De schepen is, bij het bereiken van de einddatum van het mandaat, van rechtswege ontslagnemend. Aangezien de opvolger vermeld in de oorspronkelijke voordrachtakte afstand deed van zijn mandaat en er geen tweede opvolger vermeld werd, wordt overeenkomstig artikel 49 van het decreet over het lokaal bestuur overgegaan tot vervanging.
Er werd op 7 december 2022 een voordrachtakte van de kandidaat-schepen overhandigd aan de algemeen directeur, zijnde uiterlijk acht dagen voor de vergadering van de gemeenteraad.
De voorzitter bevestigt de ontvankelijkheid van de akte. De ontvankelijke voordrachtakte vermeldt als schepen de volgende kandidaat: Theo Martens, wonende te 3940 Hechtel-Eksel, Kamperbaan 98.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de voorgedragen kandidaat voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
De voorgedragen kandidaat heeft de voorgeschreven eed reeds afgelegd in handen van de burgemeester.
Met toepassing van artikel 49, § 1, vierde lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur neemt de kandidaat-schepen de rang in van de schepen die wordt vervangen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 42, 43 en 49.
Besluit van de gemeenteraad van 02 januari 2019 houdende de verkiezing van de schepenen.
Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 inzake kennisname van de afstand van mandaat als schepen door dhr. Stefan Agten.
Gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 inzake beslissing tot het invullen van het opengevallen schepenmandaat.
De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van rechtswege van de heer Theo Louis Martens als schepen op 03 januari 2023.
Ingevolge de voordrachtsakte van 7 december 2022 wordt de heer Theo Louis Martens, wonende te 3940 Hechtel-Eksel, Kamperbaan 98 verkozen verklaard als schepen met ingang van 03 januari 2023 en legt de openbare zitting de eed af in handen van de burgemeester, conform artikel 44 van het decreet over het lokaal bestuur: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
De rangorde van de schepenen wordt met ingang van 03 januari 2023 vastgesteld als volgt:
Eerste schepen mevr. Nele Lijnen
Tweede schepen dhr. Theo Martens
Derde schepen dhr. Jacky Snoeckx
Vierde schepen mevr. Kelly Leenaerts
Vijfde schepen dhr. Johan Feyen
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 28 november 2022 goed te keuren.
Eerstelijnszone Noord-Limburg heeft de opdracht gekregen om de oprichting en uitbating van de Covid-vaccinatie voor het brede publiek binnen het werkingsgebied van de zone te organiseren. De Hulpverleningszone Noord-Limburg nam de operationele leiding op zich tot 30 april 2022. Vanaf 1 mei werd de operationele leiding overgenomen door de Eerstelijnszone Noord-Limburg vzw.
In overleg met de betrokken gemeenten en met de Hulpverleningszone Noord-Limburg werd ervoor geopteerd om 2 vaccinatiecentra in te richten: in Lommel en Peer. In de periode van 1 mei 2022 tot 31 augustus 2022 gebeurden de vaccinaties in het Noorderhart ziekenhuis. Nadien werden de vaccinatiecentra in Lommel en Peer terug actief.
Zowel organisatorische als financieel werd het Noorderhart ziekenhuis hierdoor deelnemer aan de samenwerking.
Hiervoor werd tussen de betrokken leden een Interbestuurlijk Samenwerkingsverband (IBSV) opgericht in 2021. Door de aanpassingen in de samenstelling en in de werking van het IBSV is een aanpassing van dit samenwerkingsverband noodzakelijk.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten, inzonderheid artikelen 392 tot en met 395.
Draaiboek voor het vaccinatiecentrum van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid voor de organisatie van een vaccinatiecentrum.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021 en latere aanvullingen tot toekenning van subsidie voor infrastructuur en uitbating van vaccinatiecentra.
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021 betreffende de oprichting van het IBSV vaccinatiecentra.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van de overeenkomst met statutaire draagkracht van het Interbestuurlijk Samenwerkingsverband 'vaccinatiecentra Noord-Limburg', integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.
Er wordt naar gestreefd om de te ontvangen subsidies van de Vlaamse Overheid de volledige kost van de vaccinatiecentra te laten dekken. Indien deze subsidie niet kostendekkend zou zijn, worden de kosten die voortvloeien uit de oprichting, organisatie en inrichting van de vaccinatiecentra verdeeld op basis van het inwonersaantal van elke aangesloten gemeente. Indien nodig, zullen er kredieten voorzien worden in een volgende aanpassing meerjarenplan.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan de stad Lommel als beherende gemeente van het IBSV 'Vaccinatiecentra Noord-Limburg'.
De kredieten van 2023 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het deel met betrekking tot de gemeente van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
De kredieten van 2023 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
De wetgeving voorziet dat na vaststelling door de raad voor maatschappelijk welzijn van haar deel van het meerjarenplan en na de vaststelling door de gemeenteraad van haar deel van het meerjarenplan, de gemeenteraad het deel dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld op zijn beurt goedkeurt.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raadde bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het gedeelte van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals in de bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
De voorziene subsidies moeten dienen voor het betalen van de werkingskosten van verenigingen en instellingen opdat ze de activiteiten kunnen voortzetten en zich verder kunnen ontplooien.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus. Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus.
Artikel 41 §1 23° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies
De gemeenteraad keurt de lijst in bijlage met nominatieve subsidies goed. Deze lijst maakt integraal deel uit van dit besluit.
Het college wordt belast met de uitvoering en uitbetaling van deze subsidies zoals opgenomen in de bijlage.
De verkoopprijzen van een compostvat en een compostbak worden verhoogd, respectievelijk van € 15 naar € 30 en van € 35 naar € 60.
Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41
Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net
Goedkeuring van het gewijzigd 'Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.
De contantbelasting van snoeihout daalt van € 15/ophaling van 2m³ naar € 5/ophaling van 2m³.
Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41
Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net
Goedkeuring van het gewijzigd 'Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.
Het 'tarievenreglement asbestinzameling aan huis' wordt gewijzigd naar aanleiding van de verderzetting van de gesubsidieerde inzameling voor een nieuwe projectperiode waarbij tarief en werkwijze worden behouden en een versoepeling wordt doorgevoerd van het aantal toegelaten aanvragen per aanvrager van 1 naar 2 aanvragen.
Goedkeuring van het gewijzigd 'Tarievenreglement asbestinzameling aan huis' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.
Voorgestelde keuze 1e en 2e lijn dienstverlening i.k.v. samenwerking 2022-2025
1) Gemeente Hechtel-Eksel heeft voor de 1e lijnsdienstverlening van Energiehuis Limburg een tijdsinzet van 5.36 mensdagen ter beschikking, en kiest die voor de periode 2022-2025 in te zetten voor:
2) Gemeente Hechtel-Eksel kiest voor de periode 2022-2025 binnen de 2e lijnsdienstverlening ‘Mijn VerbouwBegeleiding’ voor:
TARIEFKAART* voor gemeente | € |
Advies |
|
Huisbezoek en adviesrapport | 100,00 |
Begeleiding (& uitvoering) |
|
Begeleiding met uitvoering 1e MR (BP**) | 150,00 |
Begeleiding met uitvoering 1e MR (niet-BP**) | 530,00 |
Begeleiding met uitvoering 2e MR (BP) | 110,00 |
Begeleiding met uitvoering 2e MR (niet-BP) | 740,00 |
Begeleiding met uitvoering 3e MR (BP of niet-BP) | 500,00 |
Begeleiding met uitvoering 4e MR (BP of niet-BP) | 500,00 |
| |
Begeleiding zonder uitvoering 1e MR (BP & niet-BP) | 150,00 |
Begeleiding zonder uitvoering 2e MR (BP & niet-BP) | 110,00 |
| |
Begeleiding 5e-...MR | 0,00 |
| * De tarieven worden jaarlijks geëvalueerd en aangepast aan de evolutie van de gezondheidsindex. ** BP =behorend tot de maatregelen waarvoor Fluvius een begeleidingsvergoeding voor voorziet indien de werken worden uitgevoerd: Burenpremie maatregelen) niet-BP = behorend tot de maatregelen waarvoor Fluvius geen begeleidingsvergoeding voor voorziet | |
Het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41.
Het addendum, gevoegd als bijlage van dit besluit, wordt goedgekeurd en ondertekend.
De bepalingen in het addendum worden opgesteld voor de periode 2022-2025, en worden jaarlijks geëvalueerd. Indien nodig worden bijkomende aanpassingen, aanvullingen of keuzes van de gemeente Hechtel-Eksel in een nieuw addendum verwerkt.
In het kader van de opdracht “Aankoop utility tractor met fronthefsysteem” werd een bestek met nr. 2022017_832 opgesteld door Team Werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 114.000,00 excl. btw of € 137.940,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2022017_832 en de raming voor de opdracht “Aankoop utility tractor met fronthefsysteem”, opgesteld door Team Werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 114.000,00 excl. btw of € 137.940,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2420000/BESTUUR/0190 (actie/raming AC000072/MJP000849) en in het meerjarenplan.
De gemeente en de politiezone dienen ten behoeve van hun inwoners te waken over de openbare orde, met name de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid, de openbare overlast en de zindelijkheid op openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen. Een uniform politiereglement voor de gemeenten van de PZ Kempenland is aangewezen voor de efficiënte en goede handhaving door de vaststellingsambtenaren.
De bepalingen van de nieuwe gemeentewet.
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
ln uitvoering van deze wet zijn er verschillende koninklijke besluiten aangenomen en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 27 december 2013. Zij zijn eveneens in werking getreden op 1 januari 2014.
De GAS-CODEX Politieverordeningen Hechtel-Eksel - gecoördineerde tekst, zoals goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 25 november 2019, wordt als volgt aangepast:
Met behoud van de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen is het verboden, zowel op het openbaar domein als op private domeinen, binnenplaatsen en op alle plaatsen die palen aan het openbaar domein, om het even welk vuurwerk af te steken of voetzoekers, thunderflashes, knal- en rookbussen te laten ontploffen of om wensballonnen op te laten behalve op oudejaarsavond vanaf 23 uur tot nieuwjaarsdag 1 uur kan er feestvuurwerk worden afgestoken.
De Burgemeester kan bij speciale gelegenheden toestemming verlenen om feestvuurwerk af te steken.
wordt vervangen door:
Gelet op de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen is het verboden, zowel op het openbaar domein als op private domeinen om het even welk vuurwerk af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te vuren of wensballonnen op te laten. De burgemeester kan uitzonderlijk toestemming verlenen om geluidsarm vuurwerk af te steken op bepaalde plaatsen en gedurende een beperkte periode.
§1. Het is verboden om schadelijke middelen zoals lachgas te verhandelen of te bezitten indien de handel of het bezit gericht is op het oneigenlijk gebruik van het middel met als doel het bekomen van een roeseffect.
§2. Onverminderd de strafbepalingen en maatregelen zoals voorzien in titel 5 van de GAS-codex, kan de politie bij inbreuken op §1 van dit artikel de schadelijke middelen in beslag nemen.
Deze verordening bekend te maken overeenkomstig art. 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een afschrift van deze verordening zal worden toegezonden aan de deputatie van de Provincieraad, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan de griffie van de politierechtbank.
Huidige verordening treedt in werking vanaf de bekendmaking ervan.
Het verslag betreft het jaarverslag van kalenderjaar 2021.
Er wordt kennis genomen van het Jaarverslag GAS 2021 - gemeentelijke administratieve sancties in Hechtel-Eksel.
Het verslag betreft het jaarverslag van kalenderjaar 2021.
Er wordt kennis genomen van Jaarverslag GAS 2021 - Gemeentelijke administratieve sancties - Stilstaan en parkeren in Hechtel-Eksel.
Artikel 127 §2 van de GAS-codex van Hechtel-Eksel bevat de lokale bemiddeling als alternatieve maatregel voor de administratieve geldboete. Om deze lokale bemiddelingen uit te voeren wordt een overeenkomst aangegaan met de lokale bemiddelaar van de stad Sint-Truiden. Onderstaande samenwerkingsovereenkomst bepaalt de praktische modaliteiten en afspraken.
Koninklijk Besluit van 1 april 2022 tot toekenning van een subsidie aan bepaalde steden en gemeenten voor de uitvoering van de GAS-bemiddeling.
De artikelen 119bis, 123, 135§2 van de nieuwe gemeentewet.
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Sint-Truiden en de gemeente Hechtel-Eksel, zoals bijgevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd.
Een kopie van deze overeenkomst wordt overgemaakt aan de Stad Sint-Truiden, de Procureur des Konings van Limburg, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Hasselt, de griffie van de politierechtbank van Limburg, afdeling Beringen, aan de korpschef van de Politiezone Kempenland en aan de sanctionerend ambtenaar optredend voor het gemeentebestuur Hechtel-Eksel.