Een aftoetsing van de verplichtingen die opgenomen zijn in artikel 7 (met uitzondering van punt 10° en 11° voor de verkorte procedure):
1° De lokale geloofsgemeenschap heeft een juridische structuur, aangepast aan het aangevraagde openbaar statuut, en is hierover transparant.
Uit de erkenningsaanvraag blijkt dat de lokale geloofsgemeenschap georganiseerd is als een vereniging zonder winstoogmerk, en beschikt over de nodige administratieve capaciteit. De statuten werden ook als bijlage toegevoegd.
2° De lokale geloofsgemeenschap is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover.
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat de organisatie financieel leefbaar is. De jaarrekening werd toegevoegd.
3° De lokale geloofsgemeenschap ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks buitenlandse financiering of ondersteuning als die financiering of ondersteuning afbreuk doet aan haar onafhankelijkheid. De lokale geloofsgemeenschap ontvangt geen financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging.
Hierover hebben we geen informatie.
4° De lokale geloofsgemeenschap is maatschappelijk relevant, waarbij aan volgende verplichtingen moet voldaan worden:
Volgens het erkenningsdossier is aan deze voorwaarde voldaan.
Over bovenstaande punten kunnen we geen advies verlenen en verwijzen we naar het advies van de Stad Peer.
5° De leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, volgende verplichtingen na:
Over bovenstaande punten hebben we geen informatie.
6° De lokale geloofsgemeenschap toont aan dat het toekomstig bestuur van de eredienst een eredienstgebouw ter beschikking krijgt.
Hierover hebben we geen informatie en verwijzen we naar het advies van de Stad Peer.
7° Het tijdelijk voltallig bestuursorgaan bezorgt voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente.
Deze informatie is aanwezig in het erkenningsdossier.
8° De lokale geloofsgemeenschap heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht, als die op hen van toepassing is.
Hierover hebben we geen informatie.
9° De lokale geloofsgemeenschap heeft geen bedienaars van de eredienst of vervangers die rechtstreeks of onrechtstreeks bezoldigd zijn door een buitenlandse overheid.
Hierover hebben we geen informatie.
De toepasselijke regelgeving is het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
De rechtsgrond voor het advies dat gevraagd wordt, is artikel 67, §4 van het Erkenningsdecreet, voor de verkorte erkenningsprocedure. Dit artikel stelt: “Uiterlijk vier maanden na de kennisgeving, vermeld in paragraaf 3, bezorgen het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies aan de Vlaamse Regering waarin wordt geadviseerd of de lokale geloofsgemeenschap voldoet aan de verplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10° en 11°. Als een van de instanties, vermeld in het eerste lid, het advies niet op tijd bezorgt, kan aan de adviesvereiste voorbij worden gegaan”.
De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de erkenningsaanvraag van de lokale geloofsgemeenschap Evangelische Christengemeente Peer te Peer, met gedeeltelijk werkingsgebied in Hechtel-Eksel.
Een afschrift van dit advies zal aan de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen en aan de betrokken geloofsgemeenschap gestuurd worden.