De mail werd dezelfde dag overgemaakt aan de algemeen directeur wnd. en burgemeester.
De voorzitter wnd. van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn ontving de mail op 18 november 2023 waardoor het ontslag op deze datum, overeenkomstig artikel 13 Decreet Lokaal Bestuur, definitief werd.
Gezien het ontslag niet het gevolg is van een onverenigbaarheid blijft betrokkene haar mandaat uitoefenen tot de installatie van haar opvolger.
Decreet Lokaal Bestuur (DLB) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40.
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 13: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Besluit van de gemeenteraad van 02 januari 2019 waarbij mevrouw Ellen Willekens geïnstalleerd werd als gemeenteraadslid en dus automatisch ook als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van raadslid Ellen Willekens (HE lijst burgemeestr), ingediend per mail van 18 november 2023.
Overeenkomstig artikel 70 Decreet Lokaal Bestuur houdt het ontslag van het mandaat als gemeenteraadslid van rechtswege het ontslag van het mandaat van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Schriftelijk ontslag van mevrouw Ellen Willekens van 18 november 2023.
Naar aanleiding van het ontslag van Ellen Willekens als raadslid, dient haar opvolger geïnstalleerd te worden.
Besluit van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen Limburg van 05 december 2018 waarbij de vaststelling van de zetelverdeling tussen de lijsten en van de rangorde van de raadsleden en hun opvolgers geldig werd verklaard.
De heer François Claes werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 als zevende opvolger aangewezen voor lijst nr.7 - HE lijst burgemeestr waartoe het te vervangen raadslid behoort.
Mevrouw Marie De Rycke, eerste opvolger, werd als raadslid geïnstalleerd op 2 januari 2019 na afstand van mandaat van de heer Johan Smeets.
Mevrouw Kaat Bollen, tweede opvolger, deed op 31 mei 2023 afstand van mandaat als opvolger van mevrouw Hanne Palmans.
De heer Gilbert Vanhamel, derde opvolger, voldoet niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Mevrouw Christel Schuurmans, vierde opvolger, werd als raadslid geïnstalleerd op 26 juni 2023 na afstand van mandaat van mevrouw Hanne Palmans.
De heer Bart Bosmans, vijfde opvolger, werd als raadslid geïnstalleerd op 27 november 2023 na afstand van mandaat van de heer Stefan Agten.
De heer Patrick Evens, zesde opvolger, deed op 05 december 2023 afstand van mandaat als opvolger van mevrouw Ellen Willekens.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven staat vast dat de heer François Claes sinds de geldigverklaring van de verkiezingen door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen tot op heden is blijven voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat zij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur.
Decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 14, 36 en 68:
artikel 14 Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
artikel 36 § 1 Een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, vormen een fractie.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, inzonderheid artikel 169.
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, inzonderheid artikel 35,
Tot de eerstvolgende volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt een fractie geacht eenzelfde aantal leden te behouden.
De geloofsbrieven van de heer François Claes (HE lijst burgemeestr), Kiefhoekstraat 251 te 3940 Hechtel-Eksel, goed te keuren.
De heer François Claes wordt tot de vergadering toegelaten en overeenkomstig artikel 14 van het decreet lokaal bestuur verzocht om in handen van de voorzitter de eed af te leggen waardoor hij wordt geïnstalleerd als gemeenteraadslid. Van deze eedaflegging werd een afzonderlijke akte opgesteld.
Akte te nemen dat de heer François Claes, overeenkomstig artikel 68, §1 Decreet Lokaal Bestuur door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging als gemeenteraadslid van rechtswege als geïnstalleerd wordt beschouwd als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Ten gevolge van het ontslag van raadslid Ellen Willekens en de installatie van raadslid François Claes moet de rangorde van de raadsleden aangepast worden.
Decreet Lokaal Bestuur (DLB) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 531.
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 6: De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden vastgesteld. Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang in. Bij een gelijk aantal naamstemmen neemt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad de meeste stemmen heeft behaald de hoogste rang in. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Besluit van de gemeenteraad van 19 september 2022 betreffende de rangorde van de gemeenteraad, ingevolge installatie van een opvolgend raadslid mevrouw Ilse Drees.
Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2023 betreffende de rangorde van de gemeenteraad, ingevolge installatie van een opvolgend raadslid mevrouw Christel Schuurmans.
Besluit van de gemeenteraad van 27 november 2023 betreffende de rangorde van de gemeenteraad, ingevolge installatie van een opvolgend raadslid de heer Bart Bosmans.
Besluit van de gemeenteraad van heden inzake de kennisname van het ontslag van mevrouw Ellen Willekens.
Besluit van de gemeenteraad van heden inzake de installatie van de heer François Claes als raadslid.
De rangorde van de raadsleden wordt als volgt geactualiseerd en dit conform artikel 6, §7 Decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, in volgorde van hun eedaflegging een rang innemen:
Rang Officiële naam
1 Jacky Snoeckx
2 Raf Truyens
3 Marc De Pachter
4 Sven Saenen
5 Jan Dalemans
6 Nele Lijnen
7 Ivette Leten
8 Theo Martens
9 Johan Feyen
10 Jan Vangenechten
11 William Linmans
12 Jo Kerkhofs
13 Kelly Leenaerts
14 Carina Gijsbers
15 Jordy Verlinden
16 Kristel Vanbaelen
17 Jessie Olyslagers
18 Marie De Rycke
19 Jo Bollen
20 Ilse Drees
21 Christel Schuurmans
22 Bosmans Bart
23 François Claes
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 27 november 2023 worden goedgekeurd.
De voorzitter van de gemeenteraad kan zijn bevoegdheid tot ondertekenen opdragen aan één of meer leden van de gemeenteraad, op basis van artikel 281 van het Decreet Lokaal Bestuur, tenzij de bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag. Deze delegatie gebeurt schriftelijk, via een informatiedrager naar keuze, en is te allen tijde herroepbaar.
Het collegelid aan wie de opdracht is gegeven, moet boven zijn handtekening, naam en functie, tevens melding maken van deze opdracht.
Op 01 december besliste Nele Lijnen, voorzitter van de gemeenteraad, om haar ondertekeningsbevoegdheid op te dragen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen, met uitzondering de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag.
Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 281.
Kennis te nemen van het besluit van de voorzitter van de gemeenteraad van 01 december 2023 houdende delegatie van haar ondertekeningsbevoegdheid aan de leden van het college.
De kredieten van 2024 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het deel met betrekking tot de gemeente van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
De kredieten van 2024 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
De wetgeving voorziet dat na vaststelling door de raad voor maatschappelijk welzijn van haar deel van het meerjarenplan en na de vaststelling door de gemeenteraad van haar deel van het meerjarenplan, de gemeenteraad het deel dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld op zijn beurt goedkeurt.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raadde bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het gedeelte van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals in de bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage wordt overgemaakt aan de Vlaamse regering.
De voorziene subsidies moeten dienen voor het betalen van de werkingskosten van verenigingen en instellingen opdat ze de activiteiten kunnen voortzetten en zich verder kunnen ontplooien.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus. Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
De gemeenteraad keurt de lijst in bijlage met nominatieve subsidies goed. Deze lijst maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het college wordt belast met de uitvoering en uitbetaling van deze subsidies zoals opgenomen in de bijlage.
De tarieven voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten werden aangepast naar aanleiding van de indexering van de FOD Binnenlandse zaken.
In het vorige reglement stond dat er belasting verschuldigd was voor de afgifte van een conformiteitsattest. Dit is aangepast naar 'bij de aanvraag van een conformiteitsattest'.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 40 §3 waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglement vaststelt, waaronder de gemeentelijke belastingen en retributies
Decreet Lokaal Bestuur, art. 177 2° dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten
Decreet Lokaal Bestuur, art. 326 – 335 over het bestuurlijk toezicht
Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot de wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen
Omzendbrief van 19 oktober 2022 over het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023
Vlaamse Codex Ruimtelijk ordening
Vlaams Codex wonen, inzonderheid boek 3 Woningkwaliteitsbewaking
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid boek 3
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Er wordt een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement.
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1° Tarief voor de gewone procedure:
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen |
€ 21,00 |
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar |
€ 8,50 |
Identiteitsbewijzen voor kinderen van vreemde nationaliteit/niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar |
€ 3,00 |
Attesten van immatriculatie voor vreemdelingen |
€ 3,00 |
Elektronische kaarten en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen |
€ 21,00 |
2° Tarief voor de spoedprocedures:
A MET LEVERING IN DE GEMEENTE Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en kaarten en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid |
€ 120,00 |
B MET GECENTRALISEERDE LEVERING BIJ FOD BINNENLANDSE ZAKEN (Park Atrium, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel) Elektronische identiteitskaarten voor Belgen en Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid |
€ 160,00 |
3° Huwelijk:
Huwelijk op weekdagen (inclusief huwelijksboekje) | € 50,00 |
Huwelijk in het weekend (inclusief huwelijksboekje) |
€ 80,00 |
Wettelijke samenwoonst (inclusief boekje) | € 20,00 |
4° Paspoorten (reispassen):
Minderjarigen (< 18 jaar) |
Gewone procedure |
Dringende procedure |
Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente) |
Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel) |
Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.) |
€ 35,00 |
€ 210,00 |
€ 270,00 |
€ 320,00 |
Reisdocument vluchtelingen / staatslozen |
€ 41,00 |
€ 210,00 |
€ 270,00 |
€ 320,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
€ 41,00 |
€ 210,00 |
nvt |
nvt |
Meerderjarigen (> 18 jaar) |
Gewone procedure |
Dringende procedure |
Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente) |
Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel) |
Gewoon paspoort (32 blz. of 64 blz.) |
€ 70,50 |
€ 245,50 |
€ 305,50 |
€ 350,00 |
Reisdocument vluchtelingen / staatslozen |
€ 66,50 |
€ 235,50 |
€ 295,50 |
€ 340,00 |
Reisdocument vreemdelingen |
€ 66,50 |
€ 235,50 |
nvt |
nvt |
5° Rijbewijzen:
Eerste rijbewijs, duplicaat of tweede rijbewijs |
€ 25,00 |
Voorlopig rijbewijs of duplicaat voorlopig rijbewijs |
€ 25,00 |
Internationaal rijbewijs |
€ 20,00 |
6° Stedenbouwkundig attest, conformiteitsattest, stedenbouwkundige inlichtingen:
Voor stedenbouwkundige inlichtingen |
€ 100,00/ perceel |
Voor een stedenbouwkundig attest, vermeerderd met de kosten van het openbaar onderzoek indien van toepassing |
€ 10,00 |
Voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning |
€ 90,00 |
Voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een kamerwoning, |
€ 90,00 |
Voor aanvragen ingediend conform het omgevingsvergunningsdecreet, aanvraag:
Melding (aktename) |
€ 15,00 |
Stedenbouwkundige handeling zonder architect |
€ 15,00 |
Stedenbouwkundige handeling met architect, |
€ 25,00 |
Verkavelen zonder wegenis, |
€ 25,00 |
Verkavelen met wegenis, |
€ 50,00 |
Bijstelling verkaveling, |
€ 25,00 |
Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit |
€ 25,00 |
Vegetatiewijzigingen |
€ 15,00 |
Kleinhandelsactiviteiten |
€ 25,00 |
Bijstelling milieuvoorwaarden |
€ 15,00 |
Melding overdracht van omgevingsvergunning exploitatie |
€ 15,00 |
Omzetting naar omgevingsvergunning voor onbepaalde duur |
€ 15,00 |
Openbaar onderzoek (aanplakking, publicatie op website, individuele kennisgeving, terinzagelegging) |
€ 10,00 |
Publicatie in regionaal dag- of weekblad (openbaar onderzoek en bekendmaking beslissing) |
€ 260,00 |
Kennisgeving aanpalende ivm gemene muur |
Kost aangetekende zending |
Bij stilzwijgende weigering wordt de reeds geïnde belasting terugbetaald.
Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen bij elkaar opgeteld.
De belasting wordt contant geïnd bij het afleveren van het document. Een uitzondering geldt voor de belasting die geïnd wordt bij aanvragen onder artikel 2,6° ; deze belasting wordt geïnd bij het opstarten van de procedure, nadat het dossier ontvankelijk en volledig is. Wanneer de betaling niet in der minne geregeld kan worden, kunnen de verschuldigde sommen ingekohierd worden.
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.
Worden van de belasting vrijgesteld:
- de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
- de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg.
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koningklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente, onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt v oor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 04.07.1956 en de K.B. dd. 20.12.1972 en 12.11.1976.
De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel directeur, die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldigen. Het aanslagbiljet bevat de verzendingsdatum, de uiterste betaaldatum, de modaliteiten om bezwaar in te dienen en de gegevens vermeld in het kohier. Als bijlage wordt het reglement of een samenvatting ervan toegevoegd.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal hij uitgenodigd worden op een hoorzitting. Belastingschuldigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag of rekenfouten.
Dit belastingreglement gaat in voege vanaf 1 januari 2024. Elk ouder reglement betreffende de afgifte van de in dit reglement vermelde administratieve stukken wordt opgeheven.
Eens het budget 2024 van de kerkfabriek door het bisdom is nagekeken en gunstig geadviseerd, is het aan de gemeenteraad om kennis te nemen van deze budgetten.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41
Het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 41 tot en met 44 inzake het meerjarenplan en de artikels 45 tot en met 50 inzake het budget.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
De Omzendbrief BB 2013/4 van 22 maart 2013 betreffende de strategische meerjarenplanning en budgettering volgens de beleids- en beheerscyclus, inzonderheid punt 4.3.2.
De gemeenteraad neemt kennis van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel.
Dit besluit wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, het bisdom Hasselt en aan de kerkfabriek Sint-Trudo Eksel.
Volgende gezamenlijke opdrachten zijn in de eerste fase noodzakelijk om conceptueel een nieuw verloningsbeleid uit te werken:
• Aanstellen dienstverlener i.k.v. functie- en loonhuis, inclusief de noodzakelijke HR instrumenten;
• Aanstellen dienstverlener i.k.v. cafetariaplan;
• Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning.
Deze gezamenlijke opdrachten hebben tot doel te komen tot de ontwikkeling van een conceptueel gemeenschappelijk Limburgs kader waarvan alle deelnemende besturen (partijen) eigenaar zijn. Middels de samenwerkingsovereenkomst worden duidelijke afspraken gemaakt voor de verdere organisatie van deze gezamenlijke opdrachten.
Het vervolgtraject kan bestaan uit de aanstelling van een dienstverlener ter ondersteuning bij de implementatie van een bepaald model binnen het lokaal / provinciaal bestuur.
Het vervolgtraject kan desgevallend tevens via één of meer occasionele gezamenlijke opdrachten georganiseerd worden. De afspraken daarover zullen in een bijakte aan de samenwerkingsovereenkomst overeengekomen worden.
Stad Hasselt zal optreden als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, …. De deelnemende lokale besturen dienen wel de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren. Er wordt een boeteclausule voorzien voor het geval dat een partij deze samenwerkingsovereenkomst na ondertekening alsnog wenst te beëindigen.
Aangezien het aantal partijen van deze samenwerkingsovereenkomst nog niet vaststaat en de overeenkomst dus nog niet gefinaliseerd kan worden, wordt het ontwerp ervan ter goedkeuring voorgelegd. De finalisering van de samenwerkingsovereenkomst betreft enkel de toevoeging van alle deelnemende partijen.
Aangezien het aantal deelnemers wel gevolgen heeft voor de respectievelijke financiële bijdrage van de deelnemende (lokale / provinciale) besturen, wordt er een voorbehoud geformuleerd dat een bestuur zich pas verbindt om de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen wanneer tegen uiterlijk 31 december 2023 is komen vast te staan dat er minimum 20 dan wel minimum 30 (lokale / provinciale) besturen deelnemen aan deze samenwerkingsovereenkomst.
Er zal overgegaan worden tot ondertekening van de definitieve samenwerkingsovereenkomst indien er minimum 20 deelnemende partijen zijn.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen
De gemeenteraad keurt bijgevoegd ontwerp van samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten goed. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt nog gefinaliseerd door toevoeging van de deelnemende partijen.
De gemeenteraad engageert zich met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst om - zo mogelijk - tot de gunning van de occasionele gezamenlijke opdracht over te gaan. Het beëindigen van de deelname heeft immers tot gevolg dat de volledige opdracht dient stopgezet te worden door alle partijen en dat een boete betaald dient te worden.
Kunstacademie Noord-Limburg (KANL) en de Interlokale Vereniging dienen jaarlijks hun begroting en beleidsplan ter goedkeuring voor te leggen aan de participerende gemeenten.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41.
Besluit van de Gemeenteraad van 26 juni 2003 betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Noord-Limburgs Kunstonderwijs (NIKO).
Overeenkomst met statutaire draagkracht van de Interlokale Verenging Noord-Limburgs Kunstonderwijs (I.V. NIKO) van 10 oktober 2003.
Het beleidsplan academiejaar 2024-2025 wordt goedgekeurd.
De begroting 2024 en de bijdragen op te nemen in het budget 2024 (€43 338 werkingskosten KANL, €200 werkingskosten IV; totale bijdrage van €43 538) worden goedgekeurd.
Het investeringsplan 2024 en de bijdrage op te nemen in het budget 2024 (€3517,48) worden goedgekeurd.
Het VEB kan optreden als aankoopcentrale inzake energie-gerelateerde overheidsopdrachten voor andere overheden in Vlaanderen, en in het bijzonder voor lokale besturen. Het VEB
- is een Extern Verzelfstandigd Agentschap (EVA) naar privaat recht, opgericht als naamloze vennootschap
- staat onder toezicht van minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme (minister Demir Zuhal)
- werkt als aankoopcentrale – groothandelaar en aankoopcentrale – bemiddelaar
- is een 100% overheidsbedrijf
- heeft als doelgroep de brede Vlaamse overheid.
Lokaal bestuur Hechtel-Eksel kan van de mogelijkheid tot afname via de aankoopcentrale van VEB gebruik maken waardoor men krachtens artikel 47, §2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Instappen in dit aanbod geeft Lokaal bestuur Hechtel-Eksel volgende voordelen:
- Volledige ontzorging van het aanbestedingstraject : het VEB werkt als aankoopcentrale en voert de volledige plaatsingsprocedure tot en met de gunning van de raamovereenkomst.
- VEB beschikt over de nodige expertise en ervaring om deze specifieke markt te bevragen, en om voor deze specifieke opdracht de best mogelijke overeenkomst af te sluiten
- VEB werkt met een kostendekkende vergoeding. VEB is een overheidsbedrijf en moet geen winst maken. Er zijn geen bijkomende kosten.
- Vanwege de grote volumes die het VEB in de markt zet, treedt er schaalvergroting op, en is een voordeligere prijs meer dan waarschijnlijk.
- VEB voorziet een uitgebreide dienstverlening en vergevorderde ontzorging aan de deelnemende besturen.
Op 26 mei 2023 diende gebouwenbeheerder Jurgen Baeke een aanvraag in bij aankoopcentrale VEB met het oog op de realisatie van een zonnepaneleninstallatie op OC De Schans.
Op 30 augustus 2023 stelde aankoopcentrale VEB een haalbaarheidsstudie met referentie 2VEB20237030 ter beschikking, waarin onder meer een installatie wordt voorgesteld met volgende kenmerken:
Gebouwenbeheerder Jurgen Baeke geeft aan dat in de geraamde kostprijs van € 44.205,17 excl. btw of € 53.488,26 incl. btw volgende kosten werden verrekend:
- De kosten voor de aankoop en plaatsing van de zonnepanelen
- De kosten voor de netstudie en eventueel stabiliteitsstudie. Gebouwenbeheerder Jurgen Baeke geeft echter aan dat deze laatste niet nodig gaat zijn.
- De kostendekkende vergoeding voor de VEB (€2.697,97 excl. btw)
en dat volgende kosten niet werden verrekend:
- De kosten voor het jaarlijkse onderhoud.
- De kosten voor aanpassing aan het net indien die mogelijk noodzakelijk zouden kunnen blijken te zijn op basis van de net-studie.
- De kosten voor aanpassingen in het kader van de stabiliteit. Gebouwenbeheerder Jurgen Baeke geeft echter aan dat dit niet van toepassing zal zijn op dit project.
Na goedkeuring van de haalbaarheidsstudie wordt de volgende fase aangevat, zijnde de ontwerpstudie, waarvan de net-studie en de stabiliteit-studie deel uitmaken. In lijn met de voorwaarden uit de Raamovereenkomst heeft de opdrachtgever nog de mogelijkheid om af te zien van het realiseren van het project, na voorlegging van dit finale ontwerp.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 2, 6°, 2, 7°, 2, 8°, en 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Vlaams EnergieBedrijf (VEB) wordt aangesteld als aankoopcentrale en wordt gemandateerd om de plaatsingsprocedure met betrekking tot de “Raamovereenkomst Zonnepanelen EE_2023_0_036” te voeren en in naam van Lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
De realisatie van een zonnepaneleninstallatie op OC De Schans verloopt zoals voorzien in het document “Algemene voorwaarden” dat door aankoopcentrale VEB werd opgesteld met betrekking tot de “Raamovereenkomst Zonnepanelen 2023_0_036”, waarbij gebouwenbeheerder Jurgen Baeke zal optreden als leidend ambtenaar en contactpersoon voor Lokaal bestuur Hechtel-Eksel.
De goedkeuring van de haalbaarheidsstudie met referentie 2VEB20237030, die geldt als sluiting van de overheidsopdracht met de opdrachtnemer, wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
De kostprijs van de aankoop en installatie van de zonnepaneleninstallatie op OC De Schans wordt geraamd op € 44.205,17 excl. btw of € 53.488,26 incl. btw.
De kostprijs voor het onderhoud wordt geraamd op €427,28 excl. btw per jaar.
De betalingen binnen dit project met betrekking tot de aankoop en de installatie van de zonnepaneleninstallatie zullen gebeuren met krediet ingeschreven in het investeringsbudget van het financieel meerjarenplan, onder budgetcode 2023/2211000/BESTUUR/0350/MJP000882.
Voor de kosten met betrekking tot het onderhoud van de installatie wordt er krediet voorzien in het exploitatiebudget van het financieel meerjarenplan.
Vanuit het regelgevend kader zijn er een aantal richtlijnen, decreten en plannen die doorsijpelen naar het lokaal beleid. Van Natura 2000 en het Europees kaderrichtlijn Water met meer specifiekere richtlijnen zoals bescherming grondwater, drinkwaterrichtlijn, behandeling stedelijk afvalwater, richtlijn milieukwaliteitsnormen,... etc... tot de Blue Deal, het beleidplan ruimte Vlaanderen, het Vlaams klimaatadaptatieplan 2030, etc... vanuit Vlaanderen; het beleidsplan ruimte Limburg, Klimaatadaptatieplan Limburg 2017 vanuit Limburg, etc..., de stroomgebiedbeheerplannen in uitvoering van de Europese kaderrichtlijn Water, Het Lokaal Energie en Klimaatplan (LEKP), het burgemeestersconvenant 2030,...
De basisprincipes en ruimtelijke ideeën uit het HWDP worden afgestemd op bestaande wetgeving en plannen. Concreet wil dat zeggen dat het HWDP zodanig zal worden opgesteld dat het de principes van de bestaande juridische beleidsinstrumenten nooit kan tegenspreken maar uitsluitend kan bevestigen. Het plan wordt beschouwd als een evolutief document en wordt best na enkele jaren geactualiseerd en/of aangepast naargelang de noodzaak ervan.
Het plan omvat naast een grondige omgevingsanalyse en een behoorlijke hydronautstudie (d.i. het in kaart brengen van de bestaande rioleringsinfrastructuur met inzicht in de hydraulische werking of het fysisch gedrag van de infrastructuur), een geprioritiseerde lijst met actiepunten en maatregelen (zie bijlages: Hechtel-Eksel Hemelwater- en Droogteplan Finale versie en de 4 actietabellen (algemeen vs. Hechtel vs. Eksel vs. open gebied).
Inherent aan het HWDP worden een aantal GIS-gegevens, specifiek voor het grondgebied Hechtel-Eksel afgeleverd. Deze GIS-gegevens leveren onmisbare informatie aan om het strategisch beleid mee vorm te geven.
De voornaamste knelpunten binnen de gemeente Hechtel-Eksel zijn:
De maatregelen vermeld in het HWDP zijn hoofdzakelijk te herleiden tot het vermijden van afstroom, hergebruik en infiltratie van hemelwater:
Het volledig plan en de actietabellen zijn na te lezen in bijlage.
Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41.
Het hemelwater- en droogteplan van de gemeente Hechtel-Eksel wordt goedgekeurd.
Het project kadert binnen LIRES (Limburgse Regionale Economische Samenwerking) dat getrokken wordt door de POM Limburg en tot doel heeft om via strategische hefboomprojecten de economisch-stedelijke draagkracht van de Limburgse regio's te versterken.
Het plangebied dat het RUP inhoudt, betreft de terreinen van Nolim Oost, gelegen in de oksel van de verkeerswisselaar van de N71 en de N74. Het gaat om een nog niet geëxploiteerd deel van het bedrijventerrein. Deze zone binnen het bedrijventerrein Nolimpark speelt een ambitieuze rol voor zowel Nolimpark, als voor de hele regio voor wat betreft het huisvesten en samenbrengen van startups en onderzoeksbedrijven, bedrijfsondersteunende functies en activiteiten. Er wordt gemikt op de realisatie van een ander type van tewerkstelling dan de aanwezige traditionele industriële activiteiten. Het RUP heeft als doel het huidige voorschrift van het gewestplan (industriegebied) op te heffen en een nieuw voorschrift op te stellen zodat bedrijfsvoering in alle facetten op deze strategische locatie mogelijk is.
Voor de ontwikkeling van het plangebied zet men niet enkel in op klassieke werkplekken maar ook op het mogelijk maken van andere levensnoodzakelijke werkactiviteiten. De bebouwing wordt geïntegreerd in een gemeenschappelijk publiek toegankelijk parklandschap. De site zal multimodaal ontsloten worden volgens het STOP-principe en dit door middel van gemeenschappelijke infrastructuur voor alle bedrijven. Het plangebied wordt ontwikkeld en geëxploiteerd vanuit één beheerinstantie. Een gefaseerde ontwikkeling is mogelijk.
Er zijn 2 waardevolle groengebieden opgenomen, namelijk het heidegebied en het bosgebied. Deze vegetaties moeten zoveel mogelijk behouden blijven.
Het RUP heeft geen directe ruimtelijke impact op het grondgebied van Hechtel-Eksel.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Campus Noord" te Pelt, zoals voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad van Pelt in zitting van 28 september 2023.
Er worden geen opmerkingen geformuleerd. Het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Campus Noord" te Pelt wordt gunstig geadviseerd.
Het advies wordt uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek, zijnde 5 januari 2024, overgemaakt aan de gemeente Pelt (t.a.v. dienst Planning en Projecten), Oude Markt 2 te 3900 Pelt.
Een aftoetsing van de verplichtingen die opgenomen zijn in artikel 7 (met uitzondering van punt 10° en 11° voor de verkorte procedure):
1° De lokale geloofsgemeenschap heeft een juridische structuur, aangepast aan het aangevraagde openbaar statuut, en is hierover transparant.
Uit de erkenningsaanvraag blijkt dat de lokale geloofsgemeenschap georganiseerd is als een vereniging zonder winstoogmerk, en beschikt over de nodige administratieve capaciteit. De statuten werden ook als bijlage toegevoegd.
2° De lokale geloofsgemeenschap is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover.
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat de organisatie financieel leefbaar is. De jaarrekening werd toegevoegd.
3° De lokale geloofsgemeenschap ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks buitenlandse financiering of ondersteuning als die financiering of ondersteuning afbreuk doet aan haar onafhankelijkheid. De lokale geloofsgemeenschap ontvangt geen financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging.
Hierover hebben we geen informatie.
4° De lokale geloofsgemeenschap is maatschappelijk relevant, waarbij aan volgende verplichtingen moet voldaan worden:
Deze informatie kunnen we niet verifiëren uit de info ons bezorgd via het erkenningsdossier. Er wordt verklaard dat ze minstens 200 leden hebben
Ze verzorgen erediensten en andere evenementen/bijeenkomsten in hun gebouwen in het kader van het geloof. Uit het meerjarenplan blijkt dat ze de doelstelling hebben te blijven investeren in hun gebouw en materiaal.
Uit hun meerjarenplan blijkt dat ze blijven investeren in het onderhoud van hun gebouw. Ze hebben toestemming van de internationale vereniging Diyanet van België, eigenaar van het gebouw, om het gebouw te blijven gebruiken voor het uitoefenen van hun activiteiten. Er staat echter geen einddatum/termijn op de intentieverklaring zoals bijgevoegd in het dossier.
De contactpersonen zijn steeds bereikbaar en staan open voor dialoog met het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur heeft het gevoel dat de verstandhouding met de geloofsgemeenschap zeker in orde is en de dialoog over allerhande thema's steeds mogelijk is. Er wordt jaarlijks vanuit de geloofsgemeenschap een opendeurdag georganiseerd waarop iedereen welkom is.
Het lokaal bestuur merkt dat de moskee en haar leden in de omgeving geaccepteerd worden en dat er weinig tot geen klachten zijn over de aanwezigheid en/of activiteiten georganiseerd door hen.
5° De leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, volgende verplichtingen na:
Over bovenstaande punten hebben we geen informatie.
6° De lokale geloofsgemeenschap toont aan dat het toekomstig bestuur van de eredienst een eredienstgebouw ter beschikking krijgt.
Ze hebben toestemming van de internationale vereniging Diyanet van België, eigenaar van het gebouw, om het gebouw te blijven gebruiken voor het uitoefenen van hun activiteiten. Er staat echter geen einddatum/termijn op de intentieverklaring zoals bijgevoegd in het dossier.
7° Het tijdelijk voltallig bestuursorgaan bezorgt voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente.
Deze informatie is aanwezig in het erkenningsdossier.
8° De lokale geloofsgemeenschap heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht, als die op hen van toepassing is.
Hierover hebben we geen informatie.
9° De lokale geloofsgemeenschap heeft geen bedienaars van de eredienst of vervangers die rechtstreeks of onrechtstreeks bezoldigd zijn door een buitenlandse overheid.
Hierover hebben we geen informatie.
De toepasselijke regelgeving is het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
De rechtsgrond voor het advies dat gevraagd wordt, is artikel 67, §4 van het Erkenningsdecreet, voor de verkorte erkenningsprocedure. Dit artikel stelt: “Uiterlijk vier maanden na de kennisgeving, vermeld in paragraaf 3, bezorgen het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies aan de Vlaamse Regering waarin wordt geadviseerd of de lokale geloofsgemeenschap voldoet aan de verplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10° en 11°. Als een van de instanties, vermeld in het eerste lid, het advies niet op tijd bezorgt, kan aan de adviesvereiste voorbij worden gegaan”.
De gemeenteraad geeft een gunstig advies op basis van de informatie bij haar bekend, zoals gevraagd in artikel 7, 1° tot en met 9° van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021, over de erkenningsaanvraag van de lokale geloofsgemeenschap Diyanet Rahmet Moskee Hechtel. Over buitenlandse financiering en politieke invloeden kan de gemeenteraad geen advies geven.
Een afschrift van dit advies zal aan de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen en aan de betrokken geloofsgemeenschap gestuurd worden.