Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_GR_00169 - Belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Hanne Palmans; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Franki Vanderheyden; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Afwezig

Sven Saenen

Secretaris

Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Stefan Agten, voorzitter
2021_GR_00169 - Belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig - Goedkeuring 2021_GR_00169 - Belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Onder bepaalde voorwaarden bestaat de noodzaak om de door de gemeente Hechtel-Eksel gemaakte kosten van het vervoer van dronken personen of personen die gedragingen stelden die de levenskwaliteit van de inwoners kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt, waardoor de normale last die het leven in de samenleving onvermijdelijk met zich meebrengt, wordt overstegen, te laten vergoeden.

Artikel 93, 4° van het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken (KB van 28 december 19510 houdende het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken) bepaalt dat de kosten van overbrenging van verdachten, beschuldigden en veroordeelden en van personen die ter beschikking van de regering zijn gesteld ten laste van de Staat komen en dit zonder verhaal op de veroordeelde partijen.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 28 december 1950 houdende het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken, inzonderheid artikel 93, 4°;

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voorwerp

Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt ten behoeve van de gemeente Hechtel-Eksel, een belasting gevestigd op het vervoer van personen met een politievoertuig wegens:

- openbare dronkenschap of vermoedelijke alcoholintoxicatie ten gevolge van een positieve ademanalyse of weigering van ademanalyse, bloedproef of weigeren van een bloedproef;

- het veroorzaken van overlast, dit is gedragingen stellen die de levenskwaliteit van de inwoners kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt, waardoor de normale last die het leven in de samenleving onvermijdelijk met zich meebrengt, wordt overstegen;

- bestuurlijke aanhouding om welke reden dan ook.

Artikel 2

Tarief

De belasting wordt vastgesteld op een forfaitair bedrag van 100,00 euro per rit en per vervoerd persoon.

Als rit moet verstaan worden het traject dat wordt afgelegd vanaf het uitrukken van het politievoertuig tot op het ogenblik dat de betrokkene op zijn eindbestemming is gebracht. 

De eindbestemming is de meest aangewezen eindbestemming naargelang het geval (politiecommissariaat, thuis, bij de meerjarige die het ouderlijk gezag of feitelijk toezicht uitoefent, verpleeginstelling,...).

Artikel 3

Belastingplichtige

De belasting valt ten laste van de vervoerde persoon of in voorkomend geval, van de voor hem burgerlijk verantwoordelijke persoon.

De belasting is verschuldigd vanaf het ogenblik dat de vervoerde persoon zijn eindbestemming bereikt heeft.

Artikel 4

Vrijstellingen

De belasting is niet verschuldigd bij het vervoer van minderjarigen of gerechtelijk aangehouden personen bedoeld in artikel 93, 4° van het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken.

Artikel 5

Wijze van inning

Contantbelasting

De belasting moet, na toezending van een factuur, betaald worden in handen van de financieel directeur of door storting op het betreffende rekeningnummer van de gemeente Hechtel-Eksel.

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Inkohiering

De kohieren worden door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar.

Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel directeur die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten, zonder kosten voor de belastingschuldige.

Het aanslagbiljet bevat de gegevens vermeld in het kohier. Het aanslagbiljet bevat ook de verzendingsdatum van het aanslagbiljet, uiterste betaaldatum, de termijn waarbinnen een bezwaarschrift kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.

Het reglement of een samenvatting van het reglement op basis waarvan de belasting is gevestigd, wordt op het aanslagbiljet afgedrukt of wordt als bijlage toegevoegd.

Artikel 6

Betaaltermijn

De kohierbelasting wordt betaald binnen 2 maanden na verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 7

Bezwaarprocedure

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting een bezwaarschrift indienden bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen 3 maanden te rekenen van de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van contante inning.

Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen daarvoor is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar belastingschuldigen en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur.

De ontvangstmelding kan via een duurzame drager worden verstuurd.

De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.

Artikel 8

Niet betaling

Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelasting op de inkomsten.

Artikel 9

Administratief toezicht

Dit besluit wordt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid.