Terug
Gepubliceerd op 11/06/2020

2020_CBS_00711 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Winnerstraat – proefopstelling dubbele wegversmalling - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/06/2020 - 09:30 De Geer
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Dalemans, Theo Martens, Jacky Snoeckx, Johan Feyen, Robert Verheyen

Afwezig

Nele Lijnen, Kelly Leenaerts

Secretaris

Robert Verheyen

Voorzitter

Jan Dalemans
2020_CBS_00711 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Winnerstraat – proefopstelling dubbele wegversmalling - Goedkeuring 2020_CBS_00711 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Winnerstraat – proefopstelling dubbele wegversmalling - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De Winnerstraat is deels gelegen binnen de bebouwde kom. In het gedeelte buiten de bebouwde kom geldt er een maximale toegelaten snelheid van 70 km/u.

Uit de snelheidsmetingen kan volgende conclusie getrokken worden:

Normaal weekverloop, met heel duidelijk pieken, wat wijst op een intensief gebruikte woon-werkroute.

In de ochtendspits is het drukker richting Eindhovensebaan, in de avondspits drukker richting Eksel centrum. Alles samen is het in de richting van de Eksel centrum drukker dan in de andere richting. De piekbelasting ligt rond de 50 voertuigen per uur per richting, wat veel is voor een woonstraat in landelijk gebied, en alleszins meer dan direct geproduceerd door de eigen bewoners.

Per dag passeren er ongeveer 400 voertuigen per dag, wat vrij veel is voor een landelijke woonstraat, en zeker meer dan direct geproduceerd door de plaatselijke bewoners en activiteiten.

De duidelijke ochtend- en avondpieken doen wel vermoeden dat de Winnerstraat een intensief gebruikte woon-werkroute is. De hoeveelheid zwaar verkeer ligt met 16% eveneens vrij hoog. Vraag is  of dit landbouwverkeer is. 

Bij een wegversmalling moet er ter hoogte van Winnerfarm Maes (ijssalon) rekening gehouden worden met het in- en uitrijdend landbouwverkeer. 

De wegbreedte is maximum 4,5 meter breed, hier zijn geen kantgoten aanwezig.

De minimale doorrijbreedte van de weg dient 3,20 meter te zijn voor het landbouwverkeer.

Hiervoor worden de

volgende maatregelen voorgesteld:

  • het creëren van een wegversmalling met voorrangsregeling.

Daarom wordt een wegversmalling met paaltjes met een minimale doorrij breedte van 3,20 meter gecreëerd, waardoor hier slechts één voertuig kan passeren.

Een voorrangsregeling zorgt voor duidelijkheid aan de wegversmalling. Bovendien zorgt de wegversmalling voor snelheidsremming. De wegversmalling wordt gemaakt door het plaatsen van paaltjes op de rijbaan. 

Fietsers dienen de wegversmalling ook langs links voorbij te rijden en indien nodig voorrang te verlenen voor bestuurders uit de tegenrichting.

Juridische grond

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°.

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

De beslissing wordt genomen op grond van:

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord om op de voorgestelde locaties op de Winnerstraat ter hoogte van huisnummer 90 en tussen het bospad en de inrit naar de Winnerfarm Maes een wegversmalling met flexibele paaltjes te voorzien volgens de voorgestelde opstelling. De flexibele paaltjes worden h.o.h. 1,50m uit elkaar geplaatst en van een reflecterende band voorzien.

Plaatsing gebeurt door eigen uitvoeringsdienst.

Artikel 2

Op de Winnerstraat ter hoogte van het bospad aan de inrit naar de Winnerfarm Maes in de richting van de Diestersebaan geldt:

op de Winnerstraat ter hoogte van huisnummer 90 in de richting van de Eindhovensebaan geldt:

            de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

op de Winnerstraat tussen de verkeersremmers in de richting van de Eindhovensebaan geldt:

op de Winnerstraat tussen de verkeersremmers in de richting van de Diestersebaan geldt:

            de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B19
  • verkeersborden B21

Artikel 3

Op de Winnerstraat ter hoogte van het huisnummer 90 geldt: 

op de Winnerstraat ter hoogte van het bospad aan de inrit naar de Winnerfarm Maes geldt: 

            de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden. 

Dit wordt gesignaleerd door: 

  • verkeersborden D1

Artikel 4

De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.

Artikel 5

Dit reglement treedt in werking vanaf de bekendmaking ervan en is een maximaal één jaar geldig.