Het aanwezigheidsbeleid kadert binnen het bredere welzijnsbeleid van ons lokaal bestuur.
Een werkgroep, bestaande uit verschillende medewerkers uit diverse afdelingen, is samen met IDEWE aan de slag gegaan om een protocol aanwezigheidsbeleid op te stellen. Het doel is de ziekteafwezigheden bespreekbaar te maken en vooral positief te benaderen. We willen een transparant kader creëren omtrent de afwezigheden maar zeker ook proactief en sensibiliserend werken.
Het aanwezigheidsbeleid is besproken en goedgekeurd in het MAT en tijdens het vakbondsoverleg van 30/08/2022.
Na goedkeuring van dit aanwezigheidsbeleid volgt een opleiding voor al onze leidinggevenden en de informatie naar alle personeelsleden.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56
Besluit van de Vlaamse Regering van 07/12/2007, en latere wijzigingen, houdende de minimale voorwaarde voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel.
Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24/07/2014, 21/08/2017 en 25/01/2021 betreffende de goedkeuring van de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel.
Wet van 24/12/2020 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Welzijnswet van 04/08/1996 en latere wijzigingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het protocol aanwezigheidsbeleid goed.
Het aanwezigheidsbeleid wordt opgenomen in het arbeidsreglement en vervangt artikel 30 tot en met artikel 34 onder punt 10 'ziekte'.
Het aanwezigheidsbeleid wordt opgenomen in de Rechtspositieregeling en vervangt artikel 241 tot en met 246 onder hoofdstuk V. Het ziekteverlof.