Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32 en 74,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen voor de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2023 goed te keuren.
Deze aanpassing van het meerjarenplan bevat de verwerking van het resultaat van de jaarrekening 2022 en een aantal wijzigingen aan de kredieten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het deel met betrekking tot het OCMW van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (6) 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
In het kader van efficiëntieverhoging en een vlotte doorstroom van processen en procedures, werden de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn met betrekking tot personeelsaangelegenheden (zoals vermeld in art. 78, 2e lid DLB en art. 85, eerste lid DLB) gedelegeerd naar het vast bureau.
Deze delegatiebeslissing versoepelt de werking van de organisatie, vooral op vlak van wijzigen en up to date houden van reglementen en snelheid in beslissingsprocedures. Op die manier kan het beleid en de administratie sneller schakelen en naar oplossingen zoeken in het constant veranderende landschap van personeelsbeleid.
De rapporteringsperiode handelt over beslissingen genomen vanaf de goedkeuring van het delegatiebesluit tot en met 31 maart 2023. Verder zal de jaarlijkse rapporteringsperiode van 1 april tot 31 maart het jaar volgend lopen.
Decreet lokaal bestuur, art.78
OCMW-raadsbesluit, dd. 19 september 2022 betreffende de delegatiebeslissing van personeelsaangelegenheden
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering van de delegatiebevoegdheid van personeelsaangelegenheden 2023.
Na de goedkeuring van het kader heeft het managementteam, onder leiding van de algemeen directeur, dit kader gebruikt voor de toetsing van de organisatie aan de leidraad organisatiebeheersing.
Aan de hand van het achterliggende model werden 10 thema's onder de loep genomen, waarvoor telkens de doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen werden geformuleerd voor de eigen organisatie.
De thema's zijn:
De algemeen directeur legde, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast.
De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2022 tot 31 maart 2023. Dit rapport handelt over de acties, die ondernomen werden in de rapporteringsperiode, om van de organisatie een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en integere organisatie te maken. Er werd eveneens een plan van aanpak geformuleerd voor de komende rapporteringsperiode.
Het Decreet Lokaal Bestuur is erop gericht om de rechtspersonen gemeente en OCMW te laten functioneren als één ambtelijke organisatie. Daarom hanteert de rapportering systematisch de terminologie 'lokaal bestuur'. Waar het relevant is voor de beheersing van de organisatie, verwijst de rapportering expliciet naar de achterliggende rechtspersoon.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78 - bevoegdheden van de OCMW-raad
Decreet Lokaal Bestuur, art. 84 - bevoegdheden van het vast bureau
Decreet Lokaal Bestuur, art. 217 tem. art. 224 - organisatiebeheersing en audit
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering over organisatiebeheersing 2023.
Het reglement klachtenbehandeling organiseert een systeem voor behandeling van klachten over de handelingen van het lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
Art. 6, §1 bepaalt dat de klachtencoördinator jaarlijks een verslag opmaakt over de klachten tegen het OCMW en hierover rapporteert aan het vast bureau. De algemeen directeur rapporteert hiervan jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2022 tot 31 maart 2023.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56
Decreet lokaal bestuur, art. 303 §3 (jaarlijkse rapportering klachten aan de raden).
Reglement klachtenbehandeling, dd. 30 januari 2023
Decreet Lokaal Bestuur, art. 84
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78
De OCMW-raad neemt kennis van de rapportering over de klachtenbehandeling van klachten tegen het OCMW 2023.