Bij het collegebesluit van 2 augustus 2021 werd het tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goedgekeurd betreffende het inrichten van de schoolomgeving rondom het Don Boscocollege.
Het vele schoolverkeer en het wildparkeren in de omliggende straten rond het Don Boscocollege en aan het rondpunt zorgen voor de nodige verkeerschaos tijdens de uren van de schoolstraat.
Om de verkeersbewegingen beter te stroomlijnen wordt er éénrichtingsverkeer ingevoerd:
Deze maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Door het aanbrengen van de onderborden type M12/M18 bij de verkeersborden C1/F19 kunnen zij in beide richtingen blijven rijden.
Door het invoeren van eenrichtingsverkeer in de bijhorende straten worden vele keerbewegingen en potentiële conflictpunten voorkomen, zal het verkeersbeeld overzichtelijker worden en komen zwakke weggebruikers minder in de knel doordat er meer ruimte ontstaat.
In het kader van het OV-plan zal buslijn 18a in de toekomst aan de Tussenstraat stoppen. Met de invoering van verplicht eenrichtingsverkeer in de Tussenstraat kan een volwaardige trage verbinding in de toekomst gerealiseerd worden voor de leerlingen die zich te voet naar het Don Boscocollege begeven.
Het voorstel voor eenrichtingsverkeer werd vervolgens besproken op het de mobiliteitscommissie van 23 november 2021 en positief geadviseerd.
Het parkeren in de Don Boscostraat zal afgebakend worden met parkeervakken, aangezien vele bestuurders niet reglementair parkeren of andere weggebruikers mogelijks hinderen tijdens het stilstaan.
In de Don Boscostraat worden plooibakens aangebracht om de verkeersstroom verstandig te geleiden en de straatbreedte te versmallen. Een aantal plooibakens zal als doel hebben om de snelheid van gemotoriseerd verkeer te verlagen, maar op zo'n manier worden vormgegeven dat fietsverkeer hier minimale hinder van ondervindt.
In de Don Boscostraat liggen er gemengde voet- en fietspaden. Beiden voldoen niet meer aan de eisen qua breedte zoals voorzien is in het fietsvademecum. Om de voetgangers de nodige veiligheid te bieden worden het gemengde voet- en fietspad omgevormd tot een volwaardig voetpad.
De trage verbinding aan de Dries tussen de Don Boscostraat en de Dorpstraat wordt afgesloten met paaltjes om het autoverkeer te weren.
Dit aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
In het kader van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving en de continuïteit voor het resterende deel van het jaar is het aangewezen om het reglement te vervangen door een nieuw tijdelijk aanvullend reglement.
De proefopstelling zal in de komende weken nog grondig geëvalueerd worden door middel van een bevraging bij de bewoners, school en de belanghebbenden.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 56.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, inzonderheid artikelen 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°.
De beslissing wordt genomen op grond van:
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de circulatie rondom het Don Boscocollege in een deel van de Don Boscostraat en de Tussenstraat, zoals goedgekeurd op 28 augustus 2023 is vervallen en wordt vervangen door een nieuw tijdelijk aanvullend reglement.
Keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed betreffende de gemeentewegen van de Tussenstraat en een deel van de Don Boscostraat zoals bijgevoegd in bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Akkoord om op de voorgestelde locaties op de Don Boscostraat, ter hoogte van Don Boscostraat huisnummer 99 en ter hoogte van Don Boscostraat 111, flexibele paaltjes te voorzien met zijdelinkse signalisatie volgens de voorgestelde opstelling. De flexibele paaltjes worden h.o.h. 1,50m uit elkaar geplaatst en van een reflecterende band voorzien.
Plaatsing gebeurt door eigen uitvoeringsdienst.
Akkoord om op de voorgestelde locaties afgebakende parkeervakken te voorzien. Elk parkeervak heeft een lengte van 6 meter en een breedte van 2,5 meter, zoals aangegeven in het vademecum duurzaam parkeerbeleid.
Op de Don Boscostraat tussen de Dorperloopstraat en de Tussenstraat in de rijrichting van de Tussenstraat geldt:
In de tegenovergestelde rijrichting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Don Boscostraat tussen de Tussenstraat en het rondpunt in de rijrichting van het rondpunt geldt:
In de tegenovergestelde rijrichting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Tussenstraat tussen de Hasseltsebaan en de Don Boscostraat in de rijrichting van de Don Boscostraat geldt:
In de tegenovergestelde rijrichting geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Tussenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hasseltsebaan geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
Op de Don Boscostraat tussen de Tussenstraat en het rondpunt ter hoogte van het rondpunt geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.
Dit reglement treedt in werking vanaf de bekendmaking ervan en duurt tot maximaal 30 juni 2024.