De gemeenten hebben de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.
De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren.
De algemene richtlijnen die gelden om de gevolgen en de verspreiding van het corona-virus te beperken gaan steeds uit van social distancing en het vermijden van niet-essentiële verplaatsingen.
De vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van Hechtel-Eksel gaan steeds door in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze vergaderzaal biedt onvoldoende ruimte om het principe van social distancing tijdens de vergadering te realiseren.
Teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 maximaal te beperken is het gelet op de ernstige huidige situatie noodzakelijk om de vergaderingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 31 mei 2021 niet fysiek te laten 1doorgaan. Deze bestuursorganen zullen een virtuele vergadering, via videoconferentie, organiseren.
Deze maatregel is gebaseerd op de criteria van belang voor de transmissie van infectieziekten, zijnde het aantal aanwezigen, de duur en intensiteit van het onderling contact en de beslotenheid van de ruimte.
Op grond van de artikelen 133, § 2, juncto 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen.
Op grond van artikel 134, §1 Nieuwe Gemeentewet kan de Burgemeester in uitzonderlijke, hoogdringende omstandigheden politieverordeningen nemen in plaats van de gemeenteraad dit tot oa het uitvaardigen van maatregelen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 28 en 63, eerste lid.
Ministerieel besluit van 13 maart 2020 betreffende federale fase van het nationaal noodplan betreffende coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de Burgemeester van 12 mei 2021 tot het laten plaatsvinden van de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op een virtuele manier, via videoconferentie, om het coronavirus COVID-19 te beperken.
De gemeenten hebben de specifieke opdracht te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Het behoort tot de taak en bevoegdheid van de gemeente tot het nemen van passende maatregelen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen.
De gemeenteoverheden kunnen dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren.
De algemene richtlijnen die gelden om de gevolgen en de verspreiding van het corona-virus te beperken gaan steeds uit van social distancing en het vermijden van niet-essentiële verplaatsingen.
De vergaderingen van de Commissie IGS van Hechtel-Eksel gaan steeds door in de raadzaal van het gemeentehuis. Deze vergaderzaal biedt onvoldoende ruimte om het principe van social distancing tijdens de vergadering te realiseren.
Teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 maximaal te beperken is het gelet op de ernstige huidige situatie noodzakelijk om de vergadering van de Commissie IGS van Hechtel-Eksel van 25 mei 2021 niet fysiek te laten doorgaan. Dit bestuursorgaan zal een virtuele vergadering, via videoconferentie, organiseren.
Deze maatregel is gebaseerd op de criteria van belang voor de transmissie van infectieziekten, zijnde het aantal aanwezigen, de duur en intensiteit van het onderling contact en de beslotenheid van de ruimte.
Op grond van de artikelen 133, § 2, juncto 135, § 2, van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester bevoegd voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen.
Op grond van artikel 134, §1 Nieuwe Gemeentewet kan de Burgemeester in uitzonderlijke, hoogdringende omstandigheden politieverordeningen nemen in plaats van de gemeenteraad dit tot oa het uitvaardigen van maatregelen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 28 en 63, eerste lid.
Ministerieel besluit van 13 maart 2020 betreffende federale fase van het nationaal noodplan betreffende coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de Burgemeester van 12 mei 2021 tot het laten plaatsvinden van de vergadering van de Commissie IGS op een virtuele manier, via videoconferentie, om het coronavirus COVID-19 te beperken.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
- Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
- Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode tot 31 augustus 2021. Aangezien er op de gemeenteraad van 26 maart 2021 een addendum werd opgemaakt voor een verlenging tot 30 juni, moet er door het nieuwe wijzigingsbesluit van 7 mei een nieuw addendum worden opgemaakt.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering kiezen tussen de volgende opties:
• Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
• Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021, verlengd tot 31 augustus 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, verder complementair inzetten op optie 1.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen. Binnen de ELZ werd afgesproken om alle 75-plussers en alle mensen die gekend zijn op sociale dienst proactief op te bellen en op te volgen. Opvolging is minimum 2 weken en zolang de quarantaine duurt; soms werd deze verlengd door besmettingen van andere gezinsleden en duurde de opvolging dus ook langer. Naast deze opvolging zijn er ook 'warme gesprekken' met mensen die in quarantaine zitten. Tijdens deze telefoongesprekken wordt gepolst naar de naleving van de quarantainemaatregelen, naar de nood aan ondersteuning of hulp en bieden we een luisterend oor aan.
Deze proactieve benadering bewijst zijn meerwaarde. Er wordt nauw afgestemd tussen alle betrokkenen, er worden vrijwilligers ingeschakeld waar mogelijk, er wordt getolkt waar nodig, financiële noden werden verder uitgeklaard, enz. Dit is zowel voor de 'quarantainebellers', de maatschappelijk assistenten als voor de teamleider in kader van coaching een intensieve bezigheid wanneer de besmettingen toenemen of hoog zijn. Bovendien zijn het situaties waarbij hoogdringendheid altijd de aanpak bepaalt. De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die door de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur, en meer in het bijzonder de artikelen 40 en 56§1
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 en van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021, tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2021 tot goedkeuring van de keuze voor optie 1 in kader van de aanvullende opdracht tot contact- en bronopsporing
Kennis te nemen van en goedkeuring te geven aan het voorgelegde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid inzake contact- en bronopsporing.
Op basis van de ontvangen documentatiestukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 werd Jacky Snoeckx, schepen, afgevaardigd als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 werd Johan Feyen, schepen, afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen van opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg gedurende de actuele legislatuur.
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Ten gevolge van de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg dd. 30 juni 2021:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 30 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Hechtel-Eksel is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering op 24 juni 2021 met opgave van volgende agenda:
Alle documenten, die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen, werden toegevoegd.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Johan Feyen, raadslid, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van PONTES gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd mevrouw Hanne Palmans, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van PONTES gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9°, artikel 432 en artikel 454.
Er wordt kennis genomen van de agenda van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 24 juni 2021, die er als volgt uitziet:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 24 juni 2021 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan PONTES.
Conform de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland moet het jaarverslag samen met de jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincie Limburg ter goedkeuring worden voorgelegd.
De jaarrekening is definitief goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de deelnemende gemeenten en de provincieraad deze rekening goedkeurt. Indien de gewone meerderheid van de deelnemende gemeenteraden en de provincieraad niet binnen de 60 dagen na voorlegging reageert, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.
Conform de overeenkomst geeft de vertegenwoordiger van de betrokken deelnemende gemeente in de interlokale vereniging toelichting over het jaarverslag in de gemeenteraad.
Het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland kan worden goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2020 en de jaarrekening 2020 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland goed.
Een afschrift van de beslissing over te maken aan de Provincie Limburg.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 werd de heer Jacky Snoeckx, schepen, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van Limburg.net gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 werd mevrouw Kelly Leenaerts, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van Limburg.net gedurende de actuele legislatuur.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432.
De agendapunten van de Algemene Vergadering van woensdag 23 juni 2021 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde Algemene Vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Er werd een toelichtende nota betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering overgemaakt.
Op basis van de ontvangen stukken en de toelichtende nota zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jordy Verlinden, raadslid, als vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer William Linmans, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid in de algemene vergadering van de dienstverlerende vereniging Cipal DV gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432 inzake de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De gecoördineerde statuten van Cipal.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jan Dalemans, burgemeester, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd de heer Jacky Snoeckx, schepen, als plaatsvervangend afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van Nolimpark D.V., gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, artikel 56 en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 10 juni 2021 van Nolimpark DV met volgende agendapunten:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan Nolimpark DV.
Op basis van de ontvangen stukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 werd mevrouw Nele Lijnen, schepen, als afgevaardigde aangeduid in de algemene vergaderingen van DISV Regio Noord-Limburg, gedurende de actuele legislatuur.
Statuten van de Dienstverlenende Intergemeentelijke Samenwerking Regio Noord-Limburg, vereniging van publiek recht opgericht op 22 december 2017.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, artikel 423 en artikel 432 betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van 08 juni 2021 van DISV Regio Noord-Limburg met volgende agendapunten:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen van de gemeenteraad genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan DISV Regio Noord-Limburg.
Op basis van de ontvangen documentatiestukken zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2019 werd Jan Dalemans, burgemeester, aangeduid als afgevaardigde in de Algemene Vergaderingen van VitaS, gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en artikel 432.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van VitaS op 23 juni 2021:
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering fysiek dan wel digitaal (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan VitaS.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Op basis van het ontwerp van statutenwijziging zijn er geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de statutenwijziging te weigeren.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet over het Lokaal Bestuur wordt de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhaald voor elke algemene vergadering.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 werd Hanne Palmans, raadslid, aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergadering van De Watergroep, gedurende de actuele legislatuur.
Bij gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2019 werd Jordy Verlinden, raadslid, aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering van De Watergroep, gedurende de actuele legislatuur.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432.
Buitengewone algemene vergadering:
Statutenwijziging
Op basis van de bekomen documenten wordt de statutenwijziging goedgekeurd.
De afgevaardigde van de gemeente wordt gemandateerd om op de bovenvermelde algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten zoals hierboven vermeld en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de betrokkenen:
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
De notulen van de gemeenteraad van 26 april 2021 goed te keuren.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 260 en art. 261 waarin een beschrijving wordt gegeven uit welke onderdelen de jaarrekening bestaat.
Het deel van de jaarrekening met betrekking tot de gemeente wordt, zoals in bijlage opgenomen, vastgesteld.
Dit besluit over te maken aan de Vlaamse regering.
De bijlage te publiceren op de website van Hechtel-Eksel.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, provincies en openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3° waarin de gemeenteraad de bevoegdheid toegewezen krijgt tot het vaststellen van de beleidsrapporten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 260 en art. 261 waarin een beschrijving wordt gegeven uit welke onderdelen de jaarrekening bestaat.
De geïntegreerde jaarrekening wordt goedgekeurd.
Dit besluit over te maken aan de Vlaamse regering.
De bijlage te publiceren op de website van Hechtel-Eksel.
In overeenstemming met artikel 10 van de “overeenkomst met statutaire draagkracht van het IBSV” moet de jaarrekening van het Schakelzorgcentrum Noord-West Limburg worden goedgekeurd door de deelnemers van dit Interbestuurlijk Samenwerkingsverband. In overeenstemming met artikel 7 van de “overeenkomst met statutaire draagkracht van het IBSV” gebeurt de ontbinding van IBSV na schriftelijk akkoord van een drievierde meerderheid van de bevoegde organen van de deelnemers.
Gemeenteraadsbesluit van 27 april 2020 inzake de opstart van een schakelzorgcentrum in kader van de toepassing van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2020 van het Interbestuurlijk Samenwerkingsverband (IBSV) Schakelzorgcentrum Noord-West Limburg goed.
Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan de stad Peer.
Samen met het managementteam werden de huidige noden en behoeften in kaart gebracht. Hierbij werd er rekening gehouden met:
- het huidige organogram en de invulling die hieraan gegeven wordt;
- de eerder vastgelegde principes in Beter doen in 't groen;
- de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en de realisatie ervan;
- het huidige niveau van dienstverlening, de efficiëntie en de kwaliteit;
- de knelpunten binnen de organisatie;
- de financiële mogelijkheden.
Op basis hiervan heeft het managementteam een voorontwerp van het organogram opgemaakt, dat voldoet aan alle bovenstaande principes. De permanente evaluatie van personeelsbehoeften is een topic dat steeds meegenomen wordt in de vergaderingen van het managementteam. Deze werden ook uitgebreid besproken in de vergaderingen van 16 september 2020, 27 april 2021 en 4 mei 2021.
Naast het organogram bevat dit dossier ook enkele stukken die de leesbaarheid van de wijzigingen in het organogram verhogen en die een wettelijke en financiële ondersteuning bieden.
De vakbonden gaven in het vakbondsoverleg van 19 mei 2021 hun akkoord over het organogram en de personeelsformatie.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 waarin de bevoegdheden van de gemeenteraad vermeld staan;
Decreet Lokaal Bestuur, art. 161 dat bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram vaststellen van de diensten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
Decreet Lokaal Bestuur, art. 171 §4 waarin vermeld wordt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam zorgt voor de opmaak van het voorontwerp van het organogram.
De gemeenteraad keurt het personeelsorganogram en de personeelsformatie, zoals vastgelegd in bijlage, goed.
Belangrijkste wijzigingen zijn
Goedkeuring van het 'Afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen' zoals in bijlage van dit besluit gevoegd.
Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 maart 2014 houdende de toekenning van compensatie aan verschillende actoren en aan gemeenten voor milieugerelateerde taken, uitgevoerd door doelgroepwerknemers.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2020 tot toekenning van compensatie aan actoren voor milieugerelateerde taken, uitgevoerd door doelgroepwerknemers.
Op 27 april 2020 gaf het College goedkeuring om RLLK als actor een toetredingscontract in te laten dienen voor de uitvoering van 3600 uur milieugerelateerde taken per jaar én het onderhoud van het Bosland wandelnetwerk in onze gemeentelijke bossen voor de periode 2021-2023. Ondertussen werd de toetreding voor 2021-2023 goedgekeurd door ANB.
Groenjobs zijn gesubsidieerde sociale economiejobs voor onrendabele beheerwerken in natuur, bos, groen en landschappen. Ze mogen werken in natuurreservaten, bossen en publiekstoegankelijke terreinen.
De praktische organisatie van de voorbereiding, de uitvoering van de opdrachten en de rapportage worden opgenomen door het sociaal economiebedrijf voor het basispakket. Zij staan ook in voor de opleiding en begeleiding van de doelgroepmedewerkers. De praktische organisatie van de voorbereiding, de uitvoering van de opdrachten en de rapportage voor het pakket wandelnetwerk wordt opgenomen door het RLLK. De gemeente zorgt voor de extra materialen en grondstoffen die noodzakelijk zijn voor de werken en die niet zijn inbegrepen in de kostprijs van de aannemer.
Op dit moment presteren de Bosland Groenjobs voor Hechtel-Eksel jaarlijks 3.600 manuren (6 werkpakketen). Specifiek voor het wandelnetwerk Bosland wordt het aantal manuren op 132 manuren geraamd. Het werkplan werd opgemaakt in samenspraak met de gemeente en ANB. De cofinanciering van de gemeente bedraagt:
De totale cofinanciering voor Hechtel-Eksel voor de periode 2021-2023 bedraagt dus €140.046. De subsidie vanuit Vlaanderen bedraagt in de huidige periode €5.250 per werkpakket, wat neerkomt op €94.500.
De gemeente doet reeds verschillende jaren beroep doet op doelgroepwerknemers voor de uitvoering van milieugerelateerde taken. Het is immers belangrijk om bijkomende tewerkstelling te realiseren voor kansengroepen met een kwalitatieve dienstverlening. Door deelname aan dit project haalt de gemeente Hechtel-Eksel een dubbele maatschappelijke doelstelling: enerzijds worden de natuurwerkzaamheden op een kwaliteitsvolle wijze uitgevoerd, anderzijds krijgen langdurig werkzoekenden de mogelijkheid werkervaring op te doen waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt verhogen.
De overeenkomst 'Groenjobs Regionaal Landschap Lage Kempen - Gemeente Hechtel-Eksel 2021-2023' wordt goedgekeurd.
Dit besluit en de ondertekende overeenkomst wordt overgemaakt aan Regionaal Landschap Lage Kempen.
Artikel 11, §1,van het Gemeentewegendecreet stelt dat gemeenten de ligging en breedte van gemeentewegen op hun grondgebied (en dus ook van voormalige buurtwegen) vastleggen in gemeentelijke rooilijnplannen, en dit ongeacht de eigenaar van de grond.
Artikel 12, §2, van het Gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet kan worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Om deze reden werd er overgegaan tot de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan, opgesteld door landmeter-expert Patrick Wouters op 15 januari 2021.
Het rooilijnplan "deel Schoolstraat" voorziet in een gratis grondafstand van 05a 27ca, aangeduid onder inneming 1 op voormeld rooilijnplan..
Naar aanleiding van de tracéwijziging werd er een openbaar onderzoek georganiseerd gedurende de periode van 12 maart 2021 tot en met 10 april 2021. De voorgeschreven procedure werd gevolgd. Er werden 5 bezwaren ingediend.
De ingediende bezwaarschriften zijn niet relevant, en hebben geen betrekking op de voorziene grondafstand, maar wel voornamelijk op mogelijke privacyhinder.
Het Decreet Lokaal Bestuur, art. 41.
Het Decreet van de Vlaamse Regering houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De nieuwe rooilijn zoals weergegeven op het bijgevoegde ontwerp van rooilijnplan "deel Schoolstraat", opgesteld door landmeter-expert Patrick Wouters op 15 januari 2021, wordt definitief vastgesteld.
De gratis grondafstand aan de gemeente Hechtel-Eksel van een perceel grond, ten kadaster gekend onder Hechtel-Eksel, 2e afdeling, sectie D, nr. 50f/deel, groot 05a 27ca, zoals aangeduid onder inneming 1, en groene kleur op het rooilijnplan "deel Schoolstraat" opgesteld door landmeter-expert Patrick Wouters op 15 januari 2021, goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de verdere uitvoering van dit besluit.
De bezitshandelingen vanwege het gemeentebestuur Hechtel-Eksel gedurende de voorbije 30 jaar worden gestaafd door middel van :
- oude foto's gehecht aan diverse bouwdossiers van aanpalende percelen;
- de vermelding van verharde weg op diverse verkavelingsplannen van aanpalende percelen;
- de plaatsing van verkeersborden;
- de aanwezigheid van nutsleidingen en riolering.
Het huidige gedeelte van de Sint-Trudostraat is momenteel nog dienstig voor openbaar publiek gebruik.
Als de gemeente Hechtel-Eksel, conform art. 13 § 5 van het Decreet houdende gemeentewegen dd. 3 mei 2019, met betrekking tot een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen (o.a. het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg of het aanbrengen van openbare verlichting) heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, dan is de gemeenteraad ertoe gerechtigd om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein, zonder toepassing van artikel 28 van het Decreet houdende gemeentewegen.
Het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017
Het Decreet houdende de gemeentewegen d.d. 3 mei 2019
Goedkeuring te verlenen aan de opname in het openbaar domein van de gemeente van de wegbedding van het deel van de Sint-Trudostraat, gelegen tussen de Groenstraat en het Sint-Trudoplein, wegens 30 jaar bezitshandelingen door de gemeente Hechtel-Eksel.
De opname in het openbaar domein van de gemeente Hechtel-Eksel van het deel van de Sint-Trudostraat, gelegen tussen de Groenstraat en het Sint-Trudoplein, zal geschieden zonder financiële vergoeding en zonder toepassing van artikel 28 van het Decreet houdende gemeentewegen dd. 3 mei 2019.
De gemeenteraad stelt het college van burgemeester en schepenen aan om de procedure tot opmaak van een rooilijnplan op te starten voor de vaststelling van de exacte locatie en breedte van de wegbedding welke wordt overgedragen naar het openbaar domein van de gemeente Hechtel-Eksel.
De eigenaars van de betreffende percelen waarop de wegbedding van het deel van de Sint-Trudostraat gelegen is, worden in kennis gesteld van huidig besluit.
In het kader van de opdracht “Wegenis en riolering Klein Endstraat en Kortestraat” werden een bestek en bijhorende opdrachtdocumenten opgesteld door de ontwerper, Groep Infrabo nv, Langstraat 65 te 2260 Westerlo.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Fluvius de plaatsingsprocedure zal voeren en in naam van Gemeente Hechtel-Eksel zal optreden bij de gunning van de opdracht. Gezamenlijke opdrachten kunnen leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.248.334,00 excl. btw als volgt verdeeld over de deelopdrachten:
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure, waarbij Fluvius als aanbestedende overheid de opdracht zal bekendmaken op nationaal niveau.
Vooraleer over te gaan tot de sluiting van de opdracht zal aanbestedende overheid Fluvius het akkoord van mede-aanbestedende overheid Gemeente Hechtel-Eksel vragen met betrekking tot het gunningsvoorstel.
De ontwerper, Groep Infrabo nv, Langstraat 65 te 2260 Westerlo zal optreden als leidend ambtenaar bij de uitvoering van de werken. De opdracht zal voor Gemeente Hechtel-Eksel opgevolgd worden door Tom Gerits.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 118 en artikel 135, en meer bepaald artikels 2, 36° en 130 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 juni 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten speciale sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek, de overige opdrachtdocumenten, en de raming voor de opdracht “Klein Endstraat en Kortestraat”, opgesteld door de ontwerper, Groep Infrabo nv, Langstraat 65 te 2260 Westerlo worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en de overige opdrachtdocumenten, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De totale raming bedraagt € 1.248.334,00 excl. btw, als volgt verdeeld:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Fluvius zal als aanbestedende overheid de opdracht bekendmaken op nationaal niveau, de plaatsingsprocedure voeren, en in naam van Gemeente Hechtel-Eksel optreden bij de gunning van de opdracht. Het akkoord van Gemeente Hechtel-Eksel zal gevraagd worden vooraleer er over gegaan wordt tot de sluiting van de opdracht.
De uitgaven voor deze opdracht die ten laste vallen van Gemeente Hechtel-Eksel (Deelopdracht 1) worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2240007/BESTUUR/0200 (actie/raming AC000041/MJP000770).
Deze beslissing zal kenbaar gemaakt worden aan aanbestedende overheid Fluvius.
Het Vlaams Gewest, Agentschap Wegen en Verkeer, was niet opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst "R000507" uit 2008.
Er dient een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden waarin het Vlaams Gewest mee wordt opgenomen. Deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst vervangt de samenwerkingsovereenkomst uit 2008 voor het gedeelte van de aanbesteding voor de uitvoering van de werken.
De opdracht omvat de aanleg van fietspaden langs de gewestweg N747 van kilometerpunt 5.817 (Hechtel-Eksel) tot 12.320 (Bocholt), excl. de fietsbrug op het grondgebied van Pelt.
Het Vlaams Gewest wenst volgende werken uit te voeren: aanleg RWA-riolering, veiligheidsingrepen (PVC 8/05/2012 en 29/11/2011), herinrichting fietsoversteek Fietssnelweg van kilometerpunt 5.753 tot 5.817 (fietssnelweg F74 op de voormalige spoorwegbedding).
Fluvius wenst een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen langs de gewestweg N747. Het Vlaamse Gewest, aldus Wegen en Verkeer Limburg, neemt financieel deel in de kosten voor de aanleg van de hemelwaterafvoerleiding (RWA) langs gewestwegen.
De opdracht wordt in het algemeen belang samengevoegd en de stad Peer wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en uitvoering van de opdracht als opdrachtgevende overheid op te treden.
De samenwerkingsovereenkomst voor samengevoegde opdrachten van werken WL/INV/N747/2/U1 tussen het Vlaams Gewest, Fluvius System Operator cvba, de gemeente Hechtel-Eksel, de gemeente Pelt, de stad Peer en de gemeente Bocholt voor de aanleg van fietspaden langs de gewestweg N747 wordt goedgekeurd.
Deze samenwerkingsovereenkomst vervangt de samenwerkingsovereenkomst R000507 uit 2008 voor het gedeelte van de aanbesteding voor de uitvoering van de werken.
In het kader van de opdracht “Aanleg van fietspaden en riolering langs N747” werden een bestek met referentie 24/70.001_A en bijhorende opdrachtdocumenten opgesteld door de ontwerper, Evolta Engineers nv, Damstraat 220 te 9180 Moerbeke.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij – conform de samenwerkingsovereenkomst, en overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten - stad Peer de procedure zal voeren, en in naam van gemeente Hechtel-Eksel, gemeente Pelt, gemeente Bocholt, Fluvius en het Vlaams Gewest zal optreden bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.
Bij iedere stap in de plaatsingsprocedure zal aanbestedende overheid stad Peer voorafgaandelijk het akkoord vragen van de mede-aanbestedende overheden.
Gezamenlijk opdrachten kunnen leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De totale uitgaven voor deze opdracht worden geraamd op € 6.586.970,90 excl. btw, waarbij iedere betrokken partner instaat voor de financiering van een deel van dit bedrag. Vanuit de diensten Omgeving en werken werd een overzicht van de geraamde kostprijs voor gemeente Hechtel-Eksel opgemaakt. Daaruit blijkt dat gemeente Hechtel-Eksel een geraamd bedrag van € 916.099,80 dient te voorzien.
Een gedeelte van deze kosten kunnen via het Vlaams Gewest worden gerecupereerd in de vorm van subsidies.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. De raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De ontwerper, Evolta Engineers nv, Damstraat 220 te 9180 Moerbeke, zal optreden als leidend ambtenaar voor deze opdracht. Voor gemeente Hechtel-Eksel zal de opvolging van deze opdracht gebeuren door Tom Gerits.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek met referentie 24/70.001_A, de bijhorende opdrachtdocumenten en de raming voor de opdracht “Aanleg van fietspaden en riolering langs N747”, opgesteld door ontwerper Evolta Engineers nv, Damstraat 220 te 9180 Moerbeke. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De totale raming bedraagt € 6.586.970,90 excl. btw.
De kostprijs voor Gemeente Hechtel-Eksel wordt geraamd op € 916.099,80 waarvan een gedeelte via het Vlaams Gewest kan worden gerecupereerd in de vorm van subsidies.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Stad Peer voert als aanbestedende overheid de plaatsingsprocedure en zal in naam van gemeente Hechtel-Eksel, gemeente Pelt, gemeente Bocholt, Fluvius en het Vlaams Gewest optreden bij de gunning en de uitvoering van de opdracht.
Stad Peer zal de aankondiging van de opdracht bekendmaken op nationaal en Europees niveau.
De uitgaven voor deze opdracht, die ten laste vallen van gemeente Hechtel-Eksel, werden voorzien in het investeringsbudget van het financiële meerjarenplan, op budgetcode 2250007/BESTUUR/0200 (actie/raming AC000246/MJP000839).
Deze beslissing wordt kenbaar gemaakt aan de overige partners binnen het project.
Het verslag betreft het jaarverslag van kalenderjaar 2020.
Er wordt kennis genomen van het Jaarverslag GAS 2020 - gemeentelijke administratieve sancties in Hechtel-Eksel.
Het verslag betreft het jaarverslag van kalenderjaar 2020.
Er wordt kennis genomen van Jaarverslag GAS 2020 - Gemeentelijke administratieve sancties - Stilstaan en parkeren in Hechtel-Eksel.