Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 27 februari 2023 goed te keuren.
Een soepel beheer en het snel kunnen inspelen op opportuniteiten vereist dat het college van burgemeester en schepenen maximaal van de mogelijkheid gebruik kan maken om zelf de wijze van gunning en de voorwaarden van opdrachten te bepalen. Daarnaast is het noodzakelijk duidelijkheid te scheppen voor de meerjarige contracten.
Artikel 41, 10° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de gemeenteraad, tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 41, 8°, bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om vast te stellen wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan;
Artikel 41, 10° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de gemeenteraad, tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd;
en artikel 56, 4° bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
De wetgeving inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, in werking getreden op 1 juli 2017.
Gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2017 betreffende opdrachten van dagelijks bestuur: wijziging van het grensbedrag.
Als opdrachten van dagelijks bestuur worden beschouwd:
Het gesubsidieerd officieel onderwijs en het GO!-onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap de schoolbesturen moeten vanaf 1 januari 2018 sluitende afspraken hebben over de vorming van openbare ondersteuningsnetwerken die voor de officiële scholen instaan voor de ondersteuning en begeleiding van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Het schoolbestuur van de scholen gewoon basis en secundair onderwijs moet aansluiten bij een aldus gevormd ondersteuningsnetwerk binnen een logisch regionaal gebied. Deze beslissing wordt opgelegd door de decreetgever en verplicht moet worden genomen.
Om een administratieve voorbereiding mogelijk te maken in afwachting van de goedkeuring van het decreet Leersteun, vraagt Agodi reeds een keuze door te geven voor het leercentrum waarmee men wenst samen te werken.
De Gemeentelijke Basisschool heeft momenteel een samenwerkingsovereenkomst met ondersteuningsnetwerk 'NOA Kempen'. Mits goedkeuring van het decreet leersteun, wordt dit ondersteuningsnetwerk vanaf 1 september 2023 het leersteuncentrum 'LSC Kosmos'.
De Gemeentelijke Basisschool heeft heel goede ervaringen met deze samenwerking; het hele schoolteam evalueert een mogelijk verdere samenwerking als positief. Bijgevolg wordt LSC Kosmos naar voren geschoven als meest geschikte leersteuncentrum vanaf schooljaar 2023-2024.
Volgende adviezen werden aanvullend geformuleerd:
- Advies van de schoolraad van 1 maart 2023 zoals opgenomen in bijlage;
- Advies van het afzonderlijk bijzonder comité, zoals opgenomen in bijlage;
Er wordt om die redenen en in het kader van de continuïteit van de dienst bij hoogdringendheid gevraagd een beslissing te nemen tot aansluiting bij een leersteunpunt.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 en 41.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 172quinquies, §3, vijfde lid.
Conceptnota decreet leersteun, goedgekeurd door Vlaamse regering op 25 juni 2021 en met tweede principiële goedkeuring op 18 november 2022, zoals opgenomen in bijlage.
Goedkeuring te verlenen aan het schoolbestuur van GBS Eksel, met als vestigingsnummer 14514, om aan te sluiten bij het Leersteunpunt KOSMOS, mits goedkeuring van het decreet leersteun door de Vlaamse regering.
Deze beslissing tot keuze leersteunpunt over te maken aan Agodi.
Gelet de werken ingrijpend zijn;
Gelet het een openbaar gebouw betreft dat dient te voldoen aan de normen inzake
dient een architect te worden aangesteld, die zorgt voor een plan, lastenboek, de conformiteit aan de regelgeving en een budgettering.
Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 21.
Voor de werken aan het parochiecentrum Eksel wordt: