In de Grensstraat geldt er een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u.
Uit de snelheidsmeting kan volgende conclusie getrokken worden:
Richting Overpelterbaan zijn er gemiddeld 516 bewegingen per dag waarvan er 16% zwaar verkeer is.
Richting Stationsstraat zijn er 766 bewegingen per dag waarvan er 33% zwaar verkeer is.
Vrij hoog percentage aan zwaar vervoer voor een woonstraat.
Hiervoor worden de volgende maatregelen voorgesteld: het opleggen van een tonnagebeperking van 3,5 ton. Plaatselijk verkeer wordt toegelaten. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters. Huisvuildiensten vallen ook onder boven vernoemde categorie.
Het fijnmazig netwerk van wegen met een beperkt aantal invalswegen leent het Kloosterbos zich uitstekend om een afbakening van een zone met tonnagebeperking in te voeren.
Dit aanvullend reglement betreft een gemeenteweg met aansluiting op een gewestweg(niet in havengebied of speciale beschermingszones). Afhankelijk van welke wegen opgenomen worden in het besluit, wordt het aanvullend reglement ter kennisgeving dan wel ter goedkeuring overgemaakt:
De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, artikel 285, artikel 286, artikel 287 en artikel 288 met betrekking tot de publicatie- en meldingsplicht.
Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, § 1, 2de lid en artikel 5, § 1, 2de lid en artikel 10.
De beslissing wordt genomen op grond van:
Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Keurt goed het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Grensstraat, Nachtegalenlaan, Zwaluwenlaan, Leewerikenlaan, Roerdomplaan en Goudvinkenlaan zoals gevoegd in bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Dit besluit zal overeenkomstig artikel 285, 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur worden bekend gemaakt en treedt in werking vanaf de bekendmaking.
Sinds 1 mei 2019 moeten de aanvullende reglementen op het wegverkeer enkel via het Loket voor Lokale Besturen worden doorgestuurd. Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid (VHV) heeft via dit kanaal toegang tot deze documenten. Volgende categorie dient aangeduid te worden: