Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 18 september 2023 worden goedgekeurd.
Het mobiliteitsplan is een integrale visie op het mobiliteitsbeleid. Het schetst waar Hechtel-Eksel naartoe wil op vlak van mobiliteit en wat ze daarvoor de komende jaren wil gaan doen. Een mobiliteitsplan heeft geen juridisch statuut maar vormt het kader waarbinnen alle mobiliteits- en verkeersmaatregelen moeten passen.
Het mobiliteitsplan bestaat uit een strategische visie op de gewenste mobiliteitsontwikkeling, operationele beleidsdoelstellingen en een actieplan. Deze worden verder besproken in het beleidsplan.
Een mobiliteitsplan maken is een proces. De opmaak van een mobiliteitsplan gebeurt volgens de driedeling: verkenning – uitwerking – beleidsplan.
Volgens het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid gebeurt de afstemming van het mobiliteitsbeleid in relatie tot basisbereikbaarheid voor alle betrokken actoren op Vlaams en lokaal niveau maximaal op het niveau van de vervoerregio. Hechtel-Eksel heeft zich dus beperkt tot de vervoerregio Limburg.
Elke fase in het mobiliteitsplan van Hechtel-Eksel is aan de projectstuurgroep (PSG) ter bespreking tot consensus voorgelegd. De PSG is een adviesraad en staat in voor de begeleiding en de opmaak van lokale mobiliteitsplannen.
De inwoners werden nauw betrokken gedurende het hele proces. In de verkenningsfase werd de input van het inloopmoment voor de inwoners (31 mei 2022) gebruikt om de gekozen thema's te verfijnen en prioriteiten aan te brengen. In de uitwerkingsfase werd er een workshop georganiseerd (26 oktober 2022) om met de inwoners te discussiëren over mogelijke oplossingen. Wanneer het beleidsplan is goedgekeurd, zal deze participatiecultuur worden verdergezet via de recent opgerichte participatieplatformen bij de concrete uitwerking van de verschillende mobiliteitskamers.
Het beleidsplan is het geüpgrade mobiliteitsplan voor Hechtel-Eksel. Het bevat een beleidsscenario en een actieplan.
Na de definitieve vaststelling op de gemeenteraad wordt het vaststellingsbesluit bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Het mobiliteitsplan treedt in werking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
De evaluatie van het mobiliteitsplan heeft betrekking op het duurzame karakter van het opgestelde mobiliteitsplan, en op het behalen van de in het mobiliteitsplan vooropgestelde doelen en acties. Het decreet betreffende de basisbereikbaarheid bepaalt dat het lokaal mobiliteitsplan op elk moment kan worden geëvalueerd of gedeeltelijk herzien.
De gemeenteraad stelt de upgrade van het gemeentelijk mobiliteitsplan Hechtel-Eksel - beleidsplan definitief vast.
Het vaststellingsbesluit wordt bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
Het college van burgemeester en schepenen geeft een ruime bekendheid aan het lokaal mobiliteitsplan door publicatie van het beleidsplan op de gemeentelijke website.
In het kader van de opdracht “Wegmarkeringen 2023” werd een bestek met nr. 2023024_868 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt door de leidend ambtenaar geraamd op € 45.253,00 excl. btw of € 54.756,13 incl. 21% btw (€ 9.503,13 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Er wordt voorgesteld om – na goedkeuring van de lastvoorwaarden - de procedure op te starten door het verzenden van een uitnodiging tot het indienen van een offerte aan een door de leidend ambtenaar bepaalde lijst met mogelijke kandidaten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2023024_868 en de raming voor de opdracht “Wegmarkeringen 2023”worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 45.253,00 excl. btw of € 54.756,13 incl. 21% btw (€ 9.503,13 btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2245000/BESTUUR/0200, als ook in het financieel meerjarenplan.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- De Groote Wegmarkeringen, Souverainestraat 84 te 9810 Nazareth;
- Signco bvba, Jozef De Blockstraat 74 te 2830 Willebroek;
- Trafiroad, Nieuwe Dreef 17 te 9160 Lokeren.