel 12, §2, van het Gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet kan worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Gedurende het openbaar onderzoek dat georganiseerd werd tussen 15 maart 2023 en 13 april 2023 werd er een bezwaar ingediend door Swinnen Erik, Lochtstraat 24, 3940 Hechtel-Eksel. Het bezwaar handelt over de ligging van het nieuwe tracé van voetweg nr. 28 op eigendom van de bezwaarindiener waarmee hij niet akkoord kan gaan. Het ingediende bezwaarschrift wordt dan ook ontvankelijk en gegrond verklaard en geeft aanleiding tot de opmaak van een gewijzigd rooilijnplan.
Om deze reden werd er overgegaan tot de opmaak van een gewijzigd gemeentelijk rooilijnplan, opgesteld door landmeter-expert Patrick Wouters op 31 mei 2023.
Het is daarom aangewezen om in een eerste fase het deel van voetweg nr. 28, dat niet meer toegankelijk is en doorheen de percelen met nr. 274w, 274r en 269 loopt, te verplaatsen naar de noordelijke grens van de percelen met nr. 269, 280 en naar de zuidelijke grens het perceel met nr. 277a op een tracé dat ter plaatse wel toegankelijk is.
Doordat voetweg nr. 28 op de percelen met nr. 274w, 274r en 269 ter plaatse reeds sedert geruime tijd niet meer toegankelijk is, dient er door de eigenaars van voormelde percelen ook geen meerwaarde aan de gemeente betaald te worden.
De gemeenteraad heeft het voornemen om in eerste fase :
De gemeenteraad heeft het voornemen om in tweede fase de resterende gedeeltes van voetweg nr. 28 welke niet toegankelijk zijn af te schaffen en te verplaatsen naar de aanwezige, toegankelijke voetpaden aangeduid onder een groene kleur op de Trage Wegen kaart.
Het aangepaste ontwerp van rooilijn van voetweg nr. 28 in de Atlas van de Buurtwegen van Eksel, zoals weergegeven op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Patrick Wouters op 31 mei 2023 wordt voorlopig vastgesteld.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het organiseren van het openbaar onderzoek over de aanpassing aan de Atlas van de Buurtwegen en het bijhorende ontwerp van rooilijnplan.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2022 houdende goedkeuring aan de verplaatsing van een deel van voetweg nr. 28 te Eksel en voorlopige vaststelling van het ontwerp rooilijnplan van een deel van voetweg nr. 28 te Eksel wordt middels onderhavige beslissing opgeheven.
Gemeenten werken samen met Digitaal Vlaanderen/athumi om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars.
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten van vastgoeddossiers via het Vastgoedinformatieplatform, op verzoek van aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om het budget in evenwicht te houden. De gemeente wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen/athumi wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Algemeen
De gemeente Hechtel-Eksel verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Hechtel-Eksel doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Hechtel-Eksel stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Vanaf de operationalisering van het Vastgoedinformatieplatform in Hechtel-Eksel wordt ten voordele van gemeente Hechtel-Eksel een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier | €100 per perceel |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Hechtel-Eksel voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Hechtel-Eksel bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Hechtel-Eksel verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Hechtel-Eksel bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Hechtel-Eksel doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Hechtel-Eksel, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Hechtel-Eksel via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf de operationalisering van het Vastgoedinformatieplatform in Hechtel-Eksel alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De Provinciale Commissie voor verkeersveiligheid heeft op haar bijeenkomst van 18 oktober 2022 beslist om een parkeerverbod te plaatsen op de gewestweg N747 tussen meterpunt 2,938 en meterpunt 3,322 (Hoofdstraat).
Deze beslissing komt er naar aanleiding van de aanleg van fietssuggestiestroken. Verder dient het parkeerverbod (omwille van uniformiteit) doorgetrokken te worden in de zone van mp. 3.322 tot mp. 3.664 (Heerstraat). In deze zone zijn op dit moment reeds fietssuggestiestroken aanwezig, doch nog geen parkeerverbod tot op heden.
Een positief advies te verlenen over het ontwerp ministerieel besluit houdende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens. Specifiek gaat het om een invoering van een parkeerverbod in de Hoofdstraat en Heerstraat in Eksel.
Op de gewestweg N747 in Eksel wordt een parkeerverbod ingevoerd in de Hoofdstraat en Heerstraat tussen kilometerpunt 2,938 en 3,3664.
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Wegen en Verkeer Limburg.
De nieuwe regelgeving gaat o.a. over:
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die (digitaal) ondertekenen voor akkoord.
Op 01/06/2023 werden de wijzigingen in het schoolreglement voorgelegd, besproken en goedgekeurd door de schoolraad (verslag in bijlage).
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 8, 12/1, 14/0, 14/1, 27bis, 44 quater t.e.m. 44 septies.
Het decreet leersteun van 3 mei 2023: artikel 16
CAO XII en omzendbrieven die uitvoering geven aan cao XII.
Schoolreglement 2022-2023 goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2022.
Het bestaande schoolreglement 2022-2023 gewoon basisonderwijs goedgekeurd in juni 2022 wordt opgeheven.
Het hierbij gevoegde schoolreglement 2023 - 2024 gewoon basisonderwijs wordt goedgekeurd.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die (digitaal) ondertekenen voor akkoord.
Na de goedkeuring van het kader heeft het managementteam, onder leiding van de algemeen directeur, dit kader gebruikt voor de toetsing van de organisatie aan de leidraad organisatiebeheersing.
Aan de hand van het achterliggende model werden 10 thema's onder de loep genomen, waarvoor telkens de doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen werden geformuleerd voor de eigen organisatie.
De thema's zijn:
De algemeen directeur legde, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast.
De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2022 tot 31 maart 2023. Dit rapport handelt over de acties, die ondernomen werden in de rapporteringsperiode, om van de organisatie een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en integere organisatie te maken. Er werd eveneens een plan van aanpak geformuleerd voor de komende rapporteringsperiode.
Het Decreet Lokaal Bestuur is erop gericht om de rechtspersonen gemeente en OCMW te laten functioneren als één ambtelijke organisatie. Daarom hanteert de rapportering systematisch de terminologie 'lokaal bestuur'. Waar het relevant is voor de beheersing van de organisatie, verwijst de rapportering expliciet naar de achterliggende rechtspersoon.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 - bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56 - bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
Decreet Lokaal Bestuur, art. 217 tem. art. 224 - organisatiebeheersing en audit
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over organisatiebeheersing 2023.
Het reglement klachtenbehandeling organiseert een systeem voor behandeling van klachten over de handelingen van het lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
Art. 6 §1 van dit reglement bepaalt dat de klachtencoördinator jaarlijks een verslag opmaakt over de klachten en hierover rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen en aan het vast bureau. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2022 tot 31 maart 2023.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56
Decreet lokaal bestuur, art. 303 §3 (jaarlijkse rapportering klachten aan de raden)
Reglement klachtenbehandeling, dd. 30 januari 2023
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over de klachtenbehandeling van klachten tegen het gemeentebestuur 2023.