Aangezien er geen opvolger in de oorspronkelijke voordrachtakte werd vermeld, wordt overeenkomstig artikel 49 van het decreet over het lokaal bestuur overgegaan tot vervanging.
Er werd op 16 februari 2023 een voordrachtakte van de kandidaat-schepen overhandigd aan de algemeen directeur, zijnde uiterlijk acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad.
De voorzitter bevestigt de ontvankelijkheid van de akte. De ontvankelijke voordrachtakte vermeldt als schepen de volgende kandidaat: William Linmans, wonende te 3940 Hechtel-Eksel, Kapelstraat 10.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de voorgedragen kandidaat voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Met toepassing van artikel 43, § 4 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur neemt de kandidaat-schepen de rang in de volgorde van hun verkiezing of benoeming in. De schepen, vermeld in artikel 42, § 1, derde lid, is altijd de laatste schepen in rang. De burgemeester wordt geacht een hogere rang in te nemen dan de schepenen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 42, 43 en 49.
Besluit van de gemeenteraad van 02 januari 2019 houdende de verkiezing van de schepenen.
Schrijven van 16 januari 2023 van de heer Jacky Snoeckx waarin hij zijn ontslag als schepen meedeelt.
Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2023 inzake beslissing tot het invullen van het opengevallen schepenmandaat.
Ingevolge de voordrachtsakte van 16 februari 2023 wordt de heer William Linmans, wonende te 3940 Hechtel-Eksel, Kapelstraat 10 verkozen verklaard als schepen met ingang van 28 februari 2023 en legt in de openbare zitting de eed af in handen van de burgemeester, conform artikel 44 van het decreet over het lokaal bestuur: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
De rangorde van de schepenen wordt met ingang van 28 februari 2023 vastgesteld als volgt:
Eerste schepen mevr. Nele Lijnen
Tweede schepen dhr. Theo Martens
Derde schepen mevr. Kelly Leenaerts
Vierde schepen dhr. William Linmans
Vijfde schepen dhr. Johan Feyen
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 30 januari 2023 goed te keuren.
Op 18 december 2022 ontving de toezichthoudende overheid een klacht van een inwoner over de maatregelen die de gemeente nam in de omgeving van De Viejool.
Naar aanleiding van deze klacht werden via het digitaal loket op 23 december 2022 het dossier en het gemotiveerd standpunt van ons bestuur opgevraagd.
Op het verzoek van de toezichthoudende overheid werden alle mogelijke documenten bezorgd aan de toezichthoudende overheid.
Op 09 februari 2023 laat de gouverneur weten in dit dossier niet te kunnen optreden omdat de gemeente autonoom bevoegd is voor de inrichting van de straten/verkeersafwikkeling op het grondgebied van de gemeente.
Omdat het in casu een tijdelijk aanvullend reglement betreft, werd ook advies gevraagd aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, team Verkeersveiligheid. Het Departement MOW formuleerde enkele opmerkingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de besluiten van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht moet worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 332ยง1, derde lid en artikel 333, tweede lid.
De gemeenteraad van Hechtel-Eksel neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 09 februari 2023 om in het dossier Klacht tegen het afsluiten van de Sint-Jozefstraat in Hechtel-Eksel, niet tussen te komen als algemeen toezichthoudende overheid.
De gemeenteraad keurde op 28 november 2022 het besluit houdende Don Boscostraat: vestiging recht van opstal en erfdienstbaarheid - goed.
Op 03 januari heeft de toezichthoudende overheid het college in kennis gesteld dat ze een klacht heeft ontvangen over gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 houdende recht van opstal en vestiging van erfdienstbaarheid.
Op 16 februari nam de gouverneur het besluit houdende vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van Hechtel-Eksel van 28 november 2022 over de vestiging van een recht van opstal en erfdienstbaarheid.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de besluiten van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht moet worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 332, §1, derde lid.
De gemeenteraad van Hechtel-Eksel neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 16 februari 2023 houdende vernietiging van het besluit van de gemeenteraad van 28 november 2022 houdende 'Don Boscostraat: vestiging van een recht van opstal en erfdienstbaarheid - goedkeuring'.
Op 8 februari 2023 werd er een verkoopovereenkomst ondertekend tussen Soogen-Philippe BV en de gemeente Hechtel-Eksel, waarbij Soogen-Philippe BV wenst over te gaan tot de aankoop van een perceel industriegrond, gelegen Borgveld, ten kadaster gekend onder Hechtel-Eksel, 2e afdeling, sectie D, nr. 674d, met een oppervlakte van 11a 46ca zoals aangeduid onder lot 8D op het Plan van Afbakening van 3 december 2019 van landmeter-expert Patrick Wouters.
De bedrijfsactiviteit van Soogen-Philippe BV op lot 8d is dakwerker.
Het Decreet Lokaal Bestuur, art. 41
Goedkeuring te verlenen aan de verkoopovereenkomst dd. 8 februari 2023 waarbij Soogen-Philippe BV wenst over te gaan tot de aankoop van een perceel KMO-grond, kadastraal gekend onder Hechtel-Eksel, tweede afdeling, sectie D, nr. 674d, met een oppervlakte van 11a 46ca zoals aangeduid onder lot 8d op het Plan van Afbakening van 3 december 2019 van landmeter-expert Patrick Wouters.
De verkoop wordt gesloten en aanvaard mits betaling van de prijs van € 55.428,41.
De koper is ertoe gehouden zich te schikken naar de algemene bepalingen, bijzondere verkoopsvoorwaarden, stedenbouwkundige voorschriften en diverse bepalingen zoals deze werden vastgesteld in de gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2018 en welke tevens aan de verkoopovereenkomst dd. 8 februari 2023 gevoegd zijn.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit.
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke financiële dienst.
Het College van Burgemeester en Schepenen te machtigen om in naam van de gemeente, de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.