Terug
Gepubliceerd op 30/06/2021

2021_GR_00067 - Samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid contact- en bronopsporing - tweede verlenging - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 31/05/2021 - 19:30 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Agten, voorzitter; Jacky Snoeckx; Raf Truyens; Marc De Pachter; Sven Saenen; Jan Dalemans; Nele Lijnen; Ivette Leten; Theo Martens; Johan Feyen; Jan Vangenechten; William Linmans; Jo Kerkhofs; Kelly Leenaerts; Carina Gijsbers; Jordy Verlinden; Kristel Vanbaelen; Ellen Willekens; Jessie Olyslagers; Marie De Rycke; Jo Bollen; Robert Verheyen, Algemeen directeur

Afwezig

Karen Kerkhofs; Hanne Palmans

Secretaris

Robert Verheyen, Algemeen directeur

Voorzitter

Stefan Agten, voorzitter
2021_GR_00067 - Samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid contact- en bronopsporing - tweede verlenging - Goedkeuring 2021_GR_00067 - Samenwerkingsovereenkomst Agentschap Zorg en Gezondheid contact- en bronopsporing - tweede verlenging - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.

- Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.

- Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode tot 31 augustus 2021. Aangezien er op de gemeenteraad van  26 maart 2021 een addendum werd opgemaakt voor een verlenging tot 30 juni, moet er door het nieuwe wijzigingsbesluit van 7 mei een nieuw addendum worden opgemaakt. 

Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering   kiezen tussen de volgende opties:

• Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching

• Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek.

De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021, verlengd tot 31 augustus 2021.

De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, verder complementair inzetten op optie 1.

Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen. Binnen de ELZ werd afgesproken om alle 75-plussers en alle mensen die gekend zijn op sociale dienst proactief op te bellen  en op te volgen. Opvolging is minimum 2 weken en zolang de quarantaine duurt; soms werd deze verlengd door besmettingen van  andere gezinsleden en duurde de opvolging dus ook langer. Naast deze opvolging zijn er ook 'warme gesprekken' met mensen die in quarantaine zitten. Tijdens deze telefoongesprekken wordt gepolst naar de naleving van de quarantainemaatregelen, naar de nood aan ondersteuning of hulp en bieden we een luisterend oor aan.

Deze proactieve benadering bewijst zijn meerwaarde. Er wordt nauw afgestemd tussen alle betrokkenen, er worden vrijwilligers ingeschakeld waar mogelijk, er wordt getolkt waar nodig, financiële noden werden verder uitgeklaard, enz. Dit is zowel voor de 'quarantainebellers', de maatschappelijk assistenten als voor de teamleider in kader van coaching een intensieve bezigheid wanneer de besmettingen toenemen of hoog zijn. Bovendien zijn het situaties waarbij hoogdringendheid altijd de aanpak bepaalt. De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die door de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur, en meer in het bijzonder de artikelen 40 en 56§1

Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020  en van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021,  tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

Besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2021 tot goedkeuring van de keuze voor optie 1 in kader van de aanvullende opdracht tot contact- en bronopsporing

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van en goedkeuring te geven aan het voorgelegde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met Agentschap Zorg en Gezondheid inzake contact- en bronopsporing.