Conform art. 177 Decreet Lokaal Bestuur rapporteert de financieel directeur aan de gemeenteraad omtrent volgende aangelegenheden:
Art. 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Kennis te nemen van de rapportering van de financieel directeur.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 260 en art. 261 waarin een beschrijving wordt gegeven uit welke onderdelen de jaarrekening bestaat.
Het deel van de jaarrekening met betrekking tot de gemeente wordt, zoals in bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit over te maken aan de Vlaamse regering.
De bijlage te publiceren op de website van Hechtel-Eksel.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 260 en art. 261 waarin een beschrijving wordt gegeven uit welke onderdelen de jaarrekening bestaat.
De geïntegreerde jaarrekening wordt goedgekeurd.
Dit besluit over te maken aan de Vlaamse regering.
De bijlage te publiceren op de website van Hechtel-Eksel.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 24 april 2023 goed te keuren.
Overeenkomstig artikel 19 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus werd een voordrachtsakte ingediend waarbij voor de politieraad wordt voorgedragen:
De voordrachtsakte voldoet aan de voorwaarden van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus. De kandidaten zijn hiermee verkozen.
Artikel 19 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst van 7 december 1998, gestructureerd op twee niveaus, stelt dat indien er geen opvolgers meer zijn, alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat-effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht.
Artikel 20 en 21 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst van 7 december 1998, gestructureerd op twee niveaus.
Koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone.
Beslissing van de gemeenteraad van 02 januari 2019 tot verkiezing van de Politieraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordrachtsakte voor de politieraad van de meergemeentezone Kempenland in opvolging van William Linmans.
Akte te nemen van de verkiezing van volgend lid tot effectieve lid en opvolger van de politieraad van de meergemeentezone Kempenland:
Mevrouw Hanne Palmans werd in 2019 aangesteld als voorzitter van de raadscommissie I.G.S. voor de huidige legislatuur.
In 2020 werd mevrouw Carina Gijsbers aangeduid om het voorzitterschap te kunnen waarnemen bij afwezigheid van mevrouw Palmans.
Mevrouw Gijsbers nam het voorzitterschap een aantal keer over tijdens de afwezigheid van mevrouw Palmans.
Hanne Palmans laat bij schrijven dd. 24 april 2023 weten haar mandaat als voorzitter commissie I.G.S. neer te willen leggen.
De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van de commissie.
Decreet over het Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 37.
Gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019: Oprichting commissie Intergemeentelijke samenwerking - Goedkeuring.
Gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019: Aanduiding leden en voorzitter commissie Intergemeentelijke samenwerking - Goedkeuring.
Gemeenteraadsbesluit van 07 september 2020 : Aanduiding voorzitter waarnemend commissie Intergemeentelijke samenwerking - Goedkeuring.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid artikel 37.
Mevrouw Carina Gijsbers, gemeenteraadslid, neemt de taak van voorzitter in de raadcommissie Intergemeentelijke samenwerking (I.G.S.) waar voor de rest van de huidige legislatuur.
Mevrouw Marie De Rycke, gemeenteraadslid, neemt de taak van voorzitter in de raadcommissie Intergemeentelijke samenwerking (I.G.S.) waar bij afwezigheid van Carina Gijsbers.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de verkozen leden van de raadscommissie, de financiële dienst en het managementteam.
De gemeenteraad wordt jaarlijks op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht van alle extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, §6.
De gemeenteraad neemt kennis van het geactualiseerde overzicht van alle extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente Hechtel-Eksel deel uitmaakt.
Conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur brengen de bestuurders tweemaal per jaar, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad van elk van de deelnemende gemeenten, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekken toelichting bij het beleid van de opdrachthoudende vereniging.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag 2022 van Fluvius Limburg.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 441.
De gemeenteraad neemt kennis van het halfjaarlijks syntheseverslag 2022 van Fluvius Limburg.
Op basis van de ontvangen documentatiestukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 werd William Linmans, schepen, afgevaardigd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd Johan Feyen, schepen, afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging dd. 07 juni 2023 met als agendapunten:
De gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 07 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en zal onder meer kennisgeving hiervan verrichten aan de Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op basis van de ontvangen stukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 werd mevrouw Nele Lijnen, schepen, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van DISV Regio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432 betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
Statuten van de Dienstverlenende Intergemeentelijke Samenwerking Regio Noord-Limburg, vereniging van publiek recht opgericht op 22 december 2017.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 13 juni 2023 van DISV Regio Noord-Limburg met volgende agendapunten:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen van de gemeenteraad genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan DISV Regio Noord-Limburg.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jan Dalemans, burgemeester, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 werd de heer William Linmans, schepen, als plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 14 juni 2023 van Nolimpark DV met volgende agendapunten:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Nolimpark DV.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Johan Feyen, raadslid, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van PONTES gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd mevrouw Hanne Palmans, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van PONTES gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 15 juni 2023 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 15 juni 2023 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan PONTES.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023 werd de heer William Linmans, schepen, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van Limburg.net gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 werd mevrouw Kelly Leenaerts, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van Limburg.net gedurende de actuele legislatuur.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 21 juni 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde Algemene Vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Er werd een toelichtende nota betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering overgemaakt.
Op basis van de ontvangen stukken en de toelichtende nota zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jordy Verlinden, raadslid, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer William Linmans, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432 inzake de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De gecoördineerde statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Op basis van de ontvangen documentatiestukken en het ontwerp van statutenwijziging zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd Jan Dalemans, burgemeester, aangeduid als afgevaardigde in de Algemene Vergaderingen van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 07 september 2020 werd Nele Lijnen, schepen, aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergaderingen van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van VitaS op 28 juni 2023:
Op basis van de bekomen documenten, zoals overgemaakt per aangetekende brief dd. 22 maart 2023, worden de statutenwijzigingen goedgekeurd.
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering fysiek dan wel digitaal (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan VitaS.
Algemeen
Deze fusie door overneming kadert binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 2 | Fusie door overneming van Maaslands Huis CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Nieuw Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Hacosi CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van Cordium CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 6 | Fusie door overneming van Ons Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 7 | Fusie door overneming van Nieuw Sint-Truiden CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 8 | Fusie door overneming van Woonzo CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 9 | Fusie door overneming van Vooruitzien CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 10 | Fusie door overneming van Landwaarts CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 11 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 12 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Maasland VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 13 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Midden-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 14 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Het Scharnier VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 15 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Houtvast VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 16 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK West-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 17 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Land Van Loon VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 18 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Noord-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 19 | Toetreding van de Gemeente Herstappe door middel van inschrijving op één aandeel in Kempisch Tehuis CVBA-SO |
Verrichting 20 | Omzetting van Kempisch Tehuis CVBA-SO naar een BV |
Verrichting 21 | Statutenwijziging en coördinatie van de statuten van Kempisch Tehuis BV |
De bestuursorganen van Landwaarts en Kempisch Tehuis hebben in dat kader een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd waarbij de nadere achtergrond rond de fusie door overneming zelf nader worden toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van Landwaarts overeenkomstig art. 12:26 WVV, en werden tussentijdse cijfers opgesteld overeenkomstig art. 12:28, §2, 5° WVV.
Financieel
Ingevolge de voorgenomen fusie door overneming, zal de gemeente haar aandelen die zij momenteel aanhoudt in Landwaarts omruilen tegen nieuw uitgegeven aandelen op het niveau van Kempisch Tehuis waarbij voor ieder bestaand aandeel dat de gemeente aanhoudt in Landwaarts het aantal aandelen dat vermeld wordt in de bijgevoegde Excel worden uitgegeven. Deze nieuwe aandelen zullen de rechten en verplichtingen hebben zoals toegelicht in het fusievoorstel en het fusieverslag. Er zullen uit hoofde van de fusie door overneming derhalve geen bijkomende financiële engagementen worden gecreëerd voor de gemeente.
Op basis van de ontvangen documentatie kan beslist worden tot goedkeuring van de agenda.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd mevrouw Ivette Leten als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Landwaarts, gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41.
De gemeenteraad keurt de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering , waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op de buitengewone algemene vergadering van Landwaarts op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023, integraal goed. De agenda bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad mandateert de afgevaardigde om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde buitengewone algemene vergadering van Landwaarts op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Landwaarts.
Algemeen
Deze fusies door overneming en overdrachten van algemeenheid kaderen binnen de hervorming van de sociale huisvestingssector en meer bepaald het decreet 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en de vorming van de erkende woonmaatschappij voor het werkingsgebied Limburg. Meer in het bijzonder zouden in dat verband de volgende herstructureringen plaatsvinden:
Verrichting | Beschrijving |
Verrichting 1 | Fusie door overneming van Kantonnale Bouwmaatschappij van Beringen CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 2 | Fusie door overneming van Maaslands Huis CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 3 | Fusie door overneming van Nieuw Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 4 | Fusie door overneming van Hacosi CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 5 | Fusie door overneming van Cordium CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 6 | Fusie door overneming van Ons Dak CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 7 | Fusie door overneming van Nieuw Sint-Truiden CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 8 | Fusie door overneming van Woonzo CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 9 | Fusie door overneming van Vooruitzien CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 10 | Fusie door overneming van Landwaarts CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 11 | Fusie door overneming van Kleine Landeigendom CVBA-SO door Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:2 juncto de artikelen 12:24 tot en met 12:35 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen. |
Verrichting 12 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Maasland VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 13 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Midden-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 14 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Het Scharnier VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 15 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Houtvast VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 16 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK West-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 17 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Land Van Loon VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 18 | Overdracht van algemeenheid onder bezwarende titel door SVK Noord-Limburg VZW aan Kempisch Tehuis CVBA-SO overeenkomstig artikel 12:103 juncto de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12:97 tot 12:100 WVV. |
Verrichting 19 | Toetreding van de Gemeente Herstappe door middel van inschrijving op één aandeel in Kempisch Tehuis CVBA-SO |
Verrichting 20 | Omzetting van Kempisch Tehuis CVBA-SO naar een BV |
Verrichting 21 | Statutenwijziging en coördinatie van de statuten van Kempisch Tehuis BV |
Specifiek voor iedere fusie door overneming vermeld in bovenstaand overzicht
De bestuursorganen van de respectieve betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen en Kempisch Tehuis hebben een gezamenlijk fusievoorstel (conform Art. 12:25 WVV) en bijhorend bijzonder verslag (conform Art. 12:26 WVV) goedgekeurd (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond iedere fusie door overneming zelf nader wordt toegelicht.
In dat verband werd eveneens een controleverslag opgesteld door de commissaris van ieder van de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen overeenkomstig art. 12:26 WVV, en werden tussentijdse cijfers opgesteld overeenkomstig art. 12:28, §2, 5° WVV. Deze documenten worden eveneens in bijlage gevoegd.
Financieel
Ingevolge de voorgenomen fusies door overneming, zullen de aandeelhouders van de verschillende overgenomen vennootschappen de aandelen die zij momenteel aanhouden in de sociale huisvestingsmaatschappijen andere dan Kempisch Tehuis omruilen tegen nieuw uitgegeven aandelen op het niveau van Kempisch Tehuis waarbij voor ieder bestaand aandeel dat een aandeelhouder aanhoudt in de sociale huisvestingsmaatschappijen het aantal aandelen dat vermeld wordt in de bijgevoegde Excel zal worden uitgegeven.
Deze nieuwe aandelen op het niveau van Kempisch Tehuis zullen de rechten en verplichtingen hebben zoals toegelicht in het corresponderende fusievoorstel en het fusieverslag voor de transactie in kwestie. Er zullen uit hoofde van de fusie door overneming derhalve geen bijkomende financiële engagementen worden gecreëerd voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Kempisch Tehuis.
Specifiek voor iedere overdracht van algemeenheid vermeld in bovenstaand overzicht
Algemeen
De bestuursorganen van de respectieve betrokken sociale verhuurkantoren en Kempisch Tehuis hebben een gezamenlijk verrichtingsvoorstel (conform Art. 12:93 WVV) goedgekeurd, en het bestuursorgaan van ieder betrokken sociaal verhuurkantoor heeft eveneens een bijzonder verslag opgesteld (conform Art. 12:94 WVV) (in Bijlage gevoegd) waarbij de nadere achtergrond rond iedere overdracht van algemeenheid zelf nader wordt toegelicht.
Strikt genomen wordt de beslissing tot goedkeuring van deze overdracht op het niveau van Kempisch Tehuis genomen door het bestuursorgaan, maar er wordt evenwel aan de aandeelhouders verzocht om kennis te nemen van, en deze overdracht – zij het pro forma – eveneens goed te keuren.
Financieel
De overdracht van algemeenheid zal resulteren in een overgang van het volledige vermogen vanuit de betrokken sociale verhuurkantoren aan Kempisch Tehuis als begunstigde. De vergoeding die hiervoor in ruil wordt betaald, zal 1 EUR per overdracht van algemeenheid bedragen. Deze vergoeding zal volledig worden gefinancierd uit de beschikbare middelen van Kempisch Tehuis, en geen bijkomende financiële engagementen creëren voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Kempisch Tehuis.
Uitgifte van één aandeel aan de gemeente Herstappe
Algemeen
Ingevolge art. 4.39/2 §1 tweede zin Vlaamse Codex Wonen van 2021, hebben de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen maar nog geen aandeelhouder zijn, bij de erkenning van de woonmaatschappij of de wijziging van het werkingsgebied het recht om in te tekenen op minstens één aandeel van de woonmaatschappij.
De gemeente Herstappe ligt binnen het werkingsgebied, en zal conform het besluit van de Vlaamse Regering, stemrechten verwerven binnen de woonmaatschappij. In dat verband dient zij dan ook minstens één aandeel te onderschrijven. Concreet zal de gemeente Herstappe één aandeel met een nominale waarde van EUR 25 onderschrijven. De uitgifte van dit één aandeel zal door de buitengewone algemene vergadering van Kempisch Tehuis CVBA-SO moeten worden goedgekeurd.
Financieel
Aangezien enkel de gemeente Herstappe zal inschrijven op dit één nieuw uit te geven aandeel, en zich ertoe verbindt om dit te volstorten, zal deze beslissing geen bijkomende financiële engagementen creëren voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Kempisch Tehuis.
De impact van de toetreding van de gemeente Herstappe wordt nader toegelicht in de bijzondere verslagen die eerstdaags door het bestuursorgaan en de commissaris van Kempisch Tehuis zullen worden ondertekend, en vervolgens aan de aandeelhouders ter beschikking zullen worden gesteld.
Omzetting rechtsvorm en statutenwijziging
Algemeen
Teneinde te conformeren aan de wettelijke bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, is Kempisch Tehuis verplicht om de rechtsvorm van een besloten vennootschap (BV) aan te nemen.
In dat verband wordt erop gewezen dat Kempisch Tehuis op heden niet voldoet aan de kwalificatie als CVBA-SO, gelet op het beperkte toepassingsgebied van de coöperatieve vennootschap onder het nieuwe WVV. In dat geval kan zij, overeenkomstig de overgangsbepalingen van het WVV, bij besluit van een buitengewone algemene vergadering vrijwillig worden omgezet in BV, zonder bijkomende verslaggevingsverplichtingen.
Financieel
Deze beslissing zal geen bijkomende financiële engagementen creëren voor de gemeente in haar hoedanigheid als aandeelhouder van Kempisch Tehuis.
Op basis van de ontvangen documentatie kan beslist worden tot goedkeuring van de agenda.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd mevrouw Ivette Leten als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Kempisch Tehuis, gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41.
De gemeenteraad keurt de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering , waarbij namens de gemeente als aandeelhouder een beslissing moet worden genomen en die voorgelegd worden op de buitengewone algemene vergadering van Kempisch Tehuis op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023, integraal goed. De agenda bevat volgende agendapunten:
Luik A: voor de verrichtingen 1 tem 11:
a. Het gezamenlijk fusievoorstel, opgemaakt door de bestuursorganen van de betrokken vennootschappen, in toepassing van artikel 12:2 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen juncto artikel 12:24 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en neergelegd ter griffie van de ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling Hasselt1/Tongeren2.
b. De bijzondere verslagen van de bestuursorganen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen inzake de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:25 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
c. De verslagen van de commissarissen van elk bij de fusie betrokken vennootschappen met betrekking tot de fusie door overneming, opgesteld overeenkomstig artikel 12:26 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
d. De jaarrekeningen over de laatste drie boekjaren van elk van de bij de fusie betrokken vennootschappen.
e. De verslagen van de bestuursorganen en de verslagen van de commissarissen over de laatste drie boekjaren.
f. De tussentijdse cijfers afgesloten per 31 december 2022.
Luik C: voor de verrichtingen 19 tem 21:
- volledige volstorting bij uitgifte;
- boeking op de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening3 die van twee miljoen zevenduizend zeshonderdvijfenzeventig EUR (€ 2.007.675) gebracht zal worden naar twee miljoen zevenduizend zevenhonderd EUR (€ 2.007.700);
- uitgifte van één (1) nieuw aandeel op naam met nominale waarde van vijfentwintig EURO (€ 25,-), dat identiek is aan en dezelfde voordelen geniet als de bestaande aandelen.
De gemeenteraad mandateert de afgevaardigde om de gemeente te vertegenwoordigen op voormelde buitengewone algemene vergadering van Kempisch Tehuis op 15 juni 2023, dan wel 30 juni 2023 teneinde ter vergadering de stemrechten van de gemeente uit te oefenen overeenkomstig bovenstaande beslissing.
Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Kempisch Tehuis.
Conform artikel 39 DLB dient de gemeenteraad een deontologische commissie op te richten.
De deontologische commissie van de gemeenteraad is bevoegd voor: de gemeenteraadsleden, de voorzitter van de gemeenteraad, de schepenen en de burgemeester.
De deontologische commissie wordt samengesteld uit raadsleden waarbij iedere fractie beschikt over minstens één vertegenwoordiger. Raadsleden die zetelen als onafhankelijke kunnen geen deel uitmaken van de deontologische commissie.
De mandaten die toekomen aan de fracties waarvan de leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen is steeds hoger dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties.
De samenstelling van de deontologische commissie van de gemeenteraad is identiek aan de samenstelling van de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het aantal leden van de deontologische commissie wordt vastgelegd op 9 leden, als volgt verdeeld:
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 39 en 41.
Deontologische code voor lokale mandatarissen, inzonderheid artikelen 71 en 73.
Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023: Deontologische code voor lokale mandatarissen - Goedkeuring.
De gemeenteraad keurt de oprichting van een deontologische commissie van de gemeenteraad, conform de deontologische code, goed.
Het aantal leden wordt vastgelegd op 9 leden, verdeeld als volgt:
De leden van de deontologische commissie voor de gemeenteraad dienen aangesteld te worden.
De deontologische commissie wordt samengesteld uit raadsleden. Een lid van de deontologische commissie kan vervangen worden door iemand van dezelfde politieke fractie. Een lid dat deel uitmaakt van een éénmansfractie, kan zich laten vervangen door een mandataris van een andere fractie.
Door de fracties worden volgende leden en plaatsvervangers voorgedragen:
| Partij | Lid | Plaatsvervanger |
| HE lijst burgemeestr | Carina Gijsbers | Kristel Vanbaelen |
| HE lijst burgemeestr | Jan Dalemans | Theo Martens |
| HE lijst burgemeestr | Nele Lijnen | Johan Feyen |
| HE lijst burgemeestr | Marie De Rycke | Kelly Leenaerts |
| HE lijst burgemeestr | William Linmans | Jessy Olyslagers |
| CD&V | ||
| CD&V | ||
| sp.a | Marc De Pachter | |
| Groen | Sven Saenen |
Decreet over het Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 39 en 41.
Deontologische code voor lokale mandatarissen, inzonderheid artikel 71 en 73.
Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2023: Deontologische code voor lokale mandatarissen - Goedkeuring.
Gemeenteraadsbesluit van 22 mei 2023: Oprichting deontologische commissie en vaststelling aantal leden - Goedkeuring.
De deontologische commissie voor de gemeenteraad wordt als volgt samengesteld:
| Partij | Lid | Plaatsvervanger |
| HE lijst burgemeestr | Carina Gijsbers | Kristel Vanbaelen |
| HE lijst burgemeestr | Jan Dalemans | Theo Martens |
| HE lijst burgemeestr | Nele Lijnen | Johan Feyen |
| HE lijst burgemeestr | Marie De Rycke | Kelly Leenaerts |
| HE lijst burgemeestr | William Linmans | Jessie Olyslagers |
| CD&V | Jo Bollen | Jan Vangenechten |
| CD&V | Raf Truyens | Ilse Drees |
| sp.a | Marc De Pachter | / |
| Groen | Sven Saenen | / |
Conform artikel 16 van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de verderzetting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid HeLo dd. 27 september 2019 dient de rekening van de interlokale vereniging jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, samen met het werkingsverslag en het budget voor het komende werkingsjaar en dit binnen de zes maanden na afloop van het werkingsjaar. Inkomsten en uitgaven zijn beperkt: inkomsten zijn enkel subsidies en uitgaven zijn de beperkte loonkost en en de uitgave ter uitvoering van beleidsprioriteit I: 'VA 1_1 De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde'. Uit de evaluatie van Wonen-Vlaanderen dd. 27 maart 2023 blijkt ook de toekenning van het resterende saldo t.w.v. 30% subsidiebedrag.
Conform artikel 17 van de overeenkomst met statutaire draagkracht dd. 27 september 2019 dient het werkingsverslag ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Ter gelegenheid van de behandeling van dit werkingsverslag geeft de gemeentelijke afgevaardigde toelichting in de gemeenteraad. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging door de gemeenteraden gebeurt ter gelegenheid van dit jaarverslag.
Vermits het werkingsverslag van IGS HeLo een lijvig document uitmaakt wordt eveneens de (korte) evaluatie van Wonen-Vlaanderen dd. 27-03-2023, waaruit de toekenning van het resterende saldo t.w.v. 30% subsidiebedrag blijkt, toegevoegd.
Uit het evaluatieverslag van Wonen Vlaanderen dd. 27-03-2023 blijkt dat alle verplichte en aanvullende activiteiten naar behoren werden uitgevoerd. Er zijn wel enkele aandachtspunten:
Algemeen aandachtspunt: Er is al sinds 1 jaar geen coördinator is om het project te leiden. Het gebrek hieraan werd wel opgevangen door de deelnemende gemeenten, maar het is uiteraard de bedoeling dat er op korte termijn een coördinator kan worden aangesteld.
Met de onderstaande aandachtspunten dient Hechtel-Eksel en Lommel binnen IGS HeLo bij de verdere uitvoering van de acties in het werkingsjaar 2023 rekening te houden:
AA 1_4: Zorgen voor de herhuisvesting van kwetsbare inwoners die wonen op een plaats waar dat stedenbouwkundig niet is toegestaan:
Aandachtspunt: Voor de rapportering over het werkjaar 2023 verwachten we een evaluatie van het plan van aanpak, zodat er meer duidelijkheid wordt geschept over de werkwijze rond herhuisvesting van kwetsbare inwoners, hoe het project hierrond actief werkt en welke rol het project daarin inneemt. In de update van het plan van aanpak verwachten we ook een update van de aantallen inzake permanente verblijven in de weekendverblijven binnen de afgebakende locatie. Daarnaast zien we ook graag een evolutie ten opzichte van het begin van deze subsidieperiode.
Met de onderstaande aandachtspunten dient Hechtel-Eksel binnen IGS HeLo bij de verdere uitvoering van de acties in het werkingsjaar 2023 rekening te houden:
AA 2_6: Verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken
Aandachtspunt (voor Hechtel-Eksel): Het is belangrijk om de screening op vlak van verwaarlozing goed uit te voeren om zo het gelijkheidsbeginsel te vrijwaren.
- AA 2_8: De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid
Aandachtspunt (voor Hechtel-Eksel): We verwachten voor werkjaar 2023 dat het project er wel naar streeft om in 2023 terug feitelijk een structureel gezamenlijk overleg te plegen met verschillende betrokken partners.
***
De eindafrekening van IGS HeLo voor werkingsjaar 2022 ziet eruit als volgt:
- Werkingsbudget IGS HeLo 2022: € 111.652,79
- Loonkost coördinator 2022: € - 19.855,82
- Uitgave 'VA 1_1 De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde' Hechtel-Eksel: € - 1.035,56
Saldo IGS HeLo 2022: € 90.761,41
***
Wat betreft het werkingsbudget voor werkingsjaar 2023:
- Saldo IGS HeLo 2022: € 90.761,41
- Voorschot Wonen-Vlaanderen WJ 2023 (70%): € 48.281,59
- Resterend saldo Wonen-Vlaanderen WJ 2022 (30%): € 20.692,11
Werkingsbudget IGS HeLo 2023: € 159.735,11
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40-41.
Het Besluit van de Gemeenteraad van 2 september 2019 ter goedkeuring van het intergemeentelijk samenwerkingsverband wonen genaamd HeLo tussen Lommel en Hechtel-Eksel.
Het Besluit van de Gemeenteraad van 2 september 2019 ter goedkeuring van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting/verderzetting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid HeLo.
Het Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025.
Het Ministerieel Besluit van 26 januari 2022 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2022
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen
De gemeenteraad keurt het werkingsverslag 2022, de eindafrekening 2022 en het werkingsbudget 2023 van IGS HeLo goed.
Een aftoetsing van de verplichtingen die opgenomen zijn in artikel 7 (met uitzondering van punt 10° en 11° voor de verkorte procedure):
1° De lokale geloofsgemeenschap heeft een juridische structuur, aangepast aan het aangevraagde openbaar statuut, en is hierover transparant.
Uit de erkenningsaanvraag blijkt dat de lokale geloofsgemeenschap georganiseerd is als een vereniging zonder winstoogmerk, en beschikt over de nodige administratieve capaciteit. De statuten werden ook als bijlage toegevoegd.
2° De lokale geloofsgemeenschap is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover.
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat de organisatie financieel leefbaar is. De jaarrekening werd toegevoegd.
3° De lokale geloofsgemeenschap ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks buitenlandse financiering of ondersteuning als die financiering of ondersteuning afbreuk doet aan haar onafhankelijkheid. De lokale geloofsgemeenschap ontvangt geen financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging.
Hierover hebben we geen informatie.
4° De lokale geloofsgemeenschap is maatschappelijk relevant, waarbij aan volgende verplichtingen moet voldaan worden:
Volgens het erkenningsdossier is aan deze voorwaarde voldaan.
Over bovenstaande punten kunnen we geen advies verlenen en verwijzen we naar het advies van de Stad Peer.
5° De leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, volgende verplichtingen na:
Over bovenstaande punten hebben we geen informatie.
6° De lokale geloofsgemeenschap toont aan dat het toekomstig bestuur van de eredienst een eredienstgebouw ter beschikking krijgt.
Hierover hebben we geen informatie en verwijzen we naar het advies van de Stad Peer.
7° Het tijdelijk voltallig bestuursorgaan bezorgt voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente.
Deze informatie is aanwezig in het erkenningsdossier.
8° De lokale geloofsgemeenschap heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht, als die op hen van toepassing is.
Hierover hebben we geen informatie.
9° De lokale geloofsgemeenschap heeft geen bedienaars van de eredienst of vervangers die rechtstreeks of onrechtstreeks bezoldigd zijn door een buitenlandse overheid.
Hierover hebben we geen informatie.
De toepasselijke regelgeving is het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
De rechtsgrond voor het advies dat gevraagd wordt, is artikel 67, §4 van het Erkenningsdecreet, voor de verkorte erkenningsprocedure. Dit artikel stelt: “Uiterlijk vier maanden na de kennisgeving, vermeld in paragraaf 3, bezorgen het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies aan de Vlaamse Regering waarin wordt geadviseerd of de lokale geloofsgemeenschap voldoet aan de verplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10° en 11°. Als een van de instanties, vermeld in het eerste lid, het advies niet op tijd bezorgt, kan aan de adviesvereiste voorbij worden gegaan”.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de erkenningsaanvraag van de lokale geloofsgemeenschap Evangelische Christengemeente Peer te Peer, met gedeeltelijk werkingsgebied in Hechtel-Eksel.
Een afschrift van dit advies zal aan de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen en aan de betrokken geloofsgemeenschap gestuurd worden.
3.
In het subsidiereglement jeugd is bepaald:
“Het gemeentebestuur, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, sluit met ieder jeugdwerkinitiatief afzonderlijk een overeenkomst op naam waarin alle subsidielijnen behalve de kamp- en jubileumsubsidie vervat zijn. Een overeenkomst loopt 3 jaar, tenzij anders overeengekomen, en wordt jaarlijks geëvalueerd in overleg met de jeugddienst.”
Er dient te worden voldaan aan erkenningsvoorwaarden.
Infrastructuur- en energiesubsidies zijn voorzien.
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 21.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen legt een stand van zaken voor aan de gemeenteraad inzake de uitvoering van het subsidiereglement jeugd voor wat betreft het jeugdhuiswerk en andere jeugdinitiatieven.