Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 21 februari 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad regelt de vervanging van de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering.
Het is aangewezen om bij tijdelijke afwezigheid van de financieel directeur personeelsleden aan te duiden die in haar vervanging kunnen voorzien.
Mevrouw Sanne Willems, deskundige boekhouding, en de heer Kurt Martens, beleids- en projectcoördinator, kunnen, gezien hun functie, vaardigheden en ervaring, het best de functie van financieel directeur waarnemen. Ze voldoen tevens aan de voorwaarden voor de uitoefening van het ambt dat zij waarnemen.
Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 166 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad,
Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.
Rechtspositieregeling gemeente Hechtel-Eksel, gemeenteraadsbesluit 18/12/2008, en bij gemeenteraadsbesluit volgende wijzigingen.
Mevrouw Sanne Willems, deskundige boekhouding, en de heer, Kurt Martens, beleids- en projectcoördinator, in deze volgorde aan te duiden als waarnemend financieel directeur indien mevrouw Lies Conderaerts, financieel directeur, tijdelijk afwezig is.
Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan mevrouw Sanne Willems, deskundige boekhouding, en de heer Kurt Martens, beleids- en projectcoördinator.
In het kader van de opdracht “Onderhoud buurtwegen 2022 en aanleg fietssuggestiestroken” werden een bestek met nr. 2022003_818 en bijhorende opdrachtdocumenten opgesteld.
De uitgaven voor deze opdracht werden door de leidend ambtenaar geraamd op € 302.777,50 excl. btw of € 366.360,78 incl. 21% btw (€ 63.583,28 Btw medecontractant), als volgt opgedeeld:
- Deel 1 Onderhoudswerken : € 228.505,00 excl. btw of € 276.491,05 incl. 21% btw
- Deel 2 Fietssuggestiestroken : € 74.272,50 excl. btw of € 89.869,73 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2022003_818, de bijhorende opdrachtdocumenten, en de raming voor de opdracht “Onderhoud buurtwegen 2022 en aanleg fietssuggestiestroken” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt € 302.777,50 excl. btw of € 366.360,78 incl. 21% btw (€ 63.583,28 btw medecontractant), als volgt opgedeeld:
- Deel 1 Onderhoudswerken : € 228.505,00 excl. btw of € 276.491,05 incl. 21% btw
- Deel 2 Fietssuggestiestroken : € 74.272,50 excl. btw of € 89.869,73 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgaven voor deze opdracht werden voorzien in het investeringsbudget van 2022, op de budgetcodes
- 2245000/BESTUUR/0200 (actie/raming AC000041/MJP001097) voor wat betreft Deel 1 Onderhoudswerken
- 2250030/BESTUUR/0290 (actie/raming AC000290/MJP000878) voor wat betreft Deel 2 Fietssuggestiestroken
Gewestelijke personeelsleden van OVAM kunnen worden aangesteld als vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor welomschreven bevoegdheden, zijnde in dit geval voor het achterlaten van zwerfvuil, inzonderheid volgende artikels van het GAS-reglement:
- "artikel 66 De begeleiders van honden zijn verplicht steeds in het bezit te zijn van een daartoe geschikt recipiënt voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier. Het recipiënt moet op het eerste verzoek van de bevoegde ambtenaar worden getoond. De begeleiders van honden zijn verplicht de uitwerpselen van hun hond onmiddellijk te verwijderen met behulp van het recipiënt vermeld in het eerste lid. Deze recipiënten mogen gedeponeerd worden in de straatvuilnisbakjes. De visueel gehandicapten en andere mindervaliden, met hun geleidehond, worden vrijgesteld van de bepalingen vermeld in het eerste en tweede lid.";
- en "artikel 77 Het is verboden het openbaar domein, andermans privédomein of de voor het publiek toegankelijke inrichtingen te bevuilen door het achterlaten van voorwerpen of substanties, onder andere: flessen, blik, sigarettenpeuken, kauwgum, papier, vruchtenschillen, verpakkingen en andere afvalstoffen."
OVAM heeft laten weten dat volgende personeelsleden de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties hebben gevolgd: de heren Stefan Bonhomme, Jelle Cambré, Marc Dejaegere, Jan Lefevre, Ronny Moors, Wim Stockmans en Remco Van Ransbeeck en mevrouw Sonja Wygers. Uit bijgevoegde brevetten blijkt dat deze personeelsleden de opleiding met gunstig gevolg hebben voltooid (zie brevetten in bijlage); de brevetten van de heren Jan Lefevre en Wim Stockmans dienen nog te worden afgeleverd maar ze hebben hun opleiding gevolgd en afgerond aan de West-Vlaamse politieschool van 11 tot 22 februari 2022. Bijgevolg kunnen deze personen worden aangesteld als GAS-vaststellers.
Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
De heren Stefan Bonhomme, Jelle Cambré, Marc Dejaegere, Jan Lefevre, Ronny Moors, Wim Stockmans en Remco Van Ransbeeck en mevrouw Sonja Wygers worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Hechtel-Eksel voor de vaststelling van overtredingen op het achterlaten van zwerfvuil inzonderheid artikelen 66 en 77 van het GAS-reglement.
OVAM en de sanctionerend ambtenaar krijgen een afschrift van dit besluit.
De visie lokaal sociaal woonbeleid zorgt ervoor dat toekomstige sociale woonprojecten in de toekomst op gelijke basis beoordeeld kunnen worden waardoor willekeur zoveel als mogelijk vermeden wordt.
De visie verschaft het lokaal bestuur derhalve een houvast bij de bespreking van nieuwe sociale woonprojecten in het kader van de lokale woontoets.
Onderhavige visie lokaal sociaal woonbeleid leidt er thans niet toe dat de bevoegdheid van het College van Burgemeester en Schepenen inzake de lokale woontoets gedelegeerd wordt aan een lid van het College, de administratie of het intergemeentelijk samenwerkingsverband HeLo, ondanks de mogelijkheid voorzien in artikel 4.16 §2 Uitvoeringsbesluit Vlaamse Codex Wonen.
Vermits een goed lokaal sociaal woonbeleid uit meer bestaat dan alleen de uitbouw van sociale huur- en/of koopwoningen op het grondgebied van de gemeente, buigt de visie lokaal sociaal woonbeleid zich bijkomend over acties die door het lokaal bestuur ondernomen worden of kunnen worden om bij te dragen tot een goed lokaal sociaal woonbeleid.
De richtlijnen opgenomen in voorliggende visie zijn geen statisch gegeven, maar kunnen ten allen tijde bijgestuurd worden om zo in te spelen op nieuwe inzichten of behoeften, wijzigende regelgeving, etc.
De Vlaamse Codex Wonen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid artikel 2.7.
De gemeenteraad neemt kennis van de visie lokaal sociaal woonbeleid.