Terug
Gepubliceerd op 19/12/2023

2023_CBS_01518 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende het inrichten van de schoolomgeving rondom het Don Boscocollege - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/12/2023 - 14:00 Nethezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Dalemans, Burgemeester; Nele Lijnen, Eerste schepen; Theo Martens, Tweede schepen; Kelly Leenaerts, Vierde schepen; Johan Feyen, Voorzitter BCSD; William Linmans; Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Verontschuldigd

Robert Verheyen, Algemeen directeur; Kristel Kenis, Algemeen directeur wnd.

Secretaris

Sofie Vrijsen, Algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Jan Dalemans, Burgemeester
2023_CBS_01518 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende het inrichten van de schoolomgeving rondom het Don Boscocollege - Goedkeuring 2023_CBS_01518 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende het inrichten van de schoolomgeving rondom het Don Boscocollege - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Als we de ruime schoolomgeving bekijken rondom het Don Boscocollege kunnen we een aantal knelpunten in kaart brengen. De voornaamste oorzaken van deze knelpunten zijn:

  • Chaos door de vele verkeersdeelnemers.
  • Geen scheiding van de verschillende verkeersmodi.
  • Vele bussen die af- en aanrijden, stoppen om leerlingen op- en af te laten stappen en geparkeerd staan.
  • Problemen omwille van de infrastructuur:
    1. Te smalle of ontbrekende voet- en fietpaden.
    2. Geen duidelijk parkeerbeleid ter hoogte van de parking aan de sporthal.
    3. Te smalle voet- en fietspad.
    4. Onveilige oversteeklocatie.

 Het is hierdoor, in het belang van de openbare orde, rust en veiligheid, noodzakelijk om speciale maatregelen te treffen inzake verkeer.

De wegcode voorziet een “schoolstraat”: dit is een openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen (een verplaatsbare afsluiting geplaatst is met) het verkeerbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding ‘schoolstraat’. 

Een schoolstraat is bedoeld om de verkeerschaos in de schoolomgeving te beperken aan het begin en het einde van de schooldag. Een straat in de omgeving van de ingang van de school wordt aan het begin en het einde van de schooldag een half uurtje of langer afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

De schoolstraat biedt tal van voordelen voor de leerlingen, de ouders, de school én de buurt:

  • Minder chaos en ergernissen in de schoolomgeving,
  • meer veiligheid voor fietsers en voetgangers,
  • grotere bereikbaarheid voor hulpdiensten,
  • een gezondere schoolomgeving met minder uitlaatgassen aan de schoolpoort,
  • stimulans voor meer beweging van de kinderen,
  • aangenamere sfeer aan de schoolpoort.

Hoe werkt het?

Er wordt ruimte gecreëerd in de onmiddellijke buurt van de schoolpoort door de auto’s te weren in de omgeving. Zo is er meer plaats voor de fietsers en de voetgangers. De ouders die hun kinderen met de wagen brengen of afhalen, wordt gevraagd om verderop te parkeren. Ook kinderen die met de auto gebracht of afgehaald worden en de leerlingen die gebruik maken van het openbaar vervoer, kunnen vanaf daar veilig te voet verder naar school. Op schooldagen wordt de straat voor de school maximum een half uur tot drie kwartiers afgezet voor gemotoriseerd voor voertuigen met een vergunning, dan wel prioritaire voertuigen. verkeer, bij de start of het einde van de schooldag.

Definitie van de schoolstraat.

De definitie van de “schoolstraat” luid als volgt (wet van 2 september 2018 en later aanpassingen wet van 13 april 2019 en wet van 22 juni 2020):

“een openbare weg in de nabijheid van een onderwijsinstelling waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen motorvoertuigen geweerd worden door een verkeersbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding “schoolstraat”, tenzij het onderbord in een uitzondering voorziet voor bepaalde motorvoertuigen.”

Tevens werden er in artikel 22undecies van de Wegcode verkeersregels opgelegd voor het verkeer in de schoolstraat.

De openbare weg werd voorbehouden voor voetgangers, rijwielen én speed pedelecs.

Enkel prioritaire voertuigen (in het kader van hun opdracht) en voertuigen in het bezit van een vergunning krijgen nog toegang tot een schoolstraat.

Dit betekent dat bewoners of mensen die een garage hebben in de schoolstraat eveneens een vergunning dienen aan te vragen!

De bestuurders die in de schoolstraat mogen rijden, moeten dit stapvoets doen en dienen de doorgang vrij te laten voor de voetgangers en fietsers, hen voorrang te verlenen en te stoppen indien nodig.

De bestuurders van gemotoriseerde voertuigen mogen de voetgangers en fietsers niet in gevaar brengen en hen niet hinderen. 

Ook het uitrijden van de schoolstraat is vanaf nu dus voorbehouden voor voertuigen met een vergunning, dan wel prioritaire voertuigen.

 De vergunningsvoorwaarden voor de toegang tot de schoolstraat wordt in een apart reglement geregeld.

Het parkeren rondom de school zal gegroepeerd worden. Er zal ook een duidelijke afbakening komen tussen de parking voor ouders en leerlingen en het schoolpersoneel. Het schoolpersoneel zal exclusief gebruik kunnen maken op de insteekplaatsen die gelegen zijn in de Broekerstraat. Deze parking is gelegen op eigendom van de scholengemeenschap. De parkeervakken zijn hier duidelijk aangeduid met een markering. Om duidelijk te maken dat deze parking voorbehouden is voor het personeel zal dit kenbaar gemaakt worden door het plaatsen van een verkeersbord E9a met onderbord met vermelding “Enkel vergunningshouders”. Om te voldoen aan de Ministeriële omzendbief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap zal één parkeerplaats omgevormd worden tot een parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap.

De parkeerplaatsen ter hoogte van de sporthal zullen vrijgehouden worden voor niet personeel. In kader van een omgevingsaanvraag voor het verbouwen van een vleugel van het college zal er een voorwaarde voor gratis grondafstand opgelegd worden om het openbaar domein te verbreden. Op deze plaats kan er een volwaardig voetpad aangelegd worden. Het in- en uitrijden van deze parking zal beperkt worden tot een zijde, kant Hasseltsebaan. Op de andere zijde zal de toegang tot het college voorzien worden voor de voetgangers. Hier komt ook de nieuwe toegang tot het schoolgebouw.

Om het wildparkeren tegen te gaan zal er een zone met een stilstaan- en parkeerverbod ingesteld worden tussen de Kattenstraat, de Broekerstaat, de Don Boscostraat, Dorpstraat, Comansweg en de Wautersweg. Het autoparkeren in de nabije omgeving zal zo ontmoedigd worden en ruimte creëren voor de zwakke weggebruikers.

Het parkeren op het pleintje aan het rondpunt in de Comansweg behoort eveneens tot de zone stilstaan- en parkeerverbod.

In de Don Boscostraat liggen er gemengde voet- en fietspaden. Beiden voldoen niet meer aan de eisen qua breedte zoals voorzien is in het fietsvademecum. Om de voetgangers de nodige veiligheid te bieden wordt het gemende voet- en fietspad omgevormd tot een volwaardig voetpad. Zo ontstaat er een loopzone van het trottoir dat obstakelvrij is, minstens 1.50 m breed, zodat twee mensen er comfortabel naast elkaar kunnen lopen en een rolstoelgebruiker er gemakkelijk kan draaien. Aansluitend zal de bestaande VOP verplaatst worden naar de toekomstige nieuwe toegang van het college. 

Om de fietsers het nodige comfort te bieden zal er gewerkt worden met een fietssuggestiestrook. Deze zal aan beide zijden van de Don Boscostraat aangebracht worden in een okergeel kleur. De suggestiestrook zal de verbinding maken met de aanliggende fietspaden in de Don Boscostraat en de vrijliggende functionele fietspaden op de Hasseltsebaan. Ter hoogte van de Hoefstraat wordt de aansluiting gemaakt op het toeristisch fietspad. Fietssuggestiestroken hebben geen juridisch statuut. Een fietssuggestiestrook is dus niet te vergelijken met een fietspad. Om die verwarring te vermijden, beveelt het vernieuwde vademecum fietsvoorzieningen aan om fietssuggestiestroken voortaan in okergeel aan te leggen, of in een afwijkend materiaal. Het doel van een fietssuggestiestrook is om de rijbaan optisch te versmallen en de positie van de fietser aan te duiden. Volgens de nieuwe richtlijnen in het vademecum fietsvoorzieningen moet een fietssuggestiestrook voortaan tussen 1m70 en 2m breed zijn. Dat is net breed genoeg voor twee fietsers om naast elkaar te fietsen.

Voorts wordt de verkeersveiligheid bevordert door wegmarkeringen met opschrift "schoolzone" aan te brengen bij het begin van de schoolstraat.

Het tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de circulatie rondom het Don Boscocollege in een deel van de Don Boscostraat en de Tussenstraat van maakt ook deel uit van deze nieuwe verkeerssituatie. Om de verkeersdrukte in de Dorpsstraat te ontlasten, wordt er eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Dorpsstraat vanaf de rotonde tot aan de Houbenweg.

Zaken betreffende het aanleggen van suggestiestroken, wegmarkeringen schoolzone, de optimalisatie van de voetpaden en het signaleren van de VOP  dienen niet opgenomen te worden in het (tijdelijk) Aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer.

In het kader van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving en de continuïteit voor het resterende deel van het jaar is het aangewezen om het reglement te vervangen door een nieuw tijdelijk aanvullend reglement.

De proefopstelling zal in de komende weken nog grondig geëvalueerd worden door middel van een bevraging bij de bewoners, school en de belanghebbenden.


Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 56.

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, inzonderheid artikelen 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°.

De beslissing wordt genomen op grond van:

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. 

Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer – Besluit Vlaamse Regering 29/04/1997;

Gemeentelijke parkeerkaarten – MB 09/01/2007;

Ministeriële omzendbrief van 3 april 2001 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Ministeriële omzendbief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het tijdelijk aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer betreffende het inrichten van de schoolomgeving rondom het Don Boscocollege, zoals goedgekeurd op 28 augustus 2023 vervalt en wordt vervangen door een nieuw reglement.

Artikel 2

Akkoord met de omvorming van de gemengde voet- en fietspaden in de Broekersstraat, de Don Boscostraat en het rondpunt tot een volwaardig voetpad. De voetpaden worden uitgevoerd conform het voetgangersvademecum en de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Artikel 3

-Op de Stippelmansweg, na huisnummer 24 tot aan het kruispunt met de Don Boscostraat geldt:

-Op de Don Boscostraat, vanaf huisnummer 80-82 tot aan het kruispunt met de Broekerstraat geldt:

 van 1 september tot en met 30 juni van het jaar, enkel op schooldagen tussen volgende uren:

maandag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

dinsdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

woensdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 11.30u – 12.15u

donderdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

vrijdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder;

de maatregel geldt niet voor voetgangers, rijwielen en speed pedelecs;

de maatregel geldt niet voor bussen van de Lijn;

de maatregel geldt niet voor vergunninghouder. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV, met vermelding “Schoolstraat”
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V, met vermelding van dagen en tijdstippen
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV, met vermelding “Uitgezonderd De Lijn”

Artikel 4

Akkoord met de aanleg van wegmarkeringen "schoolzone" bij het inrijden van de schoolstraat in de Don Boscostraat

Artikel 5

Op de Don Boscostraat tussen de rotonde en Broekerstraat in de rijrichting van de Broekerstraat en Op de Don Boscostraat aan de Hasseltsebaan in de rijrichting van de Hoefstraat wordt de schoolstraat aangekondigd met een bijkomend verkeersbord:

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV, met vermelding “Schoolstraat”
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V, met vermelding van de dagen en tijdstippen
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV, met vermelding “Uitgezonderd De Lijn”
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV, met vermelding van de afstand in meters tot aan de schoolstraat

Artikel 6

Op de Don Boscostraat ter hoogte van huisnummer 129 geldt:

voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

Artikel 7

Op de Don Boscostraat tussen de rotonde en de Kattenstraat aan de westelijke zijde van de weg geldt:

fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs moeten het dubbelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18

Artikel 8

Op de Don Boscostraat ter hoogte van de rotonde geldt:

de bestuurders moeten voorrang verlenen;

de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode

Artikel 9

Op de parking van de Broekerstraat geldt:

het parkeren is toegelaten;

voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen;

het parkeren is voorbehouden voor vergunninghouders van de onderwijsinstelling;

het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E9d
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden onderborden Type VIId met vermelding “Vergunninghouders”
  • de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode

Artikel 10

Op de parking   van de Broekerstraat geldt:

het parkeren is toegelaten; 

het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap;

de parkeerreglementering geldt voor de eerste parkeerplaats, zijde Kattestraat. 

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden E9a
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId

Artikel 11

Op de Broekerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Don Boscostraat geldt:

Fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs moeten het kruispunt oversteken, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • wegmarkeringen overeenkomstig art.74 van de wegcode

Artikel 12

Op de Broekerstraat ter hoogte van de fietsoversteekplaats aan het kruispunt met de Don Boscostraat geldt:

de bestuurders moeten voorrang verlenen;

de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen,

wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode

Artikel 13

Op de Stippelmansweg ter hoogte van het kruispunt met de Don Boscostraat geldt:

de bestuurders moeten voorrang verlenen;

de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen,

wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode

Artikel 14

Op de Dorpsstraat tussen de rotonde en de Houbenweg in de rijrichting van de Houbenweg geldt:

  • toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

In de tegenovergestelde rijrichting geldt:

  • verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • de verkeersborden C1 en F19
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12 en M18

Artikel 15

-Op de Don Boscostraat tussen de rotonde en het kruispunt met de Broekerstraat geldt:

-Op de Broekerstraat geldt:

-Op de Kattenstraat tussen huisnummer 12-14 en het kruispunt met de Broekerstraat geldt:

-Op de Wautersweg tussen huisnummer 12-14 en het kruispunt met de Broekerstraat geldt:

-Op de Comansweg tussen huisnummer 12-14 en de rotonde geldt:

-Op de Don Boscostraat tussen huisnummer 111 en de rotonde geldt:

-Op de Dorpstraat tussen de Houbenweg en het rondpunt geldt

van 1 september tot en met 30 juni van het jaar, enkel op schooldagen tussen volgende uren:

maandag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

dinsdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

woensdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 11.30u – 12.15u

donderdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

vrijdag tussen 8.00u – 8.30u en tussen 15.00u – 15.45u

het stilstaan- en parkeren is verboden;

het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid;

het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden E3 met zonale geldigheid

Artikel 16

De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen. 

Artikel 17

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024 en duurt tot maximaal 30 juni 2024.