Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32 en 74,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen voor de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 mei 2022 goed te keuren.
Deze aanpassing van het meerjarenplan bevat de verwerking van het resultaat van de jaarrekening 2021 en een aantal wijzigingen aan de kredieten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raadde bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het deel met betrekking tot het OCMW van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan (4) 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
De logistieke dienst heeft nu een kleine poetsdienst. In maart waren er nog 32 gebruikers, hiervan zijn 14 gebruikers 80+, 6 gebruikers zijn 90+, 3 zijn er jonger dan 65 jaar. Ze zijn overwegend alleenstaand en vrouwelijk. Er zijn 3 koppels en 3 mensen wonen bij kinderen. 8 gebruikers betalen al meer dan de prijs van een dienstencheques (9 euro) en 15 gebruikers betalen een prijs tussen de prijs van het belastingvoordeel en een dienstencheque. (tussen 7,20 euro en 9 euro)
De klusjesdienst had in maart regelmatig tuinonderhoud bij 32 gebruikers en daarnaast zijn er nog jaarlijkse en eenmalige klussen bij andere gebruikers.
De gebruikers van de poetsdienst kunnen toegeleid worden naar de dienstenchequesbedrijven en diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg in de regio. De gebruikers van de klusjesdienst kunnen toegeleid worden naar de klus- en groendienst van de Biehal, de karweidienst van de welzijnsregio, wijkwerken en privé.
Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afsluiten met een gezinszorgdienst in het kader van het nieuwe woonzorgdecreet is hierdoor niet meer wenselijk.
Om de gebruikers de tijd te geven om een alternatief te vinden en de hulpverlening te blijven krijgen, is het nodig om na het intrekken van de erkenning een jaar extra te voorzien.
Nieuw woonzorgdecreet van 15 februari 2019
Artikel 24 en artikel 25, tweede lid van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 betreffende de procedures voor woonzorgvoorzieningen (intrekking erkenning)
De erkenning van de logistieke dienst wordt ingetrokken vanaf 31/12/2022.
De opzeg van de erkenning wordt verstuurd naar het Agentschap voor zorg en gezondheid ten laatste 3 maanden voor het ingaan van de datum van intrekking.
De modaliteiten voor de dienstverlening in het uitdoofscenario worden verder bepaald in overleg met het Vast Bureau.
Na de goedkeuring van het kader heeft het managementteam, onder leiding van de algemeen directeur, dit kader gebruikt voor de toetsing van de organisatie aan de leidraad organisatiebeheersing.
Aan de hand van het achterliggende model werden 10 thema's onder de loep genomen, waarvoor telkens de doelstellingen rond organisatiebeheersing en beheersmaatregelen werden geformuleerd voor de eigen organisatie.
De thema's zijn:
De algemeen directeur legde, na overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast.
De stand van zaken behandelt de rapporteringsperiode van 1 april 2021 tot 31 maart 2022. Dit rapport handelt over de acties, die ondernomen werden in de rapporteringsperiode, om van de organisatie een efficiënte, effectieve, kwaliteitsvolle en integere organisatie te maken. Er werd eveneens een plan van aanpak geformuleerd voor de komende rapporteringsperiode.
Het Decreet Lokaal Bestuur is erop gericht om de rechtspersonen gemeente en OCMW te laten functioneren als één ambtelijke organisatie. Daarom hanteert de rapportering systematisch de terminologie 'lokaal bestuur'. Waar het relevant is voor de beheersing van de organisatie, verwijst de rapportering expliciet naar de achterliggende rechtspersoon.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 78 - bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
Decreet Lokaal Bestuur, art. 84 - bevoegdheden van het vast bureau
Decreet Lokaal Bestuur, art. 217 tem. art. 224 - organisatiebeheersing en audit
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering over organisatiebeheersing 2022.