Een aftoetsing van de verplichtingen die opgenomen zijn in artikel 7 (met uitzondering van punt 10° en 11° voor de verkorte procedure):
1° De lokale geloofsgemeenschap heeft een juridische structuur, aangepast aan het aangevraagde openbaar statuut, en is hierover transparant.
Uit de erkenningsaanvraag blijkt dat de lokale geloofsgemeenschap georganiseerd is als een vereniging zonder winstoogmerk, en beschikt over de nodige administratieve capaciteit. De statuten werden ook als bijlage toegevoegd.
2° De lokale geloofsgemeenschap is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover.
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat de organisatie financieel leefbaar is. De jaarrekening werd toegevoegd.
3° De lokale geloofsgemeenschap ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks buitenlandse financiering of ondersteuning als die financiering of ondersteuning afbreuk doet aan haar onafhankelijkheid. De lokale geloofsgemeenschap ontvangt geen financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging.
Hierover hebben we geen informatie.
4° De lokale geloofsgemeenschap is maatschappelijk relevant, waarbij aan volgende verplichtingen moet voldaan worden:
Deze informatie kunnen we niet verifiëren uit de info ons bezorgd via het erkenningsdossier. Er wordt verklaard dat ze minstens 200 leden hebben
Ze verzorgen erediensten en andere evenementen/bijeenkomsten in hun gebouwen in het kader van het geloof. Uit het meerjarenplan blijkt dat ze de doelstelling hebben te blijven investeren in hun gebouw en materiaal.
Uit hun meerjarenplan blijkt dat ze blijven investeren in het onderhoud van hun gebouw. Ze hebben toestemming van de internationale vereniging Diyanet van België, eigenaar van het gebouw, om het gebouw te blijven gebruiken voor het uitoefenen van hun activiteiten. Er staat echter geen einddatum/termijn op de intentieverklaring zoals bijgevoegd in het dossier.
De contactpersonen zijn steeds bereikbaar en staan open voor dialoog met het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur heeft het gevoel dat de verstandhouding met de geloofsgemeenschap zeker in orde is en de dialoog over allerhande thema's steeds mogelijk is. Er wordt jaarlijks vanuit de geloofsgemeenschap een opendeurdag georganiseerd waarop iedereen welkom is.
Het lokaal bestuur merkt dat de moskee en haar leden in de omgeving geaccepteerd worden en dat er weinig tot geen klachten zijn over de aanwezigheid en/of activiteiten georganiseerd door hen.
5° De leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, volgende verplichtingen na:
Over bovenstaande punten hebben we geen informatie.
6° De lokale geloofsgemeenschap toont aan dat het toekomstig bestuur van de eredienst een eredienstgebouw ter beschikking krijgt.
Ze hebben toestemming van de internationale vereniging Diyanet van België, eigenaar van het gebouw, om het gebouw te blijven gebruiken voor het uitoefenen van hun activiteiten. Er staat echter geen einddatum/termijn op de intentieverklaring zoals bijgevoegd in het dossier.
7° Het tijdelijk voltallig bestuursorgaan bezorgt voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente.
Deze informatie is aanwezig in het erkenningsdossier.
8° De lokale geloofsgemeenschap heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht, als die op hen van toepassing is.
Hierover hebben we geen informatie.
9° De lokale geloofsgemeenschap heeft geen bedienaars van de eredienst of vervangers die rechtstreeks of onrechtstreeks bezoldigd zijn door een buitenlandse overheid.
Hierover hebben we geen informatie.
De toepasselijke regelgeving is het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
De rechtsgrond voor het advies dat gevraagd wordt, is artikel 67, §4 van het Erkenningsdecreet, voor de verkorte erkenningsprocedure. Dit artikel stelt: “Uiterlijk vier maanden na de kennisgeving, vermeld in paragraaf 3, bezorgen het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente een advies aan de Vlaamse Regering waarin wordt geadviseerd of de lokale geloofsgemeenschap voldoet aan de verplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10° en 11°. Als een van de instanties, vermeld in het eerste lid, het advies niet op tijd bezorgt, kan aan de adviesvereiste voorbij worden gegaan”.
De gemeenteraad geeft een gunstig advies op basis van de informatie bij haar bekend, zoals gevraagd in artikel 7, 1° tot en met 9° van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021, over de erkenningsaanvraag van de lokale geloofsgemeenschap Diyanet Rahmet Moskee Hechtel. Over buitenlandse financiering en politieke invloeden kan de gemeenteraad geen advies geven.
Een afschrift van dit advies zal aan de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen en aan de betrokken geloofsgemeenschap gestuurd worden.