Een soepel beheer en het snel kunnen inspelen op opportuniteiten vereist dat het vast bureau maximaal van de mogelijkheid gebruik kan maken om zelf de wijze van gunning en de voorwaarden van opdrachten te bepalen. Daarnaast is het noodzakelijk duidelijkheid te scheppen voor de meerjarige contracten.
Artikel 78, 10° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de raad voor maatschappelijk welzijn, tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 9°, waarvoor vast bureau bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 78, 9°. bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is om vast te stellen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan;
Artikel 78, 10° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten een bevoegdheid is van de raad voor maatschappelijk welzijn, tenzij :
a) de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur', vermeld in punt 9°, waarvoor het vast bureau bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het vast bureau heeft toevertrouwd;
Artikel 84, §3, 5° bepaalt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De wetgeving inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, in werking getreden op 1 juli 2017.
Als opdrachten van dagelijks bestuur worden beschouwd: