Terug
Gepubliceerd op 21/09/2022

2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Gemeenteraad
ma 27/06/2022 - 19:30 De raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Afwezig

Raf Truyens; Ellen Willekens

Secretaris

Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Stefan Agten, voorzitter
2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming 2022_GR_00073 - Rapportering organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Na de goedkeuring van het kader heeft het managementteam, onder leiding van de algemeen directeur, dit kader gebruikt voor de toetsing van de organisatie aan de leidraad organisatiebeheersing. 

Aan de hand van het achterliggende model werden 10 thema's onder de loep genomen, waarvoor telkens de doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen werden geformuleerd voor de eigen organisatie. 

De thema's zijn: 

  1. Doelstellingen en procesmanagement
  2. Belanghebbendenmanagement
  3. Monitoring 
  4. Financieel management
  5. Organisatiestructuur
  6. Personeelsbeleid
  7. Organisatiecultuur
  8. Informatie en communicatie
  9. Facilitaire middelen, opdrachten en contracten
  10. Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

De algemeen directeur legde, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. 

De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2021 tot 31 maart 2022. Dit rapport handelt over de acties, die ondernomen werden in de rapporteringsperiode, om van de organisatie  een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en integere organisatie te maken. Er werd eveneens een plan van aanpak geformuleerd voor de komende rapporteringsperiode. 

Het Decreet Lokaal Bestuur is erop gericht om de rechtspersonen gemeente en OCMW te laten functioneren als één ambtelijke organisatie. Daarom hanteert de rapportering systematisch de terminologie 'lokaal bestuur'. Waar het relevant is voor de beheersing van de organisatie, verwijst de rapportering expliciet naar de achterliggende rechtspersoon. 

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 - bevoegdheden van de gemeenteraad

Decreet Lokaal Bestuur, art. 56 - bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen

Decreet Lokaal Bestuur, art. 217 tem. art. 224 - organisatiebeheersing en audit

Besluit

De Gemeenteraad neemt eenparig kennis van het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over organisatiebeheersing 2022.