Terug
Gepubliceerd op 11/06/2020

2020_CBS_00712 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Grensstraat – proefopstelling dubbele wegversmalling - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/06/2020 - 09:30 De Geer
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jan Dalemans, Theo Martens, Jacky Snoeckx, Johan Feyen, Robert Verheyen

Afwezig

Nele Lijnen, Kelly Leenaerts

Secretaris

Robert Verheyen

Voorzitter

Jan Dalemans
2020_CBS_00712 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Grensstraat – proefopstelling dubbele wegversmalling - Goedkeuring 2020_CBS_00712 - Tijdelijk aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer – gemeenteweg – Grensstraat – proefopstelling dubbele wegversmalling - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

In de Grensstraat geldt er een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u.

Uit de snelheidsmeting kan volgende conclusie getrokken worden:

Richting Overpelterbaan zijn er gemiddeld 516 bewegingen per dag waarvan er 16% zwaar verkeer is. Richting Stationsstraat zijn er  766 bewegingen per dag waarvan er 33% zwaar verkeer is. Problematisch snelheidsgedrag met meer dan een derde overtredingen en een 85-percentiel dat ruim boven de toegelaten snelheid ligt. De hoogste uurintensiteit bedraagt 31 voertuigen per uur per richting (richting N747). Naar de Overpelterbaan bedraagt de maximale uurintensiteit 18 voertuigen.  Hiervan uitgaande bedraagt de etmaalintensiteit ongeveer 500 voertuigen per uur in beide richtingen, wat toch vrij hoog is voor een lokale woonstraat. 

De wegbreedte is maximaal 4,5 meter breed, hier zijn geen kantgoten aanwezig.

Minimale doorrijbreedte van de weg dient 3 meter te zijn.

Hiervoor worden de volgende maatregelen voorgesteld:

  • het creëren van een wegversmalling met voorrangsregeling.

Daarom wordt een wegversmalling met paaltjes met een minimale doorrij breedte van 3,00 meter gecreëerd, waardoor hier slechts één voertuig kan passeren.

Een voorrangsregeling zorgt voor duidelijkheid aan de wegversmalling. Bovendien zorgt de wegversmalling voor snelheidsremming. De wegversmalling wordt gemaakt door het plaatsen van paaltjes op de rijbaan. 

Fietsers dienen de wegversmalling ook langs links voorbij te rijden en indien nodig voorrang te verlenen voor bestuurders uit de tegenrichting.

Juridische grond

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119, 119bis, 134§1 en 135§2 5°.

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

De beslissing wordt genomen op grond van:

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord om op de voorgestelde locaties op de Grensstraat ter hoogte van huisnummer 13 en huisnummer 17 een wegversmalling met flexibele paaltjes te voorzien volgens de voorgestelde opstelling. De flexibele paaltjes worden h.o.h. 1,50 m uit elkaar geplaatst en van een reflecterende band voorzien.

Plaatsing gebeurt door eigen uitvoeringsdienst.

Artikel 2

Op de Grensstraat ter hoogte van huisnummer 17 in de richting van Overpelterbaan geldt:

            de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

op de Grensstraat ter hoogte van huisnummer 13 in de richting van de Stationsstraat geldt:

            de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1
  • verkeersborden B21

Artikel 3

Op de Grensstraat ter hoogte van het huisnummer 13 geldt: 

op de Grensstraat ter hoogte van het huisnummer 17 geldt: 

            de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden. 

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D1

Artikel 4

De inbreuken op de beschikkingen van dit reglement zullen gestraft worden met politiestraffen.

Artikel 5

Dit reglement treedt in werking vanaf de bekendmaking ervan en is een maximaal één jaar geldig.