Terug
Gepubliceerd op 30/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/10/2022 - 19:30 De raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Afwezig

Jan Vangenechten; Jordy Verlinden

Secretaris

Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Stefan Agten, voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00108 - Notulen van de gemeenteraad van 19 september 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Jan Vangenechten; Jordy Verlinden
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
1.

2022_GR_00108 - Notulen van de gemeenteraad van 19 september 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00108 - Notulen van de gemeenteraad van 19 september 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.

Juridische grond

Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen van de gemeenteraad van 19 september 2022 goed te keuren.

2.

2022_GR_00107 - Aansluiting bij het Gesolidariseerd Pensioenfonds - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Jan Vangenechten; Jordy Verlinden
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
2.

2022_GR_00107 - Aansluiting bij het Gesolidariseerd Pensioenfonds - Goedkeuring

2022_GR_00107 - Aansluiting bij het Gesolidariseerd Pensioenfonds - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De recentste pensioenstudie van Ethias voor de gemeente Hechtel-Eksel toont aan dat de pensioenlasten de volgende jaren hoger gaan uitvallen dan de basisbijdragen aan de huidige pensioenverzekering. Deze last stijgt sneller, hoofdzakelijk door het minder statutair vervangen van vastbenoemd personeel. Hierdoor is een aansluiting bij het "gesolidariseerd pensioenfonds" van de provinciale en plaatselijke besturen, opgericht in de schoot van voormalige RSZPPO (thans overgenomen door de Federale Pensioendienst - FPD) aan te bevelen.

De gemeente kan gebruik maken van de mogelijkheid voorzien in artikel 29 van de wet van 24 oktober 2011 en Ethias aanduiden als voorzorginstelling belast met het toekennen, het beheer en de betaling van de rust- en overlevingspensioenen ten laste van het gesolidariseerd pensioenfonds van de lokale besturen bij de RSZ/FPD.

Eveneens kan het gemeentebestuur bevestigen dat Ethias verantwoordelijk is voor het betalen van de verschuldigde maandelijkse basispensioenbijdragen (sinds 01/01/2022 dient het bestuur de basispensioenbijdrage rechtstreeks te betalen aan RSZ) en de eventuele aanvullende responsabiliseringsbijdragen zoals voorzien in artikel 32 van voornoemde wet, zodat:

- De gemeente toetreedt tot de pool van de lokale besturen bij de RSZ/FPD.

- Ethias betaalt de responsabiliseringsfactuur.

- De RSZ/FPD neemt de financiering van de pensioenen van de gemeente Hechtel-Eksel over voor een bedrag gelijk aan het bedrag aan bijdragen voor 2023, te weten 44% van de loonmassa (verdeling wordt definitief vastgesteld in 2024 wanneer de loonmassa en pensioenbetalingen 2022 gekend zijn). De recentste pensioenen worden eerst overgenomen.

- De huidige pensioenovereenkomst met Ethias wordt aangepast met inbegrip van een bijdragenverzekering.

- Het verschil tussen de 44% die het bestuur moet betalen aan de RSZ/FPD en de premie die de gemeente aan Ethias moet storten in het kader van de budgettaire meerjarenplanning wordt gedragen door de toegewezen en opgebouwde pensioenreserves of eraan toegevoegd.

- Voor de gepensioneerden verandert er niets. Ethias blijft hun pensioenen beheren, berekenen en uitbetalen.

- Nieuwe pensioendossiers moeten vanaf 2023 niet langer meer door gemeente worden goedgekeurd. Deze pensioenen vallen immers ten laste van de RSZ/FPD en Ethias die de pensioenen vaststelt is onderworpen aan controle van de RSZ en de FPD.

Juridische grond

- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

- Wet van 24 oktober 2011 tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen van de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten en van de de lokale politiezones, art. 5§3

- "De pensioeninstelling": een pensioeninstelling zoals bedoeld in boek II en III van de wet van 13 maart 2016 op het statuur van en het toezicht op de verzekerings- of herverzekeringsondernemingen of in het art. 2, 1°, van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen van de bedrijfspensioenvoorziening.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist voor de pensioenen van het statutair personeel toe te treden tot het Gesolidariseerd Pensioenfonds van de lokale besturen bij de RSZ/FPD met ingang van 1 januari 2023 gezien de jaarlijkse pensioenlast de volgende jaren meer bedraagt dan de jaarlijkse bijdragen volgens de modaliteiten:

- De RSZ/FPD neemt in het jaar van toetreding de last van de pensioenen over gelijk aan het bedrag van de basisbijdragen (44% in 2023), het betreft bij voorrang recentste pensioenen.

- Alle nieuwe pensioenen vallen, na jaar van toetreding, ten laste van de RSZ/FPD.

- Blijft ten laste van de gemeente Hechtel-Eksel: de eventueel niet door de RSZ/FPD overgenomen pensioenen.

- Volgens de wet van 24/10/2011 op het gemeenschappelijk pensioenfonds van de lokale besturen bij de RSZ/FPD wordt aan de voorzorginstelling (Ethias) gevraagd te blijven instaan voor de berekening en de betaling van de pensioenen en dat vermelde voorzorginstelling de pensioenbijdragen zal betalen aan het bestuur dat vervolgens zorgt voor de betaling van deze pensioenbijdragen aan de RSZ/FPD met inzet van het opgebouwde reservefonds. Op deze manier kunnen blijvend de voordelen van beide systemen gecombineerd worden, namelijk genieten van de externe financieringsmiddelen die herverdeeld worden binnen het pensioenfonds van de lokale besturen bij de RSZ/FPD en onafhankelijk van de RSZ/FPD zelf het financieringstraject bepalen met inzet van de opgebouwde reserves en kennis van de evolutie van de pensioenfactuur op lange termijn middels het actuarieel model. Het gemeentebestuur zal dus de pensioenbijdragen blijven betalen aan Ethias zoals budgettair voorzien in de meerjarenplanning en toch alle verplichtingen ten aanzien van de RSZ/FPD (44% bijdrage in 2023) en ten aanzien van de eventueel niet-overgehevelde pensioenen nakomen.

3.

2022_GR_00109 - Reglement aangaande de uitleenovereenkomst evenementencontainers en sorteercontainer - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Jan Vangenechten; Jordy Verlinden
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
3.

2022_GR_00109 - Reglement aangaande de uitleenovereenkomst evenementencontainers en sorteercontainer - Goedkeuring

2022_GR_00109 - Reglement aangaande de uitleenovereenkomst evenementencontainers en sorteercontainer - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Onderhavig reglement legt de afspraken vast tussen de ontlener en het lokaal bestuur omtrent het gebruik, het onderhoud en de kosten van de te ontlenen materialen.

Enkele belangrijke aspecten m.b.t. het reglement worden hieronder beschreven: 

  • De 'vernieuwde marktwagen' waarbij de kosten van het restafval voor rekening zijn van de organisatoren/vereniging (= € 27 voor 1.100 liter). 
  • Uitbreiding van de uitleendienst met afvaleilanden ter ondersteuning van verenigingen voor wat betreft het afvalbeheer tijdens evenementen.
    • De kosten voor het ontlenen van een afvaleiland bedraagt € 6 waarbij de afvalzakken te verkrijgen zijn aan het onthaal van het gemeentehuis (PMD 240L per rol/10 stuks =  € 5 vs. RESTAFVAL per rol/10 stuks = € 6,5) (N.B. de eerste zak wordt gratis meegeleverd met het afvaleiland)
  • Indien de vernieuwde marktwagen wordt ontleend, zijn de afvaleilanden volledig kosteloos.
  • Wanneer de afvaleilanden enkel als recipiënten worden gebruikt (exclusief lediging), zijn ook deze volledig kosteloos. De vereniging dient dan zelf in te staan voor de afvoer van het restafval. 
Juridische grond

Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41.

Het decreet van 23 december 2011 over het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

Het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring van het reglement 'Uitleenovereenkomst evenementencontainers en sorteercontainer', zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.

4.

2022_GR_00110 - 2022018_835 - Plaatsen oeverbescherming Begijnenvijver - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Ilse Drees; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Jan Vangenechten; Jordy Verlinden
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
4.

2022_GR_00110 - 2022018_835 - Plaatsen oeverbescherming Begijnenvijver - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

2022_GR_00110 - 2022018_835 - Plaatsen oeverbescherming Begijnenvijver - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In het kader van de opdracht “Plaatsen oeverbescherming Begijnenvijver” werd een bestek met nr. 2022018_835 opgesteld door de leidend ambtenaar.

De uitgaven voor deze opdracht werden door de leidend ambtenaar geraamd op € 81.842,00 excl. btw of € 99.028,82 incl. 21% btw.

 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, waarbij een selectie aan mogelijke opdrachtnemers zullen worden uitgenodigd om een offerte in te dienen.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

 

Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2022018_835 en de raming voor de opdracht “Plaatsen oeverbescherming Begijnenvijver” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

De raming bedraagt € 81.842,00 excl. btw of € 99.028,82 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgaven voor deze opdracht werden voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2260000/BESTUUR/0319 (actie/raming AC000044/MJP001341), als ook in het financieel meerjarenplan.