De kredieten van 2022 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het deel met betrekking tot de gemeente van de aanpassing van het geïntegreerd meerjarenplan 2020 - 2025 wordt, zoals in de bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
De kredieten van 2022 moeten vast gesteld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
De wetgeving voorziet dat na vaststelling door de raad voor maatschappelijk welzijn van haar deel van het meerjarenplan en na de vaststelling door de gemeenteraad van haar deel van het meerjarenplan, de gemeenteraad het deel dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld op zijn beurt goedkeurt.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 78 waarin de OCMW raadde bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het gedeelte van de aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals in de bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd.
Dit besluit met de daarbijhorende bijlage over te maken aan de Vlaamse regering.
Onder bepaalde voorwaarden bestaat de noodzaak om de door de gemeente Hechtel-Eksel gemaakte kosten van het vervoer van dronken personen of personen die gedragingen stelden die de levenskwaliteit van de inwoners kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt, waardoor de normale last die het leven in de samenleving onvermijdelijk met zich meebrengt, wordt overstegen, te laten vergoeden.
Artikel 93, 4° van het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken (KB van 28 december 19510 houdende het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken) bepaalt dat de kosten van overbrenging van verdachten, beschuldigden en veroordeelden en van personen die ter beschikking van de regering zijn gesteld ten laste van de Staat komen en dit zonder verhaal op de veroordeelde partijen.
Het koninklijk besluit van 28 december 1950 houdende het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken, inzonderheid artikel 93, 4°;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
Voorwerp
Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt ten behoeve van de gemeente Hechtel-Eksel, een belasting gevestigd op het vervoer van personen met een politievoertuig wegens:
- openbare dronkenschap of vermoedelijke alcoholintoxicatie ten gevolge van een positieve ademanalyse of weigering van ademanalyse, bloedproef of weigeren van een bloedproef;
- het veroorzaken van overlast, dit is gedragingen stellen die de levenskwaliteit van de inwoners kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt, waardoor de normale last die het leven in de samenleving onvermijdelijk met zich meebrengt, wordt overstegen;
- bestuurlijke aanhouding om welke reden dan ook.
Tarief
De belasting wordt vastgesteld op een forfaitair bedrag van 100,00 euro per rit en per vervoerd persoon.
Als rit moet verstaan worden het traject dat wordt afgelegd vanaf het uitrukken van het politievoertuig tot op het ogenblik dat de betrokkene op zijn eindbestemming is gebracht.
De eindbestemming is de meest aangewezen eindbestemming naargelang het geval (politiecommissariaat, thuis, bij de meerjarige die het ouderlijk gezag of feitelijk toezicht uitoefent, verpleeginstelling,...).
Belastingplichtige
De belasting valt ten laste van de vervoerde persoon of in voorkomend geval, van de voor hem burgerlijk verantwoordelijke persoon.
De belasting is verschuldigd vanaf het ogenblik dat de vervoerde persoon zijn eindbestemming bereikt heeft.
Vrijstellingen
De belasting is niet verschuldigd bij het vervoer van minderjarigen of gerechtelijk aangehouden personen bedoeld in artikel 93, 4° van het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken.
Wijze van inning
Contantbelasting
De belasting moet, na toezending van een factuur, betaald worden in handen van de financieel directeur of door storting op het betreffende rekeningnummer van de gemeente Hechtel-Eksel.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Inkohiering
De kohieren worden door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.
Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel directeur die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten, zonder kosten voor de belastingschuldige.
Het aanslagbiljet bevat de gegevens vermeld in het kohier. Het aanslagbiljet bevat ook de verzendingsdatum van het aanslagbiljet, uiterste betaaldatum, de termijn waarbinnen een bezwaarschrift kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
Het reglement of een samenvatting van het reglement op basis waarvan de belasting is gevestigd, wordt op het aanslagbiljet afgedrukt of wordt als bijlage toegevoegd.
Betaaltermijn
De kohierbelasting wordt betaald binnen 2 maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarprocedure
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting een bezwaarschrift indienden bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen 3 maanden te rekenen van de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van contante inning.
Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar belastingschuldigen en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.
De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden verstuurd.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
Niet betaling
Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelasting op de inkomsten.
Administratief toezicht
Dit besluit wordt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Om digitaal vergaderen mogelijk te maken bij de gemeenteraad, werden enkele passages toegevoegd aan het huishoudelijk reglement:
De vergadering van de gemeenteraad kan enkel digitaal plaatsvinden, mits een gemotiveerd burgemeestersbesluit: 1° wanneer een hogere overheid dit als richtlijn oplegt en wanneer er fysiek geen publiek aanwezig mag zijn; 2° bij overmacht, waaronder verstaan kan worden: algemene gezondheids- of veiligheidsredenen, extreme weersomstandigheden, de fysieke onbereikbaarheid van het gemeentehuis, de (technische en logistieke) onbruikbaarheid van het gemeentehuis, … (Art. 2 § 3.)
Er wordt eveneens een onderscheid gemaakt tussen een fysieke en een digitale vergadering:
Bij een fysieke vergadering zijn de leden van het orgaan fysiek aanwezig. De fysieke vergadering van de gemeenteraad vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis. Indien dit door omstandigheden niet mogelijk is, vergadert de gemeenteraad in een neutrale locatie die op dat moment zich daar het meest toe schikt en waar helder kan gecommuniceerd worden. (Art. 14, §1.)
Bij een digitale vergadering nemen de leden van het orgaan digitaal deel aan de vergadering, uitgezonderd de collegeleden, de voorzitter van de gemeenteraad en de secretaris van de vergadering die voor de doelmatige werking van de vergadering samen fysiek kunnen deelnemen. Het raadslid dat digitaal deelneemt: 1° zorgt ervoor dat hij zichtbaar en hoorbaar is voor de andere raadsleden en voor burgers die de vergadering via de livestream volgen; 2° heeft afzonderlijk toegang tot de beraadslaging; 3° zorgt voor een neutrale achtergrond en kiest een rustige werkplek om deel te nemen aan de vergadering. Een digitale vergadering is voor pers en publiek enkel toegankelijk via livestream. De link naar de livestream wordt vermeld op de website van lokaal bestuur Hechtel-Eksel. (Art. 14, §2.)
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie
Decreet Lokaal Bestuur, art. 38 betreffende het huishoudelijk reglement
Decreet Lokaal Bestuur, art. 20 betreffende de mogelijkheid tot digitaal vergaderen
Besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen, dat in werking zal treden na publicatie in het Belgisch Staatsblad
Het aangepaste huishoudelijk reglement gemeenteraad Hechtel-Eksel wordt goedgekeurd en gehecht aan dit besluit om er integraal deel van uit te maken.
Dit huishoudelijk reglement vervangt het vorige reglement en gaat heden in.
Specifiek voor de gemeente Hechtel-Eksel geldt het volgende:
Aan de kohierbelasting wijzigt er niets.
Er gelden nieuwe contantbelastingen.
Er wordt een contantbelasting geschrapt.
Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41
Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net
Goedkeuring van het gewijzigd 'Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.
Specifiek voor de gemeente Hechtel-Eksel geldt het volgende:
Het afvalreglement wordt aangepast voor Optimo uitrol in 2022.
Het maximum aantal afvalzakken per ophaling dat mag aangeboden worden wijzigt.
Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41
Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net
Goedkeuring van het gewijzigd 'Afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen ' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.
Specifiek voor de gemeente Hechtel-Eksel geldt het volgende:
Enkel volgende wijziging wordt aangebracht: Tijdens de zomerperiode worden bovenop huisvuil ook keukenafval en tuinafval in de reglementaire zak aanvaard.
Decreet Lokaat Bestuur, inzonderheid artikel 41
Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet)
Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA)
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende het instappen in het systeem van de directe inning van Limburg.net per 1 januari 2014
Besluit van de gemeenteraad van 26 november 2013 betreffende de goedkeuring van het Convenant tussen de gemeente Hechtel-eksel en Limburg.net
Goedkeuring van het gewijzigd 'Reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van LIMBURG.NET' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.