Een soepel beheer en het snel kunnen inspelen op opportuniteiten vereist dat het college van burgemeester en schepenen maximaal van de mogelijkheid gebruik kan maken om zelf de wijze van gunning en de voorwaarden van opdrachten te bepalen. Daarnaast is het noodzakelijk duidelijkheid te scheppen voor de meerjarige contracten.
Artikel 41, 10° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de gemeenteraad, tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 41, 8°, bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om vast te stellen wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan;
Artikel 41, 10° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de gemeenteraad, tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd;
en artikel 56, 4° bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten;
De wetgeving inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, in werking getreden op 1 juli 2017.
Gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2017 betreffende opdrachten van dagelijks bestuur: wijziging van het grensbedrag.
Als opdrachten van dagelijks bestuur worden beschouwd: