Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 19:30 De raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Afwezig

Raf Truyens; Ellen Willekens

Secretaris

Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Stefan Agten, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00069 - Lokale diensteneconomie - impactanalyse en opdrachtverklaring woonzorgcentrum Den Boogerd - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
1.

2022_GR_00069 - Lokale diensteneconomie - impactanalyse en opdrachtverklaring woonzorgcentrum Den Boogerd - Goedkeuring

2022_GR_00069 - Lokale diensteneconomie - impactanalyse en opdrachtverklaring woonzorgcentrum Den Boogerd - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De dienstverlening kadert in een opdracht van algemeen belang en binnen de Europese beschikking van Dienst Algemeen Economisch Belang (DAEB). 

Vzw De Biehal is een sociale economie onderneming die mensen uit kansengroepen op een duurzame manier tewerkstelt in één van haar afdelingen verspreid over Noord-Limburg en de Antwerpse Kempen.

De voornaamste tewerkstellingsvormen binnen de organisatie zijn maatwerk en lokale diensteneconomie (LDE).  Een voorwaarde binnen regelgeving LDE is een impactanalyse en een opdrachtverklaring vanuit het lokaal bestuur. Er is een impactanalyse opgesteld, volgens de richtlijnen van de lokale diensteneconomie. 

De dienstverlening kadert in actie AC000101: Jobkansen voor personen met een beperking. Het lokaal bestuur wil jobkansen creëren voor personen met een beperking door samenwerking met sociale tewerkstellingscentra.

De doelstelling van de activiteit is een logistieke en ondersteunende dienstverlening aan te bieden aan de bewoners van woonzorgcentrum Den Boogerd, zowel in het residentiële centrum als in de serviceflats/assistentiewoningen en anderzijds aan de senioren en inwoners van Hechtel-Eksel met een beginnende zorgbehoefte die beroep doen op een centrum voor dagverzorging. Concreet gaat het over diverse ondersteunende activiteiten die er op gericht zijn om de werking van de woon- en ouderenzorgsector te faciliteren:

- Logistieke taken voor de bewoners: bedden opmaken, was wegleggen, linnen opruimen, transfer van bewoners naar de kapper, kinesist,...onderhoud van rolstoelen en materialen

- Technische ondersteuning: ondersteuning technische dienst

- Catering activiteiten: maaltijdvoorbereiding en -ondersteuning

- Assistentie bij activiteiten

- Activiteiten met betrekking tot groen: groenonderhoud samen met de bewoners, onderhoud binnentuin en groentetuin,   aanplanten en onderhouden kruidenbakken, insectenhotels maken

Deze dienstverlening wordt gerealiseerd in woonzorgcentrum Den Boogerd op het grondgebied van Hechtel-Eksel.

Juridische grond
Decreet lokale diensteneconomie van 22.11.2013

BVR en MB van 19.12.2014 betreffende het decreet lokale diensteneconomie

Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In het kader van de lokale diensteneconomie geeft het gemeentebestuur de opdracht aan vzw De Biehal STC: ontwikkeling en uitvoering van logistieke dienstverlening, technische ondersteuning, catering, assistentie bij activiteiten en groenonderhoud. 

De doelstelling van de activiteit is een logistieke en ondersteunende dienstverlening aan te bieden aan de bewoners van Den Boogerd (residentie, centrum voor dagverzorging en assistentiewoningen). Concreet gaat het over activiteiten die erop gericht zijn de werking van het woonzorgcentrum te faciliteren. 

- logistieke taken voor de bewoners: bedden opmaken, was wegleggen, linnen opruimen, transfer van bewoners naar kapper, kinesist, enz., onderhoud van rolstoelen en materialen
- technische ondersteuning: ondersteuning technische dienst
- catering activiteiten: maaltijdvoorbereiding en -ondersteuning
- assistentie bij activiteiten
- activiteiten met betrekking tot groen: groenonderhoud samen met de bewoners, onderhoud binnentuin en groentetuin, aanplanten en onderhouden kruidenbakken, insectenhotels maken

Deze dienstverlening wordt gerealiseerd in het woonzorgcentrum op het grondgebied van Hechtel-Eksel.

Artikel 2

Goedkeuring wordt gegeven aan de impactanalyse betreffende de ontwikkeling en uitvoering van logistieke dienstverlening, technische ondersteuning, catering, assistentie bij activiteiten en groenonderhoud in de Boogerd door vzw De Biehal STC.

Artikel 3

De beoogde doelgroep bestaat uit bewoners van het woonzorgcentrum (residentieel, assistentiewoningen en centrum voor dagverzorging), met voorrang voor de meest kwetsbaren. De taken binnen deze activiteiten zijn aanvullend ten opzichte van de commerciële sector en ze zijn niet marktverstorend. De dienstverlening wordt aangeboden aan een vaste prijs.

Artikel 4

Het lokaal bestuur kent geen bijzondere of exclusieve rechten toe aan vzw De Biehal STC.

Artikel 5

De opdracht wordt gegeven vanaf de datum van de aanvraag. 

Artikel 6

Jaarlijks, voor het eerst op het einde van het eerste volledige werkjaar, wordt de samenwerking geëvalueerd met de promotor, vzw De Biehal STC, en de andere actoren. 

2.

2022_GR_00067 - De aanpassing van het meerjarenplan (4) 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00067 - De aanpassing van het meerjarenplan (4) 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Vaststelling
Aanwezig
Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Marc De Pachter, Sven Saenen, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Robert Verheyen
Stemmen voor 14
Hanne Palmans, Carina Gijsbers, William Linmans, Jordy Verlinden, Jan Dalemans, Jacky Snoeckx, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Nele Lijnen, Theo Martens, Kelly Leenaerts, Marie De Rycke, Johan Feyen, Stefan Agten
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Jo Kerkhofs, Jan Vangenechten, Jo Bollen, Marc De Pachter, Sven Saenen, Franki Vanderheyden
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00067 - De aanpassing van het meerjarenplan (4) 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Vaststelling

2022_GR_00067 - De aanpassing van het meerjarenplan (4) 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Deze aanpassing van het meerjarenplan bevat de verwerking van het resultaat van de jaarrekening 2021 en een aantal wijzigingen aan de kredieten.

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het deel met betrekking tot de gemeente van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (4) 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.

Artikel 2

Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.

3.

2022_GR_00068 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (4) 2020 - 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00068 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (4) 2020 - 2025 - Goedkeuring
Aanwezig
Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Marc De Pachter, Sven Saenen, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Robert Verheyen
Stemmen voor 14
Hanne Palmans, Carina Gijsbers, William Linmans, Jordy Verlinden, Jan Dalemans, Jacky Snoeckx, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Nele Lijnen, Theo Martens, Kelly Leenaerts, Marie De Rycke, Johan Feyen, Stefan Agten
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 6
Jo Kerkhofs, Jan Vangenechten, Jo Bollen, Marc De Pachter, Sven Saenen, Franki Vanderheyden
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00068 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (4) 2020 - 2025 - Goedkeuring

2022_GR_00068 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (4) 2020 - 2025 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Deze aanpassing van het meerjarenplan bevat de verwerking van het resultaat van de jaarrekening 2021 en een aantal wijzigingen aan de kredieten.

De wetgeving voorziet dat na vaststelling door de raad voor maatschappelijk welzijn van haar deel van het meerjarenplan en na de vaststelling door de gemeenteraad van haar deel van het meerjarenplan, de gemeenteraad het deel dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld op zijn beurt goedkeurt.

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raadde bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gedeelte van de aanpassing van het meerjarenplan (4) 2020 - 2025 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals in de bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.

4.

2022_GR_00061 - Notulen van de gemeenteraad van 30 mei 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
4.

2022_GR_00061 - Notulen van de gemeenteraad van 30 mei 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00061 - Notulen van de gemeenteraad van 30 mei 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 30 mei 2022 goed te keuren.

5.

2022_GR_00058 - Gemeentelijke premie hernieuwbare energieproductie: zonneboiler, warmtepomp of warmtepompboiler - aanpassing reglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
5.

2022_GR_00058 - Gemeentelijke premie hernieuwbare energieproductie: zonneboiler, warmtepomp of warmtepompboiler - aanpassing reglement - Goedkeuring

2022_GR_00058 - Gemeentelijke premie hernieuwbare energieproductie: zonneboiler, warmtepomp of warmtepompboiler - aanpassing reglement - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Belangrijkste wijzigingen:

  • Aanvraagvoorwaarden gekoppeld aan 'Mijn Verbouwpremie' i.p.v. 'Fluvius', m.u.v. de hybride lucht-water warmtepomp, daarvoor gelden de technische voorwaarden van Fluvius.  
    • De premie is enkel geldig bij bestaande hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woningen, wooneenheden of gebouwen gelegen op het grondgebied van Hechtel-Eksel die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius vóór 1 januari 2014 en waarvoor een omgevingsvergunning verleend werd voor stedenbouwkundige handelingen meer dan 5 jaar voor de datum van de eindfactuur waarbij het gebouw voldoet aan de EPB-eisen en de EPB-aangifte tijdig is ingediend.
    • Toevoeging: Een gebouw of woning dat gesloopt en volledig herbouwd wordt, komt niet in aanmerking.
    • Aangezien men in de overgangsperiode van 1-7-2022 t.e.m. 1-10-2022 geen aanvragen kan indienen bij 'Mijn Verbouwpremie': Voor aanvragen t.e.m. 31 december 2022 wordt de geldigheid van de facturen verlengd tot 2 jaar en 3 maanden (27 maanden).  
  • Overgangsmaatregel:
      Enkel installaties met een datum van de eindfactuur vanaf 1 juli 2022 komen in aanmerking voor dit premiereglement. Voor installaties met een datum van de eindfactuur vóór 1 juli 2022 is het premiereglement alternatieve energie van de gemeenteraad van 29 maart 2021 van toepassing.

De premiebedragen blijven ongewijzigd.

Juridische grond
  • Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41
  • Besluit van de gemeenteraad van dd. 29/03/2021 betreffende de gemeentelijke premie alternatieve energie

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te geven aan het aangepaste reglement: Gemeentelijke premie hernieuwbare energieproductie: zonneboiler, warmtepomp of warmtepompboiler.

6.

2022_GR_00059 - Gemeentelijke premie voor het aanbrengen van dakisolatie/zoldervloerisolatie, buitenmuurisolatie en/of vloerisolatie/kelderisolatie in bestaande woningen/gebouwen- aanpassing reglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
6.

2022_GR_00059 - Gemeentelijke premie voor het aanbrengen van dakisolatie/zoldervloerisolatie, buitenmuurisolatie en/of vloerisolatie/kelderisolatie in bestaande woningen/gebouwen- aanpassing reglement - Goedkeuring

2022_GR_00059 - Gemeentelijke premie voor het aanbrengen van dakisolatie/zoldervloerisolatie, buitenmuurisolatie en/of vloerisolatie/kelderisolatie in bestaande woningen/gebouwen- aanpassing reglement - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Belangrijkste wijzigingen:

  • Aanvraagvoorwaarden gekoppeld aan 'Mijn Verbouwpremie' i.p.v. 'Fluvius'  
    • De premie is enkel geldig bij bestaande hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woningen, wooneenheden en gebouwen gelegen op het grondgebied van Hechtel-Eksel, die minstens 15 jaar aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius.
    • Toevoeging: Een gebouw of woning dat gesloopt en volledig herbouwd wordt, komt niet in aanmerking.
    • Aangezien men in de overgangsperiode van 1-7-2022 t.e.m. 1-10-2022 geen aanvragen kan indienen bij 'Mijn Verbouwpremie': Voor aanvragen t.e.m. 31 december 2022 wordt de geldigheid van de facturen verlengd tot 2 jaar en 3 maanden (27 maanden).  
  • Overgangsmaatregel:
    • Voor werken met een datum van de eindfactuur vanaf 1 juli 2022 komen in aanmerking voor dit premiereglement. Voor werken met een datum van de eindfactuur vóór 1 juli 2022 is het premiereglement voor het aanbrengen van isolatie van de gemeenteraad van 29 maart 2021 van toepassing.

De premiebedragen blijven ongewijzigd.

Juridische grond
  • Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41
  • Besluiten van de gemeenteraad van dd. 14/12/2020, 29/03/2021 betreffende de gemeentelijke premie voor het aanbrengen van dakisolatie/zoldervloerisolatie, muurisolatie en/of kelderisolatie in bestaande woningen/gebouwen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te geven aan het aangepaste reglement zoals voorzien in bijlage: Gemeentelijke premie voor het aanbrengen van dakisolatie/zoldervloerisolatie, buitenmuurisolatie en/of vloerisolatie/kelderisolatie in bestaande woningen/gebouwen.

7.

2022_GR_00060 - Werkingsverslag 2021 - IGS HeLo - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
7.

2022_GR_00060 - Werkingsverslag 2021 - IGS HeLo - Goedkeuring

2022_GR_00060 - Werkingsverslag 2021 - IGS HeLo - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Conform artikel 16 van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de verderzetting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid HeLo dd. 27 september 2019 dient de rekening van de interlokale vereniging jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, samen met het werkingsverslag en het budget voor het komende werkingsjaar en dit binnen de zes maanden na afloop van het werkingsjaar. Inkomsten en uitgaven zijn beperkt:  inkomsten zijn enkel subsidies en uitgaven zijn enkel de loonkosten en de uitgave ter uitvoering van beleidsprioriteit I: 'VA 1_1 De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde'.  Uit de evaluatie van Wonen-Vlaanderen dd. 5 mei 2022 blijkt ook de gedeeltelijke toekenning van het resterende saldo t.w.v. 30% subsidiebedrag.

Conform artikel 17 van de overeenkomst met statutaire draagkracht dd. 27 september 2019 dient het werkingsverslag ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Ter gelegenheid van de behandeling van dit werkingsverslag geeft de gemeentelijke afgevaardigde toelichting in de gemeenteraad. De jaarlijkse evaluatie van de interlokale vereniging door de gemeenteraden gebeurt ter gelegenheid van dit jaarverslag.

Vermits het werkingsverslag van IGS HeLo een lijvig document uitmaakt wordt eveneens de (korte) evaluatie van Wonen-Vlaanderen dd. 05-05-2022, waaruit de gedeeltelijke toekenning van het resterende saldo t.w.v. 30% subsidiebedrag blijkt, toegevoegd.

Uit het evaluatieverslag van Wonen Vlaanderen dd. 05-05-2022 blijkt dat alle verplichte activiteiten naar behoren werden uitgevoerd.

M.b.t. de aanvullende activiteiten blijkt uit de evaluatienota van Wonen-Vlaanderen dd. 05-05-2022 dat er een aantal aanvullende activiteiten in Lommel niet (naar behoren) werden uitgevoerd.

Met de onderstaande aandachtspunten dient Hechtel-Eksel binnen IGS HeLo bij de verdere uitvoering van de acties in het werkingsjaar 2022 rekening te houden:

AA 1_4: Zorgen voor de herhuisvesting van kwetsbare inwoners die wonen op een plaats waar dat stedenbouwkundig niet is toegestaan: 

Aandachtspunt Hechtel-Eksel: Wonen-Vlaanderen dringt erop aan om jaarlijks een duidelijk overzicht van de concrete herhuisvestingsdossiers te bezorgen.

De onderstaande aanvullende activiteiten werden niet (naar behoren) uitgevoerd in Lommel:

AA 1_4: Zorgen voor de herhuisvesting van kwetsbare inwoners die wonen op een plaats waar dat stedenbouwkundig niet is toegestaan:

Argumentatie: De vooruitgang die Wonen-Vlaanderen in de evaluatienota over 2020 vooropstelde, is niet gerealiseerd. Dit betekent dat deze actie niet subsidiabel is en een subsidievermindering zal worden toegekend.

AA 2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties:

Argumentatie: De verordening voor de conformiteit van kamers is niet goedgekeurd door de gemeenteraad voor 2022. Vermits dit een vereiste is om subsidies te bekomen voor deze activiteit, zal hiervoor een subsidievermindering toegepast worden.

- AA 2_4: Een verordening vaststellen en toepassen met strengere veiligheids- en kwaliteitsnormen voor kamers

Argumentatie: Het kamerreglement is niet goedgekeurd door de gemeenteraad voor 2022. Vermits dit een vereiste is om subsidies te bekomen voor deze activiteit, zal hiervoor een subsidievermindering toegepast worden.

***

De eindafrekening van IGS HeLo voor werkingsjaar 2021 ziet eruit als volgt:

- Ontvangen subsidie (werkingsbudget) IGS Helo 2021:            89.409,34 euro

- Loonkost coördinator 2021:                                                   -  39.755,99 euro

- Gebruik subsidies ter uitvoering van beleidsprioriteit I          -      800,00 euro

'VA 1_1 De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde' Lommel.    

Saldo IGS HeLo 2021                                                                 48.853,35 euro

***

Wat betreft het werkingsbudget voor werkingsjaar 2022:

- Saldo IGS HeLo 2021                                                               48.853,35 euro

- Voorschot Wonen-Vlaanderen WJ 2022 (70%)                        48.281,59 euro

- Resterend saldo Wonen-Vlaanderen WJ 2021 (30%)              15.371,01 euro

- Gebruik subsidies ter uitvoering van beleidsprioriteit I         -         853,16 euro

'VA 1_1 De lokale woningmarkt in kaart brengen, zowel de vraag- als aanbodzijde' Hechtel-Eksel.    

Werkingsbudget IGS HeLo 2022                                            111.652,79 euro

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40-41.

Het Besluit van de Gemeenteraad van 2 september 2019 ter goedkeuring van het intergemeentelijk samenwerkingsverband wonen genaamd HeLo tussen Lommel en Hechtel-Eksel.

Het Besluit van de Gemeenteraad van 2 september 2019 ter goedkeuring van de overeenkomst met statutaire draagkracht betreffende de oprichting/verderzetting van het intergemeentelijk samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid HeLo.

Het Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025.

Het Ministerieel Besluit van 17 februari 2020 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2020.

Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen dd. 11 september 2020.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het werkingsverslag 2021, de eindafrekening 2021 en het werkingsbudget 2022 van IGS HeLo goed.

8.

2022_GR_00062 - Gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op leegstand van woningen en gebouwen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
8.

2022_GR_00062 - Gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op leegstand van woningen en gebouwen - Goedkeuring

2022_GR_00062 - Gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op leegstand van woningen en gebouwen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De financiële toestand van de gemeente en de geldende begrotingsonderrichtingen ter zake.

Boek 2, Deel 2, Titel 3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (over het leegstandsregister, voorheen onderdeel van het Decreet Grond- en Pandenbeleid)

Het besluit van de Vlaamse regering dd. 8 juli 2016 houdende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.

Het besluit van de Gemeenteraad dd. 24 oktober 2017 houdende de goedkeuring van het intergemeentelijk samenwerkingsverband wonen 'HeLo' en het projectvoorstel IGS wonen HeLo.

Het Ministerieel besluit van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding dd. 27 april 2018 houdende de toekenning van een subsidie aan het project 'intergemeentelijk samenwerkingsverband HeLo'.

Het besluit van de gemeenteraad dd. 21 oktober 2019 houdende de goedkeuring van het leegstandsreglement en belastingreglement op de leegstand van gebouwen en woningen.

De omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Juridische grond

De Grondwet dd. 17 februari 1994, inzonderheid artikel 170 §4. 

Vlaamse Codex Wonen van 2021

Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 §3, 41 14°, 177 2°.

Het Bestuursdecreet dd. 7 december 2018.

Het Decreet dd. 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting, zoals gewijzigd bij Decreet van 28 mei 2010 en 17 februari 2012.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op leegstand van woningen en gebouwen zoals in bijlage, goed te keuren voor de jaren 2022 tot 2025.

Artikel 2

Het onderhavig besluit vervangt het gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op leegstand van woningen en gebouwen van 21 oktober 2019.

Artikel 3

Het onderhavig besluit treedt in werking op 1 juli 2022.

Artikel 4

Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de bekendmaking en de uitvoering van dit besluit.

Artikel 5

Wonen-Vlaanderen, afdeling Wonen Limburg wordt op de hoogte gesteld van dit reglement.

9.

2022_GR_00063 - Gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarlozing van woningen en gebouwen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
9.

2022_GR_00063 - Gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarlozing van woningen en gebouwen - Goedkeuring

2022_GR_00063 - Gemeentelijk reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarlozing van woningen en gebouwen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De financiële toestand van de gemeente en de geldende begrotingsonderrichtingen ter zake.

Boek 2, Deel 2, Titel 4 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het beleid met betrekking tot verwaarloosde woningen en gebouwen is overgeheveld van het Vlaamse naar het gemeentelijk niveau, waarbij de gewestelijke registratie en heffing volledig werden opgeheven vanaf 1 januari 2017.

Het besluit van de Vlaamse Regering dd. 8 juli 2016 houdende de subsidiëring van het intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.

Het besluit van de Gemeenteraad dd. 24 oktober 2017 houdende de goedkeuring van het intergemeentelijk samenwerkingsverband wonen 'HeLo' en het projectvoorstel IGS wonen HeLo.

Het Ministerieel besluit van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding dd. 27 april 2018 houdende de toekenning van een subsidie aan het project 'intergemeentelijk samenwerkingsverband HeLo'.

Het besluit van de Gemeenteraad dd. 21 oktober 2019 ter goedkeuring van het reglement register en belasting verwaarloosde gebouwen en woningen.

De omzendbrief KB/ABB2019/2 dd. 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Juridische grond

De Grondwet dd. 17 februari 1994, inzonderheid artikel 170 §4.

Vlaamse Codex Wonen 2021.

Het Decreet dd. 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996;

Het Decreet dd. 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd bij Decreet dd. 28 mei 2010 en 17 februari 2012.

Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 §3, 41 14° en 177 2°.

Het Bestuursdecreet dd. 7 december 2018.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement register en belasting verwaarloosde gebouwen en woningen, zoals in bijlage, goed te keuren voor de jaren 2022 tot 2025.

Artikel 2

Het onderhavig besluit vervangt het gemeentelijk reglement inzake register en belasting op verwaarloosde gebouwen en woningen van 21 oktober 2019.

Artikel 3

Het onderhavig besluit treedt in werking op 1 juli 2022.

Artikel 4

Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de bekendmaking en de uitvoering van dit besluit.

Artikel 5

Wonen-Vlaanderen – afdeling Wonen Limburg op de hoogte te stellen van dit reglement. 

10.

2022_GR_00064 - 2022007_822 - Ontruimingen oude begraafplaats Hechtel - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
10.

2022_GR_00064 - 2022007_822 - Ontruimingen oude begraafplaats Hechtel - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00064 - 2022007_822 - Ontruimingen oude begraafplaats Hechtel - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Ontruimingen oude begraafplaats Hechtel” werd een bestek met nr. 2022007_822 opgesteld. Tom Gerits zal optreden als leidend ambtenaar bij de plaatsing en de uitvoering van deze opdracht.


De uitgaven voor deze opdracht worden door de leidend ambtenaar geraamd op € 88.435,00 excl. btw of € 107.006,35 incl. 21% btw.

 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, en de plaatsingsprocedure op te starten door een uitnodiging te versturen naar een lijst van aannemers, opgesteld door Team Burgerzaken en team Werken.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

 

Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022007_822 en de raming voor de opdracht “Ontruimingen oude begraafplaats Hechtel” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt € 88.435,00 excl. btw of € 107.006,35 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.  

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 6150001/BESTUUR/0990 (actie/raming AC000050/MJP000789).

11.

2022_GR_00065 - 2022006_821 - Sloop oude Chirolokalen hoek Kloosterstraat - Crommertenstraat : Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
11.

2022_GR_00065 - 2022006_821 - Sloop oude Chirolokalen hoek Kloosterstraat - Crommertenstraat : Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00065 - 2022006_821 - Sloop oude Chirolokalen hoek Kloosterstraat - Crommertenstraat : Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Sloop oude Chirolokalen hoek Kloosterstraat - Crommertenstraat” werden een bestek met nr. 2022006_821 en bijhorende opdrachtdocumenten opgesteld.

De uitgaven voor deze opdracht worden door de leidend ambtenaar geraamd op € 57.500,00 excl. btw of € 69.575,00 incl. 21% btw.  

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

 

Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022006_821, de overige opdrachtdocumenten, en de raming voor de opdracht “Sloop oude Chirolokalen hoek Kloosterstraat - Crommertenstraat” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 57.500,00 excl. btw of € 69.575,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2210000/ALG FIN/0050 (actie/raming AC000036/MJP001306), als ook in het financieel meerjarenplan.

12.

2022_GR_00066 - Terugkoop van een perceel KMO-grond langsheen Borgveld - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
12.

2022_GR_00066 - Terugkoop van een perceel KMO-grond langsheen Borgveld - Goedkeuring

2022_GR_00066 - Terugkoop van een perceel KMO-grond langsheen Borgveld - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De terugkoop van het perceel KMO-grond kan worden toegestaan en aanvaard tegen de prijs voor de verkoop van het perceel zoals bepaald in de verkoopsovereenkomst dd. 20  oktober 2019, aangepast aan de schommelingen van de index van de consumptieprijzen, overeenkomstig de hierna volgende formule : 

Oorspronkelijke verkoopprijs x aangepaste indexcijfer/oorspronkelijke indexcijfer

Het nodige krediet voor deze aankoop wordt bij de volgende aanpassing meerjarenplan voorzien onder de budgetcode MJP001416.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur, art. 41

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de  terugkoop van een perceel KMO-grond, in eigendom van LIEJOMAAN BV,  kadastraal gekend onder Hechtel-Eksel, tweede afdeling, sectie D, nr. 674d, met een oppervlakte van 11a 46ca zoals aangeduid onder lot 8D op het Plan van Afbakening van 3 december 2019 van landmeter-expert Patrick Wouters.

Artikel 2

De terugkoop van het perceel KMO-grond wordt toegestaan en aanvaard tegen de prijs voor de verkoop van het perceel zoals bepaald in de verkoopsovereenkomst dd. 20  oktober 2019, aangepast aan de schommelingen van de index van de consumptieprijzen, overeenkomstig de hierna volgende formule : 

Oorspronkelijke verkoopprijs x aangepaste indexcijfer/oorspronkelijke indexcijfer

Artikel 3

Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit. 

Artikel 4

Afschrift van deze beslissing over te maken aan de gemeentelijke financiële dienst.

13.

2022_GR_00070 - Verlenging termijn waarbinnen het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Centrum Hechtel" moet worden vastgesteld - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
13.

2022_GR_00070 - Verlenging termijn waarbinnen het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Centrum Hechtel" moet worden vastgesteld - Goedkeuring

2022_GR_00070 - Verlenging termijn waarbinnen het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Centrum Hechtel" moet worden vastgesteld - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeenteraad stelde het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Centrum Hechtel" voorlopig vast in zitting van 25 oktober 2021.

Het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Centrum Hechtel" omvat:

  • plan bestaande toestand;
  • grafisch plan en register;
  • toelichtingsnota;
  • stedenbouwkundige voorschriften;
  • procesnota;
  • scopingsnota.

Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan werd aan een openbaar onderzoek onderworpen van 1 december 2021 tot en met 29 januari 2022. 

Er werden adviezen ontvangen van het departement Omgeving, de deputatie van de provincie Limburg en de gemeente Pelt. De deputatie van de provincie Antwerpen heeft laten weten geen advies uit te brengen. 

Er werden zes bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek. 

De gemeenteraad dient het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek definitief vast te stellen. Als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet definitief wordt vastgesteld binnen deze termijn vervalt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen kan de gemeenteraad beslissen over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarbinnen het plan moet worden vastgesteld.

Naar aanleiding van de ontvangen adviezen, bezwaren en opmerkingen dient het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Centrum Hechtel" herwerkt te worden. De inhoudelijke evaluatie en beoordeling van deze inspraakreacties vergt de nodige tijd, net als de herwerking van het plan op basis van verder overleg met de betrokken administraties. Op 31/05/2022 vond een overleg plaats met de dienst ruimtelijke planning - wonen van de provincie Limburg over een aantal inhoudelijke zaken (woonbeleid en ruimte voor water). Op basis van dit en verder overleg zullen de nodige aanpassingen aan het RUP worden doorgevoerd. 

De beslissingstermijn loopt tot en met 28 juli 2022. Het is niet haalbaar om het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan te herwerken en definitief vast te stellen binnen de nog beschikbare termijn, rekening houdend met het feit dat er geen gemeenteraad plaatsvindt in juli. Om te vermijden dat de termijn vervalt en het ganse proces moet hernomen worden is het aangewezen de beslissingstermijn voor het GRUP te verlengen. 

De gemeenteraad zal, na de beslissing tot termijnverlenging, beschikken over een beslissingstermijn tot en met 26 september 2022. 

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 41
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikels 2.2.1. t.e.m. 2.2.6. en 2.2.18. t.e.m. 2.2.25, artikel 7.4.5
  • Decreet van 5 april 1995, en latere wijzigingen, houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, inzonderheid artikel 4.2.3, 4.2.4, 4.2.8, §1bis, artikel 4.2.9, §1 en §2 voor de planmilieueffectrapportage en titel IV, hoofdstuk IV voor de ruimtelijke veiligheidsrapportage
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017, en latere wijzigingen, betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2001, en latere wijzigingen, tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De termijn om over te gaan tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Centrum Hechtel" wordt verlengd met zestig dagen.

14.

2022_GR_00071 - 2022008_823 - Vernieuwen ramen en deuren Parochiecentrum - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00071 - 2022008_823 - Vernieuwen ramen en deuren Parochiecentrum - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring
Aanwezig
Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Marc De Pachter, Sven Saenen, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Kristel Vanbaelen, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Robert Verheyen
Stemmen voor 20
Jo Kerkhofs, Jan Vangenechten, Hanne Palmans, Carina Gijsbers, William Linmans, Jordy Verlinden, Jo Bollen, Jan Dalemans, Jacky Snoeckx, Marc De Pachter, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Franki Vanderheyden, Nele Lijnen, Theo Martens, Kelly Leenaerts, Marie De Rycke, Kristel Vanbaelen, Johan Feyen, Stefan Agten
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Sven Saenen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2022_GR_00071 - 2022008_823 - Vernieuwen ramen en deuren Parochiecentrum - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00071 - 2022008_823 - Vernieuwen ramen en deuren Parochiecentrum - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Vernieuwen ramen en deuren Parochiecentrum” werden een bestek met nr. 2022008_823 en bijhorende opdrachtdocumenten opgesteld.

 

De uitgaven voor deze opdracht worden door de leidend ambtenaar geraamd op € 109.972,80 excl. btw of € 133.067,09 incl. 21% btw.

 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

 

Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022008_823, de overige opdrachtdocumenten, en de raming voor de opdracht “Vernieuwen ramen en deuren Parochiecentrum” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 109.972,80 excl. btw of € 133.067,09 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgaven voor deze opdracht zijn voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2211000/BESTUUR/0705 (actie/raming AC000063/MJP000815), als ook in het financieel meerjarenplan.

15.

2022_GR_00072 - Schoolreglement - aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
15.

2022_GR_00072 - Schoolreglement - aanpassing - Goedkeuring

2022_GR_00072 - Schoolreglement - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De nieuwe regelgeving gaat o.a. over:

- digitaal akkoord met schoolreglement en wijzigingen schoolreglement is voortaan ook mogelijk

- verfijning definitie regelmatige leerling

- verduidelijking toelatingsvoorwaarden lager onderwijs

- aanpassing bedragen van scherpe en minder scherpe maximumfactuur

- verfijning vervroegde instap lager onderwijs

- verlengd verblijf in het lager onderwijs

- getuigschrift basisonderwijs: verduidelijking toekennen getuigschrift + geen minimumleeftijd voor toekennen getuigschrift

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.

Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die (digitaal) ondertekenen voor akkoord.

Op 23/05/2022 werden de wijzigingen in het schoolreglement voorgelegd, besproken en goedgekeurd door de schoolraad (verslag in bijlage).

Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving.

Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.

Juridische grond

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2° (enkel voor het Vlaams Gewest).

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt opgeheven.

Artikel 2

Het hierbij gevoegde nieuwe schoolreglement wordt goedgekeurd.

Artikel 3

Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die (digitaal) ondertekenen voor akkoord.

 

16.

2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Raf Truyens; Ellen Willekens
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
16.

2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Na de goedkeuring van het kader heeft het managementteam, onder leiding van de algemeen directeur, dit kader gebruikt voor de toetsing van de organisatie aan de leidraad organisatiebeheersing. 

Aan de hand van het achterliggende model werden 10 thema's onder de loep genomen, waarvoor telkens de doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen werden geformuleerd voor de eigen organisatie. 

De thema's zijn: 

  1. Doelstellingen en procesmanagement
  2. Belanghebbendenmanagement
  3. Monitoring 
  4. Financieel management
  5. Organisatiestructuur
  6. Personeelsbeleid
  7. Organisatiecultuur
  8. Informatie en communicatie
  9. Facilitaire middelen, opdrachten en contracten
  10. Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

De algemeen directeur legde, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. 

De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2021 tot 31 maart 2022. Dit rapport handelt over de acties, die ondernomen werden in de rapporteringsperiode, om van de organisatie  een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en integere organisatie te maken. Er werd eveneens een plan van aanpak geformuleerd voor de komende rapporteringsperiode. 

Het Decreet Lokaal Bestuur is erop gericht om de rechtspersonen gemeente en OCMW te laten functioneren als één ambtelijke organisatie. Daarom hanteert de rapportering systematisch de terminologie 'lokaal bestuur'. Waar het relevant is voor de beheersing van de organisatie, verwijst de rapportering expliciet naar de achterliggende rechtspersoon. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 - bevoegdheden van de gemeenteraad

Decreet Lokaal Bestuur, art. 56 - bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen

Decreet Lokaal Bestuur, art. 217 tem. art. 224 - organisatiebeheersing en audit

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over organisatiebeheersing 2022.