Samen met het managementteam werden de huidige noden en behoeften in kaart gebracht. Hierbij werd er rekening gehouden met:
- het huidige organogram en de invulling die hieraan gegeven wordt;
- de eerder vastgelegde principes in Beter doen in 't groen;
- de beleidsdoelstellingen in het meerjarenplan en de realisatie ervan;
- het huidige niveau van dienstverlening, de efficiëntie en de kwaliteit;
- de knelpunten binnen de organisatie;
- de financiële mogelijkheden.
Op basis hiervan heeft het managementteam een voorontwerp van het organogram opgemaakt, dat voldoet aan alle bovenstaande principes. De permanente evaluatie van personeelsbehoeften is een topic dat steeds meegenomen wordt in de vergaderingen van het managementteam. Deze werden ook uitgebreid besproken in de vergaderingen van 16 september 2020, 27 april 2021 en 4 mei 2021.
Naast het organogram bevat dit dossier ook enkele stukken die de leesbaarheid van de wijzigingen in het organogram verhogen en die een wettelijke en financiële ondersteuning bieden.
De vakbonden gaven in het vakbondsoverleg van 19 mei 2021 hun akkoord over het organogram en de personeelsformatie.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 41 waarin de bevoegdheden van de gemeenteraad vermeld staan;
Decreet Lokaal Bestuur, art. 161 dat bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram vaststellen van de diensten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn;
Decreet Lokaal Bestuur, art. 171 §4 waarin vermeld wordt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam zorgt voor de opmaak van het voorontwerp van het organogram.
De gemeenteraad keurt het personeelsorganogram en de personeelsformatie, zoals vastgelegd in bijlage, goed.