Terug
Gepubliceerd op 31/01/2023

2023_GR_00003 - Reglement klachtenbehandeling - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 30/01/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Secretaris

Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Stefan Agten, voorzitter
2023_GR_00003 - Reglement klachtenbehandeling - Goedkeuring 2023_GR_00003 - Reglement klachtenbehandeling - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het lokaal bestuur wil zorgvuldig en efficiënt omgaan met klachten en meldingen en een grondige en klantgerichte aanpak verzekeren.

In dit reglement wordt een duidelijke definitie afgebakend van wat een klacht is en wat een melding is opdat er geen vergissing kan plaatsvinden. Voor meldingen die rechtstreeks terechtkomen bij diensten of medewerkers ervan wordt een controle uitgevoerd door de klachtencoördinator. Klachten worden meteen overgemaakt aan de klachtencoördinator die deze registreert en een klachtenbehandelaar aanduidt voor een inhoudelijk onderzoek en om een eventuele oplossing te formuleren. In het reglement wordt vastgesteld hoe klachten ingediend kunnen worden opdat ze ontvankelijk zijn. Indien klachten het onderwerp uitmaken van een specifieke procedure verwijst de klachtencoördinator de klacht door naar de bevoegde instantie.

Jaarlijks rapporteert de klachtencoördinator, in dit geval de deskundige participatie, aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau een overzicht van de klachten die hij afgehandeld heeft met een korte toelichting van de dossiers. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Juridische grond

Artikelen 40 en 41 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Artikelen 302 en 303 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Artikelen ll.74 t.e.m. ll.88 van het Bestuursdecreet.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement klachtenbehandeling goed zoals het in bijlage uitgeschreven staat.

Artikel 2

Dit reglement vervangt het vorige klachtenreglement en treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan.