Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 20/12/2021 - 19:30 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Afwezig

Sven Saenen; Jessie Olyslagers

Secretaris

Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Stefan Agten, voorzitter

Agendapunten

2.

2021_GR_00170 - Riviercontract van de Dommel - Goedkeuring

Goedgekeurd
2.

2021_GR_00170 - Riviercontract van de Dommel - Goedkeuring

2021_GR_00170 - Riviercontract van de Dommel - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
3.

2022_GR_00006 - Aanpassing leidraad bij concessieovereenkomst Horecazaak (De Schans) - Goedkeuring

Goedgekeurd
3.

2022_GR_00006 - Aanpassing leidraad bij concessieovereenkomst Horecazaak (De Schans) - Goedkeuring

2022_GR_00006 - Aanpassing leidraad bij concessieovereenkomst Horecazaak (De Schans) - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
4.

2021_GR_00162 - Jaarverslag Bosland 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2021_GR_00162 - Jaarverslag Bosland 2020 - Goedkeuring

2021_GR_00162 - Jaarverslag Bosland 2020 - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
5.

2021_GR_00166 - De aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Sven Saenen
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00166 - De aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Vaststelling
Aanwezig
Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Raf Truyens, Marc De Pachter, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Robert Verheyen
Stemmen voor 16
Hanne Palmans, Carina Gijsbers, William Linmans, Jordy Verlinden, Jan Dalemans, Jacky Snoeckx, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Nele Lijnen, Theo Martens, Kelly Leenaerts, Marie De Rycke, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Johan Feyen, Stefan Agten
Stemmen tegen 4
Jan Vangenechten, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Raf Truyens
Onthoudingen 2
Jo Kerkhofs, Marc De Pachter
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00166 - De aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Vaststelling

2021_GR_00166 - De aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 van de gemeente Hechtel-Eksel - Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

De kredieten van 2022 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het deel met betrekking tot de gemeente van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.

Artikel 2

Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.

6.

2021_GR_00167 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 / Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Sven Saenen
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00167 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 / Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Raf Truyens, Marc De Pachter, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Robert Verheyen
Stemmen voor 16
Hanne Palmans, Carina Gijsbers, William Linmans, Jordy Verlinden, Jan Dalemans, Jacky Snoeckx, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Nele Lijnen, Theo Martens, Kelly Leenaerts, Marie De Rycke, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Johan Feyen, Stefan Agten
Stemmen tegen 4
Jan Vangenechten, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Raf Truyens
Onthoudingen 2
Jo Kerkhofs, Marc De Pachter
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00167 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 / Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Goedkeuring

2021_GR_00167 - De aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 / Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De kredieten van 2022 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.

De wetgeving voorziet dat na vaststelling door de raad voor maatschappelijk welzijn van haar deel van het meerjarenplan en na de vaststelling door de gemeenteraad van haar deel van het meerjarenplan, de gemeenteraad het deel dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld op zijn beurt goedkeurt.

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raadde bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gedeelte van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals in de bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.

7.

2021_GR_00168 - Nominatieve subsidies - december 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2021_GR_00168 - Nominatieve subsidies - december 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00168 - Nominatieve subsidies - december 2021 - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
8.

2021_GR_00169 - Belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Sven Saenen
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
8.

2021_GR_00169 - Belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig - Goedkeuring

2021_GR_00169 - Belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Onder bepaalde voorwaarden bestaat de noodzaak om de door de gemeente Hechtel-Eksel gemaakte kosten van het vervoer van dronken personen of personen die gedragingen stelden die de levenskwaliteit van de inwoners kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt, waardoor de normale last die het leven in de samenleving onvermijdelijk met zich meebrengt, wordt overstegen, te laten vergoeden.

Artikel 93, 4° van het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken (KB van 28 december 19510 houdende het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken) bepaalt dat de kosten van overbrenging van verdachten, beschuldigden en veroordeelden en van personen die ter beschikking van de regering zijn gesteld ten laste van de Staat komen en dit zonder verhaal op de veroordeelde partijen.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 28 december 1950 houdende het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken, inzonderheid artikel 93, 4°;

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voorwerp

Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt ten behoeve van de gemeente Hechtel-Eksel, een belasting gevestigd op het vervoer van personen met een politievoertuig wegens:

- openbare dronkenschap of vermoedelijke alcoholintoxicatie ten gevolge van een positieve ademanalyse of weigering van ademanalyse, bloedproef of weigeren van een bloedproef;

- het veroorzaken van overlast, dit is gedragingen stellen die de levenskwaliteit van de inwoners kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt, waardoor de normale last die het leven in de samenleving onvermijdelijk met zich meebrengt, wordt overstegen;

- bestuurlijke aanhouding om welke reden dan ook.

Artikel 2

Tarief

De belasting wordt vastgesteld op een forfaitair bedrag van 100,00 euro per rit en per vervoerd persoon.

Als rit moet verstaan worden het traject dat wordt afgelegd vanaf het uitrukken van het politievoertuig tot op het ogenblik dat de betrokkene op zijn eindbestemming is gebracht. 

De eindbestemming is de meest aangewezen eindbestemming naargelang het geval (politiecommissariaat, thuis, bij de meerjarige die het ouderlijk gezag of feitelijk toezicht uitoefent, verpleeginstelling,...).

Artikel 3

Belastingplichtige

De belasting valt ten laste van de vervoerde persoon of in voorkomend geval, van de voor hem burgerlijk verantwoordelijke persoon.

De belasting is verschuldigd vanaf het ogenblik dat de vervoerde persoon zijn eindbestemming bereikt heeft.

Artikel 4

Vrijstellingen

De belasting is niet verschuldigd bij het vervoer van minderjarigen of gerechtelijk aangehouden personen bedoeld in artikel 93, 4° van het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken.

Artikel 5

Wijze van inning

Contantbelasting

De belasting moet, na toezending van een factuur, betaald worden in handen van de financieel directeur of door storting op het betreffende rekeningnummer van de gemeente Hechtel-Eksel.

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Inkohiering

De kohieren worden door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.

Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel directeur die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten, zonder kosten voor de belastingschuldige.

Het aanslagbiljet bevat de gegevens vermeld in het kohier. Het aanslagbiljet bevat ook de verzendingsdatum van het aanslagbiljet, uiterste betaaldatum, de termijn waarbinnen een bezwaarschrift kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.

Het reglement of een samenvatting van het reglement op basis waarvan de belasting is gevestigd, wordt op het aanslagbiljet afgedrukt of wordt als bijlage toegevoegd.

Artikel 6

Betaaltermijn

De kohierbelasting wordt betaald binnen 2 maanden na verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 7

Bezwaarprocedure

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting een bezwaarschrift indienden bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen 3 maanden te rekenen van de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van contante inning.

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar belastingschuldigen en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.

De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden verstuurd.

De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.

Artikel 8

Niet betaling

Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelasting op de inkomsten.

Artikel 9

Administratief toezicht

Dit besluit wordt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

9.

2021_GR_00140 - Buitengewone algemene vergadering VitaS op 22 december 2021: goedkeuring agenda, statutenwijziging en vaststelling mandaat van afgevaardigde - Goedkeuring

Goedgekeurd
9.

2021_GR_00140 - Buitengewone algemene vergadering VitaS op 22 december 2021: goedkeuring agenda, statutenwijziging en vaststelling mandaat van afgevaardigde - Goedkeuring

2021_GR_00140 - Buitengewone algemene vergadering VitaS op 22 december 2021: goedkeuring agenda, statutenwijziging en vaststelling mandaat van afgevaardigde - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
10.

2021_GR_00165 - Notulen van de gemeenteraad van 29 november 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd
10.

2021_GR_00165 - Notulen van de gemeenteraad van 29 november 2021 - Goedkeuring

2021_GR_00165 - Notulen van de gemeenteraad van 29 november 2021 - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
11.

2022_GR_00007 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad - aanpassing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Sven Saenen
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00007 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad - aanpassing - Goedkeuring
Aanwezig
Stefan Agten, Jacky Snoeckx, Raf Truyens, Marc De Pachter, Jan Dalemans, Nele Lijnen, Ivette Leten, Theo Martens, Johan Feyen, Jan Vangenechten, William Linmans, Jo Kerkhofs, Kelly Leenaerts, Carina Gijsbers, Jordy Verlinden, Hanne Palmans, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Jessie Olyslagers, Marie De Rycke, Jo Bollen, Franki Vanderheyden, Robert Verheyen
Stemmen voor 16
Hanne Palmans, Carina Gijsbers, William Linmans, Jan Dalemans, Jacky Snoeckx, Ivette Leten, Jessie Olyslagers, Franki Vanderheyden, Nele Lijnen, Theo Martens, Kelly Leenaerts, Marie De Rycke, Kristel Vanbaelen, Ellen Willekens, Johan Feyen, Stefan Agten
Stemmen tegen 4
Jan Vangenechten, Jordy Verlinden, Jo Bollen, Raf Truyens
Onthoudingen 2
Jo Kerkhofs, Marc De Pachter
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2022_GR_00007 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad - aanpassing - Goedkeuring

2022_GR_00007 - Huishoudelijk reglement gemeenteraad - aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om digitaal vergaderen mogelijk te maken bij de gemeenteraad, werden enkele passages toegevoegd aan het huishoudelijk reglement: 

De vergadering van de gemeenteraad kan enkel digitaal plaatsvinden, mits een gemotiveerd burgemeestersbesluit: 1° wanneer een hogere overheid dit als richtlijn oplegt en wanneer er fysiek geen publiek aanwezig mag zijn; 2° bij overmacht, waaronder verstaan kan worden: algemene gezondheids- of veiligheidsredenen, extreme weersomstandigheden, de fysieke onbereikbaarheid van het gemeentehuis, de (technische en logistieke) onbruikbaarheid van het gemeentehuis, … (Art. 2 § 3.)  

Er wordt eveneens een onderscheid gemaakt tussen een fysieke en een digitale vergadering: 

Bij een fysieke vergadering zijn de leden van het orgaan fysiek aanwezig. De fysieke vergadering van de gemeenteraad vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis. Indien dit door omstandigheden niet mogelijk is, vergadert de gemeenteraad in een neutrale locatie die op dat moment zich daar het meest toe schikt en waar helder kan gecommuniceerd worden. (Art. 14, §1.)

Bij een digitale vergadering nemen de leden van het orgaan digitaal deel aan de vergadering, uitgezonderd de collegeleden, de voorzitter van de gemeenteraad en de secretaris van de vergadering die voor de doelmatige werking van de vergadering samen fysiek kunnen deelnemen. Het raadslid dat digitaal deelneemt: 1° zorgt ervoor dat hij zichtbaar en hoorbaar is voor de andere raadsleden en voor burgers die de vergadering via de livestream volgen; 2° heeft afzonderlijk toegang tot de beraadslaging; 3° zorgt voor een neutrale achtergrond en kiest een rustige werkplek om deel te nemen aan de vergadering. Een digitale vergadering is voor pers en publiek enkel toegankelijk via livestream. De link naar de livestream wordt vermeld op de website van lokaal bestuur Hechtel-Eksel. (Art. 14, §2.)

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad

Decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie

Decreet Lokaal Bestuur, art. 38 betreffende het huishoudelijk reglement 

Decreet Lokaal Bestuur, art. 20 betreffende de mogelijkheid tot digitaal vergaderen

Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen, dat in werking zal treden na publicatie in het Belgisch Staatsblad

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het aangepaste huishoudelijk reglement gemeenteraad Hechtel-Eksel wordt goedgekeurd en gehecht aan dit besluit om er integraal deel van uit te maken.

Artikel 2

Dit huishoudelijk reglement vervangt het vorige reglement en gaat heden in. 

12.

2021_GR_00163 - Verkaveling Peter Nagelmaekersstraat - Henri Essersstraat - Jacques Geurtsplein : gratis grondafstand stroken grond - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2021_GR_00163 - Verkaveling Peter Nagelmaekersstraat - Henri Essersstraat - Jacques Geurtsplein : gratis grondafstand stroken grond - Goedkeuring

2021_GR_00163 - Verkaveling Peter Nagelmaekersstraat - Henri Essersstraat - Jacques Geurtsplein : gratis grondafstand stroken grond - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
13.

2021_GR_00164 - OM2021/00139 : Definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan "Hoek Don Boscostraat-Schuylenstraat" - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2021_GR_00164 - OM2021/00139 : Definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan "Hoek Don Boscostraat-Schuylenstraat" - Goedkeuring

2021_GR_00164 - OM2021/00139 : Definitieve vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan "Hoek Don Boscostraat-Schuylenstraat" - Goedkeuring

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
14.

2022_GR_00001 - Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Sven Saenen
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
14.

2022_GR_00001 - Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

2022_GR_00001 - Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Specifiek voor de gemeente Hechtel-Eksel geldt het volgende:

Aan de kohierbelasting wijzigt er niets.

  • Het quotum huisvuil wordt behouden met de huidige hoeveelheden tot einde legislatuur
  • De quota op de parken blijven ook behouden

Er gelden nieuwe contantbelastingen.

  • Rol van 10 textielzakken: €1
  • Rol van 13 keukenafvalzakken: €2
  • Snoeihout op afroep (2m³): €15

Er wordt een contantbelasting geschrapt.

  • Rol PMD zakken van 120 L: €3
Juridische grond

Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41

Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking

Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)

Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)

Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014

Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring van het gewijzigd 'Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.

15.

2022_GR_00002 - Afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Sven Saenen
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
15.

2022_GR_00002 - Afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

2022_GR_00002 - Afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Specifiek voor de gemeente Hechtel-Eksel geldt het volgende:

Het afvalreglement wordt aangepast voor Optimo uitrol in 2022.

Het maximum aantal afvalzakken per ophaling dat mag aangeboden worden wijzigt.

  • max. 8 pmd zakken per ophaling i.p.v. 4 (het gewicht per zak is niet meer gelimiteerd)
  • max. 8 tuinafvalzakken per ophaling i.p.v. 4

Juridische grond

Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41

Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking

Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)

Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)

Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014

Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring van het gewijzigd 'Afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen ' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.

16.

2022_GR_00003 - Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur
Afwezig
Sven Saenen
Secretaris
Robert Verheyen, Algemeen directeur
Voorzitter
Stefan Agten, voorzitter
16.

2022_GR_00003 - Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

2022_GR_00003 - Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET - Wijziging naar aanleiding van 'Optimo' - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Specifiek voor de gemeente Hechtel-Eksel geldt het volgende:

Enkel volgende wijziging wordt aangebracht: Tijdens de zomerperiode worden bovenop huisvuil ook keukenafval en tuinafval in de reglementaire zak aanvaard.

Juridische grond

Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41

Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking

Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)

Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)

Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014

Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring van het gewijzigd 'Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.

1.

2022_GR_00004 - Burgemeestersbesluit tot het laten plaatsvinden van de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn via digitaal platform om het coronavirus COVID19 te beperken - Bekrachtiging

Goedgekeurd
1.

2022_GR_00004 - Burgemeestersbesluit tot het laten plaatsvinden van de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn via digitaal platform om het coronavirus COVID19 te beperken - Bekrachtiging

2022_GR_00004 - Burgemeestersbesluit tot het laten plaatsvinden van de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn via digitaal platform om het coronavirus COVID19 te beperken - Bekrachtiging

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.