De tarieven voor spoedprocedures voor het leveren van elektronische identiteitsdocumenten worden op 1 januari 2022 herzien door de federale overheid. Voor levering in de gemeente wordt momenteel €100 gevraagd. Dit dient verhoogd te worden naar €105. Voor een spoedprocedure met gecentraliseerde levering bij de FOD Binnenlandse zaken zal de prijs opgetrokken worden van €130 naar €135.
De kostprijs voor een conformiteitsattest wordt verhoogd naar €90 voor een zelfstandige woning; €90 voor een kamerwoning, verhoogd met €15 per kamer met een maximum van €1.775 per gebouw.
Decreet Lokaal Bestuur, art. 40 §3 waarin bepaald wordt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglement vaststelt, waaronder de gemeentelijke belastingen en retributies
Decreet Lokaal Bestuur, art. 177 2° dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid instaat voor het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten
Decreet Lokaal Bestuur, art. 326 – 335 over het bestuurlijk toezicht
Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot de wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen
Vlaamse Codex Ruimtelijk ordening
Vlaams Codex wonen, inzonderheid boek 3 Woningkwaliteitsbewaking
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid boek 3
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Er wordt een belasting gevestigd op het afleveren door het gemeentebestuur van allerlei administratieve stukken. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. Deze verordening is niet toepasselijk op het afleveren van stukken die onderworpen zijn aan de betaling van een bijzonder recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet, een algemeen of provinciaal reglement of een bijzonder gemeentelijk reglement.
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
1° Tarief voor de gewone procedure:
|
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen |
€ 20,00 |
|
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar |
€ 8,00 |
|
Identiteitsbewijzen voor kinderen van vreemde nationaliteit/niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar |
€ 0,50 |
|
Attesten van immatriculatie voor vreemdelingen |
€ 1,50 |
|
Elektronische kaarten en verblijfsdocumenten met biometrische kenmerken voor vreemdelingen |
€ 20,00 |
2° Tarief voor de spoedprocedures:
|
A MET LEVERING IN DE GEMEENTE Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en kaarten en verblijfsdocumenten uitgereikt aan vreemde onderdanen, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid |
€ 105,00 |
|
B MET GECENTRALISEERDE LEVERING BIJ FOD BINNENLANDSE ZAKEN (Park Atrium, Koloniënstraat 11, 1000 Brussel) Elektronische identiteitskaarten voor Belgen en Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, 1ste en 2de lid |
€ 135,00 |
3° Huwelijksboekjes:
|
Huwelijksboekje |
€ 20,00 |
4° Paspoorten (reispassen):
|
Minderjarigen (< 18 jaar) |
Gewone procedure |
Dringende procedure |
Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente) |
Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel) |
|
Gewoon paspoort (32blz. of 64 blz.) |
€ 35,00 |
€ 210,00 |
€ 270,00 |
€ 320,00 |
|
Reisdocument vluchtelingen / staatslozen |
€ 41,00 |
€ 210,00 |
€ 270,00 |
€ 320,00 |
|
Reisdocument vreemdelingen |
€ 41,00 |
€ 210,00 |
nvt |
nvt |
|
Meerderjarigen (> 18 jaar) |
Gewone procedure |
Dringende procedure |
Superdringende procedure (aangevraagd bij de gemeente) |
Superdringende procedure (aangevraagd in Brussel) |
|
Gewoon paspoort (32blz. of 64 blz.) |
€ 70,50 |
€ 245,50 |
€ 305,50 |
€ 350,00 |
|
Reisdocument vluchtelingen / staatslozen |
€ 66,50 |
€ 235,50 |
€ 295,50 |
€ 340,00 |
|
Reisdocument vreemdelingen |
€ 66,50 |
€ 235,50 |
nvt |
nvt |
5° Rijbewijzen:
|
Eerste rijbewijs, duplicaat of tweede rijbewijs |
€ 25,00 |
|
Voorlopig rijbewijs of duplicaat voorlopig rijbewijs |
€ 25,00 |
|
Internationaal rijbewijs |
€ 20,00 |
6° Stedenbouwkundig attest, conformiteitsattest, stedenbouwkundige inlichtingen:
|
Voor stedenbouwkundige inlichtingen |
€ 60,00/ perceel |
|
Voor een stedenbouwkundig attest, vermeerderd met de kosten van het openbaar onderzoek indien van toepassing |
€ 10,00 |
|
Voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning |
€ 90,00 |
|
Voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een kamerwoning, |
€ 90,00 |
Voor aanvragen ingediend conform het omgevingsvergunningsdecreet, aanvraag:
|
Melding (aktename) |
€ 15,00 |
|
Stedenbouwkundige handeling zonder architect |
€ 15,00 |
|
Stedenbouwkundige handeling met architect, |
€ 25,00 |
|
Verkavelen zonder wegenis, |
€ 25,00 |
|
Verkavelen met wegenis, |
€ 50,00 |
|
Bijstelling verkaveling, |
€ 25,00 |
|
Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit |
€ 25,00 |
|
Vegetatiewijzigingen |
€ 15,00 |
|
Kleinhandelsactiviteiten |
€ 25,00 |
|
Bijstelling milieuvoorwaarden |
€ 15,00 |
|
Melding overdracht van omgevingsvergunning exploitatie |
€ 15,00 |
|
Omzetting naar permanente omgevingsvergunning (aktename) |
€ 15,00 |
|
Openbaar onderzoek (aanplakking, publicatie op website, individuele kennisgeving, terinzagelegging) |
€ 10,00 |
|
Publicatie in regionaal dag- of weekblad (openbaar onderzoek en bekendmaking beslissing) |
€ 260,00 |
|
Kennisgeving aanpalende ivm gemene muur |
Kost aangetekende zending |
Bij stilzwijgende weigering wordt de reeds geïnde belasting terugbetaald.
Bij gecombineerde aanvragen worden de van toepassing zijnde elementen bij elkaar opgeteld.
De belasting wordt contant geïnd bij het afleveren van het document. Een uitzondering geldt voor de belasting die geïnd wordt bij aanvragen onder artikel 2,6° ; deze belasting wordt geïnd bij het opstarten van de procedure, nadat het dossier ontvankelijk en volledig is. Wanneer de betaling niet in der minne geregeld kan worden, kunnen de verschuldigde sommen ingekohierd worden.
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.
Worden van de belasting vrijgesteld:
- de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;
- de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
- de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg.
De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koningklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente, onderworpen is.
Uitzondering wordt gemaakt v oor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 04.07.1956 en de K.B. dd. 20.12.1972 en 12.11.1976.
De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de financieel beheerder, die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldigen. Het aanslagbiljet bevat de verzendingsdatum en de gegevens vermeld in het kohier. Als bijlage wordt het reglement of een samenvatting ervan toegevoegd.
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen dat handelt als administratieve overheid. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal hij uitgenodigd worden op een hoorzitting. Belastingschuldigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.
Deze verordening treedt met onmiddellijke ingang in voege. Elk ouder reglement betreffende de afgifte van de in dit reglement vermelde administratieve stukken wordt opgeheven.
Deze verordening zal aan het toezicht van de hogere overheid onderworpen worden.
Op 16 augustus 2021 heeft de toezichthoudende overheid het dossier, de betrokken besluiten en het standpunt van ons bestuur opgevraagd naar aanleiding van de klacht die ze ontvingen van raadsleden Sven Saenen, Raf Truyens, Marc De Pachter en Jo Kerkhofs. Klagers diende bezwaar in tegen het besluit van de gemeenteraad van Hechtel-Eksel van 28 juni 2021 inzake: 2021_GR_00089 - Overeenkomst m.b.t. het project tot uitbreiding van de huisvesting van de gemeentelijke diensten en een residentiële ontwikkeling - goedkeuring.
Op het verzoek van de toezichthoudende overheid werden alle mogelijke documenten bezorgd aan de toezichthoudende overheid.
Op 12 oktober 2021 nam de gouverneur het besluit om in dit dossier geen toezichtsmaatregel te treffen. Evenwel werd ons bestuur gewezen op het volgende:
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de besluiten van de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht moet worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 332.
De gemeenteraad van Hechtel-Eksel neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 12 oktober 2021 om in het dossier, Klacht tegen het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 2021 tot goedkeuring overeenkomst voor het project tot uitbreiding gemeentehuis en bouw appartementen, geen toezichtsmaatregel te treffen.
Participatie is actieve deelname aan de samenleving waarbij burgers, organisaties, verenigingen, bedrijven hun stempel kunnen drukken op de samenleving door zich te engageren, informatie op te vragen, mee na te denken over het lokale beleid, samen te werken met de lokale overheid en andere actoren om projecten uit te voeren.
Participatie is maatwerk. Een blauwdruk voor een participatief project bestaat niet. Wat bijvoorbeeld goed werkt in een buurt, slaat niet aan in de kern van een deelgemeente. De rol van de lokale overheid kan anders zijn in elk participatietraject. Toch moet participatie, in welke vorm, en georganiseerd door welke actor ook, op een professionele en kwalitatieve manier gebeuren. Het Decreet Lokaal Bestuur geeft deze uitgangspunten voor het participatiereglement.
Dankzij participatie is er een kruisbestuiving tussen lokaal bestuur en inwoners. Inwoners worden betrokken en krijgen de kans om mee richting te geven aan bepaalde projecten. Dit zorgt voor een grotere gedragenheid van de genomen beslissingen.
Het gemeentebestuur heeft in het meerjarenplan participatie met de inwoner naar voorgeschoven als een belangrijke doelstelling voor de huidige legislatuur.
Artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Akkoord te gaan met het reglement burgerparticipatie.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomst artikel 285 § 1 en artikel 286 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking na goedkeuring.
Naar aanleiding van nieuwe inzichten met betrekking tot participatie, werd het concept van participatieplatformen uitgewerkt. Concreet heeft dit invloed op de werking van de huidige adviesraden, in die zin dat deze ontbonden worden en hun adviesdomeinen vervat zitten in het nieuw uitgewerkte concept. Het betreft de volgende adviesraden:
- Gehandicaptenadviesraad (GAR)
- Seniorenadviesraad (SAR)
- Milieu- en natuurraad (MiNaraad)
- Sportraad
- Vaste Commissie van Advies (VCvA) van het Gemeenschapscentrum en de Openbare Bibliotheek
- cultuurraad
De cultuurraad wordt in zijn huidige vorm ontbonden en zal als verplichte raad ressorteren onder het participatieplatform Vrije tijd.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 41, 13° betreffende het inrichten van adviesraden en overlegstructuren.
Cultuurpactwet van 16 juli 1973 en het decreet van 28 januari 1974 betreffende het cultuurpact.
Decreet betreffende het Lokaal Cultuurbeleid van 06 juli 2012.
Decreet houdende het stimuleren en subsidiëren van een lokaal sportbeleid van 06 juli 2012.
Gemeenteraadsdossiers van 25 juni 2013 m.b.t. vermelde adviesraden:
Goedkeuring te geven voor de ontbinding van de volgende adviesraden: GAR, SAR, MiNaraad, Sportraad en Vaste Commissie van Advies van het Gemeenschapscentrum en de Openbare Bibliotheek en van de ontbinding van de cultuurraad in haar huidige vorm, en dit van zodra de participatieplatformen in werking zijn.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de praktische uitvoering van de ontbinding van de raden verder uit te voeren.
Naar aanleiding van nieuwe inzichten met betrekking tot participatie, werd het concept van participatieplatformen uitgewerkt. Concreet heeft dit invloed op de werking van de huidige adviesraden, in die zin dat de statuten hiervoor werden aangepast, zodat het proces van een nieuwe samenstelling geïnitieerd kan worden. Ook de terminologie in de afsprakennota en het huishoudelijk reglement werden lichtjes veranderd.
Het voorstel tot aangepaste statuten en afsprakennota werd daarenboven voorgelegd aan de huidige jeugdraad. De huidige jeugdraad geeft een gunstig advies.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 304 betreffende inspraak, voorstellen van burgers en verzoekschriften aan organen van het lokaal bestuur.
Gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2013 betreffende de erkenning jeugdraad: statuten en afsprakennota.
Akkoord te gaan met de nieuwe statuten van de jeugdraad.
Akkoord te gaan met het nieuwe huishoudelijke reglement van de jeugdraad.
Akkoord te gaan met de nieuwe afsprakennota van de jeugdraad.
Het huishoudelijk reglement wordt bekendgemaakt overeenkomst artikel 286 §1 van het Decreet Lokaal Bestuur. Het reglement treedt onmiddellijk in werking na goedkeuring.
Naar aanleiding van nieuwe inzichten met betrekking tot participatie, werd het concept van participatieplatformen uitgewerkt. Concreet heeft dit invloed op de werking van de huidige adviesraden, in die zin dat de statuten hiervoor werden aangepast, zodat het proces van een nieuwe samenstelling geïnitieerd kan worden.
De samenstelling van het LOK is daarenboven gekoppeld aan de nieuwe structuur binnen het KIK, het gemeentelijke Huis van het Kind. Dit overzicht werd ter inzage toegevoegd aan dit dossier.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 304 betreffende inspraak, voorstellen van burgers en verzoekschriften aan organen van het lokaal bestuur.
Gemeenteraadsbesluit Lokaal overleg kinderopvang: erkenning als adviesraad en statuten van 25 juni 2013.
Akkoord te gaan met de nieuwe statuten van het LOK.