Terug
Gepubliceerd op 15/06/2021

Notulen  Burgemeesterbesluiten

di 15/06/2021 - 10:00 Bureel

Samenstelling

Aanwezig

Jan Dalemans, Burgemeester

Afwezig

Nele Lijnen; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Jan Dalemans, Burgemeester

Agendapunten

1.

2021_BURG_00029 - Burgemeestersbesluit tot het laten plaatsvinden van de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn via digitaal platform om het coronavirus COVID19 te beperken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jan Dalemans, Burgemeester
Afwezig
Nele Lijnen; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Jan Dalemans, Burgemeester
1.

2021_BURG_00029 - Burgemeestersbesluit tot het laten plaatsvinden van de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn via digitaal platform om het coronavirus COVID19 te beperken - Goedkeuring

2021_BURG_00029 - Burgemeestersbesluit tot het laten plaatsvinden van de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn via digitaal platform om het coronavirus COVID19 te beperken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De gemeenten hebben de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.

De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren.

De algemene richtlijnen die gelden om de gevolgen en de verspreiding van het corona-virus te beperken gaan steeds uit van social distancing en het vermijden van niet-essentiële verplaatsingen.

De vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Hechtel-Eksel gaan steeds door in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze vergaderzaal biedt onvoldoende ruimte om het principe van social distancing tijdens de vergadering te realiseren.

Teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 maximaal te beperken is het gelet op de ernstige huidige situatie noodzakelijk om de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 niet fysiek te laten doorgaan. Deze bestuursorganen zullen een virtuele vergadering, via videoconferentie, organiseren.  

Deze maatregel is gebaseerd op de criteria van belang voor de transmissie van infectieziekten, zijnde het aantal aanwezigen, de duur en intensiteit van het onderling contact en de beslotenheid van de ruimte.

Juridische grond

Op grond van de artikelen 133, § 2, juncto 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen.

Op grond van artikel 134, §1 Nieuwe Gemeentewet kan de Burgemeester in uitzonderlijke, hoogdringende omstandigheden politieverordeningen nemen in plaats van de gemeenteraad dit tot oa het uitvaardigen van maatregelen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen.

Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 28 en 63, eerste lid.

Ministerieel besluit van 13 maart 2020 betreffende federale fase van het nationaal noodplan betreffende coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19.

Besluit

De burgemeesterbesluiten beslist:

Artikel 1

De burgemeester besluit dat de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 virtueel zullen georganiseerd worden, per videoconferentie.

De openbaarheid zal verzekerd worden, het publiek zal de vergadering kunnen volgen via een audiovisuele livestream .

Artikel 2

De vergaderingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn gebeuren opeenvolgend.

Artikel 3

De burgemeester maakt samen met de voorzitter van de raad afspraken over het verloop van de vergadering. Deze afspraken zullen aan de raadsleden worden meegedeeld bij agendering.

Artikel 4

In toepassing van artikel 19, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State kan een verzoekschrift tot nietigverklaring bij de Raad van State worden ingediend tegen deze beslissing.
Het verzoekschrift moet, gedateerd en ondertekend, vergezeld worden van het vereiste aantal eensluidend verklaarde afschriften en van een afschrift van de bestreden beslissing en bevat:
  • het opschrift 'verzoekschrift tot nietigverklaring' als het niet eveneens een vordering tot schorsing bevat;
  • de naam, hoedanigheid en woonplaats of zetel van de verzoekende partij, en in voorkomend geval, de gekozen woonplaats;
  • het voorwerp van het beroep en een uiteenzetting van de feiten en de middelen;
  • de naam en het adres van de verwerende partij.
De termijn voor het indienen van een beroep bij de Raad van State bedraagt 60 dagen vanaf de kennisgeving. Op hetzelfde ogenblik als zij haar verzoekschrift indient, stuurt de verzoekende partij een kopie daarvan ter informatie aan de verwerende partij. De verzoekende partij mag zich laten vertegenwoordigen of bijstaan door een advocaat.
De verzending naar de Raad van State gebeurt bij ter post aangetekende brief naar het volgende adres: Wetenschapsstraat 33 — 1040 Brussel.
Meer informatie op http://www.raadvst-consetat.be/ , doorklikken naar 'procedure' > 'bestuursrechtspraak'.

Artikel 5

Dit besluit zal worden bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 285 § 1 en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 op de website van de gemeente Hechtel-Eksel.

Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de leden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.