Terug
Gepubliceerd op 11/06/2020

2020_CBS_00713 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Klaverstraat – proefopstelling nieuwe verkeersmaatregel éénrichtingsverkeer - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/06/2020 - 09:30 De Geer
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Dalemans, Theo Martens, Jacky Snoeckx, Johan Feyen, Robert Verheyen

Afwezig

Nele Lijnen, Kelly Leenaerts

Secretaris

Robert Verheyen

Voorzitter

Jan Dalemans
2020_CBS_00713 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Klaverstraat – proefopstelling nieuwe verkeersmaatregel éénrichtingsverkeer - Goedkeuring 2020_CBS_00713 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Klaverstraat – proefopstelling nieuwe verkeersmaatregel éénrichtingsverkeer - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Klaverstraat is gelegen in het gehucht de Hoef. De wijk is gelegen tussen de gewestweg Hasseltsebaan en de Hoefstraat. Alle straten binnen deze wijk vormen een verbindingsweg tussen deze beide wegen. In de Klaverstraat is er een wijkschool aanwezig, enkel voor kleuteronderwijs. Er kan van uitgegaan worden dat de kleuters afkomstig zijn uit de naburige straten uit het gehucht de Hoef. Om de verkeersbewegingen beter te stroomlijnen wordt er een éénrichtingsverkeer ingevoerd. De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Door het aanbrengen van de onderborden type M12/M18 bij de verkeersborden C1/F19 kunnen zij in beide richtingen blijven rijden.

Het voorstel werd vervolgens besproken op het de mobiliteitscommissie van 13 november 2019 en positief geadviseerd. 

De Klaverstraat maakt deel uit van een zone 50, rondom de school is er een schoolomgeving ingesteld (schoolomgeving zone 30).

Juridische grond

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°.

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

De beslissing wordt genomen op grond van:

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Klaverstraat van het kruispunt met de Hasseltsebaan tot het kruispunt met de Hoefstraat in de richting van de Hasseltsebaan geldt:

            verboden rijrichting voor iedere bestuurder;

            de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

In de tegenovergestelde richting geldt:

            toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer;

            fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12
  • verkeersborden F19
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M18

Artikel 2

Op de Klaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hasseltsebaan geldt: 

            fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs moeten voorrang verlenen.

De plaats bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen wordt aangeduid. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1 blijven behouden
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode blijven behouden

Artikel 3

Op de Hasseltsebaan ter hoogte van het kruispunt met de zijtak van de Klaverstraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B9 blijven behouden

Artikel 4

Op de Klaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoefstraat geldt: 

        de bestuurders moeten het verkeersplateau dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km             per uur. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden A14
  • een plateau blijft behouden

Artikel 5

De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.

Artikel 6

Dit reglement treedt in werking vanaf de bekendmaking ervan en is een maximaal één jaar geldig.